abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 14 december 2006 @ 11:09:31 #1
37843 lady-wrb
kortaf
pi_44419297
al vanaf mijn schooltijd heb ik problemen met taal gehad en nooit is er iemand geweest die me heeft uit kunnen leggen wat er bij mis was.
nu ik heb het vermoeden dat ik beelddenker ben.
ik heb er al veel sites over bekeken en ik herken heel veel en stukken beginnen op zijn plaats te vallen.
zijn er hier meer die dat hebben? hoe is het geconstateerd? en hoe ga je er mee om?

even een linkje voor de duidelijkheid: http://www.beelddenken.nl/beeld.html
pi_44419319
is volgens mij een topic over in de GC
"I don't mean to sound bitter, cold or cruel, but I am, so that's how it comes out." - Bill Hicks
  † In Memoriam † donderdag 14 december 2006 @ 11:15:53 #3
37843 lady-wrb
kortaf
pi_44419443
o? ik heb het hier nagevraagd in fb en het was goed dat het hier opende
  donderdag 14 december 2006 @ 11:27:55 #4
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_44419781
Het is een relatief breed concept als ik dat zo lees...

Ik ben wel een visuele denker, weet niet ofdat dat onder beeld denken valt maar zo klinkt t wel iig...

Bijvoorbeeld alles wat iemand me vertelt of wat ik denk wordt in mijn hoofd omgezet in beelden...
Ik heb dit altijd gehad en kan me niet voorstellen hoe het is om dit niet te hebben...

Heb overigens nooit moeite gehad met taal enzo...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  † In Memoriam † donderdag 14 december 2006 @ 11:37:02 #5
37843 lady-wrb
kortaf
pi_44420041
ik las dat "normale mensen" letters voor zich zien als ze aan iets denken.
dat heb ik nou nooit. ik zie altijd voorwerpen.
als mensen me de weg vragen zegt de straatnaam me bijvoorbeeld nooit wat.
zeg me welke winkel ze moeten hebben en ik kan tot in detail vertellen hoe ze er komen (maar binnenin mij hoofd, zie ik dus welke route ze moeten lopen, hoe de huizen onderweg eruit zien enz.)
  † In Memoriam † donderdag 14 december 2006 @ 11:39:56 #6
37843 lady-wrb
kortaf
pi_44420169
Herkenbaar, ik ben ook geen "woord" denker...
Maar gek vind ik het niet, ik ken immers niks anders.

Heb wel moeite met communiceren als ik iets nodig heb, zie het plaatje, maar krijg het woord er dan niet bij, wat dus uitmondt in "ja! Het dingetje" ...

En grote plaatjes is zoveel informatie dat dat wel eens kortsluiting geeft...
Ach ja, iedere gek, zijn/haar gebrek...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  donderdag 14 december 2006 @ 11:45:02 #8
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_44420245
quote:
Op donderdag 14 december 2006 11:39 schreef lady-wrb het volgende:
http://www.bureaubezem.nl/Beelddenken/beelddenken.htm

dit is trouwens ook een heel duidelijke link
WTF... Aan boom denken en het woord B-O-O-M voor je zien is normaal? Kan k me niet echt
voorstellen, zijn er hier mensen die dat kunnen bevestigen?
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_44420318
Als iemand mij een verhaal vertelt, of als ik een boek lees; dan zie ik een verhaal in mijn hoofd...

als ik aan een stoel denk, zie ik een stoel. En ga zo maar door, ik zie gewoon beelden/plaatjes etc

Ik heb altijd gedacht dat dit heel normaal was en dat iedereen dat zo heeft
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 14 december 2006 @ 11:49:19 #10
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_44420351
heej dan ben ik ook een beelddenker!
wow
zijn er echt mensen die woorden zien als men een woord roept????
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_44420365
quote:
Op donderdag 14 december 2006 11:47 schreef DarkElf het volgende:

Ik heb altijd gedacht dat dit heel normaal was en dat iedereen dat zo heeft
Ik ook, maar na een gesprek met een jeugd psychiater blijkt dat niet zo te zijn.
Beelddenkers zijn vaak hele creatieve mensen, omdat ze het plaatje eral bij hebben.
pi_44420397
quote:
Op donderdag 14 december 2006 11:49 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Ik ook, maar na een gesprek met een jeugd psychiater blijkt dat niet zo te zijn.
Beelddenkers zijn vaak hele creatieve mensen, omdat ze het plaatje eral bij hebben.
Klopt ik ben er ook achter gekomen dat dit helemaal niet standaard is. Mijn bijvoorbeeld is absoluut geen beelddenker en ik snap echt niet hoe hij dan dingen bedenkt en hij vindt beelddenken iets aparts
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  † In Memoriam † donderdag 14 december 2006 @ 11:51:21 #13
37843 lady-wrb
kortaf
pi_44420410
quote:
Op donderdag 14 december 2006 11:45 schreef B-FliP het volgende:

[..]

WTF... Aan boom denken en het woord B-O-O-M voor je zien is normaal? Kan k me niet echt
voorstellen, zijn er hier mensen die dat kunnen bevestigen?
dat had ik nou ook? ik kan me niet voorstellen dat iemand letters voor zich ziet.
pi_44420558
quote:
Op donderdag 14 december 2006 11:51 schreef lady-wrb het volgende:

dat had ik nou ook? ik kan me niet voorstellen dat iemand letters voor zich ziet.
Ja, maar als ik nou zeg acclimatiseren? Wat denk je dan?
Sorry die vraag is voor een niet beelddenker...

Ik krijg een plaatje door... van iemand die van koud naar warm stapt en even moet gaan zitten en zo zit als een vrouw met een opvlieger...
Ik zie dus daadwerkelijk een stoel, tafel, zittende vrouw of man...die aan haar/zijn kraag trekt...en moet rusten tot hij/zij aan de een nieuwe situatie gewent is.
Stoelen zijn trouwens van riet...
Daarom is het moeilijk als beelddenker goed te communiceren, de info is zo overweldigend.
pi_44420613
ik krijg dan een plaatje van iemand die zich aanpast aan bijvoorbeeld een temperatuur ...

vervelende is alleen dat het daar niet bij blijft: ik zie dus bijvoorbeeld een kamer met erin een man of een vrouw, meubels, of in ieder geval een omgeving etc

dus duidelijk maken wat ik denk is vrij moeilijk en vermoeiend ook want ik denk / zie zoveel...
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_44420742
quote:
Op donderdag 14 december 2006 11:58 schreef DarkElf het volgende:

dus duidelijk maken wat ik denk is vrij moeilijk en vermoeiend ook want ik denk / zie zoveel...

Nu nog een antwoord van een niet beelddenker...
pi_44420838
Heb dit topic al gelinkt naar Rt maar die heeft het enorm druk op zijn werk dus geen idee of hij dit er even tussendoor kan doen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_44420885
quote:
Op donderdag 14 december 2006 11:09 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb er al veel sites over bekeken en ik herken heel veel en stukken beginnen op zijn plaats te vallen.
zijn er hier meer die dat hebben? hoe is het geconstateerd? en hoe ga je er mee om?

even een linkje voor de duidelijkheid: http://www.beelddenken.nl/beeld.html
De link die je geeft is vrij algemeen, op welke manier beinvloedt het je dan? Welke dingen vielen precies op hun plek, waar liep je tegen aan?
En nog belangrijker, nu je deze informatie hebt, wat ga je er mee doen?
quote:
In ons schoolsysteem wordt de leerstof stap voor stap aangeboden, en geoefend door steeds weer te herhalen. Dit past niet bij de leerstijl van de beelddenker: die wil eerst het geheel overzien om de onderdelen te kunnen begrijpen. De beelddenker maakt zich een concept snel eigen als de informatie in een context is geplaatst en gerelateerd is aan andere concepten.
Overigens is dit ook erg herkenbaar voor mij, al is het bij mij puur dat iets me moet prikkelen, wil ik het in me opnemen. Wat nu eenmaal sneller gebeurd, als het directe nut van bepaalde stof zichtbaar is, door het in verband te brengen met andere vakken, en het in een grotere context te plaatsen.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_44420964
quote:
Op donderdag 14 december 2006 12:06 schreef DarkElf het volgende:
Heb dit topic al gelinkt naar Rt maar die heeft het enorm druk op zijn werk dus geen idee of hij dit er even tussendoor kan doen
Oooh, het topic is geduldig!
Ben zeer benieuwd naar het antwoord.

Trouwens je wordt als plaatjes denkend mens geboren, kinderen kennen immers geen geschrift.
Alleen gaandeweg blijkt dat de plaatjes plaats maken voor woorden...
Althans zo is het mij uitgelegd.
  donderdag 14 december 2006 @ 12:17:19 #20
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_44421162
Tja, lijkt me duidelijk, het is in dit opzicht normaal om een beelddenker te zijn. Ver voor we leren schrijven kennen we al objecten, herkennen we die, en soms weten we zelfs al hoe het heet.

Maar herkennen draait het in eerste instantie om.

Simpel voorbeeld, vuur.

Zelfs voordat je weet dat het vuur heet, of hoe je het schrijft, weet je dat het op een afstandje warmte geeft, van dichtbij pijn doet, en herken je het overal waar je het tegenkomt.

Als we het niet hebben over zulke rudimentaire begrippen, maar bijvoorbeeld over een verhaal dat iemand vertelt, dan is er wel degelijk een groot verschil tussen mensen.

Een ider heeft bij het horen of lezen van een verhaal natuurlijk wel een beeldvorming hierbij, en ook die is niet in letters normaal gesproken, maar het detail-niveau verschilt nogal. Waar DarkElf echt uiterst gedetailleerd beeld heeft als haar iets verteld wordt, blijft het bij mij meestal wat schimmig en oppervlakkig.

Wellicht heeft een en ander ook meer met persoonlijkheid te maken....
pi_44421296
quote:
Op donderdag 14 december 2006 12:17 schreef Rtificial het volgende:

Wellicht heeft een en ander ook meer met persoonlijkheid te maken....
Ja, of met een soort van dyslexie?
Je maakt gewoon weg niet makkelijk connectie van de woordenboek in je hoofd die verbonden is met het plaatjes materiaal...

Wie zal het zeggen...
  donderdag 14 december 2006 @ 13:03:37 #22
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_44422593
Nah, dislexie weet ik niet heel veel van, maar op zich snap ik wel wat je bedoelt. Misschien zijn dat wel de echte beelddenkers...
pi_44422702
Ik ben een beelddenker..

en dyslexseus...

Ik heb er geen last van hoor, ik zal ook niet weten hoe het is om anders te denken...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 14 december 2006 @ 13:13:22 #24
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_44422929
ik ben wel n denker die vooral in taalvorm denkt maar dan niet dat ik geschreven taal zie, maar ik hoor de taal in mn hoofd. Dus ik denk in gesproken taal. Letterlijk gezien zouden mensen die denken in de vorm waarin ze geschreven taal zien ook beelddenkers zijn..
ik heb er zelf al eens n topic over geopend omdat ik erg verbaasd was dat n vriend van mij dus ook n beelddenker is. Vrijwel alles wat hij denkt gaat via een film/beeld. Ik kan me natuurlijk wel een beeld voorstellen van iets/iemand. Voorbeeld: iemand zegt: denk aan een vrouw in de overgang. Dan denk ik niet in taal: denk aan een vrouw in de overgang maar ik stel me n vrouw voor die in de overgang is, in beeld dus. Maar niet altijd , behalve wanneer ik me echt bewust iets probeer voor te stellen.
  donderdag 14 december 2006 @ 13:16:42 #25
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')