http://www.blikopnieuws.nl/bericht/39050quote:Delft - In de toekomst zal een nieuwe generatie kernreactoren energie kunnen opwekken, waarbij vrijwel geen langlevend nucleair afval geproduceerd wordt. Dat stelt Wilfred van Rooijen, die op dinsdag 12 december op dit onderwerp promoveert aan de TU Delft.
Het onderzoek van Wilfred van Rooijen, verricht aan het Reactor Instituut Delft, richtte zich op de splijtstofcyclus en de veiligheidskenmerken van een Snelle Gasgekoelde Reactor (SGR), één van de zogenaamde ‘vierde generatie’-kernreactorontwerpen. Deze ontwerpen hebben een duurzaam karakter: ze zijn zuinig met splijtstof en ze zijn in staat om een groot deel van het eigen kernsplijtingsafval onschadelijk te maken. Realisatie van dit type reactoren is nog (verre) toekomstmuziek.
De vierde generatie SGR maakt gebruik van helium als koelmiddel op hoge temperatuur. Het doel van de SGR is om te komen tot een gesloten splijtstofcyclus, waarbij alleen natuurlijk uranium wordt gebruikt als grondstof en waarbij het resterende afval alleen uit splijtingsproducten bestaat. Uranium en zwaardere isotopen zoals plutonium en americium worden in de reactor gerecycleerd en worden uiteindelijk verspleten.
Met de huidige reactoren bepalen deze zware isotopen op lange termijn de radiotoxiciteit van kernafval. Daarom kunnen met een gesloten splijtstofcyclus grondstoffen maximaal benut worden, waarbij tegelijkertijd de levensduur van het afval belangrijk verkort wordt.
Met dit promotieonderzoek wordt aangetoond dat het mogelijk is om met de SGR een gesloten splijtstofcyclus te verkrijgen. Ook blijkt de SGR gebruik te kunnen maken van restmaterialen van onder andere lichtwaterreactoren. De Snelle Gasgekoelde Reactor kan daarmee dus optreden als ‘verbrander’ van kernafval.
Om de veiligheid van de SGR te vergroten, zijn elementen ontworpen die de reactor automatisch afschakelen tijdens incidenten. Uit het onderzoek van Van Rooijen blijkt dat de reactor met deze elementen in staat is om afwijkingen te doorstaan zonder beschadiging van de splijtstof.
Dat gaat om plutonium.quote:Op woensdag 13 december 2006 06:34 schreef Megumi het volgende:
Het probleem met kernenergie is dat het afval produceert wat minimaal 250.000 jaar gevaarlijk blijft. Daar heb je hoplijk wel een oplossing voor.
Nee, ITER levert 10x meer energie dan erin gaat.quote:Op woensdag 13 december 2006 06:38 schreef Megumi het volgende:
En kernfusie is nog geen optie omdat ze er meer in moeten doen dan dat ze er uit halen.
Nope ben ik bang.quote:Op woensdag 13 december 2006 06:43 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Nee, ITER levert 10x meer energie dan erin gaat.
http://www.fusie-energie.nl/nieuws/2004/iter.htm
Hoezo ?quote:Op woensdag 13 december 2006 06:44 schreef Megumi het volgende:
En Thorium spijtenHoe idioot kun je zijn.
Megumi verdiep je eens in onderwerpen alvorens beginnen te blaaten.quote:Op woensdag 13 december 2006 06:51 schreef Megumi het volgende:
Als een kernfusie reactor meer dan 10 keer de energie kan leveren dan dan stond de halve wereld te dansen. Onzin dus. En zo te zien is het zelfs een verouderd ontwerp.
Dus bewijs eerst maar dat deze reactor 10 keer meer energie kan leveren dan dat er in gaat. Ik twijfel daaraan.quote:Op woensdag 13 december 2006 07:02 schreef Megumi het volgende:
ITER is spiksplinternieuw en moet nog gebouwd worden.
Kernfusie blijkt alleen rendabel door de reactor zeer groot te maken, bovendien moet men over Tritium beschikken. Tritium kan ontstaan door neutronen in Lithium te vangen. De neutronen die tijdens de fusie ontstaan bij ITER gaat men invangen in lithium zodat deze zijn eigen tritium kan produceren. Het benodigd deuterium is genoeg voorhanden.quote:Op woensdag 13 december 2006 06:59 schreef Megumi het volgende:
Ik blaat niet. Tot nu toe is kernfusie geen energie form waar winst uit te halen valt. En kernenergie is gevaarlijk vanwege de afval. Of ben ik daarmee onjuist.
Het gaat om kerndeskundigen van over de hele wereld.quote:Op woensdag 13 december 2006 07:15 schreef Megumi het volgende:
Dus bewijs eerst maar dat deze reactor 10 keer meer energie kan leveren dan dat er in gaat. Ik twijfel daaraan.
Hmm ik geef toe dat kernfusie werkend een prima energie bron zou zijn. Maar dat de EU ¤10.000.000.000 ergens insteekt wekt bij mij geen vertrouwen. Maar verwacht veel meer resultaat van nieuwe deeltjes versnellers en het maken van zwarte gaten.quote:Op woensdag 13 december 2006 07:25 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ze steken er ¤ 10.000.000.000 in dus ik neem aan dat ze de modellen goed doorvorst hebben.
Het is niet alleen de EU, de centrale wordt gebouwt in Karadache Frankrijk en gefinancierd mede door de VS, Japan, Rusland, China die allemaal wetenschappers en techniek leveren.quote:Op woensdag 13 december 2006 07:33 schreef Megumi het volgende:
Hmm ik geef toe dat kernfusie werkend een prima energie bron zou zijn. Maar dat de EU ¤10.000.000.000 ergens insteekt wekt bij mij geen vertrouwen.
Zeer zeker omdat de ¤'s die we voor de olie uit het MO betalen tegen ons gebruikt worden en Rusland beslist een onbetrouwbare leverancier is. Jammer genoeg heeft de politiek in ons land de urgentie niet door. Deze nieuwe kerncentrales ontwikkelen, exploiteren en verkopen zou veel werk en geld opleveren. Maar gelukkig hebben we geen geld en ontwikkeling meer nodig.quote:Op woensdag 13 december 2006 07:47 schreef Megumi het volgende:
Hehe ik hoop in elk geval dat het een succes wordt. Want dat we een alternatief nodig hebben is wel duidelijk.
Nope. Uranium tegen de huidige kostprijs is op na ongeveer die periode. Leuke van uranium is dat het gewonnen kan worden uit zeewater. Hierdoor stijgt de kostprijs met 300% maar de grondstofprijs maakt maar een heeel klein deel uit van verkoopprijs. Afschrijving op de ontwikkelingskosten v/d kernreactor zorgen voor het grootste gedeelte. Kortom, de voorraad uranium is geen probleem.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:15 schreef Jig het volgende:
Beter maken ze kweekreactoren, dan kun je nog paar duizend jaar mee. Deze produceren namelijk radioactief materiaal wat weer te hergebruiken is in een reactor. Uranium zelf is na zo'n 40 jaar op namelijk.
Goed staaltje van de OP niet snappenquote:Op woensdag 13 december 2006 06:34 schreef Megumi het volgende:
Het probleem met kernenergie is dat het afval produceert wat minimaal 250.000 jaar gevaarlijk blijft. Daar heb je hoplijk wel een oplossing voor.
Absoluut niet. Zoals iemand anders al stelde, als de prijs omhoog gaat, worden andere manieren van winnen van uranium ook rendabel. En gezien de stijging van de prijzen van fossiele brandstoffen kunnen we lang genoeg vooruit, in ieder geval totdat we kernfusie hebben, en ik denk niet dat dat nog 40 jaar duurt uberhaupt.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:15 schreef Jig het volgende:
Beter maken ze kweekreactoren, dan kun je nog paar duizend jaar mee. Deze produceren namelijk radioactief materiaal wat weer te hergebruiken is in een reactor. Uranium zelf is na zo'n 40 jaar op namelijk.
Hier snap ik iets niet. Je bent altijd zo'n libertair type maar als het om kernenergie gaat moet de overheid er plotseling kapitalen in gaan steken. Dat is toch raar?quote:Op woensdag 13 december 2006 07:55 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Zeer zeker omdat de ¤'s die we voor de olie uit het MO betalen tegen ons gebruikt worden en Rusland beslist een onbetrouwbare leverancier is. Jammer genoeg heeft de politiek in ons land de urgentie niet door. Deze nieuwe kerncentrales ontwikkelen, exploiteren en verkopen zou veel werk en geld opleveren. Maar gelukkig hebben we geen geld en ontwikkeling meer nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |