Ik heb hier ook heel erg last van, en bij mij komt 't gewoon omdat de druk ontbreekt om op te staan. Op zich is 't namelijk nergens voor nodig. Ik ben bijvoorbeeld net wakker, en om 12 uur kan ik gaan leren en dan heb nog 'n goeie zes uur voor 't eten om te studeren, dat zou voldoende moeten zijn per dag. (ik doe 't met veel minder, maar je hebt van die studenten..
![]()
)
Ik vind 't alleen 'n beetje 'n jammer ritme inderdaad, omdat ik tot vier uur 's nachts zit te nietsen (tenzij ik uit ga o.i.d., maar dan is 't uitslapen ook weer 'n ander verhaal, dan mág 't) en lig te piekeren enzo. Bovendien lijkt 't me wel heel erg lekker om om 8 uur al fris en fruitig onder de douche vandaan te komen en om 10 uur aan de studie te zitten. Maar ja, als ik nergens hoef te zijn om 10 uur.. Dan hóeft 't niet. Want als ik moet werken ofzo en ik moet om half 8 er uit, dan lukt 't me, anders kom ik te laat op m'n werk. Dus 't moet gewoon van iemand of ietsafhankelijk zijn.
De beste tip die ik heb gelezen hier en wat altijd wel werkt bij mij is de wekker op afstand leggen (maar dat doe ik nooit
![]()
) want dan moet je er toch even uit en dan kun je er gelijk van maken dat je er dan ook maar uit blijft. Ik denk dat dat al 'n hele stap zou zijn, gewoon de dekens van je af slaan en er uit gaan, gedachten even op 0 en direct doorlopen naar de badkamer
Verder is dit natuurlijk 'n probleem van niks, want ik ga er van uit dat jij ook in je nest blijft liggen omdat je geen druk op je schouders hebt, het is alleen 'niet heel goed voor je studie'. Tsja, so be it. Als je het echt wilt of echt nodig vindt, dan zou 't ook moeten lukken.