Voor een hazelip.........hoe ziek kan je zijn......quote:Abortus om hazenlip komt voor
Onderzoeken of echo’s leiden tot meer zwangerschapsafbrekingen
Van onze verslaggever
Lezersreacties op dit artikel (29) geef uw reactie
Nederlandse ziekenhuizen hebben de afgelopen jaren zeker drie abortussen uitgevoerd omdat het vooruitzicht van een baby met een kleine en behandelbare afwijking voor de ouders onverdraaglijk was.
Het AMC in Amsterdam voerde twee keer een abortus uit vanwege een hazenlip. Ook het Academisch Medisch Centrum Maastricht aborteerde vanwege een kleine afwijking.
Dit meldt de EO vandaag in het Radio 1-programma ’De Ochtenden’. Katia Bilardo, gynaecoloog in het AMC, vertelt in de radio-uitzending over een paar dat zich bij haar meldde na een echo waaruit bleek dat het kind een hazenlip had. Hoewel het niet om een ernstige afwijking ging, konden de ouders niet accepteren dat het kind zou komen. De ouders bleven bij hun besluit, ook na gesprekken met maatschappelijk werksters, psychologen, een kinderchirurg en een plastisch chirurg. Bilardo: „Uiteindelijk hebben we in teamverband besloten dit verzoek te honoreren. Ik realiseer me dat zo’n kind geaccepteerd moet worden, en het feit dat bij zo’n waardevolle zwangerschap die acceptatie ontbrak, heb ik geïnterpreteerd als een goed overwogen beslissing.”
Bilardo begeleidde ook een tweede abortus, bij een vrouw die al een kind met een hazenlip had. Het kind dat zij verwachtte had weer een hazenlip. Ook in het Academisch Centrum in Maastricht is een abortus uitgevoerd, omdat de foetus een kleine afwijking had. Welke wil het ziekenhuis niet prijsgeven om privacy-redenen. Gynaecoloog Philip Stoutenberg van het Universitair Medisch Centrum Utrecht zegt jaarlijks twee tot drie abortusverzoeken te krijgen vanwege kleine afwijkingen. Dat ziekenhuis honoreert dergelijke verzoeken niet. Volgens Stoutenberg zijn de abortussen uiteindelijk uitgevoerd in abortusklinieken, „want tot 24 weken mag een zwangerschap worden afgebroken ook als er niets met het kind aan de hand is”.
Staatssecretaris Ross van volksgezondheid heeft in een reactie aan ’De Ochtenden’ laten weten dat de noodsituatie van de vrouw, niet de lichte of behandelbare afwijking op zich, reden kan zijn een zwangerschap af te breken. Ross gaat een werkgroep instellen om te onderzoeken of de formulieren voor abortusregistratie moeten worden aangepast. De reden is dat zwangere vrouwen tegenwoordig bij twintig weken vrijwel standaard een echo krijgen aangeboden. Ross wil weten of de toegenomen mogelijkheden voor prenatale diagnostiek leiden tot een groter aantal abortussen.
bron
Wat is er dan verwerpelijk aan abortus, behalve geloofsargumenten?quote:Op maandag 11 december 2006 13:41 schreef Chewie het volgende:
Wat is het verschil met een abortus omdat je er niet aan toe bent? Is dat dan niet net zo verwerpelijk?
Tuurlijk, we gaan 1 negatief bericht over abortus als absoluut bewijs aannemen voor "de glijdende schaal" en vergeten dan maar even gewoon dat er talloze mensenlevens zijn gered door abortus of dit nou puur medische redenen of persoonlijke redenen waren.quote:Op maandag 11 december 2006 13:16 schreef EchtGaaf het volgende:
Zeer schokkend bericht vandaag in de Trouw
[..]
Voor een hazelip.........hoe ziek kan je zijn......
Als dit het hek van de dam niet is, dan weet ik het echt niet meer........
Voor mij mag de doodstraf (langzame variant) per direct worden uitgevoerd op:
1 de ouders die tot zo'n barbaars besluit komen
2 De artsen die het in hun BOTTE hoofd halen om daaraan mee te werken.
Ik had er iedereen voor gewaarschuwd dat dit stond te gebeuren: DE GLIJDENDE SCHAAL.
Dit alles doet mij zeer sterk denken aan de WOII toen Hitler een superras wilde. Geen plaats voor gehandicapten in een maatschappij die gezonde mensen teveel geld kosten......
En nu al abortus voor een hazelip.....
Hoe ziek kan een samenleving zijn/worden.....
Dat is dus mijn vraagquote:Op maandag 11 december 2006 13:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat is er dan verwerpelijk aan abortus, behalve geloofsargumenten?
Oh, jij bent er zo eentjequote:
Vrijwillig van de foetus?quote:Op maandag 11 december 2006 13:31 schreef sigme het volgende:
Soit.
Als de abortus vrijwillig is, vind ik het best.
Ok, jij vind dus dat abortus helemaal niet moet kunnen, vanwaar dan je ophef over dit bericht?quote:
dat is nu juist het punt: degene voor wie het WERKELIJK gevolgen heeft krijgt niks te zeggen.quote:Op maandag 11 december 2006 13:31 schreef sigme het volgende:
Soit.
Als de abortus vrijwillig is, vind ik het best.
En wat maakt een hazelip d'r erger aan dan?quote:
Na 24 mag sowieso niet meer geaborteerd worden, dus je lult uit je nek.quote:Op maandag 11 december 2006 15:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat is nu juist het punt: degene voor wie het WERKELIJK gevolgen heeft krijgt niks te zeggen.
wat is het verschil tussen een leven 5 seconden VOOR geboorten en 5 seconden NA geboorten?
wmb vrij weinig
Deze redenering kun je helemaal terug tot conceptie doorvoeren wat er simpelweg op neer komt dat het kapot maken van een ontstaan leven in de buik hetzelfde is het kapot maken van datzelfde leven buiten de buik. Dat noemen we moord.
Er is nogal een verschil tussen 24 weken en pakweg 40 weken.quote:Op maandag 11 december 2006 15:09 schreef pmb_rug het volgende:
dat is nu juist het punt: degene voor wie het WERKELIJK gevolgen heeft krijgt niks te zeggen.
wat is het verschil tussen een leven 5 seconden VOOR geboorten en 5 seconden NA geboorten?
wmb vrij weinig
Ja, tot de conceptie? Gaan we alle masturberende mannen dan ook opsluiten voor moord? Het is de helft van potentieel leven.quote:Deze redenering kun je helemaal terug tot conceptie doorvoeren wat er simpelweg op neer komt dat het kapot maken van een ontstaan leven in de buik hetzelfde is het kapot maken van datzelfde leven buiten de buik. Dat noemen we moord.
Op basis van welk criterium voer je dit helemaal door tot de conceptie en waarom stop je daar?quote:Op maandag 11 december 2006 15:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wmb vrij weinig
Deze redenering kun je helemaal terug tot conceptie doorvoeren wat er simpelweg op neer komt dat het kapot maken van een ontstaan leven in de buik hetzelfde is het kapot maken van datzelfde leven buiten de buik. Dat noemen we moord.
Masturbation is murder.quote:Op maandag 11 december 2006 15:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Op basis van welk criterium voer je dit helemaal door tot de conceptie en waarom stop je daar?
Ik vind abortus sowieso niet kunnen. Het is en blijft het beroven van een mensenleven. En dus niet een kwestie van definitie als het gaat om de vrucht, foetes baby whatsoever..quote:Op maandag 11 december 2006 15:01 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ok, jij vind dus dat abortus helemaal niet moet kunnen, vanwaar dan je ophef over dit bericht?
Als je de foetus bedoeld: die heeft evenveel inspraak in abortus als in conceptie. Maar die is natuurlijk niet degene voor wie het werkelijk gevolgen heeft. Die gaat min of meer van niets naar nergens. Eenmaal geaborteerd heeft het geen verdere gevolgen meer voor de foetus. Wel voor de betrokken volwassenen (zeker de vrouw in kwestie). Wordt het voldragen dan heeft heeft die beslissing gevolgen voor de vrouw & het kind + nog een heleboel andere mensen (vader, maar ook de rest van de wereld).quote:Op maandag 11 december 2006 15:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
Ja, dat kan, Maar laten we ons even tot de Nederlandse situatie beperken, dus een abortus tot 24 weken of zo.quote:wat is het verschil tussen een leven 5 seconden VOOR geboorten en 5 seconden NA geboorten?
wmb vrij weinig
Deze redenering kun je helemaal terug tot conceptie doorvoeren wat er simpelweg op neer komt dat het kapot maken van een ontstaan leven in de buik hetzelfde is het kapot maken van datzelfde leven buiten de buik.
We noemen het ook 'geboren', daaraan voorafgaand. Zo zijn er nog wel wat meer verschillen.quote:Dat noemen we moord.
Nee hoor, dit is moord:quote:Op maandag 11 december 2006 14:51 schreef EchtGaaf het volgende:
Simpel: het is moord.
quote:Op maandag 11 december 2006 13:16 schreef EchtGaaf het volgende:
Voor mij mag de doodstraf (langzame variant) per direct worden uitgevoerd op:
1 de ouders die tot zo'n barbaars besluit komen
2 De artsen die het in hun BOTTE hoofd halen om daaraan mee te werken.
Mijnsinziens is abortus om welke reden dan ook gerechtvaardigd, zolang het maar binnen de 24-weken termijn gebeurt.quote:
De hazelip maakt de moord niet erger. Maar dat is het punt ook niet. Door de grens van legitimatie steeds verder naar beneden toe te verleggen, zullen meer kindjes de dood vinden nog voor ze geboren worden.....quote:Op maandag 11 december 2006 15:12 schreef sigme het volgende:
[..]
En wat maakt een hazelip d'r erger aan dan?
Gelukkig maar dat het hier dan niet om kinderen gaatquote:Op maandag 11 december 2006 15:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Elke kindje dat vroeg de dood vind is er echt een teveel als het aan mij ligt.
De grens wordt ultimo bepaald door degene die het leven schenkt.. of niet schenkt. De vrouw die leven draagt.quote:Op maandag 11 december 2006 15:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De hazelip maakt de moord niet erger. Maar dat is het punt ook niet. Door de grens van legitimatie steeds verder naar beneden toe te verleggen, zullen meer kindjes de dood vinden nog voor ze geboren worden.....
Mooi. Kunnen we beter voorkomen dat die foetusjes kind worden nietwaar? Hoe meer abortus, hoe minder kindjes..quote:Elke kindje dat vroeg de dood vind is er echt een teveel als het aan mij ligt.
Deze stelling is inherrent aan de doodstraf die ik in sommige gevallen legitiem vind.quote:
Aan labeltjes plakken doe ik niet mee. Terecht wat Pmb_rug hierover al zei.quote:Op maandag 11 december 2006 15:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat het hier dan niet om kinderen gaat.
Dat klopt, daarom heet abortus 5 seconden voor gewoon bevalling.quote:Op maandag 11 december 2006 15:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat is nu juist het punt: degene voor wie het WERKELIJK gevolgen heeft krijgt niks te zeggen.[/sub]
Tja...maar een foetus heeft in die fase verder ook weinig te zeggen he.....of wilde je er ook al stemrecht aan gaan geven? Want als ik dan toch op jouw niveau gaat redeneren...waarom niet he.![]()
[quote]wat is het verschil tussen een leven 5 seconden VOOR geboorten en 5 seconden NA geboorten?
wmb vrij weinig
Onzin. Er zit een enorm verschil tussen. Een foetus van onder de 24 weken is gewoon weg niet levensvatbaar buiten de baarmoeder...je kan op en neer springen, maar dat is gewoon zo.quote:Deze redenering kun je helemaal terug tot conceptie doorvoeren wat er simpelweg op neer komt dat het kapot maken van een ontstaan leven in de buik hetzelfde is het kapot maken van datzelfde leven buiten de buik. Dat noemen we moord.
Ik zou een foetus jonger dan 24 weken geen levend wezen noemen.quote:Op maandag 11 december 2006 15:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Aan labeltjes plakken doe ik niet mee. Terecht wat Pmb_rug hierover al zei.
Het gaat om een levend wezen. Geboren of niet.
Het is de Here God die het leven schenkt. Een kind neem je niet, een kind kun je hooguit krijgen; Een kind maakt je niet, het wordt je gegeven.quote:Op maandag 11 december 2006 15:32 schreef sigme het volgende:
[..]
De grens wordt ultimo bepaald door degene die het leven schenkt.. of niet schenkt. De vrouw die leven draagt.
Ouders hebben een verantwoordelijkheid. Willen ze geen kinderen, dan weten ze wat hen te doen staan. Voorkomen is dan beter dan blussen...quote:Mooi. Kunnen we beter voorkomen dat die foetusjes kind worden nietwaar? Hoe meer abortus, hoe minder kindjes..
Als het geen levend wezen is, wat is het volgens jou dan wel?quote:Op maandag 11 december 2006 15:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik zou een foetus jonger dan 24 weken geen levend wezen noemen.
Nou, als ik het uit m'n buik mik met 20 weken moet je eens zien hoe levend zo'n wezen is. Niet echt. Het zijn grensgevallen - bezig een levend wezen te worden. Maar een foetusje is geen mens. De kleinste zijn vormeloze klompjes cellen.quote:Op maandag 11 december 2006 15:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Aan labeltjes plakken doe ik niet mee. Terecht wat Pmb_rug hierover al zei.
Niet volgens de wet. De wet afbreking zwangerschap geeft de dienstdoende arts strafuitsluiting.quote:Op maandag 11 december 2006 15:33 schreef __Saviour__ het volgende:
Abortus is gewoon in alle gevallen moord.
Sinds wanneer is een foetus van minder dan 24 weken een baby?quote:Op maandag 11 december 2006 15:32 schreef EchtGaaf het volgende:
Deze stelling is inherrent aan de doodstraf die ik in sommige gevallen legitiem vind.
Mensen die zo over het leven denken en zo makkelijk overgaan tot babymoord, verdienen zelfs de zuurstof niet die ze thans inademen. Ze verdienen het leven niet.
Wat hij zegt.quote:Op maandag 11 december 2006 15:33 schreef __Saviour__ het volgende:
Abortus is gewoon in alle gevallen moord.
Een parasiet. Of een virus.quote:Op maandag 11 december 2006 15:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als het geen levend wezen is, wat is het volgens jou dan wel?
http://biologie.startpagina.nl/quote:Op maandag 11 december 2006 15:36 schreef EchtGaaf het volgende:
Het is de Here God die het leven schenkt. Een kind neem je niet, een kind kun je hooguit krijgen; Een kind maakt je niet, het wordt je gegeven.
Ik doe niet mee aan het plakken van labeltjes om de vreselijk daad van moord te kunnen legiemeren. We hebben het over dezelfde vrucht.quote:Op maandag 11 december 2006 15:37 schreef Arcee het volgende:
[..]
Sinds wanneer is een foetus van minder dan 24 weken een baby?
Het is maar goed dat wij mensen de fuckups van Here God goed kunnen maken door foetussen met een hazelip niet geboren te laten worden.quote:Op maandag 11 december 2006 15:36 schreef EchtGaaf het volgende:
Het is de Here God die het leven schenkt. Een kind neem je niet, een kind kun je hooguit krijgen; Een kind maakt je niet, het wordt je gegeven.
Dus? Als dat levende wezen, zoals je het cru zegt, zelfstandig kan overleven buiten het lichaam van de vrouw, prima, welkom in de wereld. Zo niet, jammer dan. Een vrouw heeft zelf het recht te bepalen wat wel en wat niet in haar groeit.quote:Op maandag 11 december 2006 15:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Ja, of sinterklaas, ali baba, moeder natuur. Het zal me wat wie er volgens jou over mijn buik gaat - mijn buik met mijn leven erin is mijn. En niet god. En als die er wat over te mekkeren heeft mag ie dat persoonlijk komen doen, ik heb wel eens gehoord dat ie daartoe alle macht heeft. Laat maar komen, en hou jij je d'r buiten zolang jij god niet bent.quote:Op maandag 11 december 2006 15:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nou en? Het is niet aan jou. Als je dan god erbij wil slepen - laat die maar zorgen voor de afrekening. Kan jij met een gerust geweten slapen - en dan doen anderen wat hun geweten ze ingeeft.quote:[..]
Ouders hebben een verantwoordelijkheid. Willen ze geen kinderen, dan weten ze wat hen te doen staan. Voorkomen is dan beter dan blussen...
Nee de vrouw schenkt het leven...dat is een wetenschappelijk feit...daar kan je niet om heen....hoe je ook met religieuze dogma's gaat gooien.quote:Op maandag 11 december 2006 15:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Idd, maar mocht het zo zijn dat ondanks alle realistische pogingen tot het voorkomen van het krijgen van kinderen, de vrouw toch zwanger wordt en de ouders willen toch geen kinderen is abortus gelukkig nog een optie, want ik zie persoonlijk liever ouders die bewust voor kinderen kiezen en dus daar goed voorzorgen, dan ouders die zich wellicht niet zo inzetten voor die kinderen omdat het een gedwongen keuze is geweest.quote:Ouders hebben een verantwoordelijkheid. Willen ze geen kinderen, dan weten ze wat hen te doen staan. Voorkomen is dan beter dan blussen...
Vruchten zijn er om moes van te maken.quote:Op maandag 11 december 2006 15:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik doe niet mee aan het plakken van labeltjes om de vreselijk daad van moord te kunnen legiemeren. We hebben het over dezelfde vrucht.
Een foetus of ongeboren vrucht is een parasiet of een virus?quote:Op maandag 11 december 2006 15:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een parasiet. Of een virus.
Hoe je het ook wil noemen, het is in ieder geval geen levend wezen.
Een parasiet is ook een levend wezen, een virus misschien...men is daar nog niet helemaal over uitquote:Op maandag 11 december 2006 15:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een parasiet. Of een virus.
Hoe je het ook wil noemen, het is in ieder geval geen levend wezen.
En de bedoeling is dat ik hier serieus op moet reageren?quote:Op maandag 11 december 2006 15:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Vruchten zijn er om moes van te maken.
Jij bedoeld daarmee dat we alle zelfstandige naamwoorden nu ineens moeten afschaffen? Dat maakt het spreken wle lastig hoor.quote:Je plakt wel labeltjes, met je kindertjes en babys en moordenaars.
Een vergelijk met een parasiet is anders de eerste 24 weken zo gek nog niet. Een parasiet kan alleen overleven door gebruik te maken van het lichaam van een ander levend wezen, het voed zich dankzij dat andere levende wezen, etc.quote:Op maandag 11 december 2006 15:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een foetus of ongeboren vrucht is een parasiet of een virus?![]()
Ik geloof niet dat jij van biologie veel kaas hebt gegegen.
Nou...je kan het een parasiet noemen ja....want het enige wat het doet is zich voeden met de hostes en daardoor groeit het...wat noem jij een parasiet dan?quote:Op maandag 11 december 2006 15:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
quote:Op maandag 11 december 2006 15:36 schreef EchtGaaf het volgende:
Een kind maakt je niet, het wordt je gegeven.
quote:Op maandag 11 december 2006 15:41 schreef EchtGaaf het volgende:
En het tast bovendien je ruggemerg aan en je kunt er blind van wordenquote:
Een foetus is een endoparasiet. De foetus houdt zich ten koste van de moeder (in de vorm van energie en voedsel) in leven.quote:Op maandag 11 december 2006 15:41 schreef EchtGaaf het volgende:
Iets wat voor zijn voedselvoorziening is toegewezen op de spijsvertering van een ander wezen is een parasiet. Een foetus is een parasiterend iets in een vrouwenlijf.quote:Op maandag 11 december 2006 15:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Inderdaad een parsiet is ook een levend wezen.....Een virus is wmb ook discutabel. Maar een ongeboren vrucht is niet te vergelijken met een virus of een parasiet. Dat is gewoon kut op Dirk en eigenlijk niet waard om daar serieus op in te gaan.quote:Op maandag 11 december 2006 15:41 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Een parasiet is ook een levend wezen, een virus misschien...men is daar nog niet helemaal over uit
Juist.quote:Op maandag 11 december 2006 15:43 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Een vergelijk met een parasiet is anders de eerste 24 weken zo gek nog niet. Een parasiet kan alleen overleven door gebruik te maken van het lichaam van een ander levend wezen, het voed zich dankzij dat andere levende wezen, etc.
Uiteraard.quote:Op maandag 11 december 2006 15:44 schreef Chewie het volgende:
[..]
En het tast bovendien je ruggemerg aan en je kunt er blind van worden![]()
Ja want dat is de straf van dezelfde god die babies schenkt, volgens de biologie les van echtgraaf.quote:mogen vrouwen nog wel menstrueren?
Lijkt me nietquote:Op maandag 11 december 2006 15:44 schreef Chewie het volgende:
[..]
En het tast bovendien je ruggemerg aan en je kunt er blind van worden![]()
mogen vrouwen nog wel menstrueren?
Dat is het dus wel. Het kan alleen overleven met hulp van buitenaf, zoals hierboven ook al gezegd werd.quote:Op maandag 11 december 2006 15:45 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar een ongeboren vrucht is niet te vergelijken met een virus of een parasiet.
Daar komen kinderen van, niet van God.quote:Op maandag 11 december 2006 15:45 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat is gewoon kut op Dirk
Als jij denkt dat krijgen van een kind als een vanzelfsprekendheid beschouwd, dan kunnen wij elkaar niet vinden op dit punt.quote:
Nogmaals, dan is jouw definitie van parasiet verkeerd....een foetus is in de eerste weken van de zwangerschap toch echt een parasiet hoor.quote:Op maandag 11 december 2006 15:45 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Inderdaad een parsiet is ook een levend wezen.....Een virus is wmb ook discutabel. Maar een ongeboren vrucht is niet te vergelijken met een virus of een parasiet. Dat is gewoon kut op Dirk en eigenlijk niet waard om daar serieus op in te gaan.
Dat is ook een kwestie van geloof.quote:Op maandag 11 december 2006 15:46 schreef Arcee het volgende:
[..]
Daar komen kinderen van, niet van God.
Nou ja, niet helemaal, want een parasiet is wel een levend wezen, en een foetus nietquote:Op maandag 11 december 2006 15:47 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nogmaals, dan is jouw definitie van parasiet verkeerd....een foetus is in de eerste weken van de zwangerschap toch echt een parasiet hoor.
nee, ik lul niet uit mn nek. JIJ hebt problemen met een argumentatie doorgronden.quote:Op maandag 11 december 2006 15:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Na 24 mag sowieso niet meer geaborteerd worden, dus je lult uit je nek.
Gebruik dan zelfstandige naamwoorden voor datgene wat ze beschrijven. Een foetus is geen baby en geen kind. Het kan niet eens ademen!quote:Op maandag 11 december 2006 15:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Jij bedoeld daarmee dat we alle zelfstandige naamwoorden nu ineens moeten afschaffen? Dat maakt het spreken wle lastig hoor.
Maar je weet best wat ik bedoel hoor.
Nee, niet als een vanzelfsprekendheid, maar van een keuze.quote:Op maandag 11 december 2006 15:47 schreef EchtGaaf het volgende:
Als jij denkt dat krijgen van een kind als een vanzelfsprekendheid beschouwd, dan kunnen wij elkaar niet vinden op dit punt.
Een gemiddelde parasiet is niet zo bewust van "zijn levend zijn" als een foetus, volgens mij.quote:Op maandag 11 december 2006 15:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou ja, niet helemaal, want een parasiet is wel een levend wezen, en een foetus niet.
Tja, dan verruim je imo een beetje de definitie. hopelijk ben je het wel met mij eens dat een virus toch niet echt in de buurt komt....quote:Op maandag 11 december 2006 15:47 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nogmaals, dan is jouw definitie van parasiet verkeerd....een foetus is in de eerste weken van de zwangerschap toch echt een parasiet hoor.
Lees nog een keer. Ik maak een vergelijking tussen een foetus en een parasiet. Ze hebben veel dingen gemeen, maar een parasiet is wél een levend wezen en een foetus niet.quote:Op maandag 11 december 2006 15:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar fir3fly wil ons ook doen geloven dat een parasiet en daarmee ook de foetus geen leven wezen is.....Als het geen levend wezen is dan is het dus dood.....En dat is feitelijk onjuist.
Iets wat niet ademt is dus per defintie dood?quote:Op maandag 11 december 2006 15:48 schreef sigme het volgende:
[..]
Gebruik dan zelfstandige naamwoorden voor datgene wat ze beschrijven. Een foetus is geen baby en geen kind. Het kan niet eens ademen!
Nee, levenloos. Als het dood is moet het geleefd hebben, maar da's offtopic.quote:Op maandag 11 december 2006 15:49 schreef EchtGaaf het volgende:
Als het geen levend wezen is dan is het dus dood.....
Een foetus van 24 weken is in elk geval niet levensvatbaar.quote:Op maandag 11 december 2006 15:51 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Iets wat niet ademt is dus per defintie dood?![]()
Arbitrair: ja;quote:Op maandag 11 december 2006 15:48 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
nee, ik lul niet uit mn nek. JIJ hebt problemen met een argumentatie doorgronden.
Het is namelijk heel simpel:
Wat is het verschil tussen een ongeboren baby van 24 weken en een ongeboren baby van 24 weken en een dag?
nauwelijks iets!
er is ARBITRAIR een punt gekozen waarbij leven OPEENS waardevol wordt.
Och. Dat soort filosofie heb je niet zoveel aan bij zulke vragen. Je kan een bevruchte eicel even waardevol achten als een persoon in de bloei van z'n leven - maar ik vraag me dan wel af of je niet een gaatje in je bol hebt.quote:nou, iets belachelijkers kan ik me niet voorstellen. Leven is waardevol op het moment dat het ontstaat, niet 5 minuten erna, niet een week erna, niet 24 weken erna. Het is gewoon een bullshit regel die filosofisch gezien al helemaal te belachelijk voor woorden is.
Leg uit: wat maakt dat een parasiet een levend wezen is en wat maakt dat een foetus niet een levend wezen is. Maw jij vind een foetus een DOOD wezen?quote:Op maandag 11 december 2006 15:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Lees nog een keer. Ik maak een vergelijking tussen een foetus en een parasiet. Ze hebben veel dingen gemeen, maar een parasiet is wél een levend wezen en een foetus niet.
Neit helemaal arbitrair en dat weet jij ook best wel. Na 24 weken is het in principe levensvatbaar, de gemiddelde foetus heeft dan een groot aantal essenciele fases bereik, waardoor we het kunnen gaan zien als een baby en dan is die 24 weken nog krap....Nederland is daar nog redelijk conservatief in wat de grens betreft.quote:Op maandag 11 december 2006 15:48 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
nee, ik lul niet uit mn nek. JIJ hebt problemen met een argumentatie doorgronden.
Het is namelijk heel simpel:
Wat is het verschil tussen een ongeboren baby van 24 weken en een ongeboren baby van 24 weken en een dag?
nauwelijks iets!
er is ARBITRAIR een punt gekozen waarbij leven OPEENS waardevol wordt.
nou, iets belachelijkers kan ik me niet voorstellen. Leven is waardevol op het moment dat het ontstaat, niet 5 minuten erna, niet een week erna, niet 24 weken erna. Het is gewoon een bullshit regel die filosofisch gezien al helemaal te belachelijk voor woorden is.
ps. als jij vindt dat een ongeboren baby geen leven is, zoals je indiceert in je posts, wat is het dan? wanneer wordt het WEL leven? na 24 weken opeens?
![]()
quote:Op maandag 11 december 2006 15:51 schreef Fir3fly het volgende:
... een parasiet is wél een levend wezen en een foetus niet.
Het is nog geen wezen denk ikquote:Op maandag 11 december 2006 15:52 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Leg uit: wat maakt dat een parasiet een levend wezen is en wat maakt dat een foetus niet een levend wezen is. Maw jij vind een foetus een DOOD wezen?![]()
Als je goed gelezen had, had je gezien dat dat al uitgelegd is. Een parasiet vertoont alle kenmerken die een levend wezen moet vertonen, namelijk uitscheiding etc. Dat doet hij voornamelijk alleen, maar hij heeft vaak een gastheer nodig om te overleven. Een foetus daarentegen vertoont geen levenskenmerken.quote:Op maandag 11 december 2006 15:52 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Leg uit: wat maakt dat een parasiet een levend wezen is en wat maakt dat een foetus niet een levend wezen is.
Nou nee. Ik noem het een grensgeval, net als een virus.quote:Maw jij vind een foetus een DOOD wezen?![]()
Het is niet levensvatbaar buiten de baarmoeder. Maar in de baarmoeder, waar de foetus ook thuishoort, is het wel degelijk een levend wezen.quote:Op maandag 11 december 2006 15:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een foetus van 24 weken is in elk geval niet levensvatbaar.
Klopt, maar goed dat is in principe ook een baby niet....zelfstandig kan een net geboren baby ook niet overleven. Daar gaat het niet om....het gaat er om dat een foetus voor 24 weken geen enkele kans heeft buiten de baarmoeder te overleven en een baby van 24 weken of ouder significant meer kans.quote:Op maandag 11 december 2006 15:53 schreef Tirion het volgende:
[..]Een foetus is niet zelfstandig levensvatbaar. Dat is wat anders.
Nee dus.quote:Op maandag 11 december 2006 15:56 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar in de baarmoeder, waar de foetus ook thuishoort, is het wel degelijk een levend wezen.
...dat ongewenst was.quote:Op maandag 11 december 2006 15:56 schreef EchtGaaf het volgende:
Het resultaat is hoe dan ook altijd hetzelfde. De vrucht sterft en had anders verworden tot een mensenkind.....
Zei ik dat? Nee he? Jij strooit met WOII, met doodvonnissen, met debiliteiten als dat god leven schenkt. Ik zou zoiets stupides niet zeggen. En dus ook niet dat iets wat niet ademt dood is.quote:Op maandag 11 december 2006 15:51 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Iets wat niet ademt is dus per defintie dood?![]()
Kun jij mij dit nu uitleggen. Waarom vertoont een foetus in de baarmoeder geen levenskenmerken. Ik vindt het niet overtuigend aleen al met de wetenschap dat de vrucht uit cellen bestaan die delen...en niet zomaar delen er is een mens inwording......quote:Op maandag 11 december 2006 15:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een foetus daarentegen vertoont geen levenskenmerken.
[..]
Jij noemt het een grensgeval....quote:Nou nee. Ik noem het een grensgeval, net als een virus.
Het valt onder artikel 296 van het wetboek van strafrecht (misdrijven tegen het leven gericht), maar door de wet afbreking zwangerschap krijgt de dienstdoende arts strafuitsluiting, maar dat had ik al gezegd.quote:Op maandag 11 december 2006 15:56 schreef EchtGaaf het volgende:
Als we de foetus door menselijk handelen buiten de baarmoeder halen, waarvan we weten dat het niet kan overleven, dan ontnemen wij willens en wetens het leven van de ongeboren vrucht. En dan is het wat mij betreft een kwestie van definitie of het juridisch een moord is of niet.
En dat is dus niet geheel waar...de kans dat een foetus van voor 24 weken die kritische fase niet bereik is best groot. De meeste miskramen gebeuren zover ik weet voor die 24 weken Dus dat het anders per definitie verword tot een mensenkind is niet waar, uiteraard...mocht de foetus die 24 weken bereik hebben, dan wordt het wel een mensenkind....dat weer wel...het zal geen kalf worden ofzow.quote:Op maandag 11 december 2006 15:56 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is niet levensvatbaar buiten de baarmoeder. Maar in de baarmoeder, waar de foetus ook thuishoort, is het wel degelijk een levend wezen.
Als we de foetus door menselijk handelen buiten de baarmoeder halen, waarvan we weten dat het niet kan overleven, dan ontnemen wij willens en wetens het leven van de ongeboren vrucht. En dan is het wat mij betreft een kwestie van definitie of het juridisch een moord is of niet.
Het resultaat is hoe dan ook altijd hetzelfde. De vrucht sterft en had anders verworden tot een mensenkind.....
Je weet neem ik aan toch wel wat levenskenmerken zijn? Anders heeft het weinig zin om het uit te leggen...quote:Op maandag 11 december 2006 15:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Kun jij mij dit nu uitleggen. Waarom vertoont een foetus in de baarmoeder geen levenskenmerken. Ik vindt het niet overtuigend aleen al met de wetenschap dat de vrucht uit cellen bestaan die delen...en niet zomaar delen er is een mens inwording......
Nee, want dat zijn ook geen levende wezens.quote:Verder: vind jij je hart, je nieren etc ook geen levenskenmerken hebben?
Een kankerklomp is ook een soort levend wezen.quote:Op maandag 11 december 2006 15:56 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is niet levensvatbaar buiten de baarmoeder. Maar in de baarmoeder, waar de foetus ook thuishoort, is het wel degelijk een levend wezen.
Als ik de baarmoeder er mee uit laat halen dan - herken je het dan wel aan een eigen beschikking over het eigen lijf?quote:Als we de foetus door menselijk handelen buiten de baarmoeder halen, waarvan we weten dat het niet kan overleven, dan ontnemen wij willens en wetens het leven van de ongeboren vrucht. En dan is het wat mij betreft een kwestie van definitie of het juridisch een moord is of niet.
Verworden.. inderdaad.quote:Het resultaat is hoe dan ook altijd hetzelfde. De vrucht sterft en had anders verworden tot een mensenkind.....
Ja dat he...daar gaat het ook eigenlijk gewoon om....als mannen zwanger zouden worden, was dit helemaal geen issue geweest.....zelfs niet bij de paus.quote:Op maandag 11 december 2006 15:59 schreef sigme het volgende:
Zolang het deel uitmaakt van het vrouwenlijf, is het onderdeel van haar lijf, en beschikt zij. Jij hebt daarover geen jota te vertellen, en als je goddelijke wraak erover wil zien - laat dat dan maar aan die god over. Buiten dat past je bescheidenheid ten aanzien van andermans lijf en leven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |