abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44309408
Vitaminen, mineralen en kruiden zullen ILLEGAAL worden, ZULLEN VERBODEN ZIJN.

Het is wederom een voorbeeld hoe crimineel de gevestigde media zijn, zij besteden totaal geen aandacht aan deze in het geheim getekende overeenkomsten. Uw leven, dat van uw kinderen en kleinkinderen is in levensgevaar.

In 2001 kwamen 176 landen bij elkaar en ze zeiden: "Er bestaan 12 zeer schadelijke chemische stoffen". Ze worden POP´s genoemd. (Persistent Organic Pollutants) Deze zijn zó erg dat niemand kon betwisten dat deze POP´s wereldwijd verboden moesten worden. 9 van de 12 meest schadelijke organische stoffen die we kennen, zijn pesticiden.
De Codex heeft maar liefst 7, ZEVEN!, van die 9 verboden POP´s weer opnieuw toegelaten.
O.a.: Di-eldrine, Aldrine en Hexachloorbenzeen.

Per 31 december 2009 wordt Codex Alimentarius van kracht. Ieder land dat lid is van de (WTO) Wereld Handels Organisatie is verplicht deze richtlijnen en normen te volgen.

Deze richtlijnen en normen dienen niet de gezondheid! Ze dienen de belangen van:

De Farmaceutische industrie
De Chemische industrie
De Biotechnische industrie
De landbouw en
De medische wereld.

Bron : http://www.hetechtenieuws.nl/

Jullie mening?
  zondag 10 december 2006 @ 18:51:02 #2
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_44309747
Wauw. Ik sta hier echt van te kijken. Wat een gebrekkig Nederlands in die bron.
And now for something completely different, I'm on a horse.
  zondag 10 december 2006 @ 18:55:32 #3
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_44309824
Terecht dat die vitaminen verboden worden.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_44310196
als het serieus is, waarom wordt het dan in TRU geopend? Daarmee geef je toch een vrijbrief op gefronste wenkbrauwen.
pi_44310605
Zullen ze bij Davitamon niet om zitten te springen.

Volgens mij hadden die (en andere vitaminefabrikanten) allang op de alarmtrommel geslagen. Dus ik geloof het bericht niet zo erg.
pi_44310719
Ongefundeerd sensatiegeblaat. Waar wordt beweerd dat vitaminen verboden worden? Mooi staaltje van propaganda, waar, ironisch gezien, de mensen die er prat op gaan nooit voor propaganda te vallen, met open ogen instinken. Zoek een leven ofzo.
Unox, the worst operating system.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 10 december 2006 @ 19:42:03 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_44310864
ik snap de link vitamine en de rest van de OP niet.
pi_44310952
quote:
Op zondag 10 december 2006 19:42 schreef Swetsenegger het volgende:
ik snap de link vitamine en de rest van de OP niet.
My point exactly. Er is geen link, het is alleen geblaat in de ruimte.
  zondag 10 december 2006 @ 19:48:36 #9
151835 SuperbDeLux
Een ietwat hautain.
pi_44311022
Citeer nou eens iets of link naar een officiele bron svp.
He wept for there were no more worlds to conquer.
pi_44311163
quote:
Op zondag 10 december 2006 19:48 schreef SuperbDeLux het volgende:
Met dit soort verhalen zijn er alleen bronnen die elkaar citeren als een cirkel. Een hoop mongolen die een hoop andere mongolen napraten maar dat maakt het natuurlijk nog niet waar.
Er zijn een hoop mensen die gebaat zouden zijn bij een cursusje kritisch met media omgaan. Jammer dat veel mensen die vaardigheid niet bezitten.
pi_44311198
ben blij met de oude media als ik dit zo lees...
  zondag 10 december 2006 @ 20:03:53 #12
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_44311221
quote:
Op zondag 10 december 2006 18:37 schreef LightGod het volgende:
Want?
pi_44311236
quote:
Op zondag 10 december 2006 18:37 schreef LightGod het volgende:
Shit, de rest van ons leven alleen nog marsen, snickers, koekjes, patat etc eten. Alhoewel, volgens mij kan er in patat nog een minimale hoeveelheid vitamine C zitten

Bestaan er wel voedingsmiddelen waar helemaal geen vitaminen en mineralen in zitten?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_44311394
Wat me opvalt is dat personen die wanhopig op zoek zijn naar 'de waarheid' halve waarheden voor hele aannemen zodra die bevestigen waar ze naar op zoek zijn.
De reden waarom de gevestigde media dit verhaal niet overnemen is simpel; er zit een hele machtige industrie áchter dit verhaal die op deze manier erg veel geld verdient. En een flinke portie goedgelovigheid doet de rest.

Op zich zouden we dáár wel eens een leuk artikel over kunnen schrijven.
pi_44311429
quote:
Op zondag 10 december 2006 19:57 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

.. Met dit soort verhalen zijn er alleen bronnen die elkaar citeren als een cirkel.
..
een graancirkel?
  zondag 10 december 2006 @ 21:50:54 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_44312939
quote:
Op zondag 10 december 2006 20:39 schreef SlimShady het volgende:

[..]

een graancirkel?
zitten we toch goed hier in tru ipv onzin
Huilen dan.
  zondag 10 december 2006 @ 22:30:36 #17
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_44314288
oja dan moeten ze ook de zon doven
pi_44315182
quote:
Op zondag 10 december 2006 22:30 schreef Boomstam het volgende:
oja dan moeten ze ook de zon doven
Kut, da's waar ook Of allemaal nu ineens verplicht in de burka: werkt ook tegen vitamine D-vorming.
Dan alleen nog alle bacteriën in ons maag-darmkanaal uitroeien, die maken vitamine K.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_44317472
Nou, met z'n allen Vitamine C hamsteren dan
pi_44319615
quote:
Op maandag 11 december 2006 00:23 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Nou, met z'n allen Vitamine C hamsteren dan
Denk je dat ze dat nog als anti-oxidant in levensmiddelen mogen verwerken of zal dat ook niet meer mogen?
pi_44320372
geniaal. Dus we kunnen straks geen groente, fruit en ander soort voedsel meer kopen

Geloof je het zelf ?

wanneer gaat dit topic naar onzin
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 11 december 2006 @ 12:52:57 #22
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_44324683
Wheheheh, Voor topics als deze kom ik graag in TRU lurken
I follow you......but not on Twitter
pi_44359093
Zonder vervelend te willen doen vraag ik mij oprecht af of dit serieus bedoeld is of dat dit als een onzinnig topic bedoeld is om even lekker te sarren.

Een aantal jaar geleden zijn er enkele middelen verboden omdat ze de gezondheid schade toebrengen.
Vanaf 2009 zullen de meeste van deze middelen weer toegestaan worden.

en daarom/daardoor wordt ons verboden vitaminen en mineralen tot ons te nemen ?

wat hebben deze middelen met vitaminen te maken (en een verbod daarop)
en met wat voor reden worden deze middelen weer toegestaan ?
(zijn ze bij nader inzien toch minder schadelijk ? Worden ze anders gebruikt ? Gebruiks voorwaarden ?)
en toestaan is iets anders dan " dwingen tot gebruiken" ... toch ?

Ik mis heel wat informatie, daarnaast worden er linken in het artikelen gelegd die ik niet begrijp (door gebrek aan die informatie ??)

ik kan er geen touw aan vastknopen.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_44359111
quote:
Op maandag 11 december 2006 09:16 schreef Metro2005 het volgende:
geniaal. Dus we kunnen straks geen groente, fruit en ander soort voedsel meer kopen
jij begrijpt het
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_44361200
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 15:44 schreef Mirage het volgende:

[..]

jij begrijpt het
Daar zitten vitamines in enzo?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 12 december 2006 @ 17:07:31 #26
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_44362221
Even een korte verklaring http://www.healthfreedomusa.org/aboutcodex.shtml

Meer google-zooi. http://www.google.nl/search?q=%22Codex+Alimentarius%22&hl=nl&lr=&start=0&sa=N
Ik heb er eerder over gehoord trouwens, als het waar is word je er niet vrolijk van maar aan de andere kant kan je altijd met een beetje moeite je eigen spul verbouwen.

[ Bericht 9% gewijzigd door jogy op 12-12-2006 17:23:17 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_44362466
Om maar even wat zinnigs in te brengen, wat linkjes die wat nuttigs zeggen over de genoemde codex:
http://www.codexalimentarius.nl/
quote:
De Codex Alimentarius Commission (Codex) is een internationaal forum waaraan door 171 landen wordt deelgenomen. Dit forum ontwikkelt internationale normen voor voedselproducten, met als doel de internationale volksgezondheid te beschermen en de eerlijkheid van de handel in voedselproducten te bevorderen.
De Codex is een VN-organisatie, onder de vlag van zowel de FAO (Internationale Voedsel- en Landbouworganisatie) en de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie).
http://www.fao.org/docrep/w9114e/W9114e00.htm
http://www.voedingscentru(...)dex+alimentarius.htm

Nog wat over de link tussen vitamines en de codex:
http://www.fao.org/docrep/meeting/005/X7839E/x7839e0q.htm (de tekst van de codex over vitamines)
http://www.westonaprice.org/healthissues/codex-alert.html

AL met al worden vitamines dus niet verboden, er komen richtlijnen (welke dus niet wettelijk vaststaan, maar door de deelnemende landen waarschijnlijk wel gevolgd worden) over de beschikbaarheid en het gebruik ervan.

[ Bericht 12% gewijzigd door The_stranger op 12-12-2006 17:22:19 ]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_44362745
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 17:07 schreef jogy het volgende:
Even een korte verklaring http://www.healthfreedomusa.org/aboutcodex.shtml

Meer google-zooi. http://www.google.nl/search?q=%22Codex+Alimentarius%22&hl=nl&lr=&start=0&sa=N
Ik heb er eerder over gehoord trouwens, als het waar is word je er niet vrolijk van maar aan de andere kant kan je altijd met een beetje moeite je eigen spul verbouwen.
dank je wel.

Het scheelt dat ik al nooit de waan heb gehad dat wat wij voorgeschoteld krijgen nog "gezond" voedsel is.
Sir Winston Churchill
  dinsdag 12 december 2006 @ 17:25:33 #29
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_44362752
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Voedselveiligheid/codex.html

Stukkie quote:
quote:
Dat de VN een wereldwijde voedselcode noodzakelijk achten, lijkt vooral een economische reden te hebben. "Uitbraken van voedselgerelateerde ziektes kunnen handel en toerisme schaden en leiden tot verlies aan inkomsten, werkloosheid en juridische processen. Voedsel van slechte kwaliteit kan de commerciële geloofwaardigheid van leveranciers schaden, zowel nationaal als internationaal, terwijl voedselbederf verspillend en duur is en een nadelige invloed kan hebben op de handel en het consumentenvertrouwen'', schrijft de Codex Alimentarius Commission in een toelichting op haar werk.
Als iets een economische reden heeft hoef je er niet vanuit te gaan dat het altijd in de belangen van de burger is, niet zeggend dat het ook daadwerkelijk een complot is maar wel een punt om over na te denken. Het is dus nooit gebasseerd op de voedselveiligheid voor de burger.
Vrijheid
  dinsdag 12 december 2006 @ 17:26:16 #30
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_44362769
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 17:25 schreef Mirage het volgende:

[..]

dank je wel.

Het scheelt dat ik al nooit de waan heb gehad dat wat wij voorgeschoteld krijgen nog "gezond" voedsel is.
Nope, er is genoeg mensenvee om mee te spelen dus een dooie meer of minder boeit niet.
Vrijheid
pi_44369445
Als ze sigaretten nou gaan verbieden
Dan snap ik het nog (maar nee).
pi_44369503
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 20:37 schreef sweetgirly het volgende:
Als ze sigaretten nou gaan verbieden
Dan snap ik het nog (maar nee).
Ze verbieden helemaal niets, ook vitamines niet...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_44369523
dan moet jogy de TT veranderen...
pi_44372024
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 20:38 schreef The_stranger het volgende:

Ze verbieden helemaal niets, ook vitamines niet...
Ohh :}

Ja idd, dan moet Jogy de topictitel veranderen
Dit is misleiding!
pi_44372280
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 21:36 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Ohh :}

Ja idd, dan moet Jogy de topictitel veranderen
Dit is misleiding!
Sir Winston Churchill
  woensdag 13 december 2006 @ 00:22:54 #36
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_44378275
Sorrie, buiten mijn eigen subforum doe ik alleen maar spelfouten corrigeren, als ik ze uberhaupt zie dan.
Vrijheid
pi_57615841
Protestsong:
Here’s to your health
River Zydeco Band feat. Henk Mutsaers

http://www.uitdaging.net/song.html

Basisrecht mensheid wordt aangetast: Recht op gezonde voeding!

De voedings- en farmaceutische industrie hebben beiden één agendapunt: De natuur ‘proberen’ na te bootsen en de daaruit voortkomende producten te patenteren. Met de Codex Alimentarius worden binnenkort hoge doseringen van natuurlijke vitamines verboden en daarmee wordt de basisvoorwaarde van de Maslow piramide aangetast. Het vrije recht op de keuze van voeding!

Sluipenderwijs zijn mensen eraan gewend geraakt dat er kunstmest toegepast wordt terwijl daar veel betere natuurlijke alternatieven voor zijn. Daarna volgden in laboratoria bewerkte en gepatenteerde zaden. De supermarkt is inmiddels al voor 80 procent gevuld met kunstmatig samengestelde producten die soms de naam ‘voeding’ niet eens meer waardig zijn! Groenten en fruit, waarvan veel mensen denken dat deze gezond zijn, hebben vaak al duizenden kilometers afgelegd voordat deze ‘vers’ op ons bordje belanden. Er wordt gekweekt op steenwol of uitgemergelde grond. In onze Westerse samenleving ontkomen we er dan ook niet aan; vrijwel iedereen is inmiddels ondervoed!

De agenda van de voeding en farmaceutische giganten kent echter geen grenzen. Nu moeten voedingssupplementen aan banden gelegd worden. De mensheid moet beschermd worden tegen de hoge doseringen natuurlijke vitaminen en mineralen. De nieuwe norm wordt zo laag dat je met slechts twee uitgemergelde wortelen al meer binnen krijgt. Al eind 2009 wordt deze wetgeving van kracht die het meest effectieve gereedschap van natuurartsen aan banden legt. Vitaminen. Voeding dus! Dat dit gaat ten koste van uw en mijn gezondheid is ondergeschikt gemaakt aan superwinsten.

De politiek, die hebben hun ziel en zaligheid al lang verkocht en zijn niet meer als marionetten die braaf aan de touwtjes bungelen van de niet te stillen honger naar macht en geld. Niet één keer heb ook maar iemand in de politiek op een uitspraak kunnen betrappen over de Codex Alimentarius. Veeg alle beslissingen die zij moeizaam hebben genomen de laatste jaren op één hoop en ze zijn bij elkaar nog niet zo belangrijk op wat er nu staat te gebeuren. En de grote massa weet hier nog totaal niets vanaf. Verzwegen in de media of verdrongen naar een klein berichtje achter in de krant.

Alle ziektes waar de Westerse bevolking nu aan lijdt worden toegeschreven aan de vergrijzing en de voortschrijdende wetenschap wil ons doen geloven dat dit erfelijk is. Niets is echter minder waar! Vrijwel iedereen heeft te maken met vitamine en mineralen gebrek. Moeten we deze producten binnenkort illegaal gaan smokkelen, of iedereen weer zijn eigen volkstuintje gaan aanleggen? Wij hebben echter de grootste macht die er bestaat. Ga stemmen met je portemonnee en ga bijvoorbeeld weer natuurlijke producten kopen bij biologische telers in je eigen regio. Tijd voor actie, alleen jij kunt dat doen!

Henk Mutsaers
pi_57622388
Dat lijkt wel religie, joh! "Gevestigde orde is fout, luistert naar mijn waarheid!"

Ga toch wortels knagen. Gelukkig zijn er nog wel echte wetenschappelijke instanties die ons voedsel controleren.
  woensdag 26 maart 2008 @ 14:46:56 #39
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_57622866
Die Davitamondinges zijn helemaal niet nodig. Schijf van vijf, beetje afwisselend eten en je krijgt alle vitaminen die je nodig hebt. Alleen veganisten en alcoholisten krijgen écht te weinig binnen.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  woensdag 26 maart 2008 @ 14:49:39 #40
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_57622930
Oh NEE !
Ik hoop dat ze DE vitaminen niet VERBIEDEN !

Want wat ZOUDEN we zonder de vitaminen MOETEN ?
En dan wordt fruit DUS illegaal !

Voor JE het weet worden er overvallen gepleegd met VERS fruit !
"Ik heb EEN banaan en ik ben niet bang om 'm te gebruiken !"
zzz
pi_57623085
quote:
Op zondag 10 december 2006 19:48 schreef SuperbDeLux het volgende:
Exact, die informatie is vrij opvraagbaar en daar staat dan ook heel wat anders in dat TS (en andere allu hoedjes dragende medemensen) beweren.

Hoewel er genoeg aan te merken is op de Codex Alimentarius is er geen sprake van het verbieden van mineralen en vitaminen, er is alleen sprake van een maximale dosering als het gebruik wordt als voedingssupplement.

Wat mij betreft gaat deze hele richtlijn de prullenbak maar het is niet zo dramatisch als sommigen beweren wat veroorzaak wordt imo door slecht lezen of te selectief lezen van slechte bronnen.
  woensdag 26 maart 2008 @ 15:05:21 #42
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_57623270
Heh, als je op de website van TS kijkt heeft ie een artikel geschreven dat ie subliminale boodschappen ontdekt heeft :
zo had de engelse band Orbital het woord Satan in hun VJ-set staan !!!!
(Weliswaar tijdens het spelen van hun bekende nummer, genaamd "Satan", maar toch !)

zzz
  woensdag 26 maart 2008 @ 19:15:46 #43
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_57628681
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 14:55 schreef Chewie het volgende:

Wat mij betreft gaat deze hele richtlijn de prullenbak maar het is niet zo dramatisch als sommigen beweren wat veroorzaak wordt imo door slecht lezen of te selectief lezen van slechte bronnen.
Eensch. Raar dat er uberhaupt richtlijnen zouden moeten komen maar we gaan nou niet bepaald allemaal naar de slachtbank. Al vind ik de linkjes naar pharmaceutische bedrijven en de codex nog niet eens heel ver gezocht. Op zich. ( vitaminengebrek = minder weerstand enzo ) Ah well, we overleven het wel.
Vrijheid
pi_57646285
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 19:15 schreef jogy het volgende:

[..]

( vitaminengebrek = minder weerstand enzo )
Een gemiddeld mens heeft die toegevoegde vitamines helemaal niet nodig. Dus ook al worden alle toegevoegde vitamines voor 100% verboden, dan zal je weerstand er geen greintje onder lijden, slechts de omzet van de producenten van die toevoegingen.

Persoonlijk zit ik ook niet te wachten op cornflakes met 10 vitamines, frisdrank met vitamine C, kauwgom met extra calcium etc etc. Voegt niets toe, mogelijk potentieel zelfs schadelijk en kost alleen maar geld.
C. Sagan
  donderdag 27 maart 2008 @ 14:12:10 #45
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_57647152
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 13:30 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Een gemiddeld mens heeft die toegevoegde vitamines helemaal niet nodig. Dus ook al worden alle toegevoegde vitamines voor 100% verboden, dan zal je weerstand er geen greintje onder lijden, slechts de omzet van de producenten van die toevoegingen.

Persoonlijk zit ik ook niet te wachten op cornflakes met 10 vitamines, frisdrank met vitamine C, kauwgom met extra calcium etc etc. Voegt niets toe, mogelijk potentieel zelfs schadelijk en kost alleen maar geld.
Dat is het probleem ook niet helemaal. Het probleem begint leuk te worden als je bedenkt dat ook al tijden normaal is om verse producten ( vlees, groente en fruit ) te bestralen. Wat het langer houdbaar maakt en de vitaminen en voedingswaarde van het versproduct practisch tot 0 terugbrengt.

http://www.foodcomm.org.uk/irradiation_legislation.htm

Als je dit logo of een soortgelijke vind op de grootverpakking ( de dozen dus, niet de uiteindelijke per stuk verpakkingen in de winkel ) dan is het voedsel dus bestraald en is eigenlijk effectief zijn voedingswaarde kwijtgeraakt.

Gammaster Provence SA Is een Nederlands bedrijf die zich ermee bezig houdt.

Dus tja, normale voeding EN voedselsupplementen zullen beide aangepakt worden. Het enige wat nog vrij verkrijgbaar zal zijn zijn de vitaminen die zonlicht opwekt.

Het is helaas niet zo'n tinfoilhat conspiracy als men zou willen denk ik.
Vrijheid
  donderdag 27 maart 2008 @ 14:29:17 #46
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_57647516
Linkje

quote:
Sterilisatie dmv gamma straling

Bij sterilisatie dmv gamma straling wordt gebruik gemaakt van een stralingsbron.

Voordeel van deze methode is dat er geen warmte bij nodig is en het dus geschikt is voor thermolabiele materialen.

Een nadeel van deze methode is de complexe instalatie die nodig is om deze methode toe te passen. Ziekenhuizen beschikken dan ook niet over een dergelijke instalatie.
Een ander nadeel is dat niet alle kunststoffen bestand zijn tegen de straling.

Enkele ziekenhuizen besteden het steriliseren van bepaalde producten uit aan een daarin gespecialiseerd bedrijf.
Ook het bedrijfsleven maakt gebruik van deze methode voor het steriliseren van medische hulpmiddelen, bedoeld voor éénmalig gebruik.

Het sterilisatieproces:

De Cobalt bron
Het radio-isotoop Cobalt 60 vormt de energiebron voor gebruik in gammadoorstralingsinstallaties en is speciaal voor dit doel vervaardigd. Het proces vindt plaats in een speciaal ontworpen cel van gewapend beton, dat wel tot twee meter dik kan zijn. Het ontwerp zorgt ervoor dat de straling wordt afgezwakt op een zodanige wijze dat de achtergrondstraling buiten de cel niet toeneemt. De Cobalt-60-pellets bevinden zich in dubbel geëncapsuleerde roestvrijstalen staven. Het geheel wordt aangeduid als een bronstaaf. Deze staven worden in een metalen bronrek geplaatst dat zich in de betonnen cel bevindt. Het bronrek kan zich uitsluitend in twee standen bevinden: in de opslagstand, doorgaans in een bassin met water, of in geheven bedrijfsstand. Tijdens het in bedrijf zijn, wordt het bronrek omgeven door product dat op een transportbandsysteem circuleert. De energie die wordt afgegeven door het vervallen van het Cobalt 60 is volstrekt onvoldoende om radioactiviteit in enig materiaal te induceren, ongeacht de duur van de blootstelling aan de bron.

Een complex proces
Sterilisatie van producten met behulp van gammastraling is een zeer complex proces waarvoor uitgebreide kennis van de kinetiek van microbiële inactivatie, polymeerkeuze en procesregeling vereist is. Industriële toepassingen variëren van sterilisatie van medische hulpmiddelen tot de modificatie van polymeren op moleculair niveau. De energie van de fotonen van de gammastralen wordt overgedragen op de elektronen in het te behandelen materiaal, waardoor zeer actieve elektronen en zeer reactieve vrije radicalen ontstaan. Binnen de context van sterilisatie wordt algemeen aanvaard dat deze deeltjes breuken in de dubbele DNA-helix induceren, waardoor replicatie onmogelijk wordt en het betreffende organisme dus steriel wordt. Onder de juiste omstandigheden kan hetzelfde ioniseringsproces tevens moleculaire ketens modificeren om de fysische eigenschappen van het materiaal te verbeteren, bijvoorbeeld een hogere warmtebestendigheid.

Beheersing van de dosis
Een belangrijke eigenschap van gammastraling is het hoge penetratievermogen. Hierdoor kunnen producten met een redelijke dichtheid of afgesloten producten toch gemakkelijk worden behandeld. Het maakt het ook gemakkelijker om een op pallets verpakt product te behandelen. De hoogte van de geabsorbeerde dosis wordt uitgedrukt in eenheden kiloGray (kGy). De geabsorbeerde dosis wordt bepaald door de dichtheid en verpakkingsgrootte van het product, de doseringssnelheid, de blootstellingstijd en, tot op zekere hoogte, door het installatieontwerp. De geleverde dosis wordt gemeten met een dosimetersysteem. In de meest gebruikte systemen verandert de blootstelling aan gammastraling de complexe kleurstofsystemen in een dosimeter van plexiglas. Dit maakt het substraat donkerder, d.w.z. de optische dichtheid neemt toe, en dit is rechtevenredig met de geabsorbeerde dosis. Proceskwalificatie, ook bekend onder de naam dose mapping, valideert de gebruikte verwerkingsparameters; het karakteriseert tevens de dosisdistributie in het product. Elke vrijgegeven medische partij gaat vergezeld van een certificaat, deze verklaart dat het product met succes het stralingsproces heeft doorlopen.

Verenigbaarheid met het proces
Te verwerken producten arriveren doorgaans op pallets bij gammadoorstralingsinstallaties van Isotron, en in hun definitieve eindverpakking. Deze producten worden vervolgens veelal op pallets behandeld, of anders in aluminium vaten bekend onder de naam 'totes'. Aangezien gammastraling bepaalde polymeren kan aantasten, is het essentieel om de verenigbaarheid van het proces te waarborgen door monsters van het product en de eindverpakking te beoordelen. Isotron heeft de mogelijkheid om specifieke stralingsdoses toe te dienen aan beperkte hoeveelheden product in een monster die gelijk zijn aan de ontvangen dosis gedurende routinematige bulkverwerking.
Vrijheid
  donderdag 27 maart 2008 @ 14:51:24 #47
49558 1-of-6Billion
pi_57647936
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 14:12 schreef jogy het volgende:

[..]

Dat is het probleem ook niet helemaal. Het probleem begint leuk te worden als je bedenkt dat ook al tijden normaal is om verse producten ( vlees, groente en fruit ) te bestralen. Wat het langer houdbaar maakt en de vitaminen en voedingswaarde van het versproduct practisch tot 0 terugbrengt.

http://www.foodcomm.org.uk/irradiation_legislation.htm

[ afbeelding ] Als je dit logo of een soortgelijke vind op de grootverpakking ( de dozen dus, niet de uiteindelijke per stuk verpakkingen in de winkel ) dan is het voedsel dus bestraald en is eigenlijk effectief zijn voedingswaarde kwijtgeraakt.

Gammaster Provence SA Is een Nederlands bedrijf die zich ermee bezig houdt.

Dus tja, normale voeding EN voedselsupplementen zullen beide aangepakt worden. Het enige wat nog vrij verkrijgbaar zal zijn zijn de vitaminen die zonlicht opwekt.

Kom op Jogy, lees je eigen linkje eens....
Er worden momenteel alleen kruiden en specerijmixen bestraald. En ei-eiwit, kikkerbillen en garnalen zijn ook mogelijk. Er wordt duidelijk vermeld dat bestralen alleen mag als er
  • een reasonable technological need is
  • als er voordeel voor de consument is
  • het mag NOOIT in de plaats komen van Good Hygiene Practices
  • I follow you......but not on Twitter
      donderdag 27 maart 2008 @ 14:55:22 #48
    49558 1-of-6Billion
    pi_57648032
    Ik heb trouwens wel eens geëxperimenteerd met het bestralen van chocolade... (ge)hard vet en Gammastraling gaan niet samen, kan ik je melden
      donderdag 27 maart 2008 @ 15:18:07 #49
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_57648522
    quote:
    Op donderdag 27 maart 2008 14:51 schreef 1-of-6Billion het volgende:

[..]

Kom op Jogy, lees je eigen linkje eens....
    Er worden momenteel alleen kruiden en specerijmixen bestraald. En ei-eiwit, kikkerbillen en garnalen zijn ook mogelijk. Er wordt duidelijk vermeld dat bestralen alleen mag als er
  • een reasonable technological need is
  • als er voordeel voor de consument is
  • het mag NOOIT in de plaats komen van Good Hygiene Practices
  • In de VS worden vlees en versproducten dus wel bestraald met die methode. Misschien nog niet als zodanig in europa maar kijk in het onderstaande linkje

http://www.foodproduction(...)more-irradiated-food

De mogelijkheid is er in ieder geval. Of het haalbaar is om het dus in Europa helemaal door te drukken voor eind 2009 is een ander verhaal. Maar voor hetzelfde geld zit je straks je twee stuks fruit en je groente te eten en ondertussen krijg je niks voedzaams binnen .
    Vrijheid
      donderdag 27 maart 2008 @ 15:20:05 #50
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_57648569
    quote:
    Op donderdag 27 maart 2008 14:55 schreef 1-of-6Billion het volgende:
    Ik heb trouwens wel eens geëxperimenteerd met het bestralen van chocolade... (ge)hard vet en Gammastraling gaan niet samen, kan ik je melden
    . Held .
    Vrijheid
      donderdag 27 maart 2008 @ 15:40:23 #51
    49558 1-of-6Billion
    pi_57648991
    quote:
    Op donderdag 27 maart 2008 15:18 schreef jogy het volgende:

[..]

In de VS worden vlees en versproducten dus wel bestraald met die methode. Misschien nog niet als zodanig in europa maar kijk in het onderstaande linkje

http://www.foodproduction(...)more-irradiated-food

De mogelijkheid is er in ieder geval. Of het haalbaar is om het dus in Europa helemaal door te drukken voor eind 2009 is een ander verhaal. Maar voor hetzelfde geld zit je straks je twee stuks fruit en je groente te eten en ondertussen krijg je niks voedzaams binnen .
    Ehm, dat artikel is uit 2002....en heeft het alleen over gehakt, kipfilet en kipvleugeltjes bij 1 specifieke winkelketen. Blijft een aardig grote stap om dan op bestraald vers fruit in het europa van 2009 aan te komen
      donderdag 27 maart 2008 @ 15:45:50 #52
    49558 1-of-6Billion
    pi_57649118
    Nou ja wiki denkt er toch wat luchtiger over...

Overeind blijft dat het gelabelled MOET worden. Ik Denk wel dat de nederlandse consument daar voorlopig nog niet aan wil.
    pi_57652232
    quote:
    Op donderdag 27 maart 2008 14:12 schreef jogy het volgende:

Is het erg als de vitaminesupplementen (per dosis/pil) tot maximaal 100% van de dagelijks benodigde dosis wordt beperkt?
    Want dat is het geval volgens de codex.

Antwoord: nee, dat is niet erg, vitaminepillen zijn nog steeds verkrijgbaar.
      zondag 30 maart 2008 @ 19:04:09 #54
    40150 Manke
    'tis but a scratch
    pi_57719973
    nog wel.
    ADH% kunnen ze verlagen als ze willen
    pi_57720010
    Da's niet echt waarschijnlijk, want zoiets moet wel wetenschappelijk onderbouwd worden.
      zondag 30 maart 2008 @ 19:18:56 #56
    40150 Manke
    'tis but a scratch
    pi_57720289
    Als ze echt willen, krijgen ze het voor elkaar. evt met wetenschappelijke vervalsingen dmv omkoping of whatever.
    Dat terzijde, wat is het doel achter het supplementen-verbod? En is er eigenlijk wel sprake van een komend verbod? Is het niet gewoon verdraaide of verkeerd geinterpreteerde conspiracy-praat?
    pi_57720382
    Er is geen supplementenverbod, alleen de maximale dosis (per eenheid) wordt aan banden gelegd. Dus het is idd verdraaid.
    Nu kun je er over dicussiëren of dat zinvol/noodzakelijk is, maar dat is punt twee.
    En als je wil, kun je altijd nog twee pilletjes nemen (of drie).
      zondag 30 maart 2008 @ 19:29:05 #58
    40150 Manke
    'tis but a scratch
    pi_57720569
    Waar heb je gelezen dat alleen de dosis aan banden wordt gelegd en er geen sprake zal zijn van verbod?
    Dat lijkt me niet zo'n probleem, tenzij er voedsel wordt bestraald, wat ik betwijfel.
    pi_57720599
    In de link naar de codex eerder in dit topic.
    Hier dus

[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2008 19:31:06 ]
      zondag 30 maart 2008 @ 19:34:19 #60
    40150 Manke
    'tis but a scratch
    pi_57720708
    staat er idd tnx
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')