quote:
Beenhakker: Poolse landdag bij Feyenoord
Leo Beenhakker is zojuist teruggekeerd uit de Verenigde Arabische Emiraten. De bondscoach van Polen speelde daar met een Poolse B-ploeg een vriendschappelijke interland en won met 5-2. In zijn selectie had hij drie spelers opgenomen van Wisla Krakow, morgen de tegenstander van Feyenoord in de UEFA Cup. ,,Voornamelijk bankzitters van die club.” De Rotterdammers moeten in De Kuip winnen van de Poolse subtopper. ,,Ik denk niet dat Wisla Krakow het grote probleem is voor Feyenoord, maar Feyenoord zelf, vanwege zijn wispelturigheid”, aldus Beenhakker, oud-trainer van Feyenoord en de man die de club uit Rotterdam-Zuid naar de laatste landstitel leidde in 1999.
In die tijd was Beenhakker trainer en Jorien van den Herik voorzitter oude stijl, de man die Feyenoord runde. ,,Ik verbleef niet in Nederland, maar heb via internet de gebeurtenissen in Rotterdam goed kunnen volgen. Ik heb er één woord voor: schandalig. Schandalig, hoe Van den Herik is afgeserveerd door de leiding van Feyenoord. Het heeft niets te maken met een paar roepende mafkezen, of mensen die spandoeken ophangen; het betreft de leiding van Feyenoord. Het getuigt van geen enkele klasse van de zittende leiding om je voorzitter zo af te serveren.”
Zelf heeft Beenhakker naar eigen zeggen drie fantastische jaren met Van den Herik meegemaakt in De Kuip. ,,Een geweldige voorzitter, met z’n eigen ideeën en dat mag of moet zelfs”, aldus Rotterdammer Beenhakker, die Van den Herik als een eerlijke en oprechte voorzitter heeft leren kennen. ,,Jorien was vreselijk begaan met de club, zette daar vijftien jaar alles voor opzij en als je dan op zo’n manier moet vertrekken… Nogmaals: schandalig. Een voorzitter als Van den Herik verdiende het om Feyenoord door de voordeur vanaf het bordes te verlaten, maar zo’n passend afscheid gunde de leiding hem niet.”
De bondscoach van Polen komt morgen naar De Kuip om enkele van zijn internationals te bekijken. ,,De drie van Wisla Krakow in de Emiraten zijn jongens voor de toekomst, maar ik heb ook nog drie, soms vier basisspelers van de club bij m’n A-ploeg zitten.”
De bepalende spelers van Wisla zijn volgens Beenhakker de Argentijnse middenvelder Cantoro en de Braziliaanse spits Paulista. ,,Hij is een beetje vergelijkbaar met Leonardo. Alleen is Paulista wat frisser in de kop dan ‘Leo’. En de Roemeen Dolha (licht geblesseerd red.) is een goede keeper.” Zijn eventuele vervanger Pawelek is de derde goalie van Polen. Andere internationals van Beenhakker zijn onder meer Dudka, Sobolewski, Glowacki en Blaszczykowski. ,,Die laatste is een èchte. Pas 21 jaar, een rechtermiddenvelder en vaste keus bij mij. Ik heb hem bij de ploeg gehaald en na een onwennig begin tegen Finland speelde hij tegen Portugal en België uitstekend.” Volgens Beenhakker horen we nog van Blaszczykowski. Hij staat op het lijstje van Sampdoria.
Als ploeg is Beenhakker niet bijster onder de indruk van Wisla. Heeft ook te maken met de trainerswissel. De Roemeen Dan Petrescu, vroeger rechtsachter van Steaua Boekarest en Chelsea, bouwde iets op en wilde initiatiefrijk spelen met Wisla Krakow. Alleen verloor hij eenmaal te veel en de huidige trainer is de Serviër Dragomir Okuka. Sindsdien is het weer ouderwets Pools; bij balverlies als de brandweer terug naar eigen helft. Zo trof ik het ook aan bij de nationale ploeg, maar met resultaat is een omslag gemaakt.”
Voor zich misdragende Poolse fans is Beenhakker niet zo bang, hoewel ze bij Wisla een kwalijke reputatie hebben. Dat is pikant met de voorwaardelijke straf van Feyenoord, opgelegd door de UEFA na de rellen in Nancy. ,,Bij de Poolse ploeg heb ik nooit iets vervelends meegemaakt. In Brussel waren er vorige maand 12.000 Polen en is niets gebeurd. In de competitie valt nauwelijks iets voor. Soms als ze in het buitenland zijn, drinken ze iets teveel. Weten ze niet meer wie ze zijn en waar ze zijn.”
quote:
Van den Herik moet niet denigrerend doen over de achterban
Als trainer van Feyenoord heb ik Jorien van den Herik drie jaar meegemaakt en de indruk die ik van hem heb overgehouden, is dat het wel een aardige vent was. Er was toen geen gulden, maar toch was het een mooie tijd. Hij bleek duidelijk geen meehobbelaar en dat maakte hem wel leuk. Zijn positie werd in de afgelopen weken kennelijk onhoudbaar en zoiets doet hem pijn en daarom is hij nu rancuneus.
Dat stelt mij dan weer erg teleur. Trainers moesten ook wel eens weg uit de Kuip en dan moesten ze ook niet zielig gaan zitten doen. Daarom had ik van de voorzitter, júist van deze voorzitter, verwacht dat hij niet zou gaan piepen. Dat doet hij dus wel.
Ik vind dat hij denigrerend doet over de organisatie en achterban van Feyenoord. Dat mag dus niet.
Ook al loopt het mis, voor die club en de mensen van die club moet je respect blijven houden.
In de aandeelhoudersvergadering van maandag zou Van den Heriks vertrek officieel bekrachtigd worden, begreep ik. Op zo’n bijeenkomst zul je weinig spelers aantreffen. Wij waren daar vroeger wel nieuwsgierig naar. Ik ben eens met Wim Jansen, Joop van Daele en nog een speler boven in de nok van een zaal van het Stadion stiekem op een plank gaan zitten.
We konden toen alles volgen. Wat me er altijd van is bijgebleven, is dat er plotseling een aandeelhouder uit de vergadering opstond en ‘hand in hand kameraden’ begon te zingen. We kwamen niet meer bij van het lachen, maar niemand ontdekte ons.
Vorige week heb ik me wel verbaasd over de blijdschap bij Feyenoord over die zogenaamd milde straf van de UEFA. Ik ben daar principieel in. Je kunt niet gestraft worden voor iets wat je niet gedaan hebt. Feyenoord was in Nancy niet schuldig, dat blijkt ook uit de rapporten en uit de toelichting op de uitspraak. Hoe kan je dan blij zijn?
Wat ik weer wel bevredigend vond, was dat de directie weer compleet was. Ik zag alleen nog Onno Jacobs en miste Chris Woerts. Die laatste was er ineens weer, toen er gelachen kon worden. Dat zal best toeval zijn, maar ik ben gevoelig voor die dingetjes.
De laatste tijd denk ik ook af en toe aan Jan-Willem van Dop. Hem vond ik een goede voorzitter/directeur voor de club. Hij straalde uit wat een directeur van Feyenoord moet uitstralen: recht door zee, ongecompliceerd, geen rare babbels. Van mij had-ie mogen blijven, maar ook hij kon zich niet echt ontwikkelen onder de president. Hij zit nu bij FC Utrecht ook wel op zijn plaats, want die club lijkt veel op Feyenoord.
Bij Ajax-AZ zag ik dat scheidsrechter Braamhaar fouten maakte, die hij op dat niveau niet zou moeten maken. Maar het gaat me te ver om nu boos te worden op die man. Het probleem zit dieper. Tijdens Arsenal-Chelsea was er een probleem tussen Drogba en Lehmann, er vielen wat klapjes. De scheidsrechter twijfelde, ging naar de vierde man en nam zijn beslissing. In Nederland steekt die vierde official alleen het bord met wissels en nog te spelen minuten omhoog.
Voor de rest zit hij er voor Piet Snot bij. Als we die functie eens opwaarderen, net zoals de Engelsen deden, dan worden fouten als die van Braamhaar schaarser. En dan was Huntelaar er uitgestuurd, want dat verdiende hij met die trap op de knie van Cziommer. Het leek of hij hem bewust wilde blesseren en dat is een van de vreselijkste dingen die je kunt doen in het voetbal. Alleen spugen is erger.
(Bron: AD)
quote:
Opnieuw onzekere periode voor Feyenoord
Dinsdag 12 december 2006 - DEN BOSCH – Met het in beroep gaan door de aanklager van de Europese voetbalbond (UEFA) tegen de straf, die Feyenoord is opgelegd naar aanleiding van de ongeregeldheden op 30 november in Nancy, breekt voor de Rotterdamse club opnieuw een onzekere periode aan.
De tuchtcommissie van de UEFA legde Feyenoord een straf van twee wedstrijden voorwaardelijk zonder publiek en een boete van 125.000 euro op. De aanklager had een straf van twee jaar uitsluiting van Europees voetbal voorgesteld.
In Nancy richtten supporters van Feyenoord in de binnenstad tal van vernielingen aan. Zij misdroegen zich later ook in het stadion. De Franse politie moest traangas gebruiken om de gemoederen tot bedaren te brengen. De wedstrijd tussen AS Nancy en Feyenoord (3-0) werd tijdelijk onderbroken.
Een dezer dagen treedt de tuchtcommissie van de UEFA met een motivatie van het uitgesproken vonnis naar buiten. Vanaf dat moment hebben beide partijen drie dagen de tijd om in beroep te gaan. Vervolgens is er nog een termijn van zes dagen om de gronden voor het bezwaar verder aan te vullen. Feyenoord liet vorige week meteen na het vernemen van het door de Rotterdamse club als ‘licht’ ervaren vonnis weten van de beroepsmogelijkheid af te zien. Maar de aanklager van de UEFA gaat zeker in appel, zo liet een bron binnen de Europese voetbalbond weten.
De ‘Board of Appeal', het beroepsorgaan van de UEFA, zal de strafzaak in zijn volle omvang in Genève of Nyon opnieuw behandelen. Dat gebeurt waarschijnlijk ergens in januari. Er wordt royaal de tijd voor uitgetrokken. De partij die het beroep instelt - in dit geval de aanklager van de UEFA - mag getuigen laten horen en gebruik maken van tv-beelden.
De ‘Board of Appeal’ komt na de zitting met een nieuwe uitspraak. Die kan bestaan uit het handhaven van de huidige straf, het verhogen van de voorwaardelijke straf of het verhogen van de opgelegde boete. Maar de ‘Board of Appeal’ kan ook besluiten de door de aanklager voorgestelde strafmaat te honoreren. In dat geval zou Feyenoord alsnog twee jaar uitgesloten worden van deelname aan Europees voetbal.
De uitspraak van de ‘Board of Appeal’ van de UEFA is bindend en gaat onmiddellijk in.
Partijen kunnen zich nog wel tot de Court of Arbitration for Sport (CAS) richten. Die heeft de neiging een beroep opnieuw in zijn volle omvang te toetsen. Maar meestal duurt het enkele maanden voor de CAS zich over een kwestie buigt.
De aanklager van de UEFA heeft overigens niet alleen bezwaren tegen de hoogte van de straf die is opgelegd. De tuchtcommissie van de UEFA kwam ook tot de uitspraak dat Feyenoord op moet draaien voor de door de fans aangerichte schade in Nancy. Volgens de aanklager kan dat juridisch niet. De tuchtcommissie mag alleen in de reglementen omschreven straffen opleggen. De verplichting tot het vergoeden van aangerichte schade staat daar niet bij en mag dus niet gebruikt worden als tuchtrechtelijke straf.
Feyenoord doet er deze week alles aan om het thuisduel met Wisla Krakow morgen zonder incidenten te laten verlopen. Het veiligheidsprotocol is ongeveer even scherp als bij een thuiswedstrijd tegen aartsvijand Ajax. Ook de Rotterdamse politie is woensdag in een fors verhoogde staat van paraatheid. „We zullen er bovenop zitten“, liet een woordvoerder gisteren weten.
Het draaiboek van Feyenoord en de gemeente Rotterdam ziet er doordacht en professioneel uit. Ongeveer 2500 Poolse fans hebben bij officiële verkooppunten een voucher bemachtigd. Daarmee kunnen ze morgen in Sportpaleis Ahoy’ een toegangsbewijs aanschaffen.
In het Rotterdamse complex wordt een soort fandorp ingericht waar de Poolse fans zich kunnen verpozen tot in de vroege avond. De supporters van Wisla worden dan centraal per bus naar De Kuip gebracht.