Ik was benieuwd vandaag, benieuwd of Ajax AZ onder de knie kon houden. AZ speelt, zoals we allemaal weten, het mooiste voetbal van de Eredivisie. 'Hogeschoolvoetbal' noemt men dat. Ik heb het vandaag niet gezien. Of je moet met tijdrekken en terugspelen op de keeper die status verkrijgen.
Wat ik wel heb gezien is een oppermachtig Ajax in de eerste helft. AZ heeft geen kans gehad, werd compleet overlopen en mocht de billen dichtknijpen met 1-0. In de laatste minuten voor de rust waren ze zelfs helemaal de weg kwijt. Helaas blijft het bij de 1-0.
Dan begint de grote Braamhaar-show pas echt, de eerste helft was slechts het voorprogramma. Ik geloof dat Huntelaar geen vrije trap heeft gehad, terwijl daar best aanleiding toe was. En in een nog niet zo ver verleden stond op de overtreding van De Cler (op De Mul) rood. Maar niet bij Braamhaar.
Het feest begint meteen al bij die overtreding op Urby. Dat 'ie niet voor een overtreding fluit is al triest, maar wat AZ daarna doet is misschien nog wel triester. Dan wordt het nog 1-2 ook, niet zo handig van Stekelenburg. Gevolg: drama.
Braamhaar heeft deze toppers, zoals gebruikelijk, niet in de hand en gaat alles met alles lopen compenseren. Uiteindelijk is iedereen gelijk, maar AZ net even meer dan Ajax. En Van Gaal maar zeuren. Opstaan van je stoel is normaal al goed om weggestuurd te worden, nu mag je in de middencirkel verhaal komen halen en gebeurt er weer niks...
![]()
Steinsson komt al goed weg, dan bij Opdam is helemaal het toppunt. Cziommer die er bij dat moment met Huntelaar alleen maar op uit is om te zieken door die bal weg te trappen en daar helemaal niks te zoeken heeft. Vervolgens naar zn verkeerde been grijpt
![]()
En dan nog die handsbal in blessuretijd, zelfs volgens AZ-supporters was het een strafschop.
Conclusie: Ajax laat het weer eens liggen ondanks geweldig spel, vooral in de eerste helft Ajax was de tweede helft niet slechter, AZ was beter en dus werd het een gelijker opgaande wedstrijd. Je geeft anderhalve kans weg en staat ineens achter, dus mag je nog blij zijn met een punt. Kortom, de schaal mag naar Eindhoven...
Ogararu was goed trouwens.
En Lindenbergh, de eerste helft.
Babel en Urby liep ook wel weer aardig.
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."