![]()
"I'm standing here until you make me move, I'm hanging by a moment here with you". Wie had deze tekst in 2001 niet in zijn hoofd zitten? In dit jaar brak Lifehouse internationaal door met hun grote hit "Hanging by a Moment". Ook Nederland ging plat voor de band, met frontman, zanger en tekstschrijver Jason Wade. Muziekkenners kenden de band een grote toekomst toe, hun debuutalbum haalde platina en concerten waren in raptempo uitverkocht.
Anno 2006 is het internationaal een stuk rustiger rond Lifehouse. Door de tegenvallende verkoop van hun 2e album Stanley Climbfall, werd de band door hun platenmaatschappij Dreamworks de laan uitgestuurd. Gitarist Sean en bassist Sergio verlieten de band en bassist Bryce Soderberg kwam de band versterken. Na een speurtocht kwam frontman Jason Wade uit bij een nieuwe platenmaatschappij Geffen Records. De opnames voor een nieuw album konden beginnen.
Hun eerste single van hun 3e album, You and Me, werd een knaller van een hit en tevens het meest gedraaide nummer op bruiloften in 2005 in de Verenigde Staten. Voor de concerten werd ex-Savage Garden gitarist Ben Carey ingehuurd. Hun selftitle album "Lifehouse" wordt nog steeds goed verkocht. Hun 3e tour werd goed bezocht. Inmiddels zijn de opnames bezig voor het 4e Lifehouse album, dat begin 2007 uit moet komen. Amerika ligt inmiddels weer aan de voeten van de jongens, nu de rest van de wereld nog...
De huidige samenstelling
![]()
Jason Wade is frontman, zanger, gitarist en tekschrijver. Jason is een veelzijdig tekstschrijver. Zijn teksten zijn vaak gebaseerd op zaken die hij zelf heeft meegemaakt.
Rick Woolstenhulme is de drummer van de band. Sinds 2000 werken hij en Jason samen. Zijn broertje Sean heeft in de periode rond "Stanley Climbfall" ook tot de band behoort.
Bryce Soderberg is eind 2004 de band komen verstrerken. Deze Canadees kan zelf ook aardig zingen, zingt soms ook stukjes solo tijdens concerten, maar speelt voornamelijk basgitaar.
Lifehouse Discografie
![]()
Onder naam Lifehouse zijn 3 albums uitgebracht. In 2000 kwam het debuutalbum "No Name Face" uit met de monsterhit "Hanging by a Moment". Van dit album zijn ook "Sick Cycle Carousel" en "Breathing" uitgebracht op single. Verder staan op dit album onder meer het relaxte Trying, emotionele Simon, het rockige Quasimodo en het van iedere Lifehouse fan zeer geliefde "Everything", dat het op elk concert weer goed doet. No Name Face deed het zowel in Amerika als daarbuiten goed.
In 2002 was het tijd voor een opvolger, genaamd "Stanley Climbfall". Stanley was een stuck rockender dan zijn voorganger, dat werd al duidelijk met de single "Spin" en het ook nog later (niet in Nederland) uitgebrachte "Take me Away", dat ook te horen was op de Olympische Spelen in Salt Lake City. Stanley Climbfall is zeer afwisselend, met rockende nummers als Out of Breath en Anchor, maar ook relaxte nummers als Stanley Climbfall, My Precious en Empty Space. Helaas werd Stanley Climbfall geen groot succes en na lange tournee werd het contract met de platenmaatschappij Dreamworks ontbonden.
Na een korte rustperiode werd in maart 2005 het derde album gelanceerd. Een nieuwe platenmaatschappij, een nieuwe bassist en weer een totaal ander album. "You And Me" werd de eerste single van het selftitle album "Lifehouse". Eindelijk scoorde Lifehouse weer een grote hit in Amerika. You And Me werd een echte TV hit, de jongens mocht in allerlei TV Shows langskomen om het nummer te spelen. "You And Me" was in 2005 een van de meest gedraaide platen op bruiloften in de Verenigde Staten. Ook de 2e single van het album, "Blind" scoorde aardig in de hitlijsten.
MiscelaniousNaast bovenstaande albums heeft Jason Wade voordien ook nog een album uitgebracht in eigen beheer. Onder de naam Blyss/Bliss werden er een ca 1000 stuks van het album Diff's Lucky Day uitgebracht. Ongeveer de helft van de nummers is later geremixed en op No Name Face terecht gekomen. Af en toe duikt er van dit album eens een exemplaar op op E-Bay, maar ze zijn erg schaars. Als je je een origineel exemplaar wilt hebben, moet je geluk hebben en aardig diep in de buidel tasten, want je bent niet de enige.
Handige Links:De Officiele Lifehouse SiteLifehouse op MyspaceGeffen Records, de platenmaatschappij van LifehouseLifehouseFans, de grootste fansiteEn voor wie er wat leuke foto's zoekt...Vorige delen:Het centrale Lifehouse topic