Er viel weinig uit te leggen bij mij, er was wel een hersenscan die rond mn 9-10de gedaan was waaruit bleek dat ik MBD zou kunnen hebben, maar er zat een optie bij dat ik daar in mn pubertijd overheen zou groeien(dachten ze toen), mijn huisarts wist ook niet wat het precies was, en heeft mij toen doorverwezen naar een psycholoog.quote:Op maandag 22 januari 2007 15:44 schreef Noli. het volgende:
Hoe hebben jullie het eigenlijk uitgelegd bij/aan de huisarts? Ik zou niet precies weten hoe en waar te beginnen.
Deels herkenning, al hoewel ik qua het sociale aspect andere problemen ondervind.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:48 schreef Giraffe het volgende:
Ik heb weleens van die checklists gedaan en rondgekeken op het internet, waardoor ik tot de conclusie kwam dat ik mogelijk ADD heb. Toch heb ik ergens het gevoel alsof dit alles niet gewoon hypochondrisch is, maw. dat ik gewoon iets moet hebben dat ik de schuld moet geven. Echter herken ik me in zoveel van die dingen..
Van jongs af aan was ik al snel afgeleid, maar meekomen met de klas kon ik wel. VWO uiteindelijk afgerond zonder veel te doen, nu kom ik op de universiteit.. blijkt opeens dat je wat moet doen. Like.. LEREN O_O, dat heb ik echt nooit gekund. Gewoon geen discipline voor kunnen vinden. Altijd wat anders, en allemaal wazige gedachten die door me heengaan. Ondertussen stapelen onafgemaakte projecten zich op in "mijn documenten".
Soms kan ik me wel concentreren, op dingen als films, of IRC. Computers eigenlijk, en soms boeken. Dan moet ik echt even wakkergeschud worden soms, als ik weer vergeten ben wat te gaan drinken of als iemand wat tegen me zegt. Maar het is gewoon zo vervelend als je bezig bent met iets en je gedachten "vertrekken" zomaar. Dat je heel snel van onderwerp wisselt etc. Mijn humor wordt dan ook niet altijd begrepen. Veel woordspelingen, dubbele betekenissen, rare patronen, palindromen en anagrammen die niemand ziet.
Nu heb ik echt zoiets van "wtf? waarom vertel ik dit op een forum?", maargoed. Hoe vraag je zoiets een beetje normaal aan een doc? Of je een ADD test kan doen etc, en ik heb eigenlijk liever niet dat mn ouders t weten, is zo vervelend.. gaan ze weer aan mn kop zeuren >.<
Ik was dus zo iemand die op de lagere school bijna niet meekwam. Mijn cijfers waren altijd wel goed maar ik heb net mijn oude rapportjes erbij gepakt. 'Vlijt' zit soms tussen Normaal actief en Gemakzuchtig maar vaak het meest op Gemakzuchtig en bij 'Tempo' staat elk jaar alleen maar Langzaam.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:48 schreef Giraffe het volgende:
Ik heb weleens van die checklists gedaan en rondgekeken op het internet, waardoor ik tot de conclusie kwam dat ik mogelijk ADD heb. Toch heb ik ergens het gevoel alsof dit alles niet gewoon hypochondrisch is, maw. dat ik gewoon iets moet hebben dat ik de schuld moet geven. Echter herken ik me in zoveel van die dingen..
Van jongs af aan was ik al snel afgeleid, maar meekomen met de klas kon ik wel. VWO uiteindelijk afgerond zonder veel te doen, nu kom ik op de universiteit.. blijkt opeens dat je wat moet doen. Like.. LEREN O_O, dat heb ik echt nooit gekund. Gewoon geen discipline voor kunnen vinden. Altijd wat anders, en allemaal wazige gedachten die door me heengaan. Ondertussen stapelen onafgemaakte projecten zich op in "mijn documenten".
Dat ken ik ook, husb moet me regelmatig even zeggen dat ik wat moet drinken anders doe ik het niet. En boeken, ik moet na een bepaalde tijd even mijn hoofd schudden ofzoiets en dan kan ik weer verder. Dan ben ik er weer (even) bij met m'n gedachten. Ik heb vaak dan ook het idee dat ik wat verkrampt ben (mijn spieren) en ik dat ook weer losschud. Heb jij dat ook?quote:Soms kan ik me wel concentreren, op dingen als films, of IRC. Computers eigenlijk, en soms boeken. Dan moet ik echt even wakkergeschud worden soms, als ik weer vergeten ben wat te gaan drinken of als iemand wat tegen me zegt.
Zooooo herkenbaar. Vooral dat niemand die woordspelingen enzo begrijpt.quote:Maar het is gewoon zo vervelend als je bezig bent met iets en je gedachten "vertrekken" zomaar. Dat je heel snel van onderwerp wisselt etc. Mijn humor wordt dan ook niet altijd begrepen. Veel woordspelingen, dubbele betekenissen, rare patronen, palindromen en anagrammen die niemand ziet.
Ik heb net mijn lagereschool rapportjes erbij gezocht en ga zo de huisarts maar eens bellen.quote:Nu heb ik echt zoiets van "wtf? waarom vertel ik dit op een forum?", maargoed. Hoe vraag je zoiets een beetje normaal aan een doc? Of je een ADD test kan doen etc, en ik heb eigenlijk liever niet dat mn ouders t weten, is zo vervelend.. gaan ze weer aan mn kop zeuren >.<
MouseOver hoe heb jij het aan je huisarts uitgelegd? Waar ben je zeg maar begonnen?quote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:27 schreef MouseOver het volgende:
Ik kom net terug van de dokter. Ik heb m'n verhaal voorgelegd en ze vertelde me dat er vroeger vaak allereerst eindeloze diagnosetrajecten zouden volgen. Tegenwoordig dacht men daar wat anders over, met name bij volwassenen waarvan de arts het idee had dat ze zelf redelijk wisten waar ze mee bezig waren. Ze gaf me daarom de keuze tussen een verwijzing naar een psycholoog, of een proefrecept ritalin. Ik heb voor die laatste optie gekozen en over een week heb ik een nieuwe afspraak waarin bekeken wordt hoe we nu verder gaan.
Fijn dat ze het zo goed oppakte
"Hoi, ik denk dat ik add heb, dus de niet hyperactieve variant van adhd"quote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:30 schreef Noli. het volgende:
[..]
MouseOver hoe heb jij het aan je huisarts uitgelegd? Waar ben je zeg maar begonnen?
Ik wil zo eigenlijk de huisarts gaan bellen..
Ik wil niet vervelend doen, maar maar 1 week ritalin uitproberen?? Dat gaat niks worden in mijn ogen. Voordat het het gewenste effect begon te krijgen was ik toch al een tijdje (denk aan een paar weken op zn minst) aan het slikken. Je moet nl eerst de voor jou juiste dosering zien te vinden. En er een beetje aan wennen, ik heb in het begin enorm veel bijwerkingen gehad. Knallende koppijn en duizelig vooral.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:27 schreef MouseOver het volgende:
Ik kom net terug van de dokter. Ik heb m'n verhaal voorgelegd en ze vertelde me dat er vroeger vaak allereerst eindeloze diagnosetrajecten zouden volgen. Tegenwoordig dacht men daar wat anders over, met name bij volwassenen waarvan de arts het idee had dat ze zelf redelijk wisten waar ze mee bezig waren. Ze gaf me daarom de keuze tussen een verwijzing naar een psycholoog, of een proefrecept ritalin. Ik heb voor die laatste optie gekozen en over een week heb ik een nieuwe afspraak waarin bekeken wordt hoe we nu verder gaan.
Fijn dat ze het zo goed oppakte
Neuh, die week is tussendoor omdat ze een oogje op me wil houden. Ik heb hier nu voor 3 weken liggen. Die doorverwijzing kan altijd nog, eerst eens dit proberen. Het is methylfenidaat.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 11:34 schreef Roeji het volgende:
[..]
Ik wil niet vervelend doen, maar maar 1 week ritalin uitproberen?? Dat gaat niks worden in mijn ogen. Voordat het het gewenste effect begon te krijgen was ik toch al een tijdje (denk aan een paar weken op zn minst) aan het slikken. Je moet nl eerst de voor jou juiste dosering zien te vinden. En er een beetje aan wennen, ik heb in het begin enorm veel bijwerkingen gehad. Knallende koppijn en duizelig vooral.
Ik zou toch gaan voor die doorverwijzing, dan heb je tenminste iemand die je in het begin even heel goed kan begeleiden met het vinden van de juiste dosering en evt je ondersteunen met zaken die je misschien nog 'ergens op een plank' hebt liggen. Als je eenmaal je weg hebt gevonden en het gaat goed met de ritalin, dan kan je huisarts altijd de zaak weer overnemen en vervolgreceptjes uitschrijven enzo.
In elk geval veel succes!!
oh, krijg je methylfenidaat of de echte ritalin?
Officieel mag je er niet mee rijden, krijg je een ongeluk dan kan de verzekering moeilijk gaan doen en weigeren te betalen. Maar... wat mijn verzekering niet weet, das dan jammerquote:Op dinsdag 23 januari 2007 12:02 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Neuh, die week is tussendoor omdat ze een oogje op me wil houden. Ik heb hier nu voor 3 weken liggen. Die doorverwijzing kan altijd nog, eerst eens dit proberen. Het is methylfenidaat.
Hoe zit het nu eigenlijk? Mag je er nu wel of niet meer rijden? Dokter zei wel, etiket van het doosje heeft een geel stickertje dus dat zou niet betekenen, en uit wat ik op internet gevonden heb mag het tegenwoordig juist weer wel, mits je je rijbewijs al gehaald had voor je ermee begon (omdat er ander allerlei keuringen zouden volgen voor je af mag rijden)
"driekwart"quote:Op dinsdag 23 januari 2007 12:36 schreef Roeji het volgende:
2maal daags?
Normaal gesproken neem je het om de 3 a 4 uur in. En ik vind 3 tot 4 tabletten erg veel om ineens mee te beginnen. Ik zou eens met wat minder beginnen en het opbouwen. Maar goed dat is mijn mening en ervaring. Als je laag begint, heb je minder kans op bijwerkingen en rebounds.
Oooooohhhh.quote:
quote:Op dinsdag 23 januari 2007 10:47 schreef MouseOver het volgende:
[..]
"Hoi, ik denk dat ik add heb, dus de niet hyperactieve variant van adhd"
Ik heb mijn rijbewijs gehaald met ritalinquote:Op dinsdag 23 januari 2007 12:02 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Neuh, die week is tussendoor omdat ze een oogje op me wil houden. Ik heb hier nu voor 3 weken liggen. Die doorverwijzing kan altijd nog, eerst eens dit proberen. Het is methylfenidaat.
Hoe zit het nu eigenlijk? Mag je er nu wel of niet meer rijden? Dokter zei wel, etiket van het doosje heeft een geel stickertje dus dat zou niet betekenen, en uit wat ik op internet gevonden heb mag het tegenwoordig juist weer wel, mits je je rijbewijs al gehaald had voor je ermee begon (omdat er ander allerlei keuringen zouden volgen voor je af mag rijden)
Wist het CBR dat? En zo nee: heb je misschien ergens een beetje gejokt?quote:Op dinsdag 23 januari 2007 15:40 schreef Robbiej het volgende:
[..]
Ik heb mijn rijbewijs gehaald met ritalin
En ik rijd ook gewoon met ritalin..
Dat is voor zover ik weet ook precies de argumentatie geweest om het toch toe te staan. Je bent niet de enige namelijkquote:niks geen last van.. ik ga eigenlijk eerder trappen (maximum snelheid flink overschreiden) en zigzaggend door het verkeer als ik geen ritalin heb gehad. (soms ook niet maar verschilt per bui) en met ritalin kan ik me gewoon beheersen.
Het viel me ook mee. Ik had op meer gerekend. Ze heeft er expliciet bijgezegd dat add'ers een lagere dosering voorgeschreven krijgen dan adhd'ers. Daarbij ben ik erg licht voor een man, ik weeg maar 63kg. Ik denk sowieso dat ze met een dergelijke probeerdosis liever aan de veilige kant gaat zitten en dat ze om vergeten te voorkomen het aantal innamemomenten zo klein mogelijk gemaakt heeft.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 15:28 schreef Yoni het volgende:
rare dosering die twee maal daags. En ik zou ook wel een doorverwijzing vragen. Ritalin is geen wondermiddel, je moet ook leren bepaalde patronen te doorbreken enzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |