Identificatieplicht bij bankquote:De Nederlandsche Bank heeft sinds vorig jaar het toezicht verscherpt op het naleven van de Wet identificatie bij dienstverlening (WID) door financiėle instellingen. Deze wet verplicht banken nieuwe klanten te identificeren voordat zij een dienst aan hen gaan verlenen. De WID schrijft voor dat er een aantal gegevens van de nieuwe klant en zijn legitimatiebewijs op toegankelijke wijze moeten worden opgeslagen in de administratie van banken (het gaat dan om gegevens als geslachtsnaam, voornamen, geboortedatum, adres en woonplaats van de klant, soort en nummer van het identiteitsbewijs en plaats en datum van uitgifte van het document). Ook van bestaande klanten die nog niet op deze wijze geļdentificeerd zijn, moeten alsnog deze gegevens worden opgevraagd.
quote:Ik heb nog steeds maar 1 brief (niet) gehad..... Dus zoveel haast hebben ze schijnbaar niet of wel?
ja ik ook rabobank (zal me post ff editten)quote:Op zaterdag 9 december 2006 14:49 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
Ik heb ook nog niks gehoord, Rabobank.
Doet de bank zelf wel medunkt?quote:Op zaterdag 9 december 2006 14:57 schreef Kjew het volgende:
Ik las gisteren in een Elsevier van een paar maanden terug dat je iig verplicht bent een ID-bewijs te tonen. Je bent niet verplicht er een kopie van te laten maken.
Dat hoef je dus juridisch gezien niet toe te staan, zo las ik. Banken doen dit alleen, omdat dat gemakkelijk voor ze is. Kopieen zouden worden doorgestuurd naar een centraal verzamelpunt waar de gegevens worden verwerkt.quote:Op zaterdag 9 december 2006 14:58 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
[..]
Doet de bank zelf wel medunkt?
Tsja, de bank wil ook graag in bedrijf blijven. Dit is regelgeving waaraan zij moeten voldoen. Dat jij daar de "dupe" van bent, da's dan jammer. Liever een trouwe klant kwijt dan sancties, boetes etc.quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:47 schreef Noway666 het volgende:
FF een repost in deel2:
Uiteraard snap ik dat ze dat moeten van de regering maar mij is nooit iets gevraagd en er is maar door de bank beslist dat ik daar aan mee moet werken. Komt erbij dat ik niet tegen dreigementen kan, vooral als er geen reden toe is imho.
Het is geen regelgeving dat ze een kleurenscan van je ID-kaart maken in hoge resolutie.quote:Op zaterdag 9 december 2006 19:11 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Tsja, de bank wil ook graag in bedrijf blijven. Dit is regelgeving waaraan zij moeten voldoen. Dat jij daar de "dupe" van bent, da's dan jammer. Liever een trouwe klant kwijt dan sancties, boetes etc.
Kleurenscan in hoge resolutie of zwart-witte lage resolutie zie ik niet veel verschil tussen vanuit klantperspectief. Al printen ze in 12-voud op glanzend A3 uit en lijsten ze hem in.quote:Op zaterdag 9 december 2006 19:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Het is geen regelgeving dat ze een kleurenscan van je ID-kaart maken in hoge resolutie.
Het is regelgeving dat jij je ID-kaart laat zien daar en dat ze eventueel een lage resolutie zwart/wit kopie maken.
Meer zegt die wet niet. Iets wat ze volgens wet niet verplicht zijn te doen werk ik niet aan mee
Nee, maar begin 2007 zijn ze dus wel verplicht je rekening te blokkeren. Veel plezier met het deblokkeren van je rekening dan.quote:Op zaterdag 9 december 2006 19:12 schreef vosss het volgende:
Ik had me uiterlijk 6 november moeten melden, maar dat heb ik niet gedaan.
Ik kan nog steeds aan mn geld, dus ze hebben mn rekening nog niet geblokkeerd
En bij wie ben je nu een klant dan?quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:47 schreef Noway666 het volgende:
FF een repost in deel2:
Leuk om hier die ontwikkelingen te volgen, zelf ook het gezeik bij de ABN gehad maar dit is opgelost.
Ik persoonlijk langs geweest in mijn eigen weekend, notabene in een andere plaats (!) en heb mijn rekening(en) oplaten heffen.
Al die brieven met schijndreigementen met afsluiten en dergelijke gelijk ingeleverd en een klacht van laten maken naar het hoofdkantoor.
Uiteraard snap ik dat ze dat moeten van de regering maar mij is nooit iets gevraagd en er is maar door de bank beslist dat ik daar aan mee moet werken. Komt erbij dat ik niet tegen dreigementen kan, vooral als er geen reden toe is imho.
Ik heb me uiteraard wel geligitimeerd om de rekening op te heffen maar hier is geen kopie oid van laten maken, de abn is een goede klant kwijt.
Er zijn nog mensen die geen brief gehad hebben en ook mensen zoals ik die pas 1 brief gehad hebben. Dan kunnen ze dat toch niet zomaar doen lijkt me....quote:Op zondag 10 december 2006 03:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, maar begin 2007 zijn ze dus wel verplicht je rekening te blokkeren. Veel plezier met het deblokkeren van je rekening dan.
Wedden van wel ?quote:Op zondag 10 december 2006 11:44 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Er zijn nog mensen die geen brief gehad hebben en ook mensen zoals ik die pas 1 brief gehad hebben. Dan kunnen ze dat toch niet zomaar doen lijkt me....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |