Die een gevolg waren van de 'dirty campaign' van het CDA.quote:Op zondag 10 december 2006 11:51 schreef Pedroso het volgende:
[..]
???. Onder een steen geslapen de laatste maanden ofzo? Ik heb Balkenende niet gehoord over conflicten (buiten de partij politieke punten) maar Bos is degene geweest die met betraande ogen Balkenende ter verantwoording riep voor de TV camera's en daarna zijn er nog allerlei huilverhalen uitgebraakt door Bos en cs.
Nog zo een. Wat is er dirty aan geweest ? Bos een draaikont noemen ? Buiten dat dit uiteraard waar is vind ik dit nu niet zo schokkend. Ik weet wel dat de PvdA geen kritiek gewend is maar ze hebben zich wel ongelooflijk laten kennen de laatste maanden. Dit is dan ook terecht afgestraft.quote:Op zondag 10 december 2006 11:51 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Die een gevolg waren van de 'dirty campaign' van het CDA.
Men heeft doelbewust op de man gespeeld. Verder kun jij het hooguit waar vinden, dat je zegt dat het waar is getuigt van zelfoverschatting.quote:Op zondag 10 december 2006 12:01 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Nog zo een. Wat is er dirty aan geweest ? Bos een draaikont noemen ? Buiten dat dit uiteraard waar is vind ik dit nu niet zo schokkend. Ik weet wel dat de PvdA geen kritiek gewend is maar ze hebben zich wel ongelooflijk laten kennen de laatste maanden. Dit is dan ook terecht afgestraft.
Dan is het niet te hopen dat Bos ooit MP wordt. Hij zal huilend het land uitvluchten na zoveel "kritiek".quote:Op zondag 10 december 2006 12:05 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Men heeft doelbewust op de man gespeeld. Verder kun jij het hooguit waar vinden, dat je zegt dat het waar is getuigt van zelfoverschatting.
Daar komt bij dat het na herverkiezingen zeteltjes wisselen zal zijn tussen SP en PvdA aan de linkerkant. Dat machtsblok zal in stand blijven, alleen in welke zetelverdeling is de vraag. Het CDA heeft veel meer te verliezen, die zit met een derde van de achterban die wel een generaal pardon wil bijvoorbeeld. Allemaal potentiele CU stemmers dus. Bovendien is er een reeele kans dat de VVD Verdonk naar voren gaat schuiven bij herverkiezingen, dat is ook weer een grote kans op veel zetels verlies. De kans is dus erg groot dat het CDA wel kleiner uit mogelijke herverkiezingen zal komen. Balkenende heeft dus veel meer te verliezen dan PvdA en SP bij het niet bereiken van een regeerakkoord.quote:Op zondag 10 december 2006 12:05 schreef DrMarten het volgende:
De PvdA en de SP hebben gewoon een enorme machtspositie tov het CDA op dit moment. Een coalitie over rechts is voor het CDA nagenoeg onmogelijk omdat niemand met Wilders wil regeren. Daarom moeten ze wel over links gaan kijken. De linkse partijen weten dat Balkenende tot hen veroordeeld is en kunnen dus flike eisen stellen. Gaat Balkenende daar niet op in dan komt er geen kabinet CDA, PvdA, SP. Dan kan Balkenende de straks eventueel de formatieopdracht (die hij dus nog niet eens heeft maar dat terzijde) teruggeven. Wellicht dat dan de PvdA die opdracht krijgt, maar of die zin hebben om met een linkse minderheidsregering te gaan zitten.... ik denk het niet, die zullen dan de formatie ook weer teruggeven, waardoor we wellicht weer naar de stembus zouden moeten.
Al met al een lastig parket voor Balkenende. CDA de grootste partij, maar niet de mogelijkheid om eisen te stellen omdat de werkelijke machtspositie bij andere partijen ligt en dat zal Bos ook wel doorhebben. Die is slim genoeg om te weten dat ie gewoon in moet zetten op een coalitie CDA, PvdA, SP. Ten eerste vanwege de verkiezigsuitslag en ten tweede omdat het CDA bijna niet anders kan. Als hij consequent een andere coalitie blijft weigeren dan zal het CDA wel toe moeten gaan geven omdat er dan simpelweg geen andere optie is.
Je vergat de voorbeelden te noemenquote:Op zondag 10 december 2006 11:51 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Die een gevolg waren van de 'dirty campaign' van het CDA.
Sja als de SP niet wil regeren moeten ze het zelf weten.quote:Op zondag 10 december 2006 12:41 schreef X. het volgende:
[..]
Je vergat de voorbeelden te noemen
Verder ziet Jan Marijnissen niks in een coalitie met CDA. En wat hij vindt, is net even wat belangrijker dan wat Bos vindt.
De hele campagne van het CDA was walgelijk. Puur amerikaans met modder gooien. Er is ook een groot verschil tussen inhoudelijk kritiek geven en puur op de man spelen.quote:Op zondag 10 december 2006 12:01 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Nog zo een. Wat is er dirty aan geweest ? Bos een draaikont noemen ? Buiten dat dit uiteraard waar is vind ik dit nu niet zo schokkend. Ik weet wel dat de PvdA geen kritiek gewend is maar ze hebben zich wel ongelooflijk laten kennen de laatste maanden. Dit is dan ook terecht afgestraft.
Wouter Bos zit wanhopig zijn nederlaag weg te poetsen om straks maar niet te horen te krijgen dat hij iets fout heeft gedaan. Triest gewoon.quote:Op zondag 10 december 2006 13:04 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Sja als de SP niet wil regeren moeten ze het zelf weten.Er is niemand die ze dwingt, maar dan moeten ze straks ook niet gaan piepen dat ze geen kans hebben gekregen.
Mee eens, maar ik had nou niet de indruk dat de PvdA-campagne zoveel hoogstaander wasquote:Op zondag 10 december 2006 13:06 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
De hele campagne van het CDA was walgelijk. Puur amerikaans met modder gooien. Er is ook een groot verschil tussen inhoudelijk kritiek geven en puur op de man spelen.
De hele campagne was "overkill". Na een paar debatten had je het wel gezien. Niet persé de schuld van de partijen maar meer van de media die veel teveel aandacht besteden aan de verkiezingen. Niet dat de verkiezingen niet belangrijk waren maar bij ieder tv-programma zat wel een politicus (of die daar voor door moesten gaan). Dat was veel teveel van het goede.quote:Op zondag 10 december 2006 13:12 schreef Litpho het volgende:
[..]
Mee eens, maar ik had nou niet de indruk dat de PvdA-campagne zoveel hoogstaander was.
Als het ergens over was gegaan was het misschien nog wat geweest. Nu hebben we eigenlijk vooral veel slap gelul en emotie-TV langs zien komen.quote:Op zondag 10 december 2006 13:33 schreef Pedroso het volgende:
[..]
De hele campagne was "overkill". Na een paar debatten had je het wel gezien. Niet persé de schuld van de partijen maar meer van de media die veel teveel aandacht besteden aan de verkiezingen. Niet dat de verkiezingen niet belangrijk waren maar bij ieder tv-programma zat wel een politicus (of die daar voor door moesten gaan). Dat was veel teveel van het goede.
Ik ben het niet eens, dus voor mij heeft ie geen loser-imago, of jij 't daar nu mee eens bent of nietquote:Op zondag 10 december 2006 12:15 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Dan is het niet te hopen dat Bos ooit MP wordt. Hij zal huilend het land uitvluchten na zoveel "kritiek".
Als Bos in een discussie een andere mening ventileert dan dat hij eerder gedaan heeft dan is het legitiem om dit draaien te noemen. Dat Bos met betraande ogen voor de camera Balkenende ter verantwoording roept heeft hem op zijn zachtst gezegd geen goed gedaan. Het heeft hem een loser-imago opgeleverd of je het nu eens bent of niet.
Daar gaat het niet om, het persoonlijk kapotmaken van Bos was het doel van de CDA-campagne. En als je dit draaien gaat noemen dan draaien alle politici en dat is ook helemaal niet erg. Alleen volslagen idioten houden in alle omstandigheden aan dezelfde mening vast.quote:Op zondag 10 december 2006 12:15 schreef Pedroso het volgende:
Als Bos in een discussie een andere mening ventileert dan dat hij eerder gedaan heeft dan is het legitiem om dit draaien te noemen.
Waarom had Bos dan geen weerwoord op het draaien? Dat was het werkelijk zwakke: geen weerwoord tegen het CDA, geen weerwoord tegen de SP.quote:Op zondag 10 december 2006 17:47 schreef Plato1980 het volgende:
Daar gaat het niet om, het persoonlijk kapotmaken van Bos was het doel van de CDA-campagne. En als je dit draaien gaat noemen dan draaien alle politici en dat is ook helemaal niet erg. Alleen volslagen idioten houden in alle omstandigheden aan dezelfde mening vast.
De campagne van de PvdA was zeker niet goed, dat zal geen zinnig mens ontkennen.quote:Op zondag 10 december 2006 19:42 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Waarom had Bos dan geen weerwoord op het draaien? Dat was het werkelijk zwakke: geen weerwoord tegen het CDA, geen weerwoord tegen de SP.
Idd. Het ging werkelijk nergens over (qua inhoud dan).quote:Op zondag 10 december 2006 13:06 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
De hele campagne van het CDA was walgelijk. Puur amerikaans met modder gooien. Er is ook een groot verschil tussen inhoudelijk kritiek geven en puur op de man spelen.
He frustie, de afgelopen vier jaar zeker met je hoofd in het zand gezeten? Wie de bal kaatst zou ik zo zeggen. Daarnaast zou ik graag eens willen weten wat er naast het draaien (volkomen terecht verwijt) op de man werd gespeeld. Want nog niemand heeft daar een antwoord op gegeven.quote:Op zondag 10 december 2006 13:06 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Het punt is dat het niet om moddergooien gaait, maar om opvangen en incasseren. Bos heeft genoeg modder gegooid de afgelopen jaren, maar had voor de verkiezingen niks meer over. Bakellende en grappen over haar, jas en brilletje, dat hebben we nu wel gehad. Dan zit het even niet mee en dan gaat hij jammeren.quote:Op zondag 10 december 2006 19:47 schreef Plato1980 het volgende:
De campagne van de PvdA was zeker niet goed, dat zal geen zinnig mens ontkennen.
quote:Op zondag 10 december 2006 22:39 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het punt is dat het niet om moddergooien gaait, maar om opvangen en incasseren. Bos heeft genoeg modder gegooid de afgelopen jaren, maar had voor de verkiezingen niks meer over. Bakellende en grappen over haar, jas en brilletje, dat hebben we nu wel gehad. Dan zit het even niet mee en dan gaat hij jammeren.
Daar is Bos genadeloos door de mand gevallen.
Ook een probleem, PvdA-SP is samen 58 zetels en Cda-Vvd samen 63.. òf een minderheid van PvdA- GL- SP - PvdD. D66 en de CU zie ik er niet aan mee doen. Minderheidscoalitie van Cda-Vvd-CU (69) of PvdA-SP-GL-PvdD ( 67) krijg je dan tegenover elkaar..quote:Op zondag 10 december 2006 13:33 schreef Solidius het volgende:
Als de PVDA en SP niet met CDA willen regeren heeft CDA een probleem, SP en PVDA niet. There's the catch.
Het heeft nix met 'willen' te maken, CDA heeft gewoon geen alternatief zonder een belachelijk kabinet te vormen.
Ben ik op zich wel met je eens. Het bijstellen van meningen / beleid kan noodzakelijk zijn omdat b.v. de omstandigheden veranderd zijn. Het is alleen niet sterk om onder druk van de verkiezingen op korte termijn een draai aan je plannen te geven. Daarbij had hij ook geen weerwoord en eiste alleen excuses. Jij zegt dat het daar niet om gaat en dat de CDA strategie was om Bos kapot te maken, geef hier eens een voorbeeld van ? Ik zou er geen weten. Er zijn wel allerlei politieke aanvallen geweest waarbij het CDA in de verdeding gedrongen is (niets mis mee) maar echt persoonlijke aanvallen heb ik niet gehoord.quote:Op zondag 10 december 2006 17:47 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het persoonlijk kapotmaken van Bos was het doel van de CDA-campagne. En als je dit draaien gaat noemen dan draaien alle politici en dat is ook helemaal niet erg. Alleen volslagen idioten houden in alle omstandigheden aan dezelfde mening vast.
'en u bent niet eerlijk', niet te vergetenquote:Op zondag 10 december 2006 22:19 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
He frustie, de afgelopen vier jaar zeker met je hoofd in het zand gezeten? Wie de bal kaatst zou ik zo zeggen. Daarnaast zou ik graag eens willen weten wat er naast het draaien (volkomen terecht verwijt) op de man werd gespeeld. Want nog niemand heeft daar een antwoord op gegeven.
Bos had een SP verhaal en Balkenende had gelijk met zijn economische voorspellingen. Of dat zijn werk was of conjunctuur doet daar niets aan af.
Tijdens de verkiezingen (en de campagne) was er ook niet zoveel mis. Maar achteraf heeft met name Van Hulten, maar ook PvdA Fok zich ontzettend laten kennen door te jammeren over die gemene Maxime die in zijn eentje (met muppet JP) de Grote Partij heeft besmeurd en ten gronde heeft gericht. Ik hoop dat de Sint een spiegel voor Van Hulten heeft meegenomen.quote:Op zondag 10 december 2006 23:03 schreef Taurus het volgende:
En zo valt er over hun opstelling tijdens de verkiezingen voor allebei wat te zeggen.
Ik heb van Hulten alleen horen zeggen dat hij de 'fouten' van de PvdA campagne te wijten vond aan dat ze geen rekening hadden gehouden met harde aanpak van het CDA. Das toch gewoon eerlijk?quote:Op zondag 10 december 2006 23:39 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Tijdens de verkiezingen (en de campagne) was er ook niet zoveel mis. Maar achteraf heeft met name Van Hulten, maar ook PvdA Fok zich ontzettend laten kennen door te jammeren over die gemene Maxime die in zijn eentje (met muppet JP) de Grote Partij heeft besmeurd en ten gronde heeft gericht. Ik hoop dat de Sint een spiegel voor Van Hulten heeft meegenomen.
Ik doelde op dit artikel in NRC Handelsblad. Daarin kun je lezen wat je wilt, maar het geeft mij toch de smaak van een zeikerd die de fout vooral niet bij zichzelf de de PvdA zoekt, maar die gemene Maxime.quote:Op zondag 10 december 2006 23:43 schreef Taurus het volgende:
Ik heb van Hulten alleen horen zeggen dat hij de 'fouten' van de PvdA campagne te wijten vond aan dat ze geen rekening hadden gehouden met harde aanpak van het CDA. Das toch gewoon eerlijk?Ik had dat gezien bij netwerk of nova geloof ik.
Verder vind ik dat harde van het CDA ook wel meevallen ja, maar dat Fok zich daar druk om maakt maakt me niet zoveel uit, als de PvdA dat maar niet doet.
Nee, Bos niet, maar alle modder die er te gooien was richting Balkenende, is al minstens tien keer gegooid. Misschien niet door de PvdA, maar wel door allerlei medestanders, vakbondsleden en cabaretiers. Dat was allemaal uitgewerkt.quote:Op zondag 10 december 2006 22:54 schreef Taurus het volgende:Heeft Bos grappen over Balkenende's haar, jas en brilletje gemaakt?
![]()
Nou, dat had ik eerlijk gezegd ook wel verwacht. Het is heus niet de normaalste zaak van de wereld dat de SP zo groot is geworden hoor?quote:Op maandag 11 december 2006 00:05 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, Bos niet, maar alle modder die er te gooien was richting Balkenende, is al minstens tien keer gegooid. Misschien niet door de PvdA, maar wel door allerlei medestanders, vakbondsleden en cabaretiers. Dat was allemaal uitgewerkt.
Bos moet niet zeiken over het CDA, want de veel grotere fout is dat hij dacht dat de SP wel even voor hem zou leeglopen.
Daar lag de concurrentie, en hij keek alleen maar naar het CDA. Daar zijn ze kiezers heen gegaan. Niet slim. []iRekenen[/i] op bepaalde kiezersgroepen werkt sowieso niet meer.quote:Op maandag 11 december 2006 00:18 schreef Taurus het volgende:
Nou, dat had ik eerlijk gezegd ook wel verwacht. Het is heus niet de normaalste zaak van de wereld dat de SP zo groot is geworden hoor?Zo'n fout vind ik die inschatting van mij niet.
Eind 2001 was het nog leuk, daarna niet meer. Te veel afzeiken werkt averechts.quote:Verder is dat niet de kritiek op Balkenende die er toe doet, z'n haar en z'n bril. Die 'grappen' zijn niet alleen van PvdA'ers gekomen natuurlijk, dat was gewoon 'n landelijk lachertje lijkt me, of kon jij als (waarschijnlijk?) CDA-stemmer daar niet om lachen?![]()
Nou, ik denk dat ze er verstandiger aan hadden gedaan om constructief en loyaal mee te hervormen in plaats van een antistemming te kweken. Dan was de PvdA een echt alternatief geweest voor het CDA en niet een partij die moet hopen op radicaal-linkse stemmen om de grootste te worden. Want de SP valt nauwelijks te overschreuwen.quote:Het is een wonderlijke verschijning, dat kun je niet ontkennen denk ik. Dus dat modder gooien is mee gevallen hoor, van de PvdA. Slechts inhoudelijk, en dat is logisch wat dat doet 'n oppositie partij![]()
Idd, want Bos heeft iets gepreseteerd wat nog weinig Politici hem voorgedaan hebben zo veel zetels verliezen in de oppositie.quote:Op maandag 11 december 2006 00:24 schreef PJORourke het volgende:
Nou, ik denk dat ze er verstandiger aan hadden gedaan om constructief en loyaal mee te hervormen in plaats van een antistemming te kweken. Dan was de PvdA een echt alternatief geweest voor het CDA en niet een partij die moet hopen op radicaal-linkse stemmen om de grootste te worden. Want de SP valt nauwelijks te overschreuwen.
Historisch gezien wint de PvdA vaker verkiezingen als ze regeren dan als ze in de oppositie zitten, dus dat is nog maar zeer de vraag. Overigens was de nederlaag van oppositiepartij LPF met acht zetels bijna net zo groot, maar dat ter zijde.quote:Op maandag 11 december 2006 19:43 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, want Bos heeft iets gepreseteerd wat nog weinig Politici hem voorgedaan hebben zo veel zetels verliezen in de oppositie.
En als de SP straks niet mee gaat regeren en de PvdA wel gaat hun dat bij de volgende verkiezingen nog meer zetels kosten
Ja, maar de LPF had de vorige verkiezingen al een niet omkeerbare daling in gezetquote:Op maandag 11 december 2006 19:46 schreef Plato1980 het volgende:
Historisch gezien wint de PvdA vaker verkiezingen als ze regeren dan als ze in de oppositie zitten, dus dat is nog maar zeer de vraag. Overigens was de nederlaag van oppositiepartij LPF met acht zetels bijna net zo groot, maar dat ter zijde.
Een minderheidskabinet zou hilarisch zijn, in welke vorm dan ook. Er is sowieso een linkse meerderheid in de kamer, dus dat zal CDA moeten erkennen. En zoals je al zei, VVD samen met GL en CUquote:Op zondag 10 december 2006 22:59 schreef Ludger het volgende:
[..]
Ook een probleem, PvdA-SP is samen 58 zetels en Cda-Vvd samen 63.. òf een minderheid van PvdA- GL- SP - PvdD. D66 en de CU zie ik er niet aan mee doen. Minderheidscoalitie van Cda-Vvd-CU (69) of PvdA-SP-GL-PvdD ( 67) krijg je dan tegenover elkaar..
Stel Balkenende krijgt GL zo ver voor een coalitie, alleen dan kun je nog een meerderheid krijgen zonder PvdA (en zonder SP). Cda/Vvd/GL/CU (76). Wanneer Bos niet zonder de SP wil, zou dat nog een laatste poging kunnen zijn voor Balkenende om een coalitie te vormen al lijkt mij de VVD niet happig op GL en CU. Met een meerderheid kun je wel meer beleid maken, lijkt mij.
er is helemaal geen linkse meerderheid. Die hebben maar 66 zetels.quote:Op maandag 11 december 2006 20:39 schreef Solidius het volgende:
[..]
Een minderheidskabinet zou hilarisch zijn, in welke vorm dan ook. Er is sowieso een linkse meerderheid in de kamer, dus dat zal CDA moeten erkennen. En zoals je al zei, VVD samen met GL en CU
Dat is echt gelul. Er zijn voorbeelden genoeg van oppositiepartijen die verloren, net als dat er voorbeelden zat zijn van regeringspartijen die wonnen. Zie: http://nl.wikipedia.org/w(...)rdeling_Tweede_Kamerquote:Op maandag 11 december 2006 19:43 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, want Bos heeft iets gepreseteerd wat nog weinig Politici hem voorgedaan hebben zo veel zetels verliezen in de oppositie.
En als de SP straks niet mee gaat regeren en de PvdA wel gaat hun dat bij de volgende verkiezingen nog meer zetels kosten
65quote:Op maandag 11 december 2006 20:41 schreef en_door_slecht het volgende:
er is helemaal geen linkse meerderheid. Die hebben maar 66 zetels.
Oh, je rekent de Dieren mee.quote:Op maandag 11 december 2006 21:37 schreef en_door_slecht het volgende:
PvdA 33
SP 25
GL 7
PvdD 2
67Ik dacht dat GL er 6 had.
Nee, D66 is met de beste wil van de wereld niet links te noemen. CU eigenlijk ook niet. Die zijn dogmatisch.quote:Op maandag 11 december 2006 21:50 schreef Arcee het volgende:
Dan kun je ook D66 en CU wel meetellen, hebben ze gelijk wél een meerderheid.
Leg dat maar 'es uit aan mensen die schreeuwen over de linkse meerderheid in de TK.quote:Op maandag 11 december 2006 21:58 schreef en_door_slecht het volgende:
Nee, D66 is met de beste wil van de wereld niet links te noemen. CU eigenlijk ook niet. Die zijn dogmatisch.
Ja, dat heet nu een roze wolk.quote:Op maandag 11 december 2006 22:08 schreef Arcee het volgende:
Leg dat maar 'es uit aan mensen die schreeuwen over de linkse meerderheid in de TK.
De titel moet aangepast worden in wanhoopsdaden, dunkt mij.quote:Op maandag 11 december 2006 22:39 schreef Arcee het volgende:
Bos wou met Marijnissen vooraf de taktiek bespreken, maar Marijnissen weigerde dat.
Goed van Marijnissen.
Bos ontkent, overigens.
Wat een zwaktebod zegquote:Op zondag 10 december 2006 19:54 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Idd. Het ging werkelijk nergens over (qua inhoud dan).
In de hele discussie over de campagnes ontbreekt mijns inziens dat ik Balkenende er meerdere malen op heb mogen betrappen dat er door een interviewer een vraag wordt gesteld die gewoon niet beantwoord wordt, maar waarbij er via de kortst mogelijke weg naar een "succespuntje" gezocht wordt van het kabinetsbeleid, ook al heeft dit weinig tot nbiets met de vraag te maken. Het is voor de PvdA jammer dat ze niet het lef hebben gehad dit aan te dragen als tegengas tegen het "draaikont" argument van het CDA. Maar evengoed is er tijdens deze verkiezingen veel te weinig op partijprogrammas gespeeld, dat is namelijk waar het om gaat, en niet zozeer het taalgebruik of gebrek aan sensitiviteit bij de partijleiders.quote:Op dinsdag 12 december 2006 11:35 schreef X. het volgende:
[..]
Wat een zwaktebod zeg
Ik heb nergens moddergooien gehoord. Bos is gewoon door zijn eigen stomiteiten afgemaakt bij de verkiezingen. En het CDA heeft dat alleen maar willen versterken door er steeds op te wijzen.
Wat Balkenende de afgelopen 4 jaar over zich heen heeft gekregen telt niet meer zeker?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |