Van Dalequote:volksbuurt
volks·buurt
de
1·stadsbuurt waar vnl. eenvoudige mensen, arbeiders enz. wonen
Dat is een achterbuurt.quote:Op woensdag 6 december 2006 21:02 schreef gebruikersnaam het volgende:
in een volks buurt wonen slech geblondeerde vrouwen meestal met een plukje zwart in haar haar.
iedereen heeft een grote mond. en mensen zitten meestal in de voortuin bier te drinken.
De pubers scheuren daar op minibikes.
en labiele oude mannen klagen over "kankerkachels"
Allemaal huizen met dezelfde voordeurquote:Op woensdag 6 december 2006 21:08 schreef anisubs het volgende:
Jah, maar hoe zie je aan de buurt zelf of het een echte Volksbuurt is of een normale wijk?
In welke Van Dale heb jij gekeken, eigenlijk?quote:Op woensdag 6 december 2006 20:58 schreef anisubs het volgende:
Het is misschien een vreemde vraag, maar weet er iemand wat nou eigelijk een Volksbuurt is?
Het woord komt trouwens ook niet voor in het van dale woordenboek, en ook niet op wikipedia.
het verschil tussen een achterbuurt en een volksbuurt is dat er in de achterbuurt veel buitenlanders wonen.quote:
Dat vind jij.quote:Op woensdag 6 december 2006 21:27 schreef moelan0e het volgende:
[..]
het verschil tussen een achterbuurt en een volksbuurt is dat er in de achterbuurt veel buitenlanders wonen.
Ik heb zowel in een volksbuurt als in een achterbuurt gewoond.quote:Op woensdag 6 december 2006 21:39 schreef Nosh het volgende:
Verschil tussen volkswijken en 'gewoon verpauperde' wijken is de mate van sociale controle.
Volkswijken zijn weliswaar vaak zwaar verouderd qua huizen, maar iedereen kent er elkaar en er heerst vaak zo'n typisch 'wij tegen zij'-gevoel. Dan zijn achterstandswijken een stuk anoniemer, totdat iemand opeens z'n dochter uit de flat tyft ofzo.
Whehe.quote:Op woensdag 6 december 2006 21:37 schreef parselmouth het volgende:
Waar men 'stervende hoeren kankerkachel' roept en sloavink met sproitjes eet.
agreequote:Op woensdag 6 december 2006 21:48 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb zowel in een volksbuurt als in een achterbuurt gewoond.
In de achterbuurt was het het gezelligstNiks anoniems, ik kende vrijwel al mijn buren. De betreffende buren brachten dan ook veel tijd op straat door, waardoor je ze regelmatig sprak. Herrie maken kon, maar als ik even vroeg of het wat zachter kon dan deden ze dat direct zonder zeuren of klagen. Samen eten was heel normaal, net als picknicken op de rand van de zandbak ergens tussen de flats in.
In de volksbuurt was het gezellig, kneuterig, maar een stuk minder sociaal. Meeste sociale contact had je als je in je tuin aan het werk was.
Nu woon ik in een 'nette buurt' en ken eigenlijk geen van mijn buren![]()
quote:Op woensdag 6 december 2006 22:31 schreef Rapaille het volgende:
Volksbuurt: huurwoningen, bier drinken in de voortuin, plastic tuinmeubelen, klagen over allochtonen, lezen de telegraag en kijken sbs6 en alles met 'on ice'
Ja ik ken de 7 steegjes, goed zelfsquote:Op woensdag 6 december 2006 21:34 schreef moelan0e het volgende:
Ja, ik kom er nu ook op terug.
in elke buurt woont tegenwoordig een buitenlander, of niet soms?
Er is een volksbuurtje in Utrecht, de zeven steegjes. Misschien kent iemand dat en weet waar ik het over heb? Dat zou fijn zijn, als iemand weet waar ik het over heb.
Of er staat een oude bank in de voortuin, stiekem mooier dan de bank die binnen staat, maar de voorbijgangers mogen denken dat het een oude bank is. Bij een beetje mooi weer gaat men idd bier drinken op die bank en gaan de motorkapjes van de Opeltjes openquote:Op woensdag 6 december 2006 22:31 schreef Rapaille het volgende:
Volksbuurt: huurwoningen, bier drinken in de voortuin, plastic tuinmeubelen, klagen over allochtonen, lezen de telegraag en kijken sbs6 en alles met 'on ice'
En vergeet de bruine basten met gouden kettingen en borsthaar niet. En de plaatjes op de biceps.quote:Op woensdag 6 december 2006 23:36 schreef Vava het volgende:
Bij een beetje mooi weer gaat men idd bier drinken op die bank en gaan de motorkapjes van de Opeltjes openEn met voetbal staat er een televisie buiten
![]()
En de oranje vlaggetjes die met veel enthousiasme op worden gehangen voor een WK of EK en die vervolgens nog maaaaaanden blijven hangen..... het oranje is vaak al vervaagd maar de vlaggetjes blijven hangen!quote:Op woensdag 6 december 2006 23:40 schreef r_one het volgende:
[..]
En vergeet de bruine basten met gouden kettingen en borsthaar niet. En de plaatjes op de biceps.
Zo is het maar net. Als je nu nog ergens vlaggetjes ziet hangen, kun je er donder op zeggen dat het een volksbuurt is.quote:Op woensdag 6 december 2006 23:52 schreef Vava het volgende:
[..]
En de oranje vlaggetjes die met veel enthousiasme op worden gehangen voor een WK of EK en die vervolgens nog maaaaaanden blijven hangen..... het oranje is vaak al vervaagd maar de vlaggetjes blijven hangen!
Met oud&nieuw het hele gezin aan het vuurwerk. En dan niet gaan voor kwaliteit maar vooral voor kwantiteit en er gaat echt een hoop geld in zitten. In volkswijken vinden ze homo's vies, behalve Paul de Leeuw (en andere cabratiers die homo blijken te zijn) , die is dan wel weer oke.quote:Op donderdag 7 december 2006 01:05 schreef Beathoven het volgende:
in novemer al te herkennen aan de uitbundige kerstversiering
veel frituur, BBQ en stampotten alsmede pasta...quote:Op donderdag 7 december 2006 01:32 schreef Rapaille het volgende:
Eten: mijn gevoel zegt mij dat mensen in een volksbuurt aardappels prakken![]()
Pasta, Pasta.... Ik denk dat je het over Macaroni met Kaas hebtquote:Op donderdag 7 december 2006 01:53 schreef Loedertje het volgende:
[..]
veel frituur, BBQ en stampotten alsmede pasta...
MAAR iedereen kan ALTIJD mee-eten, iets wat je in een buurt met iets meer dan modaal kunt vergeten
Mooie samenvatting, niets meer aan doenquote:Op woensdag 6 december 2006 22:17 schreef ultra_ivo het volgende:
In een volksbuurt krijgt de postbode op een warme dag een glaasje water aangeboden, in de nette buurt ziet de postbode niemand en in de achterbuurt zou de postbode helemaal dronken aan het eind van zijn ronde zijn als hij alle aangeboden flesjes bier had aangenomen
In Amsterdam was de Pijp echt een volksbuurt en ook de Jordaan en de Kinkerbuurt waren echte volkswijken met veel arbeiders. Het had iets van het karakter van een dorp, met veel sociale controle,waar je alle buren kent, bij iedereen binnen kon komen om een boterham te eten en waar de mensen je naam kenden en je desnoods een draai om de oren konden geven als je iets had gedaan wat niet mocht.quote:Op woensdag 6 december 2006 20:58 schreef anisubs het volgende:
Het is misschien een vreemde vraag, maar weet er iemand wat nou eigelijk een Volksbuurt is?
Het woord komt trouwens ook niet voor in het van dale woordenboek, en ook niet op wikipedia.
Ik wilde dit ook posten! En goed verlicht ook; het is bij mij aan de overkant 's nachts lichter dan overdag; en alles hangt 6 december al! Vraag me af hoe lang het duur voordat de buren komen: "Hey Jochie heb jij de kesvesiering nog niet opgehaange? Is tog gesellig?"quote:Op donderdag 7 december 2006 01:05 schreef Beathoven het volgende:
in novemer al te herkennen aan de uitbundige kerstversiering
Loop je de straat uit met je rugzak:quote:Op donderdag 7 december 2006 05:34 schreef VoreG het volgende:
Waar men in het accent van de stad/streek praat
"Eeej buurmaan hoe wàs je fakaansie"
Utrecht.
Hmmja dat kan wel kloppenquote:Op woensdag 6 december 2006 22:17 schreef ultra_ivo het volgende:
In een volksbuurt krijgt de postbode op een warme dag een glaasje water aangeboden, in de nette buurt ziet de postbode niemand en in de achterbuurt zou de postbode helemaal dronken aan het eind van zijn ronde zijn als hij alle aangeboden flesjes bier had aangenomen
Woon zelf ook in een soort van volksbuurt maar van die winkels heb ik nog nooit gehoord.quote:Op donderdag 7 december 2006 01:32 schreef Rapaille het volgende:
[..]
Boodschappen: doen ze bij de Digros/Dirk v.d Broek
Ik woon in een achterstandswijk. De winkels ken ik, maar hebben we helemaal niet in de buurt.quote:Op donderdag 7 december 2006 10:22 schreef MissAngelTjuh het volgende:
[..]
Woon zelf ook in een soort van volksbuurt maar van die winkels heb ik nog nooit gehoord.
Aldi/Lidl heeft niks met volks/achterstand buurten te maken. Zelfs rijke mensen komen er.quote:Op donderdag 7 december 2006 10:28 schreef Vork het volgende:
Ze doen natuurlijk boodschappen bij of de winkel de het dichts bij zit of Aldi/Lidl als het geld echt bijna op is
Hoe denk je dat die mensen zo rijk zijn geworden?quote:Op donderdag 7 december 2006 11:05 schreef MissAngelTjuh het volgende:
[..]
Aldi/Lidl heeft niks met volks/achterstand buurten te maken. Zelfs rijke mensen komen er.
Dat er zelfs rijke mensen komen, wil nog niet zeggen dat er geen mensen meer zijn die inmiddels financieel een beetje afhankelijk zijn geworden van de goedkopere supermarkt. Voor dagelijkse dingen kan het toch wel een hoop schelen. De rijkere mensen komen er ook pas sinds een aantal jaren, toen bleek dat er ook nog redelijk goede producten tussen stonden en je je als rijkere ineens wel kon vertonen in een Aldi of Lidl. Nou is het natuurlijk in de werkelijkheid minder zwart/wit dan nu even zo snel geschetst. Maar dat ergens rijkere mensen komen, waar veel mensen met een beperkt inkomen om budget-redenen hun boodschappen komen doen, wil nog niet zeggen dat ze er gelijk niets meer mee te maken hebben.quote:Op donderdag 7 december 2006 11:05 schreef MissAngelTjuh het volgende:
Aldi/Lidl heeft niks met volks/achterstand buurten te maken. Zelfs rijke mensen komen er.
Zonder te weten wat ego isquote:Op donderdag 7 december 2006 11:18 schreef MouseOver het volgende:
In volkswijken wonen vaak mensen van wie het ego groter is dan het huis.
Volgens mij gaan ze vooral naar de Aldi en Lidl. Niet persé voor volksbuurtmensen, maar ze komen er wel massaalquote:Op donderdag 7 december 2006 10:22 schreef MissAngelTjuh het volgende:
[..]
Woon zelf ook in een soort van volksbuurt maar van die winkels heb ik nog nooit gehoord.
Je beschrijft precies 1 straat verder bij mijquote:Op donderdag 7 december 2006 01:32 schreef Rapaille het volgende:
[..]
Met oud&nieuw het hele gezin aan het vuurwerk. En dan niet gaan voor kwaliteit maar vooral voor kwantiteit en er gaat echt een hoop geld in zitten. In volkswijken vinden ze homo's vies, behalve Paul de Leeuw (en andere cabratiers die homo blijken te zijn) , die is dan wel weer oke.
Stemmen: PvdA, Geert Wilders (nu misschien ook SP)
Auto's: Opel, Volkswagen GTI of BMW 3-serie (wel al jaren oud, en voorzien van halfords-velgen, uitlaat e.d)
Eten: mijn gevoel zegt mij dat mensen in een volksbuurt aardappels prakken![]()
Boodschappen: doen ze bij de Digros/Dirk v.d Broek
Kleding: Twinlife, Cars, Nike en alles met grote merken verder noemen ze een nette broek een 'pantalon' en een pak 'een kostuum'.
die zitten ook niet in het noordenquote:Op donderdag 7 december 2006 10:22 schreef MissAngelTjuh het volgende:
[..]
Tegenwoordig toch niet meer?quote:Op donderdag 7 december 2006 10:35 schreef moelan0e het volgende:
[..]
Is dat dan niet een volksbuurt?
je hebt al aardig wat inbraken verricht zo te horenquote:Op donderdag 7 december 2006 18:59 schreef speedcore het volgende:
in een volkwwijk wordt je in elkaar gerost door blanken, in een achterbuurt wordt je in elkaar gerost door marokkanen, in een modale buurt wordt je in elkaar gerost door de politie in een bovenmodale wijk wordt je in elkaar gerost door de beveiligingsmedewerkers
Das ook precies zoals bij mij in de straatquote:Op donderdag 7 december 2006 14:37 schreef Metro2005 het volgende:
ik woon zelf ook in een volksbuurt.
Voornamelijk arbeiders inderdaad en een hoog ons kent ons gehalte.
als je je buiten begeeft krijg je minstens 10 roddels van je buren over andere buren te horen![]()
wonen ook buitenlanders in de straat maar echt een achterstandswijk is het niet. De mensen die overdag thuiszijn zijn of met pensioen of hun wederhelften werken.
Bijna iedereen in de straat heeft iig wel een baan![]()
quote:Op donderdag 7 december 2006 18:59 schreef speedcore het volgende:
in een volkwwijk wordt je in elkaar gerost door blanken, in een achterbuurt wordt je in elkaar gerost door marokkanen, in een modale buurt wordt je in elkaar gerost door de politie in een bovenmodale wijk wordt je in elkaar gerost door de beveiligingsmedewerkers
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |