Links slaat weer toe.
![]()
Gerdi Verbeet (1951) is sinds eind 2001 Kamerlid voor de PvdA. Met die benoeming kwam een meisjesdroom uit.“Als meisje van twaalf had ik grote bewondering voor Gerda Brautigam en Haya van Someren -Downer. Sterke vrouwen die wisten wat ze wilden. Dat wilde ik ook.”
Tijdens haar studie Nederlands werd Gerdi Verbeet gewezen op de geringe kans werk te vinden als leraar. Toch was ze vier jaar met veel plezier lerares Nederlands op het Berlage lyceum in Amsterdam. Onderwijs heeft nog steeds haar hart. “Het is het mooiste werk dat er is”, zegt Verbeet. “In die tijd was er echter een overschot aan leraren, ik werd steeds ontslagen.” Ze werkte mee voorlichtingscampagnes voor het beroepsonderwijs en was van 1991 tot 1994 landelijk projectmanager emancipatie- en vrouwenvakscholing in het beroepsonderwijs. Daarnaast was Verbeet actief in de Amstelveense afdeling van de PvdA. “Niet alleen praten, ook iets doen. Daarom zat ik als scholier al in de leerlingenraad en later in de ouderraad. In 1975 werd ik lid van de PvdA. Ik kom uit een echt rood nest.”
Wat heeft u de afgelopen jaren gedaan voor de PvdA?
“De afgelopen periode heb ik mijn functie van volksvertegenwoordiger vanuit de Tweede Kamerfractie van de Partij van de Arbeid met veel plezier vervuld. Het voeren van oppositie tegen de kabinetten Balkenende was niet eenvoudig, maar op mijn eigen thema’s, ouderenbeleid, AOW, pensioenen, pensioenen slachtoffers Tweede Wereldoorlog en het herinneringsbeleid WOII, welzijn (Wmo) en sport heb ik dat regelmatig met succes kunnen doen. Soms door het tekortschietende beleid aan de kaak te stellen, zoals met de verpleeghuizen, dan weer door meerderheden te realiseren voor ingrijpende verbeteringen van de kabinetsvoorstellen zoals bij de Wet maatschappelijke Ondersteuning. Het laatste jaar is ook in de landelijke pers aandacht geweest voor de resultaten van mijn werk. Dat vind ik belangrijk omdat onze kiezers moeten weten hoe de PvdA zich inspant om het kabinetsbeleid te kritiseren en te verbeteren.”
Komt u veel in het land?
“Mijn bijdragen in de Kamer zijn op alle thema’s totstandgekomen in nauwe wisselwerking met partijgenoten en meedenkers uit de praktijk. Het opbouwen en onderhouden van netwerken op zo’n brede portefeuille kost veel tijd, maar het komt de kwaliteit van mijn inbreng ten goede. Bij de voorbereiding van de Wmo ben ik twee jaar lang zo’n twee keer per week het land in geweest. Ik heb tientallen verpleeg- en verzorgingshuizen bezocht en heb gesproken met bewoners, medewerkers en familie. Ik heb veel spannende voetbalwedstrijden meegemaakt vanaf de eerste briefing door de politie commandant totdat de laatste vandaal naar huis was.
Zij dus.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !