quote:
Op woensdag 6 december 2006 22:33 schreef MPG het volgende:Mocht je ooit in het buitenland komen:
Carlsberg in Kopenhagen is een echte aanrader
![]()
, Naast het bezichtigen van hun speciaalbierbrouwerij is vooral het brouwerijmuseum erg de moeite waard, net zoals de productconfrontatie
Ben op 20 oktober 2006 naar het museum [visitors centre] van Carlsberg in Kopenhagen geweest. In de originele brouwerij waar het mee begon heeft Carlsberg een museum ingericht over de ontstaansgeschiedenis van Carlsberg, het brouwproces en Carlsberg anno 2006. Het museum op zichzelf is niet heel boeiend maar het is leuk om een keer gezien te hebben. Je begint bij sponsoruitingen (voetbal) van Carlsberg, vervolgens loop je door naar de grootste bierflessenverzameling ter wereld en daarna wordt je brouwproces voor brouwproces door het museum geleid. Leuk om te zien zijn de vergelijkingen in schaalvergroting die worden getoond. In het museum zie je bijvoorbeeld een pop met een regeldrukmeter die boven een ketel gebogen staat om een bepaalde waarde te meten. Daarnaast staat een tv'tje waar op een video is te zien hoe tegenwoordig een paar technici vanuit hun stoel op een paar knoppen drukken en daarmee het proces in een paar tig-duizend liter silo's controleren.
Halverwege de tour kom je langs de paardenstallen en het pakhuis waar nog steeds paarden gehouden worden. Geheel in traditionele stijl worden enkele café's in de binnenstad nog steeds bevoorraad door paard & wagen.
![]()
De stallen
![]()
Carlsberg's workforce
![]()
Pakhuis
Klik om een foto te zien van de oude brouwerij (tegenwoordig het museum).Klik voor een sfeerfoto van het museum.Aan het eind van het museum is een groot proeflokaal waar ze alle bieren (Carlsberg, Tuborg en Jacobsen) op tap hebben. Vanuit het proeflokaal heb je een doorkijk naar 'Brewhouse Jacobsen'. In ere van de oprichter van Carlsberg (J.C. Jacobsen) brouwt de organisatie een aantal speciaalbieren die ook naar de oprichter vernoemd zijn. Zie:
http://www.jacobsenbeer.com/In het proeflokaal is ook een luchtfoto te bezichtigen van de geplande Carlsberg fabriek op Jutland. Bier brouwen op een beduidend andere schaal dan in het Jacobson Brewhouse gebeurd.
Je entreekaartje is goed voor twee consumpties. Aangezien ik daar om 11 uur 's ochtends was en nog meer van Kopenhagen wou zien heb ik het ook bij twee biertjes gelaten
![]()
. Ik stel me voor dat je tegen betaling gewoon verder kan drinken. In ieder geval een leuke setting voor een bedrijfsborrel.
Carlsberg Old BreweryNaast de oude brouwerij ligt het hoofdkwartier en de Kopenhagen brouwerij. In die gebouwen zijn mooie details verwerkt zoals hier ''the Elephant gate".