plakkert- | dinsdag 5 december 2006 @ 20:29 |
Vanaf a.s. zondag neemt Veolia Transport de treinen en bussen in Limburg in zijn geheel over. Nu is mijn vraag, kan ik met een NS treinkaartje (Utrecht CS - Venray) gewoon reizen tussen Nijmegen en Venray? (Lees: moet ik een ander kaartje hebben/kopen van Nijmegen naar Venray?) Dan heb ik nog een vraag. Mijn vriendin maakt gebruik van een NS pas (ze kan vrij reizen omdat haar vader machinist is..). Kan ze ook in de Veolia treinen gebruik blijven maken van deze pas? (hoop dat iemand dit weet..!) Spenks in advance | |
optifree | dinsdag 5 december 2006 @ 20:31 |
quote:Als het goed is werkt de NS pas niet, dit is namelijk een pas om met de NS vrij te reizen, niet met Veolia, dan moet je een Veolia pas hebben ![]() | |
Piovan | dinsdag 5 december 2006 @ 22:00 |
He wat zeg je? NS in Limburg helemaal Veolia? Is mijn maandkaart nog geldig dan? Komen er nieuwe treinen? Damn, wtf | |
Alexxxxx | dinsdag 5 december 2006 @ 22:47 |
quote:Maandkaart is nog geldig, en er komen geen nieuwe treinen, maar oude. Afdankertjes uit Fryslân en Groningen ![]() ![]() | |
MREn | dinsdag 5 december 2006 @ 22:56 |
quote:NS vervoersbewijzen zijn gewoon geldig (kaartjes, OV-kaarten, trajectkaarten enzo), en met personeelspassen zou ik het ook gewoon doen, heb er zelf nooit moeite mee gehad bij de onderinge ex-VSN bedrijven (en ook gem. vervoersbewijzen). Verder hoef je geen controleteams te verwachten omdat veolia daar geen geld voor heeft. | |
MREn | dinsdag 5 december 2006 @ 22:57 |
quote:Niet helemaal waar ![]() Er komen wel nieuwe treinen, maar daar gaat nog wel een jaartje over heen ![]() Wel wordt het een ramp om met slome afgedankte boemels een bij voorbaar onhaalbare dienst te rijden, zie ook teletekst pagina 753. | |
MREn | dinsdag 5 december 2006 @ 23:00 |
quote:Nijmegen-Venlo-Roermond en Kerkrade-Heerlen-Maastricht gaan naar Veolia, Eijsden stopt geen trein meer, maar er komt wel een IC Maastricht-Oostende met aansluiting in Brussel op Thalys naar Parijs. Verder wordt er elke 30 minuten naar Maastricht en Heerlen gereden in plaats van om en om (trein splitst in Sittard), en wel met dubbeldekkers ipv loc+rijtuigen zoals nu. | |
plakkert- | dinsdag 5 december 2006 @ 23:33 |
quote:Dank voor de info | |
PeuRac | dinsdag 5 december 2006 @ 23:36 |
quote:Klinkt als de begin periode van de Syntus (Achterhoek en Twente) quote:die dubbeldekkers zijn kut ![]() ![]() | |
Piovan | woensdag 6 december 2006 @ 07:16 |
quote:Als dat zo is, moet ik straks 1,5 uur reizen wat nu 25 min is ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 11:25 |
Waarschijnlijk komen er eerst 17 bakken. Dat is iets wat lijkt op veevervoer ![]() | |
T1andonly | woensdag 6 december 2006 @ 11:28 |
Op welke site is die nieuwe dienst regeling te vinden? | |
Boschkabouter | woensdag 6 december 2006 @ 11:36 |
quote:www.ns.nl | |
Erosjuhhh | woensdag 6 december 2006 @ 11:39 |
quote:en dat zoog echt hard ![]() | |
MouseOver | woensdag 6 december 2006 @ 11:43 |
Ik ben in ieder geval benieuwd ![]() | |
Anne | woensdag 6 december 2006 @ 11:44 |
Kleine klote treinen zijn het ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 11:54 |
Kom, kom niet zo negatief. Ze hebben ons hier in het noorden wel jarenlang van A naar B gebracht zonder al te veel problemen. De problemen worden altijd zwaar overdreven. De goede dingen worden nauwelijks genoemd. Er staat namelijk nog geen enkel stel definitief aan de kant. Dat is uitzonderlijk te noemen voor een treinserie in Nederland. | |
Anne | woensdag 6 december 2006 @ 11:56 |
Maar ze zijn te klein ![]() ![]() | |
MouseOver | woensdag 6 december 2006 @ 11:57 |
quote:Knus ![]() | |
Anne | woensdag 6 december 2006 @ 11:58 |
quote:Ja, vooral in de zomer ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 11:59 |
quote:De Groningen wadlopers hebben een zitplaats meer dan de huidige treinen ![]() | |
Boschkabouter | woensdag 6 december 2006 @ 11:59 |
quote:Komt die Maastricht- Oostende lijn al vanaf 10 december? | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 12:00 |
quote:in de zomer rijden de wadlopers met de verwarming aan. Dat is nog iets knusser ![]() | |
Anne | woensdag 6 december 2006 @ 12:01 |
quote:Oke, ik neem voortaan maar gewoon meteen de bus. | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 12:04 |
Die is in de zomermaanden nog warmer, dunkt me. De wadlopers hebben in de zomer de verwarming aan om de motor te koelen, als er weer eens iets stuk is. | |
MouseOver | woensdag 6 december 2006 @ 12:06 |
quote:Die is ook van veolia, er is geen ontsnappen mogelijk ![]() | |
Anne | woensdag 6 december 2006 @ 12:07 |
quote:Hermes ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 12:09 |
Ook na 10 december? | |
Anne | woensdag 6 december 2006 @ 12:14 |
Hmm, op de site van Veolia toch niet dus ![]() | |
MouseOver | woensdag 6 december 2006 @ 12:15 |
quote:pwnd ![]() | |
Dangel | woensdag 6 december 2006 @ 16:22 |
quote:je hebt een Suzuki dwergcoupé man ![]() | |
Anne | woensdag 6 december 2006 @ 16:23 |
quote:Daar zit ik niet met 10 man in ![]() | |
Dangel | woensdag 6 december 2006 @ 16:24 |
quote:Zou leuk zijn voor LEF. | |
Anne | woensdag 6 december 2006 @ 16:24 |
quote:Doei. Dadelijk zakt ze door. | |
Dangel | woensdag 6 december 2006 @ 16:26 |
quote:Ach, 1 Hugo past er niet in. Maar 10 Annes wel denk ik. | |
Anne | woensdag 6 december 2006 @ 16:27 |
quote:Ik ken geen 10 Annes. Helaas Pindakaas. En ik wil verdomme geen schoenen tegen het plafond, op mijn bekleding, enzovoorts. | |
Dangel | woensdag 6 december 2006 @ 16:28 |
quote:En wat heeft dat met die Limburgse kuttreinen te maken? ![]() Altijd maar over jezelf te praten ![]() | |
Dangel | woensdag 6 december 2006 @ 16:29 |
![]() | |
Anne | woensdag 6 december 2006 @ 16:31 |
Houd je smoel, kutmod ![]() | |
Dangel | woensdag 6 december 2006 @ 16:33 |
quote:Oh, gezellig ![]() Want die rijd vanaf 10 december in Fryslân ![]() kijk eens hoe subtiel ik weer ontopic ga ![]() | |
De_Hertog | woensdag 6 december 2006 @ 16:37 |
quote:Wacht even. Ze gaan die DH'90 vervangen door Wadlopers? Waarom kunnen ze niet die (nieuwere) treinen van de NS overnemen? Alsof de NS nog zo veel andere lijnen heeft om diesels op in te zetten. Die dingen zijn niet alleen blijkbaar met te weinig, maar ook veel trager. Ik ben blij dat ik niet meer naar Limburg hoef. Jaren geleden was er nog sprake van spoorverdubbeling en elektrificering, nu lijkt het alleen maar achteruit te gaan op die lijn.. | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 16:42 |
NSFS (iers dochterbedrijf van de NS en eigenaar van het materieel) wil DM'90 alleen maar voor 10 jaar verhuren. Daar kan Veolivla niet op ingaan, omdat een eis van de provincie Limboland nieuw materieel was. NSFS heeft wel een leveringsplicht van materieel. Door het sturen van Wadslopers voldoen ze hieraan. Hopelijk vallen ze niet al te veel tegen in limburg | |
Piovan | woensdag 6 december 2006 @ 16:44 |
Foto van een wadloper? Ik wil wel zien waar ik in reis he | |
De_Hertog | woensdag 6 december 2006 @ 16:48 |
quote:Ok, maar het is toch net zo goed duur om DM'90 helemaal niet te gebruiken / in te zetten op trajecten met bovenleiding? Ach ja, het is maar voor een jaartje. Fototjes en meer vind je op http://nl.wikipedia.org/wiki/Wadloper_(spoorwegmaterieel) | |
MREn | woensdag 6 december 2006 @ 16:52 |
quote: | |
Piovan | woensdag 6 december 2006 @ 16:53 |
quote:omg wat een minitreintje Moeten ze er zeker 15 achter elkaar hangen | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 16:54 |
Ik verwijs veel liever hier naar toe Het treinentopic deel 41 met vanaf 10 december Maaslopers!!! Over dat DM'90: NS heeft materieeltekort en wil treinen inzetten op trajecten waar treinen voor langere tijd kunnen rijden. De stoptrein Groningen-Zwolle is zo'n lijn. Daar gaat het meeste DM'90 van de maaslijn naar toe. Ook krijgt Syntus nog een stel erbij. Doordat het materieel meer in het noorden is, zal het onderhoud misschien iets goedkoper/gemakkelijker worden. Het is idd duur om een dieseltrein onder draad in te zetten, maar ga dat de NS maar eens uitleggen. | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 16:57 |
quote:Dat is de zogenaamde DH1. Er bestaat ook nog een DH2 versie, met 2 bakken. Qua zitplaatsen maakt het niet uit of je in een wadloper met Groninger configuratie zit of in een DM'90. De Friese configuratie heeft minder zitplaatsen. Het aantal staanplaatsen is wel duidelijk lager dan in een DM'90. De maximum lengte van de trein is net als bij de DM'90 6 bakken. | |
De_Hertog | woensdag 6 december 2006 @ 16:58 |
quote:Ik dacht dat het met materieel juist beter ging, met de extra bakken VIRM van een tijdje geleden, en het toch steeds verder oplopende aantal lijnen dat niet meer van de NS is. Met hoeveel gaan die Wadlopers eigenlijk de sneltrein bevolken, nog steeds 2 x 2 bakken? Bedankt voor de link trouwens, leuk topic ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door De_Hertog op 06-12-2006 17:06:24 ] | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 17:07 |
De spitstreinen zullen voorlopig niet rijden. Verder rijden er geen sneltreinen meer, maar stoptreinen. Daardoor wordt de reis langer. Veolivla krijgt de beschikking over 17 bakken zoals het nu staat. 11x DH1 en 3x DH2. Die hoeveelheid bakken kunnen we hier in het noorden eigenlijk nog niet missen, maar het is niet anders. Eerder was er nog sprake van 23 bakken, maar dat werd een te grote aanslag op het wagenpark in het noorden. Ikzelf twijfel nog eraan dat ze die 17 halen. Zondag/Maandag weten we meer van de puinhopen in Limburg | |
MREn | woensdag 6 december 2006 @ 17:07 |
quote:Veolia krijgt 11 DH1 en 3 DH2, die op die foto is een DH1, een DH2 is -niet erg verrassend- twee keer zo lang, en ze kunnen gekoppeld worden tot maximaal zes bakken. | |
MREn | woensdag 6 december 2006 @ 17:10 |
quote:Eigenlijk is dat vrij eenvoudig: door DM'90 daar onder de draad te laten rijden, wordt er electrisch (trekt sneller op) materieel gespaard dat erg goed te gebruiken is op andere plekken. Dus de afweging te weinig/te korte treinen of een wat duurdere exploitatie. Dus eigenlijk is inzet van DM'90 voordeel voor de klant. | |
De_Hertog | woensdag 6 december 2006 @ 17:12 |
quote:Ik ben duidelijk nog iets blijer dat ik voorlopig niet naar Limburg hoef. | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 17:13 |
Zeker. DM'90 heeft tussen de 4 en 5 km nodig om op 140 te komen. Elektrisch materieel kan dat een stukje sneller. NS heeft deze stellen 'over'. Dus waarom er geen gebruik van maken en andere stellen elders inzetten. De wadloper zit tussen de 3 en 4 km op zn max, namelijk 100 km/h | |
MREn | woensdag 6 december 2006 @ 17:14 |
quote:Sterker nog: NS heeft recentelijk nog een extra order geplaatst voor 200 bakken VIRM (50 viertjes). Het aantal lijnen waar niet meer opgereden wordt, bespaard eigenlijk alleen maar mat'64 en DM'90. Mat'64 (Heuvellandlijn, Merwede-Lingelijn, Valleilijn om even de belachelijke namen te noemen) is toch al zo goed al afgereden dus dat komt niet zo heel slecht uit. DM'90 kan nog prima 20 jaar mee, dus die zet je zo veel mogelijk in. Overigens zorgen groei van het het aantal reizigers (5 a 7% per jaar meen ik) en de belachelijke keertijden in de DRGL2007 voor een enorme toename in de materieelbehoefte. | |
MREn | woensdag 6 december 2006 @ 17:16 |
quote:Als IRM wegtrekt op de vrije baan kan zo'n ding binnen 65 sec 120 rijden meen ik. (En een max van ergens rond de 190 ![]() quote:Al schijnen ze toch bijna 120 te lopen... (eigenlijk best triest, maar goed op die noordelijke lijntjes mag je toch maar hoofdzakelijk 80...) | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 17:20 |
Dat is zeker niet waar. Tussen Groningen Noord en Sauwerd mag er bijvoorbeeld 140 gereden worden. Tussen Zuidhorn en Noordhorn 100, tussen Noordhorn en Grijpskerk aansluiting 120 (enkel spoor), Tussen Gka en Veenwouden 140, met een beperking bij Zwaagwesteinde van 100, ivm een bocht. Volgens mij tussen Veenwouden en Hardegarijp mag er 100 gereden worden. De rest is bij mijn weten 80 of langzamer. | |
MREn | woensdag 6 december 2006 @ 17:22 |
Daarom schreef ik ook hoofdzakelijk ![]() Ik had inderdaad kunnen zeggen dat dat weer niet geldt voor de enige beetje fatsoelijke lijn Groningen-Ljouwert. | |
De_Hertog | woensdag 6 december 2006 @ 17:22 |
Die Wadlopers moeten nog best opschieten als ik het zo zie. DM'90 doet nu ongeveer 1.15 over Nijmegen - Roermond als sneltrein, en volgens 9292ov moet dat volgende week 1.30 als stoptrein worden. Ik ben benieuwd.. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 17:26 |
quote:Wilde even mn baanvakkennis noemen ![]() En dat terwijl ik behalve reizen met de trein niets met het spoor te maken heb ![]() Maar we dwalen eigenlijk een klein beetje af van het eigenlijke onderwerp. Als er 17 bakken wadsloper komen, dan wordt het knap lastig om een fatsoenlijke dienstregeling in elkaar te sleutelen. Het zijn te weinig bakken voor een beetje fatsoenlijke (half)uursdienst. | |
MouseOver | woensdag 6 december 2006 @ 17:32 |
quote:Kwartiertje werd het toch? (Heerlen-Maastricht iig) | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 17:35 |
In de spits ook tussen Nijmegen en Venray dacht ik, maar dat gaan ze met wadslopers nooit en te nimmer halen, omdat het traject zodanig enkel sporig is, dat passeren alleen maar op bepaalde plekken kan. | |
MREn | woensdag 6 december 2006 @ 17:36 |
quote:Ja, maar dat is ook niet de Maaslijn (zonder bovenleiding), maar dat heet dan weer Heuvellandlijn (of een ander gedrocht), en daar wordt gewoon een kwartierdienst gereden met plan V Verder geen problemen daar. | |
MREn | woensdag 6 december 2006 @ 17:36 |
quote:Als eens op telelekst pagina 753 gekeken? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 17:43 |
Sterker nog, dat heb ik eerder deze week al in deel 40 van het treinentopic gezet. Maar idd ik was niet geheel volledig. De spitsdiensten op Nijmegen - Roermond worden vervangen door bussen. Dit zal totdat het nieuwe materieel in gebruikgenomen is zo blijven. Ze kunnen het met wadlopers proberen, maar dat gaat nooit en te nimmer lukken, vanwege de geringere snelheid en het langzamer optrekken van de stellen. De maaslijn is bijna geheel enkelsporig. Vertragingen kunnen hierdoor lastig opgevangen worden. Als een trein al de gestelde rijtijden niet haalt, en dat is bij de wadloper het geval, dan kun je ze wel willen laten rijden, maar dat gaat nooit lukken. Dat is het probleem op de maaslijn. Helaas. | |
MREn | woensdag 6 december 2006 @ 17:46 |
quote:En flink deel van de genoemde treinen zijn trouwens de reguliere treinen en niet de spitstreinen, maar goed dat is maar een patroonkwestie (ofwel klote overstappen) | |
Peterselieman | woensdag 6 december 2006 @ 17:52 |
Hoe ze het ook maar willen noemen | |
plakkert- | vrijdag 8 december 2006 @ 16:38 |
![]() |