abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 december 2006 @ 17:07:07 #51
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44197743
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:58 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik dacht dat het met materieel juist beter ging, met de extra bakken VIRM van een tijdje geleden, en het toch steeds verder oplopende aantal lijnen dat niet meer van de NS is. Met hoeveel gaan die Wadlopers eigenlijk de sneltrein bevolken, nog steeds 2 x 2 bakken?
Veolia krijgt 11 DH1 en 3 DH2, die op die foto is een DH1, een DH2 is -niet erg verrassend- twee keer zo lang, en ze kunnen gekoppeld worden tot maximaal zes bakken.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 6 december 2006 @ 17:10:02 #52
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44197843
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:54 schreef Peterselieman het volgende:
Het is idd duur om een dieseltrein onder draad in te zetten, maar ga dat de NS maar eens uitleggen.
Eigenlijk is dat vrij eenvoudig: door DM'90 daar onder de draad te laten rijden, wordt er electrisch (trekt sneller op) materieel gespaard dat erg goed te gebruiken is op andere plekken.

Dus de afweging te weinig/te korte treinen of een wat duurdere exploitatie. Dus eigenlijk is inzet van DM'90 voordeel voor de klant.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 6 december 2006 @ 17:12:12 #53
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44197920
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:07 schreef Peterselieman het volgende:
De spitstreinen zullen voorlopig niet rijden. Verder rijden er geen sneltreinen meer, maar stoptreinen. Daardoor wordt de reis langer. Veolivla krijgt de beschikking over 17 bakken zoals het nu staat. 11x DH1 en 3x DH2. Die hoeveelheid bakken kunnen we hier in het noorden eigenlijk nog niet missen, maar het is niet anders. Eerder was er nog sprake van 23 bakken, maar dat werd een te grote aanslag op het wagenpark in het noorden.

Ikzelf twijfel nog eraan dat ze die 17 halen. Zondag/Maandag weten we meer van de puinhopen in Limburg
Ik ben duidelijk nog iets blijer dat ik voorlopig niet naar Limburg hoef.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 17:13:17 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44197961
Zeker. DM'90 heeft tussen de 4 en 5 km nodig om op 140 te komen. Elektrisch materieel kan dat een stukje sneller. NS heeft deze stellen 'over'. Dus waarom er geen gebruik van maken en andere stellen elders inzetten.

De wadloper zit tussen de 3 en 4 km op zn max, namelijk 100 km/h
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 6 december 2006 @ 17:14:05 #55
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44197987
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:58 schreef De_Hertog het volgende:
Ik dacht dat het met materieel juist beter ging, met de extra bakken VIRM van een tijdje geleden, en het toch steeds verder oplopende aantal lijnen dat niet meer van de NS is.
Sterker nog: NS heeft recentelijk nog een extra order geplaatst voor 200 bakken VIRM (50 viertjes).

Het aantal lijnen waar niet meer opgereden wordt, bespaard eigenlijk alleen maar mat'64 en DM'90. Mat'64 (Heuvellandlijn, Merwede-Lingelijn, Valleilijn om even de belachelijke namen te noemen) is toch al zo goed al afgereden dus dat komt niet zo heel slecht uit. DM'90 kan nog prima 20 jaar mee, dus die zet je zo veel mogelijk in.

Overigens zorgen groei van het het aantal reizigers (5 a 7% per jaar meen ik) en de belachelijke keertijden in de DRGL2007 voor een enorme toename in de materieelbehoefte.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 6 december 2006 @ 17:16:35 #56
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44198076
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:13 schreef Peterselieman het volgende:
Zeker. DM'90 heeft tussen de 4 en 5 km nodig om op 140 te komen. Elektrisch materieel kan dat een stukje sneller.
Als IRM wegtrekt op de vrije baan kan zo'n ding binnen 65 sec 120 rijden meen ik. (En een max van ergens rond de 190 )
quote:
De wadloper zit tussen de 3 en 4 km op zn max, namelijk 100 km/h
Al schijnen ze toch bijna 120 te lopen... (eigenlijk best triest, maar goed op die noordelijke lijntjes mag je toch maar hoofdzakelijk 80...)
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 17:20:51 #57
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44198206
Dat is zeker niet waar. Tussen Groningen Noord en Sauwerd mag er bijvoorbeeld 140 gereden worden. Tussen Zuidhorn en Noordhorn 100, tussen Noordhorn en Grijpskerk aansluiting 120 (enkel spoor), Tussen Gka en Veenwouden 140, met een beperking bij Zwaagwesteinde van 100, ivm een bocht. Volgens mij tussen Veenwouden en Hardegarijp mag er 100 gereden worden. De rest is bij mijn weten 80 of langzamer.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 6 december 2006 @ 17:22:14 #58
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44198259
Daarom schreef ik ook hoofdzakelijk
Ik had inderdaad kunnen zeggen dat dat weer niet geldt voor de enige beetje fatsoelijke lijn Groningen-Ljouwert.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 6 december 2006 @ 17:22:48 #59
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_44198278
Die Wadlopers moeten nog best opschieten als ik het zo zie. DM'90 doet nu ongeveer 1.15 over Nijmegen - Roermond als sneltrein, en volgens 9292ov moet dat volgende week 1.30 als stoptrein worden. Ik ben benieuwd..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 17:26:35 #60
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44198412
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:22 schreef MREn het volgende:
Daarom schreef ik ook hoofdzakelijk
Ik had inderdaad kunnen zeggen dat dat weer niet geldt voor de enige beetje fatsoelijke lijn Groningen-Ljouwert.
Wilde even mn baanvakkennis noemen

En dat terwijl ik behalve reizen met de trein niets met het spoor te maken heb

Maar we dwalen eigenlijk een klein beetje af van het eigenlijke onderwerp.

Als er 17 bakken wadsloper komen, dan wordt het knap lastig om een fatsoenlijke dienstregeling in elkaar te sleutelen. Het zijn te weinig bakken voor een beetje fatsoenlijke (half)uursdienst.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 6 december 2006 @ 17:32:56 #61
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_44198643
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Wilde even mn baanvakkennis noemen

En dat terwijl ik behalve reizen met de trein niets met het spoor te maken heb

Maar we dwalen eigenlijk een klein beetje af van het eigenlijke onderwerp.

Als er 17 bakken wadsloper komen, dan wordt het knap lastig om een fatsoenlijke dienstregeling in elkaar te sleutelen. Het zijn te weinig bakken voor een beetje fatsoenlijke (half)uursdienst.
Kwartiertje werd het toch? (Heerlen-Maastricht iig)
Vampire Romance O+
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 17:35:32 #62
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44198752
In de spits ook tussen Nijmegen en Venray dacht ik, maar dat gaan ze met wadslopers nooit en te nimmer halen, omdat het traject zodanig enkel sporig is, dat passeren alleen maar op bepaalde plekken kan.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 6 december 2006 @ 17:36:21 #63
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44198778
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:32 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Kwartiertje werd het toch? (Heerlen-Maastricht iig)
Ja, maar dat is ook niet de Maaslijn (zonder bovenleiding), maar dat heet dan weer Heuvellandlijn (of een ander gedrocht), en daar wordt gewoon een kwartierdienst gereden met plan V

Verder geen problemen daar.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 6 december 2006 @ 17:36:50 #64
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44198790
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:35 schreef Peterselieman het volgende:
In de spits ook tussen Nijmegen en Venray dacht ik, maar dat gaan ze met wadslopers nooit en te nimmer halen, omdat het traject zodanig enkel sporig is, dat passeren alleen maar op bepaalde plekken kan.
Als eens op telelekst pagina 753 gekeken?
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 17:43:25 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44199024
Sterker nog, dat heb ik eerder deze week al in deel 40 van het treinentopic gezet.

Maar idd ik was niet geheel volledig.

De spitsdiensten op Nijmegen - Roermond worden vervangen door bussen. Dit zal totdat het nieuwe materieel in gebruikgenomen is zo blijven. Ze kunnen het met wadlopers proberen, maar dat gaat nooit en te nimmer lukken, vanwege de geringere snelheid en het langzamer optrekken van de stellen. De maaslijn is bijna geheel enkelsporig. Vertragingen kunnen hierdoor lastig opgevangen worden. Als een trein al de gestelde rijtijden niet haalt, en dat is bij de wadloper het geval, dan kun je ze wel willen laten rijden, maar dat gaat nooit lukken. Dat is het probleem op de maaslijn. Helaas.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 6 december 2006 @ 17:46:21 #66
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44199132
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:43 schreef Peterselieman het volgende:
Sterker nog, dat heb ik eerder deze week al in deel 40 van het treinentopic gezet.

Maar idd ik was niet geheel volledig.

De spitsdiensten op Nijmegen - Roermond worden vervangen door bussen.
En flink deel van de genoemde treinen zijn trouwens de reguliere treinen en niet de spitstreinen, maar goed dat is maar een patroonkwestie (ofwel klote overstappen)
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 17:52:11 #67
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44199317
Hoe ze het ook maar willen noemen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44255482
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')