Boeken? Eten? Collegegeld? Huur? Niet iedereen wil of kan tot zijn 24e thuis wonen, niet iedereen heeft ouders rijk genoeg om alles voor ze te betalen, niet iedereen heeft tijd om zoveel te werken dat je het alles zelf kan betalen.quote:Op zaterdag 30 december 2006 12:05 schreef Burbujas het volgende:
Ik begrijp echt niet hoe mensen hier aan duizenden euro's aan studieschuld komen, waar gaat dat geld heen man?![]()
dan vind ik dat je ook niet moet zeuren over je studieschuld (let op, ik zeg dus niet dat jij dat doet). je kiest er bewust voor om er leuke dingen mee te doen, en je bent bereid om er de consequenties voor te aanvaarden. das prima. maar dan moet je ook niet zeuren dat je veel studieschuld hebt.quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:03 schreef mister_popcorn het volgende:
Je bent gewoon 'n oelewappert als je niet wat leent tijdens je studententijd. Easy money, wat je later zonder enig probleem terug kan betalen. Ik gebruik het overigens ook alleen voor leuke dingen, uitgaan, Feyenoord, biertje, kleren, dat soort grappies. Nu leuke tijd nog, over 'n jaar oid ben ik de lul met minstens 50 uur in de week werken.
word.quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:03 schreef mister_popcorn het volgende:
Je bent gewoon 'n oelewappert als je niet wat leent tijdens je studententijd. Easy money, wat je later zonder enig probleem terug kan betalen. Ik gebruik het overigens ook alleen voor leuke dingen, uitgaan, Feyenoord, biertje, kleren, dat soort grappies. Nu leuke tijd nog, over 'n jaar oid ben ik de lul met minstens 50 uur in de week werken.
Het is eigenlijk de bedoeling dat je ouders wat meebetalen als je geen aanvullende beurs krijgt. De IB-Groep geeft ook aan hoeveel je ouders kunnen bijdragen. Ik vind het behoorlijk asociaal als je als ouders wel kan meebetalen, maar het niet doet.quote:Op zondag 31 december 2006 12:38 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Wat denk je van studie en leven?
Collegegeld, boeken, huur, eten en verzekering kan al behoorlijk oplopen. Als je een basisbeursje krijgt en je ouders niks bij willen leggen, moet je dan al behoorlijk erbij werken om rond te komen. En dan heb je nog geen kleding gekocht en over stappen zal ik het al helemaal niet hebben.
tja, mijn ouders zijn gewoon asociaal dan, want die hebben vanaf mijn 18e niks meer voor mij betaaldquote:Op zondag 31 december 2006 13:41 schreef zzzzzzz het volgende:
[..]
Het is eigenlijk de bedoeling dat je ouders wat meebetalen als je geen aanvullende beurs krijgt. De IB-Groep geeft ook aan hoeveel je ouders kunnen bijdragen. Ik vind het behoorlijk asociaal als je als ouders wel kan meebetalen, maar het niet doet.
Mijn ouders betalen overigens wel alle studiekosten.
same here. mijn ouders kunnen het makkelijk betalen, ze zijn loaded. maar ze betalen niks voor me, ik doe alles wat ik doe uit eigen zak. alleen vind k mn ouders niet asociaal. ik zeg niet dat t altijd een ideale situatie is, maar ik kan het allemaal zelf, zonder hulp en ik moet eerlijk toegeven dat ik er wel trots op ben. alleen is t wel zo dat k met mn verjaardag bijv. wel makkelijker een 19" TFT scherm krijg, en dat k dat ook zonder schaamte kan vragen. dat hebben anderen dan weer nietquote:Op zondag 31 december 2006 13:42 schreef Sylvana het volgende:
[..]
tja, mijn ouders zijn gewoon asociaal dan, want die hebben vanaf mijn 18e niks meer voor mij betaald
Precies, dat kan best uit. Op oude leningen is de rente zelfs rond de 1%.quote:Op dinsdag 5 december 2006 17:10 schreef Sylvana het volgende:
Bij de IBG lenen is toch wel ff wat anders hoor, bij IBG maar rente van 2, nog wat % ofzo
En dan hoef je pas na je studie terug te betalen en eerste 2 jaar na je studie zelfs rentevrij
Dat is alleen bij leningen van voor 1992. In 2006 was het percentage maar 2,74%, maar dit jaar is het percentage bijna een procent hoger: http://www.ib-groep.nl/pa(...)rentepercentages.aspquote:Op dinsdag 5 december 2006 17:10 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Bij de IBG lenen is toch wel ff wat anders hoor, bij IBG maar rente van 2, nog wat % ofzo
En dan hoef je pas na je studie terug te betalen en eerste 2 jaar na je studie zelfs rentevrij
ik ook zoiets. Heb nl. in Amerika een studie gedaan (Masters) aan een heel gerenommeerde (maar dure) universiteit.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |