abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44188893
quote:
'School is geen gevangenis’
Door Romain van Damme

Dinsdag 5 december 2006 - Ook tijdens de lesuren moet de school op slot vindt Onderwijsminister Maria van der Hoeven. ‘Doen we al jaren’, zegt de ene directeur. ‘Nergens voor nodig’, meent een collega-directeur. ‘Aan schijnveiligheid heeft niemand iets.’

Kinderen en hun ouders verzamelen bij de ingang van de Klim-Opschool in Hoogerheide op de eerste schooldag na de moord op medescholier Jesse Dingemans. FOTO DICK DE BOER

Vijf maanden geleden werd het dorp Prinsenbeek opgeschrikt door twee ontvoeringspogingen. Op het plein van basisschool De Griffioen werd een achtjarige jongen vastgepakt door twee mannen. Hij kon zich losrukken en ontsnappen aan zijn belagers. Later werd nog geprobeerd een jongen die in het centrum van het dorp liep, te ontvoeren. Ook dat mislukte.

Sindsdien zijn alle deuren van de basisschool De Griffioen op slot. Er zitten zelfs geen buitenklinken op.

„Op één deur na“, zegt directeur Riny Arnouts. „Vanuit mijn kamer heb ik goed zicht op die deur en ik zie ook wie er komt aanlopen. Daarvoor waren er meerdere deuren open, maar na overleg met onder andere de gemeente hebben we besloten al die deuren dicht te houden.“

De conciërge houdt verder een oogje in het zeil en ook de klasse-assistenten zijn altijd waakzaam als ze door het gebouw lopen. Arnouts: „We hebben gelukkig een conciërge. Veel scholen hebben die niet. De minister kan wel heel gemakkelijk roepen dat er een conciërge moet zijn, maar ik vind dat zij er dan ook voor moet zorgen dat het kan.“

Juist de afgelopen kabinetsperiode zijn conciërges wegbezuinigd. Dat waren vaak mensen met een zogeheten Melkert- of ID-baan. Gesubsidieerde banen die door het kabinet-Balkenende zijn afgeschaft.

Desondanks heeft De Kroevendonk in Roosendaal een conciërge en daar is directeur Teun dekker heel blij mee. Verder hoeft er niets te veranderen.

„Wij doen niets op slot. Heel bewust. We zetten toch ook geen hoge muur met daarop prikkeldraad rond de school? Je moet uitkijken dat je geen gevoel van onveiligheid creëert. We hebben een conciërge die zoveel mogelijk in de gaten houdt en meer kun je eigenlijk niet doen.“

Dat vindt directeur Leon Meijers van de Johan Hendrik van Dale-school in Sluis ook. „Zomaar alles op slot doen, kan niet op onze brede school. Er is bijvoorbeeld een open verbinding met de sportzaal die ook door anderen gebruikt wordt. Bovendien moeten er iedere dag zoveel mensen in de school zijn. Dat varieert van hulpverleners tot de man die de schoolmelk brengt. Een conciërge hebben we niet. Als de deur op slot zit, moet er iedere keer iemand naar toe. Dat betekent weer een lesonderbreking. Echt niet te doen.“

Bij de poort van Westerhage (school voor speciaal onderwijs) in Breda vroegen gisterochtend ongeruste ouders aan adjunct-directeur Hans Vissenberg of de deuren altijd op slot waren.

„Ik kon hen gerust stellen. Bij ons is de deur altijd op slot. Als er gebeld wordt, doet de secretaresse open. Ook de poort naar het speelplein is altijd op slot. Naar ons gevoel hebben we het goed onder controle, al kun je uiteraard niet alles vermijden.“

Dat is een belangrijk punt, meent directeur Ben Meesters van De Wilgenhoek in Hank. „Je moet oppassen dat je niet in paniek allerlei vergaande maatregelen gaat nemen. Als school moet je natuurlijk attent zijn en er goed op letten wie er binnenkomt. Alles kan op slot. Klopt. Dat doe je thuis eigenlijk ook. Als er iemand aanbelt, bepaal jij of die binnenkomt of niet. Kun je op school ook doen.“

Maar dat levert dan toch problemen op volgens Meesters. „Wij hebben geen conciërge en bij ons komen ook gehandicapte kinderen binnen die door een busje op verschillende tijden gebracht worden. Dan moet de deur toch open zijn.“

In ieder geval stapt directeur Meesters nu niet naar het schoolbestuur met de eis dat er op korte termijn een conciërge aangesteld moet worden. „Sinds augustus krijgen we een grote pot geld en bepaalt de schoolleiding samen met het bestuur waar al dat geld naar toe gaat. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan en geen overhaaste beslissingen nemen.“

Het is een uiterst lastige discussie vindt Kitty Hek van het beleidsteam van de Antoniusschool in Standdaarbuiten. „Bij ons is niet alles op slot omdat we een langgerekt gebouw met vijf uitgangen hebben. We hebben ook nog een noodlokaal waar de kinderen, uiteraard onder begeleiding, regelmatig naar toe moeten. In de ochtenduren hebben we een conciërge, dat scheelt we al blijft het een moeilijk verhaal.“

„Wel een discussie waard“, zegt John Schillemans. Hij is voorzitter van de medezeggenschapsraad van De Aanloop in Bergen op Zoom.

„De Aanloop is een heel open school. Daar kies je als school bewust voor. Ik vind dat we moeten waken voor paniekvoetbal. Alles heeft voor- en nadelen. Een discussie met de ouders en de schoolleiding kan heel goed zijn. Wellicht kom je dan uit op een acceptabele tussenweg.“

„Alles is te beveiligen. Ook een school“, zegt Wilbert van den Broek, eigenaar van het in Etten-Leur gevestigde Scorpions Security BV. „Je kunt het zo gek maken als je wilt. Met beveiligingscamera’s en het nodige personeel. Maar ik vind niet dat je van een school een vesting moet maken.“

„Als je ervoor zorgt dat er een deur voor in- en uitgaande mensen is en daar zit iemand bij, ben je al een heel eind. Belangrijk is ook dat iedereen zich aan de afgesproken regels houdt. Dan moet je er volgens mij geen gevangenis van te maken.“

Daar zijn de Vereniging voor Openbaar Onderwijs en de Algemene Onderwijsbond ook geen voorstander van.

„Een school moet een open karakter hebben en deuren op slot moet je eigenlijk niet willen“, zeggen de woordvoerders die er meteen aan toevoegen te begrijpen dat er na het incident in Hoogerheide anders over gedacht wordt.

„Dat incident is zo bizar dat een school daar niets aan kan doen. Wie binnen wil, komt binnen. Zelfs als de deur op slot zit. We moeten de kinderen niet opsluiten, maar de idioten die dit soort dingen doen.“

bron
Ook deze discussie woedt volop hier. Nou ja, op zijn zachts gezegd zijn wij niet de enigen die over de veiligheid erg verdeeld zijn....

Ook Maria van der Hoeven, minster O&W, vind eigenlijk dat de deur gewoon op slot moet. En dat vind ik ook.....

Dit niet nog een keer.....die ouders van Jesse hebben levenslang....
pi_44188999
En hier een bericht dat high tech op scholen de boel echt wel veiliger maakt......
quote:
Hightech maakt scholen in Amerika stuk veiliger
Van onze correspondent Frank Hendrickx

Dinsdag 5 december 2006 - Is een drama zoals op de school in Hoogerheide te voorkomen? In de Verenigde Staten investeren rijke onderwijsinstellingen al jaren in hightech-systemen die indringers buiten de deur moeten houden. Met succes.

lees hier verder
pi_44189462
quote:
Op woensdag 6 december 2006 12:06 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ook deze discussie woedt volop hier. Nou ja, op zijn zachts gezegd zijn wij niet de enigen die over de veiligheid erg verdeeld zijn....

Ook Maria van der Hoeven, minster O&W, vind eigenlijk dat de deur gewoon op slot moet. En dat vind ik ook.....

Dit niet nog een keer.....die ouders van Jesse hebben levenslang....
Grr! Elke keer als je zo'n post maakt er die 'emotionele' slotzin bij, vreselijk
Alsof ik elke keer eindig met deze post:
quote:
Youth dies of injuries after shooting himself with school guard's gun
Dit niet nog een keer....die ouders van hem hebben levenslang.

quote:
Op woensdag 6 december 2006 12:12 schreef EchtGaaf het volgende:
En hier een bericht dat high tech op scholen de boel echt wel veiliger maakt......
[..]

Dit is geen plek waar kinderen van 4 tot 12 fijn opgroeien!
pi_44189587
Die poging tot ontvoering was toch op het schoolplein? Dus ook niet te voorkomen met de deuren op slot. Ik blijf het raar vinden dat maatregelen worden voorgesteld die niet eens zouden hebben gewerkt voor de paar incidenten die geweest zijn. Heel vreemd en enorme angstpolitiek.
pi_44189677
quote:
Op woensdag 6 december 2006 12:12 schreef EchtGaaf het volgende:
Je wilt dat toch niet serieus op een BASISschool?

Metaaldetectoren, kogelvrij glas, camera's, badgets, DB-koppeling
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_44189958
quote:
Op woensdag 6 december 2006 12:38 schreef r_one het volgende:

[..]

Volgens mij heeft EchtGaaf wat moeite met de verschillen tussen basisscholen en middelbare scholen. Dat lijkt mij tenminste als ik al z'n/haar recente posts lees.
pi_44190054
quote:
Op woensdag 6 december 2006 12:38 schreef r_one het volgende:

[..]

ik ben we bewust dat het ver gaat........

Maar de maatschappij wordt door toenemend geweld en verruwing in deze maatschappij er niet vriendelijker op.....

Daar kunnen we onze ogen denk ik niet voor sluiten.....

Wellicht kunnen we gewoon een voorzichtig begin maken.......Als eerste die concierge terug op de basisschool.....

En dan kunnen we nog zien wat we met die high tech kunnen gaan doen....
pi_44190106
quote:
Op woensdag 6 december 2006 12:50 schreef mariel18 het volgende:

[..]

Volgens mij heeft EchtGaaf wat moeite met de verschillen tussen basisscholen en middelbare scholen. Dat lijkt mij tenminste als ik al z'n/haar recente posts lees.
Zijn...

Ja, ik ben mij ervan bewust....

Maar ja, zo'n dertig jaar geleden hadden we al die maatregelen ook niet op de middelbare school....er treedt naar mijn idee wel een verschuiving op.

Het wordt er allemaal niet vriendelijker op.......Maar niets doen? Tegen welke prijs? Nog een keer "Jesse" ?

Nee toch?
pi_44190536
quote:
Op woensdag 6 december 2006 12:55 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Zijn...

Ja, ik ben mij ervan bewust....

Maar ja, zo'n dertig jaar geleden hadden we al die maatregelen ook niet op de middelbare school....er treedt naar mijn idee wel een verschuiving op.

Het wordt er allemaal niet vriendelijker op.......Maar niets doen? Tegen welke prijs? Nog een keer "Jesse" ?

Nee toch?
Ja maar wil je je dan tegen alle mogelijke rampen weren? Dat heb ik nu al een paar keer gezegd: met de deuren op slot waren de recente incidenten waarschijnlijk niet voorkomen. Doe dan ook maar kogelvrij glas, hoge hekken op het plein, metaaldetectoren bij de supermarkt en bioscoop etc etc
pi_44190743
quote:
Op woensdag 6 december 2006 13:11 schreef mariel18 het volgende:

[..]

Ja maar wil je je dan tegen alle mogelijke rampen weren?
Nee dat kan ook niet. Maar preventie lijkt mij wel goed....Voorkomen is altijd beter dan genezen......Maar Jesse is niet meer te genezen, hij is niet meer.....
quote:
Dat heb ik nu al een paar keer gezegd: met de deuren op slot waren de recente incidenten waarschijnlijk niet voorkomen. Doe dan ook maar kogelvrij glas, hoge hekken op het plein, metaaldetectoren bij de supermarkt en bioscoop etc etc
Maar met poltie kunnen we de misdaad ook niet voorkomen, maar hopelijk wel tegengaan. En toch vinden we poltie wenselijk. Waarom dan geen maatregelen op school?

Tja, over de vraag hoever je daarin gaat kunnen we het altijd over hebben...
  woensdag 6 december 2006 @ 13:34:56 #91
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_44191285
EchtGaaf, volgens mij ben jij no te veel aangegrepen door deze gebeurtenis aangegrepen om reëel over oplossingen na te denken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_44191328
quote:
Op woensdag 6 december 2006 13:18 schreef EchtGaaf het volgende:
Tja, over de vraag hoever je daarin gaat kunnen we het altijd over hebben...
Volgens mij doen we dat al - of moeten we eerst besluiten maken voordat we erover kunnen praten Als de vraag komt van hoever het moet gaan; 0% verder, een concierge voor het sociale gebeuren et fin. Jesse is er niet meer nee, tragisch, maar tot nu nog een eenmalig incident - de uitzondering op de regel(?).
[EG-form ]
Die jongen... die door een school bewakers kogel is door gegaan... die is er ook niet meer... en de ouders hebben nu levenslang... We moeten deze ontwikkeling tegen gaan, om niet nog zo'n slachtoffer te krijgen. Maar.. voor hem is het te laat.. nooi meer... [/EG-form]
beetje een grapje.., maar om te laten zien hoe erg ik me aan deze stijl erger
pi_44191802
quote:
Op woensdag 6 december 2006 13:18 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar met poltie kunnen we de misdaad ook niet voorkomen, maar hopelijk wel tegengaan. En toch vinden we poltie wenselijk. Waarom dan geen maatregelen op school?
Omdat dit de eerste schoolmoord in de nederlandse historie is zo'n beetje. Met het veiliger maken van aanfiets- en -looproutes naar school red je veel meer kinderen.
  woensdag 6 december 2006 @ 13:51:45 #94
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_44191822
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/950412/2/50#44190743]woensdag 6 december 2006 13:18Maar Jesse is niet meer te genezen, hij is niet meer.....
Pffff, wat een dramatisch gedoe zeg...
Tuurlijk is het kut dat er een kind is vermoord, maar dan hoef je niet opeens alles voor te gaan veranderen...

Als het nou meerdere keren per jaar voor gaat komen dan kun je erover gaan denken, maar voorlopig is het een incident....
Haters everywhere but I don't really care.
  woensdag 6 december 2006 @ 14:18:31 #95
92279 N.icka
Windforce 11
pi_44192609
Ik vind het een beetje verontrustend dat mensen zoals Gia en Echtgaaf werkelijk 24 uur per dag met deze zaak bezig zijn. Ik zie jullie al dagenlang de hele dag hier posten.

Waarom? Dit is geen gezonde nieuwsinteresse meer
pi_44192663
quote:
Op woensdag 6 december 2006 13:51 schreef anneja het volgende:

[..]

Omdat dit de eerste schoolmoord in de nederlandse historie is zo'n beetje. Met het veiliger maken van aanfiets- en -looproutes naar school red je veel meer kinderen.
Exact! Als kennelijk 1 incident op 1 school al voldoende is om in heel nederland maatregelen te willen nemen dan lijkt het mij al jaren tijd om op alle plekken in nederland waar kinderen oversteken stoplichten te maken. Bij verkeersongevallen gaat men pas wat doen als op dezelfde plek iets is voorgevallen.
  woensdag 6 december 2006 @ 14:27:47 #97
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_44192889
Als 1 incident reden is om meetregelen te treffen, dan kan iedereen voortaan beter ijzeren handschoenen gaan dragen; las pas dat Ferdi E. weer vrij rondloopt, dus voor je het weet ben je een pink kwijt
Haters everywhere but I don't really care.
  woensdag 6 december 2006 @ 14:33:03 #98
3542 Gia
User under construction
pi_44193036
quote:
Op woensdag 6 december 2006 14:18 schreef N.icka het volgende:
Ik vind het een beetje verontrustend dat mensen zoals Gia en Echtgaaf werkelijk 24 uur per dag met deze zaak bezig zijn. Ik zie jullie al dagenlang de hele dag hier posten.

Waarom? Dit is geen gezonde nieuwsinteresse meer
Duh, heb vandaag pas één keer gepost. Er zijn mensen die dagenlang al veel vaker gepost hebben. Mariel 18 bijvoorbeeld. En nog veel meer. Waarom EchtGaaf en mij eruit pikken?

Doe es effe normaal.

En 24 uur per dag is ook nogal overdreven. Ik zit vrijwel nooit 's avonds achter de computer. Gisterenavond toevallig omdat we even iets gekeken hadden op uitzending gemist. Heb ik effe nog gekeken of er nog nieuws was en één reaktie geplaatst. Voor de rest kijk ik overdag om de paar uur even en post ik als ik daar zin in heb.

Ben je soms jaloers dat jij daar de tijd niet voor hebt?

[ Bericht 13% gewijzigd door Gia op 06-12-2006 14:51:17 ]
  woensdag 6 december 2006 @ 14:34:23 #99
3542 Gia
User under construction
pi_44193072
dubbel
pi_44193218
quote:
Op woensdag 6 december 2006 12:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Nog een keer "Jesse" ?

Nee toch?
Wat een overspannen gedachtengang. Dit was nog maar de eerste keer "Jesse" en voorlopig ook de laatste keer "Jesse". Alsof het nu ineens schering en inslag gaat worden

Een basisschool is veel kleinschaliger en daardoor is de sociale controle veel groter dan op een middelbare school. Een camera (het minst hightech van je ideeën) heeft dan geen meerwaarde en biedt alleen maar schijnveiligheid.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')