'School is geen gevangenis’Door Romain van Damme
Dinsdag 5 december 2006 - Ook tijdens de lesuren moet de school op slot vindt Onderwijsminister Maria van der Hoeven. ‘Doen we al jaren’, zegt de ene directeur. ‘Nergens voor nodig’, meent een collega-directeur. ‘Aan schijnveiligheid heeft niemand iets.’
Kinderen en hun ouders verzamelen bij de ingang van de Klim-Opschool in Hoogerheide op de eerste schooldag na de moord op medescholier Jesse Dingemans. FOTO DICK DE BOER
Vijf maanden geleden werd het dorp Prinsenbeek opgeschrikt door twee ontvoeringspogingen. Op het plein van basisschool De Griffioen werd een achtjarige jongen vastgepakt door twee mannen. Hij kon zich losrukken en ontsnappen aan zijn belagers. Later werd nog geprobeerd een jongen die in het centrum van het dorp liep, te ontvoeren. Ook dat mislukte.
Sindsdien zijn alle deuren van de basisschool De Griffioen op slot. Er zitten zelfs geen buitenklinken op.
„Op één deur na“, zegt directeur Riny Arnouts. „Vanuit mijn kamer heb ik goed zicht op die deur en ik zie ook wie er komt aanlopen. Daarvoor waren er meerdere deuren open, maar na overleg met onder andere de gemeente hebben we besloten al die deuren dicht te houden.“
De conciërge houdt verder een oogje in het zeil en ook de klasse-assistenten zijn altijd waakzaam als ze door het gebouw lopen. Arnouts: „We hebben gelukkig een conciërge. Veel scholen hebben die niet. De minister kan wel heel gemakkelijk roepen dat er een conciërge moet zijn, maar ik vind dat zij er dan ook voor moet zorgen dat het kan.“
Juist de afgelopen kabinetsperiode zijn conciërges wegbezuinigd. Dat waren vaak mensen met een zogeheten Melkert- of ID-baan. Gesubsidieerde banen die door het kabinet-Balkenende zijn afgeschaft.
Desondanks heeft De Kroevendonk in Roosendaal een conciërge en daar is directeur Teun dekker heel blij mee. Verder hoeft er niets te veranderen.
„Wij doen niets op slot. Heel bewust. We zetten toch ook geen hoge muur met daarop prikkeldraad rond de school? Je moet uitkijken dat je geen gevoel van onveiligheid creëert. We hebben een conciërge die zoveel mogelijk in de gaten houdt en meer kun je eigenlijk niet doen.“
Dat vindt directeur Leon Meijers van de Johan Hendrik van Dale-school in Sluis ook. „Zomaar alles op slot doen, kan niet op onze brede school. Er is bijvoorbeeld een open verbinding met de sportzaal die ook door anderen gebruikt wordt. Bovendien moeten er iedere dag zoveel mensen in de school zijn. Dat varieert van hulpverleners tot de man die de schoolmelk brengt. Een conciërge hebben we niet. Als de deur op slot zit, moet er iedere keer iemand naar toe. Dat betekent weer een lesonderbreking. Echt niet te doen.“
Bij de poort van Westerhage (school voor speciaal onderwijs) in Breda vroegen gisterochtend ongeruste ouders aan adjunct-directeur Hans Vissenberg of de deuren altijd op slot waren.
„Ik kon hen gerust stellen. Bij ons is de deur altijd op slot. Als er gebeld wordt, doet de secretaresse open. Ook de poort naar het speelplein is altijd op slot. Naar ons gevoel hebben we het goed onder controle, al kun je uiteraard niet alles vermijden.“
Dat is een belangrijk punt, meent directeur Ben Meesters van De Wilgenhoek in Hank. „Je moet oppassen dat je niet in paniek allerlei vergaande maatregelen gaat nemen. Als school moet je natuurlijk attent zijn en er goed op letten wie er binnenkomt. Alles kan op slot. Klopt. Dat doe je thuis eigenlijk ook. Als er iemand aanbelt, bepaal jij of die binnenkomt of niet. Kun je op school ook doen.“
Maar dat levert dan toch problemen op volgens Meesters. „Wij hebben geen conciërge en bij ons komen ook gehandicapte kinderen binnen die door een busje op verschillende tijden gebracht worden. Dan moet de deur toch open zijn.“
In ieder geval stapt directeur Meesters nu niet naar het schoolbestuur met de eis dat er op korte termijn een conciërge aangesteld moet worden. „Sinds augustus krijgen we een grote pot geld en bepaalt de schoolleiding samen met het bestuur waar al dat geld naar toe gaat. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan en geen overhaaste beslissingen nemen.“
Het is een uiterst lastige discussie vindt Kitty Hek van het beleidsteam van de Antoniusschool in Standdaarbuiten. „Bij ons is niet alles op slot omdat we een langgerekt gebouw met vijf uitgangen hebben. We hebben ook nog een noodlokaal waar de kinderen, uiteraard onder begeleiding, regelmatig naar toe moeten. In de ochtenduren hebben we een conciërge, dat scheelt we al blijft het een moeilijk verhaal.“
„Wel een discussie waard“, zegt John Schillemans. Hij is voorzitter van de medezeggenschapsraad van De Aanloop in Bergen op Zoom.
„De Aanloop is een heel open school. Daar kies je als school bewust voor. Ik vind dat we moeten waken voor paniekvoetbal. Alles heeft voor- en nadelen. Een discussie met de ouders en de schoolleiding kan heel goed zijn. Wellicht kom je dan uit op een acceptabele tussenweg.“
„Alles is te beveiligen. Ook een school“, zegt Wilbert van den Broek, eigenaar van het in Etten-Leur gevestigde Scorpions Security BV. „Je kunt het zo gek maken als je wilt. Met beveiligingscamera’s en het nodige personeel. Maar ik vind niet dat je van een school een vesting moet maken.“
„Als je ervoor zorgt dat er een deur voor in- en uitgaande mensen is en daar zit iemand bij, ben je al een heel eind. Belangrijk is ook dat iedereen zich aan de afgesproken regels houdt. Dan moet je er volgens mij geen gevangenis van te maken.“
Daar zijn de Vereniging voor Openbaar Onderwijs en de Algemene Onderwijsbond ook geen voorstander van.
„Een school moet een open karakter hebben en deuren op slot moet je eigenlijk niet willen“, zeggen de woordvoerders die er meteen aan toevoegen te begrijpen dat er na het incident in Hoogerheide anders over gedacht wordt.
„Dat incident is zo bizar dat een school daar niets aan kan doen. Wie binnen wil, komt binnen. Zelfs als de deur op slot zit. We moeten de kinderen niet opsluiten, maar de idioten die dit soort dingen doen.“
bron