abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44159732
Het Hollandse wintervoer bij uitstek.

Het valt me op dat steeds vaker mensen erwtensoep met een bouillonblokje maken. Een recent voorbeeld is de NRCnext kok vandaag: http://weblogs.nrc.nl/web(...)-de-sint-heeft-trec/

Naar mijn mening wordt erwtensoep alleen echt lekker als er een varkenspoot in heeft gezeten. Het recept hieronder vind ik een goed recept als basis. De hoeveelheden doe ik zelf altijd op gevoel. Hoe maken jullie erwtensoep? Wat zijn de familiegeheimen en welke bizarre ingrediënten gebruiken jullie? En wat serveren jullie erbij?
quote:
Ingrediënten:

500 gram spliterwten
1 stuk hamschijf (met bot dus) van 500 gram, spareribs, of twee varkenspootjes
100 gram ontbijtspek of zuurkoolspek aan één stuk, liefst met zwoerd
1 rookworst
2 flinke uien, grof gesnipperd
1 winterwortel 2 preien
1 knolselderie
2 aardappelen
1 bos bladselderie
peper en zout naar smaak
2 liter water om te beginnen
brood en eventueel katenspek in plakjes

Bereiding:
Spoel de spliterwten in een zeef onder stromend water. Ze hoeven niet te weken. Breng ruim water aan de kook, doe de erwten erin, met het de hamschijf en het spek. Breng opnieuw aan de kook, schuim af. Giet na enkele minuten het water af, en zet erwten, hamschijf en spek op met schoon water. De rookworst gaat nog niet in de pan.

Terwijl de erwten en het vlees zachtjes koken bereid je de groenten voor:
Snijd de schil van de knolselderie, schil de aardappelen, en snijd knolselderie en aardappelen in blokjes.Schil of schrap de winterwortel schoon, halveer hem in de lengte en snijd de halve wortels in plakjes (je krijgt dus halve cirkels). Snijd de preien in de lengte kruiselings in zodat je kwasten krijgt. Spoel die schoon onder de kraan, laat uitlekken, en snijd in stukken van ongeveer een halve centimeter. Doe de schoongemaakte groenten in de pan, en kook op laag vuur totdat de erwten gaar zijn (anderhalf tot drie uur, de spliterwten moeten stukkoken). Haal het vlees uit de pan, verwijder botten of botjes, en snijd het fijn. Haal het zwoerd van het spek als dat eraan zit, snijd het spek in blokjes. Doe het vlees terug in de pan. Was de bladselderie, knip de blaadjes grof met een schaar.Op het laatst wordt de rookworst in de erwtensoep verwarmd (een kwartiertje), en gaat de bladselderie erdoor. Proef, maak op smaak af met peper en zout.
De erwtensoep is nog niet dik. Zet het vuur uit, en laat de soep staan tot de volgende dag. Op dit punt kun je de soep -eenmaal afgekoeld- in porties invriezen. Als je in porties gaat invriezen kun je de rookworst bij het opwarmen in de soep doen, of je moet erop letten dat de stukken worst eerlijk over de porties zijn verdeeld!

Het afmaken van de soep. Als je een grote hoeveelheid wilt serveren kun je de erwtensoep het beste op een niet te hoog vuurverwarmen terwijl je regelmatig roert, anders krijg je een dikke verbrande zwarte koek op de bodem van je pan. Wil je kleinere hoeveelheden verwarmen, gebruik dan de magnetron.

Serveren: Snijd de rookworst in plakjes, en verdeel over de soepkommen, of roer door de soep. Geef brood bij erwtensoep. Oudere kookboeken (uit de negentiende eeuw) hebben het over geroosterd witbrood, meer recente over roggebrood, al dan niet met katenspek belegd. Gewoon stokbrood kan ook.
bron: http://www.coquinaria.nl/recepten/bouillons/erwtensoep.htm
pi_44159861
Hmmmmm, krijg er nu al trek van... Persoonlijk gooi ik er ook altijd varkensstaarten en oren in, but hey, that's me ;-)
pi_44159996
Ik ga nu boodschappen doen en soep opzetten. Waar koop je staarten en oren? Slager?
  dinsdag 5 december 2006 @ 13:01:53 #4
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_44160041
Snert!!!
Altijd lekker, met een boterham erbij

Jottum! Krijg er helemaal zin in
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_44160084
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 13:00 schreef piepster het volgende:
Ik ga nu boodschappen doen en soep opzetten. Waar koop je staarten en oren? Slager?
Bij een Poelier!
  dinsdag 5 december 2006 @ 13:18:39 #6
29445 Maar-T
Die Sahne kommt!!!!
pi_44160489
ipv rookworst kun je ook braadworst van de AH nemen, is wat minder zwaar.
Voor de rest maak ik elk jaar volgens hetzelfde recept een flinke pan vol
pi_44160709
erwtensoep met veeel rookworst
I'm not the man you think I am!
  dinsdag 5 december 2006 @ 13:48:38 #8
29445 Maar-T
Die Sahne kommt!!!!
pi_44161375
[quote]Op dinsdag 5 december 2006 13:26 schreef l3laster het volgende:
erwtensoep met veeel rookworst
pi_44161720
Echt sinterklaasvoer! Althans was altijd een soort van traditie bij ons in de familie, heerlijk!
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_44161867
Heb ik al een paar keer gegeten..thuis en bij me oma..

Blijft lekker
Salsa Española
pi_44162265
Ik heb een tijdje geleden uit voorzorg de houdbare ingredienten al in huis gehaald, om te wachten op echt erwtensoepweer. Maar het water loopt me zo in de mond dat ik denk dat ik van het weekend maar eens een lekkere pan ga maken. Jummie!
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_44162383
En welk recept gebruik je?
  dinsdag 5 december 2006 @ 19:32:23 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44171684
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 13:18 schreef Maar-T het volgende:
ipv rookworst kun je ook braadworst van de AH nemen, is wat minder zwaar.
Voor de rest maak ik elk jaar volgens hetzelfde recept een flinke pan vol
Gewoon verse worst er in geen braadworst of rookworst
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_44172617
Ik ga ook voor de verse worst

En de laatste keer dat ik zelf snert heb gemaakt vond ik het niet zo lekker
Nog maar een keer met dit recept proberen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:06:11 #15
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_44172828
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 13:03 schreef Developersrus het volgende:

[..]

Bij een Poelier!
varkensvlees bij een poelier
Maar bij mijn slager kan je het ook gewoon kopen.

Eigenlijk geen idee wat we er in mikken, wisselt ook nogal.
Wat het vlees betreft gaat er in ieder geval een groot stuk zuurkoolspek en schouderkarbonades in.
Om het lekker stevig te krijgen voldoende aardappels en knolselderij toevoegen.

Vroeger maakten we hem zo stevig dat je de afgekoelde pan achterop de fiets kon vervoeren zonder dat het eruit klotste.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:11:36 #16
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_44175183
Erwtensoep!!! Vorige week al gezocht naar een snert-topic ,maar ik kon niks vinden.

Ik heb twee winters geleden voor het eerst zelf erwtensoep gemaakt op basis van het recept van mijn oma, en die beviel goed Vorig jaar een pan snert gefabriceerd voor een groep van 22 personen. Waarschijnlijk wordt Tweede Kerstdag dit jaar Tweede Snertdag.

TeVens eerste Post in CUL.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_44180769
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:06 schreef Againzender het volgende:

[.

Vroeger maakten we hem zo stevig dat je de afgekoelde pan achterop de fiets kon vervoeren zonder dat het eruit klotste.
Zo maak ik de snert nu ook hoor
pi_44184121
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:11 schreef hooibaal het volgende:

TeVens eerste Post in CUL.
Hoi! Nieuwelingen moeten altijd snert maken voor de mods
In ieder geval welkom

Ik denk dat ik het dit weekend maar weer ga proberen met de snert
Wat is jullie mening hier: hele erwten of spliterwten in de snert?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_44184335
quote:
Op woensdag 6 december 2006 07:37 schreef Isabeau het volgende:
Ik gebruik eigenlijk altijd spliterwten. Ik wist niet eens dat het ook kan met gewone erwten. Daar zit toch een vliesje omheen? Of komt je dat niet meer tegen als je de erwten kapot hebt laten koken?
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_44185272
Ik gebruik altijd spliterwten. En gooi er echt geen varkenspoot in, ik word al misselijk van het idee! Wel gooi ik er karbonade in en heel veel groente.
En mijn erwtensoep is altijd ontzettend lekker!
  woensdag 6 december 2006 @ 11:06:16 #21
38433 snijder
snijderdotcom
pi_44187212
en bedankt he!

krreg zo'n zin dat ik nu een pan op het vuur heb staan.
Get a life.....Morgen lig je onder de tram
  woensdag 6 december 2006 @ 18:57:36 #22
97745 Thorical
finding a way
pi_44201514
quote:
Op woensdag 6 december 2006 07:37 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Hoi! Nieuwelingen moeten altijd snert maken voor de mods
In ieder geval welkom

Ik denk dat ik het dit weekend maar weer ga proberen met de snert
Naar mijn mening spliterwten, die kan je lekker tot pap koken. Bij hele erwten denk ik direct aan de Duitse variant.
Bij mij ook zonder aardappels, maar voor de rest met extra plus.
Dus met een grove rookworst en gerookt spek en hamschijf of schouder karbonades en een halve varkenspoot is ook niet weg.En niet te zuinig met de selderij. Lekker bruinbrood en spek en je komt je stoel niet meer uit.
  donderdag 7 december 2006 @ 11:57:47 #23
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_44218555
Geen winterwortel erin, en meestal gebruik ik schouderkarbonade, maar verder...

Oh, en veeeeeeeel aardappel
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_44219830
Mijn soep is al klaar, en erg lekker geworden! Gisteren lekker een grote kom gegeten, en de rest gaat de diepvries in.
pi_44226071
Mijn ouders doen ook altijd gehaktballetjes in de erwtensoep. Ik heb dat altijd een beetje overdreven gevonden, er zit immers genoeg vlees in, maar zij vinden dat lekker. Zijn er nog meer mensen met 'rare gewoontes' mbt erwtensoep?...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')