quote:
Op maandag 4 december 2006 23:41 schreef yo het volgende:Terechte winnares, toch. Klaars analyse was precies goed. Als hij niet zo was gaan gamen op het eind had hij het gewonnen. Het gaat bij het stemen niet alleen over wie de beste survivor is, maar ook om sympathie en die kreeg hij natuurlijk wienig met zijn onsportieve uitschakeling van Ignatz.
Een echte sporter had niet vlak voor de finale zijn enige echte concurrent voor de finaleproef op een laffe manier onderuit gehaald. Dan verlies je punten en het verschil was uiteindelijk maar 4 procent... Zijn diskwalificaties aan Olga's adres hielpen ook niet echt mee. En ja: een sterke sportieve man versus een model die haar grenzen verlegt: gaat het nou alleen om het presteren of over presteren in verhouding tot je capaciteiten. Ik denk dat Olga meer grenzen heeft verlegd voor zichzelf dan Lenny.
En Olga is gewoon wel erg leuk, en zo'n speech van moeder helpt ook wel aan stemmen mee.
Toch sneu voor Lenny, zo veel te winnen en volgens mij had hij die 50 mille nog wat beter kunnen gebruiken.
We hebben het hier dan ook niet over sport, maar over een spel. Als ik met mijn moeder mens/erger/je/niet speel, en ik gooi zes en ik heb de mogelijkheid om haar van het bord af te gooien, dan gooi ik mijn bloedeigen moeder keihard met een glimlach van het bord af. Want het is een spel! Zelfs Ignace begreep dat...
Ik vind niet dat je moet kijken naar prestaties in verhouding tot je capaciteiten. Welke grenzen heeft Olga verlegd dan in haar tijd daar? En wie verzekert mij dat ze over die kwaliteiten nog nooit beschikt had? Olga heeft veel profijt gehad van haar 'pre-attention' in alle bladen en kranten. De ogen waren vanaf dag 1 op haar gericht.
Haar vier eenzame dagen op het afvallerseiland zouden haar de zege hebben geschonken. Kan. Echter, na die vier dagen en in de aanwezigheid van Koen begon ik haar, naarmate er meer expeditieleden/afvallers bijkwamen, steeds minder sympathiek te vinden, tot op het overdreven af. De manier waaro ze met Linda en Wietske omging was niet goed, al was haar beslissing niet ongegrond. Maar zij handelde daar net zo onmenselijk als het kwartet BB-bewoners dat Jeroen compleet negeerde.
Waar ik me gisteren echter nog wel het meest aan heb gestoord was de manier waarop Olga door ER naar de finale werd geloodst. Twee stemmingrondes? Je gaat mij met de beste wil van de wereld niet overtuigen dat ze vooraf in het script hadden staan dat in ER, een show die draait om proeven, immuniteit en overleven, de laatste halve finalist en de tweede finalist via een stemronde (!!) bepaald zou worden. Je hoeft toch geen Einstein te heten om te zien dat Olga bij deze stemmingen al een voordeel had tov de overige afvallers en zeker tov Bernadette. De redactie kan nu eenmaal ook rekenen en gaat dan oersaai stemmen om Olga in de finale te krijgen.
Ik gun Olga de overwinning. Dat terzijde. Maar Lenny, waar ik allerminst fan van was, had hem verdiend, hoe onsportief zijn meegekomen publiek ook reageerde in de uitzending.