sjako2 | maandag 4 december 2006 @ 13:32 |
Hoi, Ik heb mijn huis verbouwd en dus ook een nieuwe CV-keter laten plaatsen. Een Remeha Quinta 35c. Het duurt echter twee en een halve minuut voordat het water in de badkamer boven warm wordt. :'( Ik moet zeggen dat er een behoorlijke afstand van ca. 15 meter tussen ketel en badkamer is. Volgens mij zou dit echter moeten kunnen. Heeft iemand hier ervaringen mee en ideeen wat je er aan moet doen? Groet, Sjako | |
Djarum | maandag 4 december 2006 @ 13:33 |
zijn de kranen die dichterbij zijn aangesloten eerder warm? of duurt dat ook ongeveer zo lang? | |
sjako2 | maandag 4 december 2006 @ 13:34 |
Die worden iets sneller warm, maar ook dit duurt te lang | |
Marsepein | maandag 4 december 2006 @ 13:35 |
Welke maat leiding heb je gebruikt (12 of 15 mm), wat voor soort kraan is het (Thermostaatkraan, 1 greeps kraan, of een 'ouderwetse' mengkraan) Is het zowel bij bad/douche en de wastafel in de badkamer? | |
sjako2 | maandag 4 december 2006 @ 13:37 |
15mm leiding voor de eerste 12 meter en daarna overgang naar 12 mm.... Ik heb geen thermoskranen, maar normale mengkranen. De trage opwarmtijd geldt voor alle kranen in de badkamer... | |
Marsepein | maandag 4 december 2006 @ 13:50 |
Ik lees in de handleiding dat er speciale instellingen zijn voor de boiler. Heeft het wel goed gewerkt?`Of kan het een instelling zijn? | |
gateway | maandag 4 december 2006 @ 13:54 |
quote:wel logisch dat het langzaam warm wordt..... die 15 meter zit koud water in, dat zal er eerst uitmoeten....... | |
longinus | maandag 4 december 2006 @ 13:55 |
Is er geen mogenlijkheid voor een retourleiding, dan heb je meteen heet water. en anders moet je er mee leven dat het water even koud blijft, wordt je een kerel van. [ Bericht 38% gewijzigd door longinus op 04-12-2006 14:16:51 (aanvulling) ] | |
sjako2 | maandag 4 december 2006 @ 14:01 |
15 meter is inderdaad een lang stuk, aan de andere kant twee en een halve minuut wachten is wel ERG lang.... MARSEPEIN: Ik heb de link voor de handleiding gezien. Thanks... Wellicht kan hierdoor het vermogen omhoog. Ik denk dat ik de installateur maar even laat doen ![]() | |
DaMayan | maandag 4 december 2006 @ 14:53 |
Water aanzetten -> koffieapparaat aanzetten/ naar wc gaan -> warme douche in. Dit wordt je nieuwe ochtend ritueel. Ik heb er ook een beetje last van, geen 2,5 min maar eerder 1 min wat al lang is. Ook een Remeha en 2 verdiepinigen ertussen. Ik kon wel een instelling van de waterpomp veranderen dat ie wat harder ging. Meer kan je er niet echt aan doen denk ik. Dat hele stuk moet doorlopen vanaf de boiler moet doorgelopen worden met warm water voordat het eruit komt. | |
Ou-Tannu | maandag 4 december 2006 @ 15:21 |
quote:is je warmwaterleiding ook in de isolatie gemietert? ![]() hier is het ook een tegen de 15 meter aan, buis diameter kan ik zo niet achterhalen ( isolatie he ) en dat is binnen 1 min toch echt wel warm ![]() helemaal als de verwarming ook nog net aan geweest is ![]() je kan hier dus de kraan open zetten, je klaar maken voor de douche en dan dr onder duiken ![]() | |
Wojworshebn | maandag 4 december 2006 @ 17:26 |
2,5 min is te lang. De waterhoeveelheid moet afgesteld worden en bovendien kunnen er instellingen gewijzigd worden. Warmwaterleiding isoleren heeft geen zin. De energie om de isolatie op te warmen is hoger dan de verliezen die gecompenseerd worden. Dit in een enkele leiding, met een ringleiding wordt eea natuurlijk wel geissoleerd. | |
longinus | maandag 4 december 2006 @ 17:44 |
Met of zonder isolatie maakt wel degelijk uit, zeker in een oudere woning. De isolatie zorgt er ook voor dat je niet tegen joude oppervlakten rust, het scheelde bij mij wel een aantal graden. | |
Wojworshebn | maandag 4 december 2006 @ 17:46 |
Een warmwaterleiding mag nooit geen contact hebben met andere delen, maar een warmwaterleiding in een vorst en tochtvrije ruimte hoeft niet geissoleerd te worden. Metingen sluiten dat uit. | |
boertie | maandag 4 december 2006 @ 17:52 |
Hoe dikker de warmwaterleiding is, hoe langer het duurt voordat je warm water krijgt. In een dikke leiding zit nl meer koud water wat eerst weg moet dan in een dunne ![]() | |
jeanm51 | maandag 4 december 2006 @ 20:36 |
De Remeha Quinta 35c ketel heeft geen voorraad aan warmwater ( geen boiler), maar een warmtewisselaar ,dus het duurt een tijdje, dat jij op een afstand van 15 meter, direct heet water krijgt. Er is wat tegen te doen , je gebruikt een Hot –Fill boiler, deze boiler word tussen de warmwaterleiding en de kranen aangesloten. Hij krijgt zijn warmwater aanvoer van een combiketel. Is de voorraad verbruikt ( 10 liter) ,dan werkt de Hot- Fill als doorstromer .Hol-Fill boiler heeft een elektrisch vermogen van 500 Watt. Voordeel ,op moment als je de warm waterkraan open draait heb je direct heet water . Of een indirecte boiler aansluiten aan die Remeha Quinta 35c | |
Ou-Tannu | maandag 4 december 2006 @ 21:30 |
quote:Zeker mee eens! we hebben hier nog van die dunne isolatie dr om ipv die dikke Foam stukken, en ik zeg je dat lekt nog wel warmte maar je kan het gewoon beetpakken zonder dat je auw roept ![]() water in de leiding is swinters 60 graden, en in de zomer maar 50 | |
klipper | maandag 4 december 2006 @ 22:50 |
quote:Blijkbaar niet zo thuis in de remeha quinta serie? De remeha quinta 35C heeft een cv zijdig buffervat welke op temperatuur gehouden word, bij warmtevraag van het warme water word het buffervat dus gelijk naar de platenwisselaar geleid waardoor het lange wachten tot het verleden behoort. zie onderstaande tekst uit de remeha documentatie: Alleen Remeha Quinta 28c en Quinta 35c : De Remeha Quinta 28c en Quinta 35c zijn combi-toestellen, dat wil zeggen, dat er een voorziening is ingebouwd waar sanitair water wordt verwarmd. Het openen van een warmwaterkraan wordt gesignaleerd door een flowswitch, waardoor het toestel wordt vrijgegeven. De standaard PWM-pomp (= pulse wide modulation) wordt ingeschakeld en pompt warm c.v.-water, dat zich in een buffervat bevindt, op zijn maximale stand naar de warmtewisselaar. Hierdoor wordt een eventueel koude warmtewisselaar snel opgewarmd. Het c.v.-water warmt vervolgens in een platenwarmtewisselaar het tapwater op om zo een optimaal tapcomfort te garanderen. Als er gestopt wordt met warmwater tappen zal het toestel automatisch het buffervat weer op temperatuur brengen. Een instelbare tijdschakeling houdt het buffervat op temperatuur. Een driewegklep bepaalt of het verwarmingswater naar de c.v.-installatie stroomt, of via de platenwarmtewisselaar voor warm tapwater zorgt. De driewegklep en pomp worden elektrisch aangestuurd door de beveiligingsautomaat. Als er geen warmtevraag is, zal de driewegklep richting warmwaterbereiding staan om snel te kunnen reageren op tapvraag. Het probleem moet dan ook eerder gezocht worden in de volgende oorzaken en/of onderdelen. De tapwatertemperatuur voorraad is te laag ingesteld, instelbaar tussen 20 en 70 graden ( 60 graden is voldoende) De driewegklep functioneert niet goed. De regelaar is defect. Als je warm water tapt, worden dan de cv leidingen ook warm? (driewegklep) welke code staat er in het venster tijdens warmwater tappen? (0 = standby, 1 = ventileren, 2 = ontsteking, 3 = branden voor cv, 4 = branden voor tapwaterbedrijf, 5 = wachtstand, 6 = regelstop, 7 = nadraaitijd pomp, 8 = nadraaitijd via boiler, 9= regelstop) voor de juiste instelling van het warme water zie onderstaande tekst: 7.5.3 Tapwatertemperatuur (#) Deze waarde is instelbaar tussen 20 en 70°C (fabrieksinstelling: 60°C). - Druk 1x op de ‘m’-toets zodat op het ‘code’-venster het cijfer ! (met stip) verschijnt. - Druk 2x op de ‘s’-toets totdat op het ‘code’-venster het cijfer # (met stip) verschijnt. - Stel met [+] en/of [-]-toets de gewenste waarde in. - Druk op de ‘e’-toets voor het vastleggen van de nieuwe waarde (instelling knippert 2 x). - Druk op de ‘reset’-toets om terug te keren naar de bedrijfsmode. • Op serviceniveau zijn nog meer instellingen mogelijk die van invloed zijn op boilertemperatuur. Dit is slechts in zeer specifieke gevallen nodig. (Zie Par. 7.6.3.) • Ιndien een OpenTherm-regelaar (zoals de Celcia 20) wordt toegepast, vindt de warmwatertemperatuurinstelling plaats op de betreffende regelaar. | |
Wojworshebn | maandag 4 december 2006 @ 22:51 |
quote:Jij kunt lullen wat je wilt maar het is dus gewoon niet zo, dat is onderzocht door TNO. Een warmwater leiding heeft slechts een zeer korte verblijfstijd van het water. Een meter koper15 heeft een inhoud van 0,1333 liter. Dus 15 meter is 2liter water. Bij een taphoeveelheid van 8 Liter/min. geeft dit dus een xtra vertraging van 15sec. Dit zal in de praktijk langer zijn omdat de leiding ook warmte opneemt. Maar kan geen 2,5 minuut zijn. Ohja OU-Tannu, google eens op isoleren warmwaterleiding. | |
Ou-Tannu | maandag 4 december 2006 @ 23:13 |
quote:ja t kan best dat de isolatie enige warmte verbruikt om te warmen, maar op een volle badkuip ga je dat wel merken hoor!! en TNO beweert wel eens meer | |
Wojworshebn | maandag 4 december 2006 @ 23:15 |
Hopeloos ben je ![]() | |
gateway | maandag 4 december 2006 @ 23:16 |
quote:hmmzz, en waarom wordt in de praktijk dan altijd de warmwaterleiding geisoleerd? | |
Hyperdude | maandag 4 december 2006 @ 23:19 |
ik heb hetzelfde wel eens gehad met een nieuw geplaatste combi-ketel waar de driewegklep niet goed functioneerde omdat er troep uit de leidingen in was blijven hangen . Of zoiets ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 4 december 2006 @ 23:21 |
quote:Dankje wel ![]() | |
Wojworshebn | maandag 4 december 2006 @ 23:23 |
quote:Dat gebeurd niet in de praktijk, de ww leiding ligt 9 vd 10 keer door de afwerkvloer met een pvc omhulsel (wicu) of is kunstof. Denk dat jij de CV leiding bedoeld. Wat je vaak ziet is dat klusser alles fanatiek isoleren, zelfs de gasleiding ![]() | |
longinus | maandag 4 december 2006 @ 23:24 |
Ik merk wel degelijk temperatuursverschil met de isolatie van de warmwaterleiding, dit doordat het een ouder huis is en de leiding eerst tegen muren en balken aankwam en ook loopt door een onverwarmde ruimte. De Isolatie hoeft niet op te warmen, sterker als het goed isoleert wordt de isolatie niet eens warm aan de buitenkant. Daar komt bij dat de isolatie bijna niks kost en er voor gezorgt heeft dat de geyser een standje lager kan branden, | |
gateway | maandag 4 december 2006 @ 23:26 |
quote:cv leiding idd ook, met rood en blauwe isolatie (wicu) maar warmwater ook. als dat een aantal meters door een koude betonnen vloer moet, dan lijkt me dat er behoorlijk wat warmte in het beton verloren gaat (ok, handig als soort van vloerverwarming) maar lijkt me niet de bedoeling.... | |
Ou-Tannu | maandag 4 december 2006 @ 23:30 |
quote:Klopt, hebben ze hier met de radiator voor de gang gedaan, gelukkig heb je daar ook geen super vermogen nodig, je voelt een baan van 15~20cm breed op den duur gewoon warm worden, maar het is eerst wel een behoorlijk verlies!! wat je ook NIET meer terug wint | |
Wojworshebn | maandag 4 december 2006 @ 23:32 |
quote:Dan was er sprake van een koudebrug en om die weg te nemen heeft idd wel zin. Maar goed als jullie alles willen isoleren gaat u gang ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 4 december 2006 @ 23:33 |
quote:heb je zowiezo! je omgevings temperatuur zou gemiddeld op een graadje of 20 liggen, als je op 60 graden stookt bij je ketel is er nog steeds 40! graden verschil :p | |
Wojworshebn | maandag 4 december 2006 @ 23:35 |
quote:Nee dat is slechts een mantel ter bescherming van de leiding en om een koudebrug te voorkomen, cv en waterleiding in de vloer hebben door gaans geen leiding isolatie van de bekende foam of schuimrubber neopreen isolatie. Trouwens de warmte in vloer ben je ook niet helemaal kwijt natuurlijk. Zoals ik al zei de tijd dat een deel warmwater zich in de waterleiding bevindt is te kort, zodat isoleren geen zin heeft. | |
Wojworshebn | maandag 4 december 2006 @ 23:37 |
Koudebrug is als de leiding in contact ligt met een (kouder) oppervlakte wat de warmte weggeleid, dus niet in stilstaande lucht. | |
Ou-Tannu | maandag 4 december 2006 @ 23:38 |
quote:tis nog steeds een VERLIES! en elk verlies wat je kan wegwerken is weer beter voor je stookkosten | |
klipper | maandag 4 december 2006 @ 23:42 |
quote:De reden waarom de warmwaterleiding geisoleerd word is dus om te voorkomen dat de koudwaterleiding opgewarmd word en hierdoor legionella zou kunnen ontwikkelen in de koudwaterleiding. De isolatiefactor is een bijkomend voordeel maar is niet de hoofdreden, In warme omgevingen worden de koudwaterleidingen ook geisoleerd en niet om te besparen maar puur voor de ontwikkeling van legionella. Trouwens warm water is in de zomer warmer dan in de winter, dit doordat de koudwatertemperatuur in de zomer hoger is dan in de winter. Vele combi toestellen kunnen het warm water met 50 graden verhogen. Dus in de winter word een leveringstemepratuur van 10 graden ongeveer 60 graden en in de zomer word een leveringstemperatuur van 18 graden ongeveer 68 graden. | |
Ou-Tannu | maandag 4 december 2006 @ 23:43 |
quote:onze ketel leverd wat ik instel 50 tot 60 graden voor tapwater ongeacht hoekoud je het er instopt ![]() | |
klipper | maandag 4 december 2006 @ 23:43 |
Zullen we verder weer ontopic gaan en een discussie hierover in een andere topic houden. | |
klipper | maandag 4 december 2006 @ 23:47 |
quote:Nee mijnheer ook jouw ketel heeft een maximum capaciteit. Dit is dus ingesteld op jouw toestel. De maximale warmwatertemperatuur dat ieder toestel kan leveren is dus afhankelijk van het vermogen, aantal liters water per minuut en de leveringstemperatuur hiervan. Dat jouw toestel levert wat je vraagt komt dus door het feit dat je toestel terugmoduleert op het moment dat de temperatuur bereikt is, als je er echter meer lieters water door heen gaat jassen dan zal deze op een gegeven moment niet meer de temperatuur kunnen leveren die je wilt of je moet het vermogen aanpassen. | |
longinus | maandag 4 december 2006 @ 23:48 |
quote:Je praat over een ideaalsituatie, maar heel weinig woningen zijn dit. als er ook maar een beetje tocht is dan gaat je hele verhaal niet op, daar komt nog bij dat de leiding altijd heter wordt als de omgeving en dus lucht opwarmt, deze lucht gaat steigen en zorgt zo voor warmteverlies. | |
klipper | dinsdag 5 december 2006 @ 00:03 |
quote:Alle woningen van de laatste 20 jaar voldoen daar wel aan hoor. En dat kleine beetje lucht wat opgewarmd word, komt de woningtemperatuur weer ten goede. Het komt uit de lengte of de breedte, maar het scheelt je echt geen tientallen m3 gas hoor. | |
Wojworshebn | dinsdag 5 december 2006 @ 00:10 |
Het isoleren van ww-leidingen heeft pas zin vanaf +/-20 meter lengte. Het verlies is als volgt: opwarming van de buis + verlies aan de lucht. Met isolatie: opwarming van de buis+opwarming van de massa vd isolatie. Isolatie zal wel een voordeel hebben als er bv een kwartier na tappen nogeens getapt wordt. Maar na volledige afkoeling is het juist weer bezwarend. Lucht is eigenlijk best al een goede isolator, zie een spouwmuur of dubbelglas. En nu hou ik op met de discussie. Dit is mij zo uitgelegd door een hoogleraar die metingen doet iov de TNO. Ook heb ik hier een aantal voorbeeld berekeningen van. @Klipper: Goede uitleg over de Quinta | |
Ou-Tannu | dinsdag 5 december 2006 @ 00:37 |
quote:ja wat is een spouwmuur en dubbelglas? Hitte | Glas / Muur | Luchtlaag | Glas / Muur | Koud das wat anders dan Hitte | Koper | Lucht | |
klipper | dinsdag 5 december 2006 @ 01:28 |
quote:Maar daarom is het nog niet zo dat je hiermee zeer veel warmteverlies heb. Het kraanwater is op zo`n lengte misschien 1 of 2 graden kouder dan een geisoleerde leiding, ofwel het zet geen zoden aan den dijk. | |
Marsepein | dinsdag 5 december 2006 @ 07:32 |
Ik heb net met douchen hier even geteld. Na 7 seconden komt er warm water uit de douchekop, na 9 seconden is het heet. Als ik 2,5 minuut moest wachten zou ik er echt wat aan doen. (Ik heb wel een andere ketel, 'ietsje' groter en zwaarder) | |
Gurb | dinsdag 5 december 2006 @ 08:49 |
Als je de ketel door een bedrijf hebt laten plaatsen, zou ik hun even bellen, wellicht is het een kwestie van inregelen of het wijzigen van een klep of ventiel. Één ding is zeker, 2,5 minuut is veel te lang (de nieuwe eisen vanaf 1 januari 2007: binnen 30sec 45 gr, binnen 120 sec 55gr) | |
deom | dinsdag 5 december 2006 @ 10:17 |
Ik heb dezelfde ketel hangen. Het water is heel snel warm, zelfs op de begande grond terwijl de ketel op zolder hangt. Ik zal vanavond timen. Hoe staat je thermostaat ingesteld? In de ketel zit wel een kleine voorraad water die op temperatuur wordt gehouden. Zodra de thermostaat echter op de eco temperatuur wordt geschakeld, wordt ook dit water niet meer op temperatuur gehouden waardoor het langer duurt voor je warm water hebt. Op het display op de ketel kun je de temperatuur bekijken. Als ik de thermostaat niet op de eco stand heb staan, geeft het display continue een graad of 70 aan. Staat de thermostaat de hele dag op de eco stand, dan zakt de temperatuur naar een graad of 20. Dat is nogal een verschil in opwarmtijd. | |
Ou-Tannu | dinsdag 5 december 2006 @ 11:01 |
quote:1 tot 2 graden voor even een sopje te maken niet maar voor een vol bad wel | |
Solingjan | dinsdag 5 december 2006 @ 11:16 |
quote:@Wojworshebn Je gebruikte het begrip koudebrug op de verkeerde plaats. Een koudebrug is een verbinding tussen bijv twee muren. Een binnen en een buitenmuur/blad. Stel: Je metselt een steen haaks op een buitenmuur in verbinding met het binnen blad om een verbinding te maken ter versteveging dan spreekt men over een koudebrug, oimdat de buitenmuur(koude)in verbinding staat met de binnenmuur(warme). Een koudebrug kan ook een balk of een spouwanker zijn. Een koude brug dient men ten alle tijde te voorkomen. Anzieg zal isoleren van ww leiding niet zoveel uitmaken bij vraag van ww bij de eerste keer. Maar komt een volgende persoon binnen een half uur dan zal deze relatief sneller of mss al direkt ww hebben. | |
sjako2 | dinsdag 5 december 2006 @ 13:44 |
Heb inmiddels een monteur langsgehad en die constateert dat de ketel goed functioneert. Hij heeft de frequentie aangepast waarop het warmtevat het water verwarmt. Het resultaat laat zich afwachten, maar ik verwacht er niet veel van. Hij heeft met Remeha gebeld en die zeggen dat er weinig aan te doen is. Hij wijdt het aan de lange leidingen en adviseert een retourleiding... Dit houdt in dat ik alles weer moet openbreken en een leiding moet laten aanleggen. Daarnaast moet er een pomp aangesloten worden en heb ik er een energieslurper bij... Het gekke is wel dat de keukenkraan, die zit 4m van de ketel vandaan, er ook ca een minuut over doet. Dat is toch niet normaal? | |
jeanm51 | dinsdag 5 december 2006 @ 14:13 |
Zelf heb ik een Nefit ecomline 30 met een 80 liter boiler en de afstand bij mij is 14 meter . En met 16sec kon ik mijn vingers niet meer onderhouden zo heet. Dus je kan die Remeha in ruilen voor een Nefit excellent of een boiler er bij zetten [ Bericht 66% gewijzigd door jeanm51 op 05-12-2006 14:25:37 ] | |
Wojworshebn | dinsdag 5 december 2006 @ 15:04 |
quote:Als je de warmwater kraan vol open hebt staan en een minuut een emmer onder de kraan zet, hoeveel liter zit er dan in de emmer? Dit moet namelijk 8 liter zijn. [ Bericht 21% gewijzigd door Wojworshebn op 05-12-2006 15:23:21 ] | |
sjako2 | dinsdag 5 december 2006 @ 15:25 |
is net gemeten.... 9 liter. Dat is dus okay... | |
Wojworshebn | dinsdag 5 december 2006 @ 15:41 |
Het moet 10 liter/min zijn voor de quinta35C Wat u zelf nog kunt controleren is hoe de instelling op code 3 is. Zie het boekje bij de ketel. Zoek code drie op door te drukken op de knop links onder, je ziet dan 3. Ga met de +/- knop de tapwater temp verhogen. Zet hem eens als proef op 65. Bevestig met Enter 1x reset om terug te keren naar normale gebruiksstand. | |
gateway | dinsdag 5 december 2006 @ 17:09 |
quote:en het kost ook niks om dag in dag uit 80 liter water warm te houden....... | |
Ou-Tannu | dinsdag 5 december 2006 @ 17:15 |
quote:bij goede isolatie ( goh hebben we hem weer ) valt prima te doen? | |
gateway | dinsdag 5 december 2006 @ 17:23 |
quote:ja ok, maar wanneer is het handig dat er 80 liter op voorraad is? Als je en ketel hebt die het zonderr zon vat ook wel kan bijbenen is dat toch zuiniger? Want bij onze ketel (een buderus uit 1980 met een bovenwaarde van ik meen uit mun hoofd 48kw) is het zo als die 80 liter op is, je 20 minuten moet wachten voordat er weer warm water is...... En bij ons duurt het trouwens ook wel ff voordat er warm water is op de badkamer, terwijl de ketel erboven staat. Weet niet hoe dik de leiding is, maar denk 15mm.... | |
Ou-Tannu | dinsdag 5 december 2006 @ 18:05 |
quote:hangt er vanaf, als je je boiler water weer door je ketel trekt omdat je dan ff minder hoeft te stoken, OF je direct uit je boiler tapt, en daarin weer warm water moet stoken, je boiler kan je ook met CV restwarmte opwarmen natuurlijk | |
gateway | dinsdag 5 december 2006 @ 18:20 |
quote:das ook waar.... maargoed. als de installateur al zegtd at het goed is, en contact gehad heeft met de leverancier, dan zal het wel goed zijn....... | |
jeanm51 | dinsdag 5 december 2006 @ 19:19 |
Volgens mij weet gateway niet hoe een 80 liter boiler werkt met een Nefit . Ten eerste je hoeft nooit te wachten op warm water ( meer waterdruk dan een combi ) en je heb net zolang warm water tot dat je de kraan weer dicht draait ook al sta je uren onder de douche, warm water raakt niet op ,tenzij je de gaskraan dicht draait. Een cv ketel met een boiler is rustiger dan ééntje met een combi , die slaat iedere keer aan als je water aftapt . Als je water tapt met een grote boiler ,komt deze meestal in na 20 liter aftap. Dank zij de goede isolatie van de boiler heb je een stilstand verlies van ongeveer 40 watt per etmaal. | |
gateway | dinsdag 5 december 2006 @ 19:22 |
quote:ik had het ook niet over een nefit, maar over onze Buderus uit 1980..... ik vertelde hoe het bij ons gaat. | |
klipper | dinsdag 5 december 2006 @ 19:27 |
quote:Omdat de installateur het zegt hoeft het nog niet zo te zijn. Misschien is er gewoon een instellingsfout. Maar als de TS eens aangeeft waar ie woont, als het niet al te ver is dan kan ik er altijd mijn laptop aan hangen om te kijken wat de ketel wel en niet doet en tevens alle instellingen controleren. De installateur kan wel contact gehad hebben met de fabrikant, maar als deze het probleem niet duidelijk genoeg onder woorden kan brengen dan kan de fabrikant ook niet de juiste informatie geven. | |
gateway | dinsdag 5 december 2006 @ 20:12 |
quote:dat is waar..... | |
Xiphos | dinsdag 5 december 2006 @ 20:27 |
Klinkt als lucht in je warmtewisselaar in je ketel. Die al ontlucht? | |
Solingjan | dinsdag 5 december 2006 @ 21:09 |
quote:Nefit Ecomline Classic 65kw+ 80ltr boiler Ik heb ook 14 meter Bij mij is dit 10 sec. Dat vind ik al veel! 2.5 min x 3 keer per dag x 9 liter maakt op jaarbasis. bijna 25duizend liter Das echt zonde van dat schone water. Das net wat Klipper zegt die leverancier/installateur...... | |
deom | woensdag 6 december 2006 @ 08:19 |
Ik heb het vanmorgen even nagemeten. De ketel heeft sinds gisterenavond 20:15 uur uit gestaan (eco stand) De ketel hangt op zolder. De, niet geisoleerde leiding loopt naar de andere kan van de zolder, dan twee verdiepingingen naar de begane grond, en dan naar de keuken. Dat is ongeveer 7+5+3 meter. Als ik de kraan vol open zet, duurt het volgens de kookwekker 29 seconden voordat ik mijn vinger niet meer onder de straal kan houden. De omstandigheden bij mij zijn dus nagenoeg gelijk maar het scheelt 2 minuten. Ik denk dat er toch iets niet helemaal goed ingesteld staat. | |
sjako2 | vrijdag 8 december 2006 @ 11:04 |
Beste mensen, Het probleem is opgelost. De monteur had een kraan verkeerd aangesloten en de uitgang afgedopt. Ze dachten dat de kraan dicht stond, maar stond gewoon open! ONGELOOFLIJK maar waar!!!!! Dit hebben ze bij de inspectie niet gecontroleerd en ook de monteur die later langs is gekomen heeft het niet gezien. Pas toen de hoofdmonteur gisteren langskwam is het euvel gesignaleerd! Hierdoor stond er gewoon een tappunt constant open.... Vind je het gek dat het twee-en een halve minuut duurt voordat je water warm is. Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken. Groet, Sjako | |
gateway | vrijdag 8 december 2006 @ 11:08 |
hehe, mooi dat het opgelost is! | |
Marsepein | vrijdag 8 december 2006 @ 11:28 |
quote:Heeft er al die tijd een kraan staan lopen, of begrijp ik het nu verkeerd? Lekkere water rekening zal dat worden ![]() | |
gateway | vrijdag 8 december 2006 @ 11:39 |
quote:en gasrekening! | |
sjako2 | vrijdag 8 december 2006 @ 13:38 |
De kraan heeft niet staan lopen. Er zat een inbouwdeel in de muur. De uitgang was afgedopt, maar intern vond er doorstroming plaats. Er kwam dus geen water uit, maar de warmwater en koudwater leiding werden met elkaar van binnen gemengd. | |
longinus | vrijdag 8 december 2006 @ 17:39 |
quote:Wat een blunder, dat is duidelijk een amateur die bezig is geweest ![]() Maar goed dat het is opgelost, scheelt ook heel wat op je jaarrekening. | |
klipper | vrijdag 8 december 2006 @ 18:17 |
![]() Het feit dat het te lang duurde was sowieso een teken aan de wand, want zoals ik al eerder aangaf het warme water gaat gelijk lopen zodra je de warmwaterkraan open zet, trouwens erg slordig van die tweede monteur dat ie dit niet eerder ontdekte. Let goed op je rekeningen als je die krijgt. |