wel logisch dat het langzaam warm wordt..... die 15 meter zit koud water in, dat zal er eerst uitmoeten.......quote:Op maandag 4 december 2006 13:32 schreef sjako2 het volgende:
Hoi,
Ik heb mijn huis verbouwd en dus ook een nieuwe CV-keter laten plaatsen. Een Remeha Quinta 35c.
Het duurt echter twee en een halve minuut voordat het water in de badkamer boven warm wordt.Ik moet zeggen dat er een behoorlijke afstand van ca. 15 meter tussen ketel en badkamer is. Volgens mij zou dit echter moeten kunnen.
Heeft iemand hier ervaringen mee en ideeen wat je er aan moet doen?
Groet,
Sjako
is je warmwaterleiding ook in de isolatie gemietert?quote:Op maandag 4 december 2006 14:01 schreef sjako2 het volgende:
15 meter is inderdaad een lang stuk, aan de andere kant twee en een halve minuut wachten is wel ERG lang....
MARSEPEIN: Ik heb de link voor de handleiding gezien. Thanks... Wellicht kan hierdoor het vermogen omhoog. Ik denk dat ik de installateur maar even laat doen![]()
Zeker mee eens!quote:Op maandag 4 december 2006 17:44 schreef longinus het volgende:
Met of zonder isolatie maakt wel degelijk uit, zeker in een oudere woning.
De isolatie zorgt er ook voor dat je niet tegen joude oppervlakten rust, het scheelde bij mij wel een aantal graden.
Blijkbaar niet zo thuis in de remeha quinta serie?quote:Op maandag 4 december 2006 20:36 schreef jeanm51 het volgende:
De Remeha Quinta 35c ketel heeft geen voorraad aan warmwater ( geen boiler), maar een warmtewisselaar ,dus het duurt een tijdje, dat jij op een afstand van 15 meter, direct heet water krijgt.
Er is wat tegen te doen , je gebruikt een Hot –Fill boiler, deze boiler word tussen de warmwaterleiding en de kranen aangesloten. Hij krijgt zijn warmwater aanvoer van een combiketel. Is de voorraad verbruikt ( 10 liter) ,dan werkt de Hot- Fill als doorstromer .Hol-Fill boiler heeft een elektrisch vermogen van 500 Watt.
Voordeel ,op moment als je de warm waterkraan open draait heb je direct heet water .
Of een indirecte boiler aansluiten aan die Remeha Quinta 35c
Jij kunt lullen wat je wilt maar het is dus gewoon niet zo, dat is onderzocht door TNO.quote:Op maandag 4 december 2006 21:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Zeker mee eens!
we hebben hier nog van die dunne isolatie dr om ipv die dikke Foam stukken, en ik zeg je dat lekt nog wel warmte maar je kan het gewoon beetpakken zonder dat je auw roept
water in de leiding is swinters 60 graden, en in de zomer maar 50
ja t kan best dat de isolatie enige warmte verbruikt om te warmen, maar op een volle badkuip ga je dat wel merken hoor!!quote:Op maandag 4 december 2006 22:51 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Jij kunt lullen wat je wilt maar het is dus gewoon niet zo, dat is onderzocht door TNO.
Een warmwater leiding heeft slechts een zeer korte verblijfstijd van het water.
Een meter koper15 heeft een inhoud van 0,1333 liter. Dus 15 meter is 2liter water.
Bij een taphoeveelheid van 8 Liter/min. geeft dit dus een xtra vertraging van 15sec.
Dit zal in de praktijk langer zijn omdat de leiding ook warmte opneemt.
Maar kan geen 2,5 minuut zijn.
Ohja OU-Tannu, google eens op isoleren warmwaterleiding.
hmmzz, en waarom wordt in de praktijk dan altijd de warmwaterleiding geisoleerd?quote:Op maandag 4 december 2006 22:51 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Jij kunt lullen wat je wilt maar het is dus gewoon niet zo, dat is onderzocht door TNO.
Een warmwater leiding heeft slechts een zeer korte verblijfstijd van het water.
Een meter koper15 heeft een inhoud van 0,1333 liter. Dus 15 meter is 2liter water.
Bij een taphoeveelheid van 8 Liter/min. geeft dit dus een xtra vertraging van 15sec.
Dit zal in de praktijk langer zijn omdat de leiding ook warmte opneemt.
Maar kan geen 2,5 minuut zijn.
Ohja OU-Tannu, google eens op isoleren warmwaterleiding.
Dat gebeurd niet in de praktijk, de ww leiding ligt 9 vd 10 keer door de afwerkvloer met een pvc omhulsel (wicu) of is kunstof.quote:Op maandag 4 december 2006 23:16 schreef gateway het volgende:
[..]
hmmzz, en waarom wordt in de praktijk dan altijd de warmwaterleiding geisoleerd?
cv leiding idd ook, met rood en blauwe isolatie (wicu)quote:Op maandag 4 december 2006 23:23 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Dat gebeurd niet in de praktijk, de ww leiding ligt 9 vd 10 keer door de afwerkvloer met een pvc omhulsel (wicu) of is kunstof.
Denk dat jij de CV leiding bedoeld. Wat je vaak ziet is dat klusser alles fanatiek isoleren, zelfs de gasleiding![]()
Klopt,quote:Op maandag 4 december 2006 23:26 schreef gateway het volgende:
[..]
cv leiding idd ook, met rood en blauwe isolatie (wicu)
maar warmwater ook. als dat een aantal meters door een koude betonnen vloer moet, dan lijkt me dat er behoorlijk wat warmte in het beton verloren gaat (ok, handig als soort van vloerverwarming) maar lijkt me niet de bedoeling....
Dan was er sprake van een koudebrug en om die weg te nemen heeft idd wel zin.quote:Op maandag 4 december 2006 23:24 schreef longinus het volgende:
Ik merk wel degelijk temperatuursverschil met de isolatie van de warmwaterleiding, dit doordat het een ouder huis is en de leiding eerst tegen muren en balken aankwam en ook loopt door een onverwarmde ruimte.
De Isolatie hoeft niet op te warmen, sterker als het goed isoleert wordt de isolatie niet eens warm aan de buitenkant.
Daar komt bij dat de isolatie bijna niks kost en er voor gezorgt heeft dat de geyser een standje lager kan branden,
heb je zowiezo!quote:Op maandag 4 december 2006 23:32 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Dan was er sprake van een koudebrug en om die weg te nemen heeft idd wel zin.
Maar goed als jullie alles willen isoleren gaat u gang![]()
Nee dat is slechts een mantel ter bescherming van de leiding en om een koudebrug te voorkomen, cv en waterleiding in de vloer hebben door gaans geen leiding isolatie van de bekende foam of schuimrubber neopreen isolatie. Trouwens de warmte in vloer ben je ook niet helemaal kwijt natuurlijk.quote:Op maandag 4 december 2006 23:26 schreef gateway het volgende:
[..]
cv leiding idd ook, met rood en blauwe isolatie (wicu)
maar warmwater ook. als dat een aantal meters door een koude betonnen vloer moet, dan lijkt me dat er behoorlijk wat warmte in het beton verloren gaat (ok, handig als soort van vloerverwarming) maar lijkt me niet de bedoeling....
tis nog steeds een VERLIES!quote:Op maandag 4 december 2006 23:35 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Nee dat is slechts een mantel ter bescherming van de leiding en om een koudebrug te voorkomen, cv en waterleiding in de vloer hebben door gaans geen leiding isolatie van de bekende foam of schuimrubber neopreen isolatie. Trouwens de warmte in vloer ben je ook niet helemaal kwijt natuurlijk.
Zoals ik al zei de tijd dat een deel warmwater zich in de waterleiding bevindt is te kort, zodat isoleren geen zin heeft.
De reden waarom de warmwaterleiding geisoleerd word is dus om te voorkomen dat de koudwaterleiding opgewarmd word en hierdoor legionella zou kunnen ontwikkelen in de koudwaterleiding.quote:Op maandag 4 december 2006 23:16 schreef gateway het volgende:
[..]
hmmzz, en waarom wordt in de praktijk dan altijd de warmwaterleiding geisoleerd?
onze ketel leverd wat ik instel 50 tot 60 graden voor tapwaterquote:Op maandag 4 december 2006 23:42 schreef klipper het volgende:
[..]
De reden waarom de warmwaterleiding geisoleerd word is dus om te voorkomen dat de koudwaterleiding opgewarmd word en hierdoor legionella zou kunnen ontwikkelen in de koudwaterleiding.
De isolatiefactor is een bijkomend voordeel maar is niet de hoofdreden, In warme omgevingen worden de koudwaterleidingen ook geisoleerd en niet om te besparen maar puur voor de ontwikkeling van legionella.
Trouwens warm water is in de zomer warmer dan in de winter, dit doordat de koudwatertemperatuur in de zomer hoger is dan in de winter.
Vele combi toestellen kunnen het warm water met 50 graden verhogen.
Dus in de winter word een leveringstemepratuur van 10 graden ongeveer 60 graden en in de zomer word een leveringstemperatuur van 18 graden ongeveer 68 graden.
Nee mijnheer ook jouw ketel heeft een maximum capaciteit.quote:Op maandag 4 december 2006 23:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
onze ketel leverd wat ik instel 50 tot 60 graden voor tapwater
ongeacht hoekoud je het er instopt
Je praat over een ideaalsituatie, maar heel weinig woningen zijn dit.quote:Op maandag 4 december 2006 17:46 schreef Wojworshebn het volgende:
Een warmwaterleiding mag nooit geen contact hebben met andere delen, maar een warmwaterleiding in een vorst en tochtvrije ruimte hoeft niet geissoleerd te worden. Metingen sluiten dat uit.
Alle woningen van de laatste 20 jaar voldoen daar wel aan hoor.quote:Op maandag 4 december 2006 23:48 schreef longinus het volgende:
[..]
Je praat over een ideaalsituatie, maar heel weinig woningen zijn dit.
als er ook maar een beetje tocht is dan gaat je hele verhaal niet op, daar komt nog bij dat de leiding altijd heter wordt als de omgeving en dus lucht opwarmt, deze lucht gaat steigen en zorgt zo voor warmteverlies.
ja wat is een spouwmuur en dubbelglas?quote:Op dinsdag 5 december 2006 00:10 schreef Wojworshebn het volgende:
Het isoleren van ww-leidingen heeft pas zin vanaf +/-20 meter lengte.
Het verlies is als volgt: opwarming van de buis + verlies aan de lucht.
Met isolatie: opwarming van de buis+opwarming van de massa vd isolatie.
Isolatie zal wel een voordeel hebben als er bv een kwartier na tappen nogeens getapt wordt.
Maar na volledige afkoeling is het juist weer bezwarend. Lucht is eigenlijk best al een goede isolator, zie een spouwmuur of dubbelglas. En nu hou ik op met de discussie. Dit is mij zo uitgelegd door een hoogleraar die metingen doet iov de TNO. Ook heb ik hier een aantal voorbeeld berekeningen van.
@Klipper: Goede uitleg over de Quinta
Maar daarom is het nog niet zo dat je hiermee zeer veel warmteverlies heb.quote:Op dinsdag 5 december 2006 00:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja wat is een spouwmuur en dubbelglas?
Hitte | Glas / Muur | Luchtlaag | Glas / Muur | Koud
das wat anders dan
Hitte | Koper | Lucht
1 tot 2 graden voor even een sopje te maken nietquote:Op dinsdag 5 december 2006 01:28 schreef klipper het volgende:
[..]
Maar daarom is het nog niet zo dat je hiermee zeer veel warmteverlies heb.
Het kraanwater is op zo`n lengte misschien 1 of 2 graden kouder dan een geisoleerde leiding, ofwel het zet geen zoden aan den dijk.
@Wojworshebn Je gebruikte het begrip koudebrug op de verkeerde plaats.quote:Op maandag 4 december 2006 23:37 schreef Wojworshebn het volgende:
Koudebrug is als de leiding in contact ligt met een (kouder) oppervlakte wat de warmte weggeleid, dus niet in stilstaande lucht.
Als je de warmwater kraan vol open hebt staan en een minuut een emmer onder de kraan zet, hoeveel liter zit er dan in de emmer? Dit moet namelijk 8 liter zijn.quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:44 schreef sjako2 het volgende:
Het gekke is wel dat de keukenkraan, die zit 4m van de ketel vandaan, er ook ca een minuut over doet. Dat is toch niet normaal?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |