abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44129992
Hoi,

Ik heb mijn huis verbouwd en dus ook een nieuwe CV-keter laten plaatsen. Een Remeha Quinta 35c.

Het duurt echter twee en een halve minuut voordat het water in de badkamer boven warm wordt. :'( Ik moet zeggen dat er een behoorlijke afstand van ca. 15 meter tussen ketel en badkamer is. Volgens mij zou dit echter moeten kunnen.

Heeft iemand hier ervaringen mee en ideeen wat je er aan moet doen?

Groet,

Sjako
pi_44130025
zijn de kranen die dichterbij zijn aangesloten eerder warm? of duurt dat ook ongeveer zo lang?
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
pi_44130050
Die worden iets sneller warm, maar ook dit duurt te lang
pi_44130085
Welke maat leiding heb je gebruikt (12 of 15 mm), wat voor soort kraan is het (Thermostaatkraan, 1 greeps kraan, of een 'ouderwetse' mengkraan)

Is het zowel bij bad/douche en de wastafel in de badkamer?
pi_44130145
15mm leiding voor de eerste 12 meter en daarna overgang naar 12 mm.... Ik heb geen thermoskranen, maar normale mengkranen. De trage opwarmtijd geldt voor alle kranen in de badkamer...
pi_44130549
Ik lees in de handleiding dat er speciale instellingen zijn voor de boiler.

Heeft het wel goed gewerkt?`Of kan het een instelling zijn?
  maandag 4 december 2006 @ 13:54:11 #7
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_44130669
quote:
Op maandag 4 december 2006 13:32 schreef sjako2 het volgende:
Hoi,

Ik heb mijn huis verbouwd en dus ook een nieuwe CV-keter laten plaatsen. Een Remeha Quinta 35c.

Het duurt echter twee en een halve minuut voordat het water in de badkamer boven warm wordt. Ik moet zeggen dat er een behoorlijke afstand van ca. 15 meter tussen ketel en badkamer is. Volgens mij zou dit echter moeten kunnen.

Heeft iemand hier ervaringen mee en ideeen wat je er aan moet doen?

Groet,

Sjako
wel logisch dat het langzaam warm wordt..... die 15 meter zit koud water in, dat zal er eerst uitmoeten.......
pi_44130704
Is er geen mogenlijkheid voor een retourleiding, dan heb je meteen heet water.

en anders moet je er mee leven dat het water even koud blijft, wordt je een kerel van.

[ Bericht 38% gewijzigd door longinus op 04-12-2006 14:16:51 (aanvulling) ]
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_44130850
15 meter is inderdaad een lang stuk, aan de andere kant twee en een halve minuut wachten is wel ERG lang....

MARSEPEIN: Ik heb de link voor de handleiding gezien. Thanks... Wellicht kan hierdoor het vermogen omhoog. Ik denk dat ik de installateur maar even laat doen
  maandag 4 december 2006 @ 14:53:04 #10
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_44132407
Water aanzetten -> koffieapparaat aanzetten/ naar wc gaan -> warme douche in.
Dit wordt je nieuwe ochtend ritueel.
Ik heb er ook een beetje last van, geen 2,5 min maar eerder 1 min wat al lang is. Ook een Remeha en 2 verdiepinigen ertussen.
Ik kon wel een instelling van de waterpomp veranderen dat ie wat harder ging. Meer kan je er niet echt aan doen denk ik. Dat hele stuk moet doorlopen vanaf de boiler moet doorgelopen worden met warm water voordat het eruit komt.
One good thing about music. When it hits you feel no pain.
pi_44133337
quote:
Op maandag 4 december 2006 14:01 schreef sjako2 het volgende:
15 meter is inderdaad een lang stuk, aan de andere kant twee en een halve minuut wachten is wel ERG lang....

MARSEPEIN: Ik heb de link voor de handleiding gezien. Thanks... Wellicht kan hierdoor het vermogen omhoog. Ik denk dat ik de installateur maar even laat doen
is je warmwaterleiding ook in de isolatie gemietert?

hier is het ook een tegen de 15 meter aan, buis diameter kan ik zo niet achterhalen ( isolatie he )

en dat is binnen 1 min toch echt wel warm

helemaal als de verwarming ook nog net aan geweest is

je kan hier dus de kraan open zetten, je klaar maken voor de douche en dan dr onder duiken
pi_44138056
2,5 min is te lang. De waterhoeveelheid moet afgesteld worden en bovendien kunnen er instellingen gewijzigd worden.

Warmwaterleiding isoleren heeft geen zin. De energie om de isolatie op te warmen is hoger dan de verliezen die gecompenseerd worden. Dit in een enkele leiding, met een ringleiding wordt eea natuurlijk wel geissoleerd.
pi_44138671
Met of zonder isolatie maakt wel degelijk uit, zeker in een oudere woning.
De isolatie zorgt er ook voor dat je niet tegen joude oppervlakten rust, het scheelde bij mij wel een aantal graden.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_44138743
Een warmwaterleiding mag nooit geen contact hebben met andere delen, maar een warmwaterleiding in een vorst en tochtvrije ruimte hoeft niet geissoleerd te worden. Metingen sluiten dat uit.
  maandag 4 december 2006 @ 17:52:19 #15
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_44138927
Hoe dikker de warmwaterleiding is, hoe langer het duurt voordat je warm water krijgt. In een dikke leiding zit nl meer koud water wat eerst weg moet dan in een dunne
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_44144218
De Remeha Quinta 35c ketel heeft geen voorraad aan warmwater ( geen boiler), maar een warmtewisselaar ,dus het duurt een tijdje, dat jij op een afstand van 15 meter, direct heet water krijgt.

Er is wat tegen te doen , je gebruikt een Hot –Fill boiler, deze boiler word tussen de warmwaterleiding en de kranen aangesloten. Hij krijgt zijn warmwater aanvoer van een combiketel. Is de voorraad verbruikt ( 10 liter) ,dan werkt de Hot- Fill als doorstromer .Hol-Fill boiler heeft een elektrisch vermogen van 500 Watt.
Voordeel ,op moment als je de warm waterkraan open draait heb je direct heet water .
Of een indirecte boiler aansluiten aan die Remeha Quinta 35c
pi_44146342
quote:
Op maandag 4 december 2006 17:44 schreef longinus het volgende:
Met of zonder isolatie maakt wel degelijk uit, zeker in een oudere woning.
De isolatie zorgt er ook voor dat je niet tegen joude oppervlakten rust, het scheelde bij mij wel een aantal graden.
Zeker mee eens!

we hebben hier nog van die dunne isolatie dr om ipv die dikke Foam stukken, en ik zeg je dat lekt nog wel warmte maar je kan het gewoon beetpakken zonder dat je auw roept

water in de leiding is swinters 60 graden, en in de zomer maar 50
pi_44148742
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:36 schreef jeanm51 het volgende:
De Remeha Quinta 35c ketel heeft geen voorraad aan warmwater ( geen boiler), maar een warmtewisselaar ,dus het duurt een tijdje, dat jij op een afstand van 15 meter, direct heet water krijgt.

Er is wat tegen te doen , je gebruikt een Hot –Fill boiler, deze boiler word tussen de warmwaterleiding en de kranen aangesloten. Hij krijgt zijn warmwater aanvoer van een combiketel. Is de voorraad verbruikt ( 10 liter) ,dan werkt de Hot- Fill als doorstromer .Hol-Fill boiler heeft een elektrisch vermogen van 500 Watt.
Voordeel ,op moment als je de warm waterkraan open draait heb je direct heet water .
Of een indirecte boiler aansluiten aan die Remeha Quinta 35c
Blijkbaar niet zo thuis in de remeha quinta serie?
De remeha quinta 35C heeft een cv zijdig buffervat welke op temperatuur gehouden word, bij warmtevraag van het warme water word het buffervat dus gelijk naar de platenwisselaar geleid waardoor het lange wachten tot het verleden behoort.

zie onderstaande tekst uit de remeha documentatie:
Alleen Remeha Quinta 28c en Quinta 35c :
De Remeha Quinta 28c en Quinta 35c zijn combi-toestellen, dat wil zeggen, dat er
een voorziening is ingebouwd waar sanitair water wordt verwarmd. Het openen van
een warmwaterkraan wordt gesignaleerd door een flowswitch, waardoor het toestel
wordt vrijgegeven. De standaard PWM-pomp (= pulse wide modulation) wordt ingeschakeld
en pompt warm c.v.-water, dat zich in een buffervat bevindt, op zijn maximale
stand naar de warmtewisselaar. Hierdoor wordt een eventueel koude warmtewisselaar
snel opgewarmd. Het c.v.-water warmt vervolgens in een platenwarmtewisselaar het
tapwater op om zo een optimaal tapcomfort te garanderen. Als er gestopt wordt met
warmwater tappen zal het toestel automatisch het buffervat weer op temperatuur brengen.
Een instelbare tijdschakeling houdt het buffervat op temperatuur. Een driewegklep
bepaalt of het verwarmingswater naar de c.v.-installatie stroomt, of via de platenwarmtewisselaar
voor warm tapwater zorgt. De driewegklep en pomp worden elektrisch
aangestuurd door de beveiligingsautomaat. Als er geen warmtevraag is, zal de driewegklep
richting warmwaterbereiding staan om snel te kunnen reageren op tapvraag.


Het probleem moet dan ook eerder gezocht worden in de volgende oorzaken en/of onderdelen.
De tapwatertemperatuur voorraad is te laag ingesteld, instelbaar tussen 20 en 70 graden ( 60 graden is voldoende)
De driewegklep functioneert niet goed.
De regelaar is defect.

Als je warm water tapt, worden dan de cv leidingen ook warm? (driewegklep)
welke code staat er in het venster tijdens warmwater tappen? (0 = standby, 1 = ventileren, 2 = ontsteking, 3 = branden voor cv, 4 = branden voor tapwaterbedrijf, 5 = wachtstand, 6 = regelstop, 7 = nadraaitijd pomp, 8 = nadraaitijd via boiler, 9= regelstop)

voor de juiste instelling van het warme water zie onderstaande tekst:
7.5.3 Tapwatertemperatuur (#)
Deze waarde is instelbaar tussen 20 en 70°C (fabrieksinstelling: 60°C).
- Druk 1x op de ‘m’-toets zodat op het ‘code’-venster het cijfer ! (met stip) verschijnt.
- Druk 2x op de ‘s’-toets totdat op het ‘code’-venster het cijfer # (met stip) verschijnt.
- Stel met [+] en/of [-]-toets de gewenste waarde in.
- Druk op de ‘e’-toets voor het vastleggen van de nieuwe waarde (instelling knippert
2 x).
- Druk op de ‘reset’-toets om terug te keren naar de bedrijfsmode.
􀁯
• Op serviceniveau zijn nog meer instellingen mogelijk die van invloed zijn op
boilertemperatuur. Dit is slechts in zeer specifieke gevallen nodig. (Zie Par. 7.6.3.)
• Ιndien een OpenTherm-regelaar (zoals de Celcia 20) wordt toegepast, vindt de
warmwatertemperatuurinstelling plaats op de betreffende regelaar.
pi_44148780
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:30 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Zeker mee eens!

we hebben hier nog van die dunne isolatie dr om ipv die dikke Foam stukken, en ik zeg je dat lekt nog wel warmte maar je kan het gewoon beetpakken zonder dat je auw roept

water in de leiding is swinters 60 graden, en in de zomer maar 50
Jij kunt lullen wat je wilt maar het is dus gewoon niet zo, dat is onderzocht door TNO.
Een warmwater leiding heeft slechts een zeer korte verblijfstijd van het water.

Een meter koper15 heeft een inhoud van 0,1333 liter. Dus 15 meter is 2liter water.
Bij een taphoeveelheid van 8 Liter/min. geeft dit dus een xtra vertraging van 15sec.
Dit zal in de praktijk langer zijn omdat de leiding ook warmte opneemt.
Maar kan geen 2,5 minuut zijn.

Ohja OU-Tannu, google eens op isoleren warmwaterleiding.
pi_44149587
quote:
Op maandag 4 december 2006 22:51 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Jij kunt lullen wat je wilt maar het is dus gewoon niet zo, dat is onderzocht door TNO.
Een warmwater leiding heeft slechts een zeer korte verblijfstijd van het water.

Een meter koper15 heeft een inhoud van 0,1333 liter. Dus 15 meter is 2liter water.
Bij een taphoeveelheid van 8 Liter/min. geeft dit dus een xtra vertraging van 15sec.
Dit zal in de praktijk langer zijn omdat de leiding ook warmte opneemt.
Maar kan geen 2,5 minuut zijn.

Ohja OU-Tannu, google eens op isoleren warmwaterleiding.
ja t kan best dat de isolatie enige warmte verbruikt om te warmen, maar op een volle badkuip ga je dat wel merken hoor!!

en TNO beweert wel eens meer
pi_44149639
Hopeloos ben je
  maandag 4 december 2006 @ 23:16:07 #22
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_44149678
quote:
Op maandag 4 december 2006 22:51 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Jij kunt lullen wat je wilt maar het is dus gewoon niet zo, dat is onderzocht door TNO.
Een warmwater leiding heeft slechts een zeer korte verblijfstijd van het water.

Een meter koper15 heeft een inhoud van 0,1333 liter. Dus 15 meter is 2liter water.
Bij een taphoeveelheid van 8 Liter/min. geeft dit dus een xtra vertraging van 15sec.
Dit zal in de praktijk langer zijn omdat de leiding ook warmte opneemt.
Maar kan geen 2,5 minuut zijn.

Ohja OU-Tannu, google eens op isoleren warmwaterleiding.
hmmzz, en waarom wordt in de praktijk dan altijd de warmwaterleiding geisoleerd?
  maandag 4 december 2006 @ 23:19:40 #23
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_44149779
ik heb hetzelfde wel eens gehad met een nieuw geplaatste combi-ketel waar de driewegklep niet goed functioneerde omdat er troep uit de leidingen in was blijven hangen . Of zoiets
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_44149838
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:15 schreef Wojworshebn het volgende:
Hopeloos ben je
Dankje wel
pi_44149920
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:16 schreef gateway het volgende:

[..]

hmmzz, en waarom wordt in de praktijk dan altijd de warmwaterleiding geisoleerd?
Dat gebeurd niet in de praktijk, de ww leiding ligt 9 vd 10 keer door de afwerkvloer met een pvc omhulsel (wicu) of is kunstof.
Denk dat jij de CV leiding bedoeld. Wat je vaak ziet is dat klusser alles fanatiek isoleren, zelfs de gasleiding
pi_44149937
Ik merk wel degelijk temperatuursverschil met de isolatie van de warmwaterleiding, dit doordat het een ouder huis is en de leiding eerst tegen muren en balken aankwam en ook loopt door een onverwarmde ruimte.

De Isolatie hoeft niet op te warmen, sterker als het goed isoleert wordt de isolatie niet eens warm aan de buitenkant.
Daar komt bij dat de isolatie bijna niks kost en er voor gezorgt heeft dat de geyser een standje lager kan branden,
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 4 december 2006 @ 23:26:07 #27
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_44150018
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:23 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Dat gebeurd niet in de praktijk, de ww leiding ligt 9 vd 10 keer door de afwerkvloer met een pvc omhulsel (wicu) of is kunstof.
Denk dat jij de CV leiding bedoeld. Wat je vaak ziet is dat klusser alles fanatiek isoleren, zelfs de gasleiding
cv leiding idd ook, met rood en blauwe isolatie (wicu)

maar warmwater ook. als dat een aantal meters door een koude betonnen vloer moet, dan lijkt me dat er behoorlijk wat warmte in het beton verloren gaat (ok, handig als soort van vloerverwarming) maar lijkt me niet de bedoeling....
pi_44150180
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:26 schreef gateway het volgende:

[..]

cv leiding idd ook, met rood en blauwe isolatie (wicu)

maar warmwater ook. als dat een aantal meters door een koude betonnen vloer moet, dan lijkt me dat er behoorlijk wat warmte in het beton verloren gaat (ok, handig als soort van vloerverwarming) maar lijkt me niet de bedoeling....
Klopt,

hebben ze hier met de radiator voor de gang gedaan, gelukkig heb je daar ook geen super vermogen nodig,

je voelt een baan van 15~20cm breed op den duur gewoon warm worden,

maar het is eerst wel een behoorlijk verlies!! wat je ook NIET meer terug wint
pi_44150230
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:24 schreef longinus het volgende:
Ik merk wel degelijk temperatuursverschil met de isolatie van de warmwaterleiding, dit doordat het een ouder huis is en de leiding eerst tegen muren en balken aankwam en ook loopt door een onverwarmde ruimte.

De Isolatie hoeft niet op te warmen, sterker als het goed isoleert wordt de isolatie niet eens warm aan de buitenkant.
Daar komt bij dat de isolatie bijna niks kost en er voor gezorgt heeft dat de geyser een standje lager kan branden,
Dan was er sprake van een koudebrug en om die weg te nemen heeft idd wel zin.
Maar goed als jullie alles willen isoleren gaat u gang
pi_44150277
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:32 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Dan was er sprake van een koudebrug en om die weg te nemen heeft idd wel zin.
Maar goed als jullie alles willen isoleren gaat u gang
heb je zowiezo!

je omgevings temperatuur zou gemiddeld op een graadje of 20 liggen,

als je op 60 graden stookt bij je ketel is er nog steeds 40! graden verschil :p
pi_44150376
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:26 schreef gateway het volgende:

[..]

cv leiding idd ook, met rood en blauwe isolatie (wicu)

maar warmwater ook. als dat een aantal meters door een koude betonnen vloer moet, dan lijkt me dat er behoorlijk wat warmte in het beton verloren gaat (ok, handig als soort van vloerverwarming) maar lijkt me niet de bedoeling....
Nee dat is slechts een mantel ter bescherming van de leiding en om een koudebrug te voorkomen, cv en waterleiding in de vloer hebben door gaans geen leiding isolatie van de bekende foam of schuimrubber neopreen isolatie. Trouwens de warmte in vloer ben je ook niet helemaal kwijt natuurlijk.

Zoals ik al zei de tijd dat een deel warmwater zich in de waterleiding bevindt is te kort, zodat isoleren geen zin heeft.
pi_44150437
Koudebrug is als de leiding in contact ligt met een (kouder) oppervlakte wat de warmte weggeleid, dus niet in stilstaande lucht.
pi_44150451
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:35 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Nee dat is slechts een mantel ter bescherming van de leiding en om een koudebrug te voorkomen, cv en waterleiding in de vloer hebben door gaans geen leiding isolatie van de bekende foam of schuimrubber neopreen isolatie. Trouwens de warmte in vloer ben je ook niet helemaal kwijt natuurlijk.

Zoals ik al zei de tijd dat een deel warmwater zich in de waterleiding bevindt is te kort, zodat isoleren geen zin heeft.
tis nog steeds een VERLIES!

en elk verlies wat je kan wegwerken is weer beter voor je stookkosten
pi_44150613
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:16 schreef gateway het volgende:

[..]

hmmzz, en waarom wordt in de praktijk dan altijd de warmwaterleiding geisoleerd?
De reden waarom de warmwaterleiding geisoleerd word is dus om te voorkomen dat de koudwaterleiding opgewarmd word en hierdoor legionella zou kunnen ontwikkelen in de koudwaterleiding.
De isolatiefactor is een bijkomend voordeel maar is niet de hoofdreden, In warme omgevingen worden de koudwaterleidingen ook geisoleerd en niet om te besparen maar puur voor de ontwikkeling van legionella.

Trouwens warm water is in de zomer warmer dan in de winter, dit doordat de koudwatertemperatuur in de zomer hoger is dan in de winter.
Vele combi toestellen kunnen het warm water met 50 graden verhogen.
Dus in de winter word een leveringstemepratuur van 10 graden ongeveer 60 graden en in de zomer word een leveringstemperatuur van 18 graden ongeveer 68 graden.
pi_44150667
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:42 schreef klipper het volgende:

[..]

De reden waarom de warmwaterleiding geisoleerd word is dus om te voorkomen dat de koudwaterleiding opgewarmd word en hierdoor legionella zou kunnen ontwikkelen in de koudwaterleiding.
De isolatiefactor is een bijkomend voordeel maar is niet de hoofdreden, In warme omgevingen worden de koudwaterleidingen ook geisoleerd en niet om te besparen maar puur voor de ontwikkeling van legionella.

Trouwens warm water is in de zomer warmer dan in de winter, dit doordat de koudwatertemperatuur in de zomer hoger is dan in de winter.
Vele combi toestellen kunnen het warm water met 50 graden verhogen.
Dus in de winter word een leveringstemepratuur van 10 graden ongeveer 60 graden en in de zomer word een leveringstemperatuur van 18 graden ongeveer 68 graden.
onze ketel leverd wat ik instel 50 tot 60 graden voor tapwater

ongeacht hoekoud je het er instopt
pi_44150678
Zullen we verder weer ontopic gaan en een discussie hierover in een andere topic houden.
pi_44150814
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:43 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

onze ketel leverd wat ik instel 50 tot 60 graden voor tapwater

ongeacht hoekoud je het er instopt
Nee mijnheer ook jouw ketel heeft een maximum capaciteit.
Dit is dus ingesteld op jouw toestel.
De maximale warmwatertemperatuur dat ieder toestel kan leveren is dus afhankelijk van het vermogen, aantal liters water per minuut en de leveringstemperatuur hiervan.
Dat jouw toestel levert wat je vraagt komt dus door het feit dat je toestel terugmoduleert op het moment dat de temperatuur bereikt is, als je er echter meer lieters water door heen gaat jassen dan zal deze op een gegeven moment niet meer de temperatuur kunnen leveren die je wilt of je moet het vermogen aanpassen.
pi_44150829
quote:
Op maandag 4 december 2006 17:46 schreef Wojworshebn het volgende:
Een warmwaterleiding mag nooit geen contact hebben met andere delen, maar een warmwaterleiding in een vorst en tochtvrije ruimte hoeft niet geissoleerd te worden. Metingen sluiten dat uit.
Je praat over een ideaalsituatie, maar heel weinig woningen zijn dit.

als er ook maar een beetje tocht is dan gaat je hele verhaal niet op, daar komt nog bij dat de leiding altijd heter wordt als de omgeving en dus lucht opwarmt, deze lucht gaat steigen en zorgt zo voor warmteverlies.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_44151331
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:48 schreef longinus het volgende:

[..]

Je praat over een ideaalsituatie, maar heel weinig woningen zijn dit.

als er ook maar een beetje tocht is dan gaat je hele verhaal niet op, daar komt nog bij dat de leiding altijd heter wordt als de omgeving en dus lucht opwarmt, deze lucht gaat steigen en zorgt zo voor warmteverlies.
Alle woningen van de laatste 20 jaar voldoen daar wel aan hoor.

En dat kleine beetje lucht wat opgewarmd word, komt de woningtemperatuur weer ten goede.
Het komt uit de lengte of de breedte, maar het scheelt je echt geen tientallen m3 gas hoor.
pi_44151584
Het isoleren van ww-leidingen heeft pas zin vanaf +/-20 meter lengte.
Het verlies is als volgt: opwarming van de buis + verlies aan de lucht.
Met isolatie: opwarming van de buis+opwarming van de massa vd isolatie.
Isolatie zal wel een voordeel hebben als er bv een kwartier na tappen nogeens getapt wordt.
Maar na volledige afkoeling is het juist weer bezwarend. Lucht is eigenlijk best al een goede isolator, zie een spouwmuur of dubbelglas. En nu hou ik op met de discussie. Dit is mij zo uitgelegd door een hoogleraar die metingen doet iov de TNO. Ook heb ik hier een aantal voorbeeld berekeningen van.

@Klipper: Goede uitleg over de Quinta
pi_44152306
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:10 schreef Wojworshebn het volgende:
Het isoleren van ww-leidingen heeft pas zin vanaf +/-20 meter lengte.
Het verlies is als volgt: opwarming van de buis + verlies aan de lucht.
Met isolatie: opwarming van de buis+opwarming van de massa vd isolatie.
Isolatie zal wel een voordeel hebben als er bv een kwartier na tappen nogeens getapt wordt.
Maar na volledige afkoeling is het juist weer bezwarend. Lucht is eigenlijk best al een goede isolator, zie een spouwmuur of dubbelglas. En nu hou ik op met de discussie. Dit is mij zo uitgelegd door een hoogleraar die metingen doet iov de TNO. Ook heb ik hier een aantal voorbeeld berekeningen van.

@Klipper: Goede uitleg over de Quinta
ja wat is een spouwmuur en dubbelglas?

Hitte | Glas / Muur | Luchtlaag | Glas / Muur | Koud


das wat anders dan

Hitte | Koper | Lucht
pi_44153126
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:37 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ja wat is een spouwmuur en dubbelglas?

Hitte | Glas / Muur | Luchtlaag | Glas / Muur | Koud


das wat anders dan

Hitte | Koper | Lucht
Maar daarom is het nog niet zo dat je hiermee zeer veel warmteverlies heb.
Het kraanwater is op zo`n lengte misschien 1 of 2 graden kouder dan een geisoleerde leiding, ofwel het zet geen zoden aan den dijk.
pi_44154362
Ik heb net met douchen hier even geteld. Na 7 seconden komt er warm water uit de douchekop, na 9 seconden is het heet. Als ik 2,5 minuut moest wachten zou ik er echt wat aan doen.

(Ik heb wel een andere ketel, 'ietsje' groter en zwaarder)
pi_44154938
Als je de ketel door een bedrijf hebt laten plaatsen, zou ik hun even bellen, wellicht is het een kwestie van inregelen of het wijzigen van een klep of ventiel.
Één ding is zeker, 2,5 minuut is veel te lang (de nieuwe eisen vanaf 1 januari 2007: binnen 30sec 45 gr, binnen 120 sec 55gr)
pi_44156358
Ik heb dezelfde ketel hangen. Het water is heel snel warm, zelfs op de begande grond terwijl de ketel op zolder hangt. Ik zal vanavond timen.

Hoe staat je thermostaat ingesteld? In de ketel zit wel een kleine voorraad water die op temperatuur wordt gehouden. Zodra de thermostaat echter op de eco temperatuur wordt geschakeld, wordt ook dit water niet meer op temperatuur gehouden waardoor het langer duurt voor je warm water hebt.

Op het display op de ketel kun je de temperatuur bekijken. Als ik de thermostaat niet op de eco stand heb staan, geeft het display continue een graad of 70 aan. Staat de thermostaat de hele dag op de eco stand, dan zakt de temperatuur naar een graad of 20. Dat is nogal een verschil in opwarmtijd.
pi_44157099
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 01:28 schreef klipper het volgende:

[..]

Maar daarom is het nog niet zo dat je hiermee zeer veel warmteverlies heb.
Het kraanwater is op zo`n lengte misschien 1 of 2 graden kouder dan een geisoleerde leiding, ofwel het zet geen zoden aan den dijk.
1 tot 2 graden voor even een sopje te maken niet
maar voor een vol bad wel
pi_44157467
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:37 schreef Wojworshebn het volgende:
Koudebrug is als de leiding in contact ligt met een (kouder) oppervlakte wat de warmte weggeleid, dus niet in stilstaande lucht.
@Wojworshebn Je gebruikte het begrip koudebrug op de verkeerde plaats.

Een koudebrug is een verbinding tussen bijv twee muren. Een binnen en een buitenmuur/blad.
Stel: Je metselt een steen haaks op een buitenmuur in verbinding met het binnen blad om een verbinding te maken ter versteveging dan spreekt men over een koudebrug, oimdat de buitenmuur(koude)in verbinding staat met de binnenmuur(warme).
Een koudebrug kan ook een balk of een spouwanker zijn.
Een koude brug dient men ten alle tijde te voorkomen.

Anzieg zal isoleren van ww leiding niet zoveel uitmaken bij vraag van ww bij de eerste keer.
Maar komt een volgende persoon binnen een half uur dan zal deze relatief sneller of mss al direkt ww hebben.
pi_44161249
Heb inmiddels een monteur langsgehad en die constateert dat de ketel goed functioneert. Hij heeft de frequentie aangepast waarop het warmtevat het water verwarmt. Het resultaat laat zich afwachten, maar ik verwacht er niet veel van. Hij heeft met Remeha gebeld en die zeggen dat er weinig aan te doen is. Hij wijdt het aan de lange leidingen en adviseert een retourleiding... Dit houdt in dat ik alles weer moet openbreken en een leiding moet laten aanleggen. Daarnaast moet er een pomp aangesloten worden en heb ik er een energieslurper bij...

Het gekke is wel dat de keukenkraan, die zit 4m van de ketel vandaan, er ook ca een minuut over doet. Dat is toch niet normaal?
pi_44161983
Zelf heb ik een Nefit ecomline 30 met een 80 liter boiler en de afstand bij mij is 14 meter . En met 16sec kon ik mijn vingers niet meer onderhouden zo heet.
Dus je kan die Remeha in ruilen voor een Nefit excellent of een boiler er bij zetten

[ Bericht 66% gewijzigd door jeanm51 op 05-12-2006 14:25:37 ]
pi_44163398
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 13:44 schreef sjako2 het volgende:

Het gekke is wel dat de keukenkraan, die zit 4m van de ketel vandaan, er ook ca een minuut over doet. Dat is toch niet normaal?
Als je de warmwater kraan vol open hebt staan en een minuut een emmer onder de kraan zet, hoeveel liter zit er dan in de emmer? Dit moet namelijk 8 liter zijn.

[ Bericht 21% gewijzigd door Wojworshebn op 05-12-2006 15:23:21 ]
pi_44164053
is net gemeten.... 9 liter. Dat is dus okay...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')