Los Angeles Lakers. Hollywood. Stars. Glitz. Glamour. Titles. Magic. West. Chamberlain. Baylor. Abdul-Jabbar. O’Neill. Bryant.
De LA Lakers zijn het meest glamoureuze team in de NBA met een rijk verleden en een veelbelovende toekomst. Ik ben zelf een LA Lakers fan sinds 1996. Hetzelfde jaar waarin ik ook de NBA begon te volgen. Kobe Bryant kwam dat jaar in de league en ik las in een XXL een interessant stuk over hem. Bryant een Laker, een rookie en in de Western Conference met Shaquille O’Neill. Dat moest wel een succes worden dacht ik. Echter, wat volgde waren jaren van play-off frustraties vroege uitschakelingen of beschamende exits in de latere rondes.
Wat echter mooi was om te zien was hoe Kobe Bryant in die periodes beter en beter werd. Next MJ? In 1999 kwam MJ’s coach, Phil Jackson, naar de Lakers en wat volgde waren een aantal turbulente jaren die eindigden in drie opeenvolgende titels, records, ruzies, een dynasty, een dikker wordende center en een guard die al zijn potentie bleek te gaan vervullen.
Uiteindelijk was daar een schandaal, een all-star cast en één van de meest verbazingwekkende NBA finals wat resulteerde in het opdoeken van een dynasty. The Dynamic Duo was niet meer. Shaq vertrok naar Miami, de Lakers bleven versuft achter en Kobe was eindelijk de leider van het team. Nou ja, team? De Lakers misten ht volgende jaar meteen de playoffs en Kobe werd intens bekritiseerd. Ball hog. No leader. Fake. Destroyed the Dynasty. Immature. Stubborn.
Wat ik als fan zag was echter de ontwikkeling van een de beste spelers in de geschiedenis van de National Basketball Association. Op 22 Januari 2006 kwamen alle frustraties, alle beloftes, alle woede en al het talent tot een ongenadige eruptie: 81 punten! Een en tachtig! IN YOUR FACE! Was het goed genoeg voor de pers? Uiteraard niet. Kobe haters zagen een ultieme kans om hem als ball-hog te labelen. Echter, deze wedstrijd heeft Kobe de benchmark gemaakt in de NBA. Shooting Guards worden nu vergeleken met Kobe.
Kobe is in mijn ogen de meest complete shooting guard in de league. Zijn karakter is het enige wat hem nog steeds tegenhoudt. Maar de obe die we nu zien is de Kobe die we zagen tijdens de drie titel runs van de Lakers, alleen nu bijna een unstoppable offensive force. Kan van alle mogelijke posities scoren, heeft een belachelijke three point range en kan, als hij het wil, shut down defense spelen. Daarnaast een goed passer, goede rebounder en een enorm killer instinct.
Kobe