FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Wat gebeurt er als je op drie wielen rijdt?
Alcyonedonderdag 30 november 2006 @ 20:11
http://www.youtube.com/watch?v=YhuEoX_y0qY

Ah... nostalgie. Heb ook meerdere van die auto's gehad.
rudedeltadudedonderdag 30 november 2006 @ 20:18
ja als je dat filmpje ziet, gebeurt er niet veel...
patje74donderdag 30 november 2006 @ 20:24
Ik kende het filmpje al, maar het blijft geweldig om te zien! Ik heb zelf eens mijn GS op 3 wielen de garage binnen gereden toen ik met de achterste remklauw bezig was en het begon te regenen.
Maar dat was slechte een metertje of 6 achteruit.
Repeatdonderdag 30 november 2006 @ 23:11
is die GS daar speciaal voor ontworpen ofzo?
floppie86donderdag 30 november 2006 @ 23:12
patje74vrijdag 1 december 2006 @ 01:05
quote:
Op donderdag 30 november 2006 23:11 schreef Repeat het volgende:
is die GS daar speciaal voor ontworpen ofzo?
Elke hydropneumaat kan dat, dus niet specifiek de GS. Charles de Gaulle is er door aan de dood ontsnapt doordat zijn DS nog prima bestuurbaar bleef ondanks lekgeschoten banden.
Jaluvrijdag 1 december 2006 @ 07:30
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 01:05 schreef patje74 het volgende:

[..]

Elke hydropneumaat kan dat, dus niet specifiek de GS. Charles de Gaulle is er door aan de dood ontsnapt doordat zijn DS nog prima bestuurbaar bleef ondanks lekgeschoten banden.
Ofwel, op de GS en de M35 vooral de "grote" Citroëns. (DS, CX, BX, XM, Xantia, C5, C6 en dus ook de kleine GS/A en M35)

Iemand hier die het weleens heeft geprobeerd met een C6?
patje74vrijdag 1 december 2006 @ 12:36
Ik heb geen flauw idee of dit nog kan bij de moderne C-modellen, maar daar ben ik dan ook niet zo veel mee bezig eigenlijk. Door de computerzooi zullen wellicht de eigenschappen en gedragingen van het veersysteem veranderen.
Je vergeet de SM trouwens in je lijstje.
Jaluvrijdag 1 december 2006 @ 13:45
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 12:36 schreef patje74 het volgende:
Ik heb geen flauw idee of dit nog kan bij de moderne C-modellen, maar daar ben ik dan ook niet zo veel mee bezig eigenlijk. Door de computerzooi zullen wellicht de eigenschappen en gedragingen van het veersysteem veranderen.
Je vergeet de SM trouwens in je lijstje.
Oeps, de meest bijzondere vergeten...

Ik hoop het trouwens nooit te hoeven testen, maar ik hoor van mede Xantia- en andere HP-geveerde auto-bestuurders dat je het niet of nauwelijks merkt als je een lekke band oploopt...
2cvzaterdag 2 december 2006 @ 00:09
quote:
Op donderdag 30 november 2006 20:18 schreef rudedeltadude het volgende:
ja als je dat filmpje ziet, gebeurt er niet veel...
Dat is ook de bedoeling
Repeatzaterdag 2 december 2006 @ 00:13
Maar waar zit het em dan in?
2cvzaterdag 2 december 2006 @ 00:17
Stevigere stabilisatorstangen en wagen in z'n hoogste stand zetten waardoor hij niet meer veert.
rudedeltadudezaterdag 2 december 2006 @ 06:11
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 00:13 schreef Repeat het volgende:
Maar waar zit het em dan in?
wat 2cv ook wel eend zegt
2cvzaterdag 2 december 2006 @ 15:18
Ohja, het heetft ook met het koetswerk te maken. Bij een GS is dat hel stijf terwijl het koetswerk van een CX dat niet is. Bij een CX zou de hele bende dan ook torderen en zou de naaf waar geen wiel op zit over de grond schrapen.
patje74zondag 3 december 2006 @ 16:41
Voor de liefhebber nog een filmpje waarin het fantastische veersysteem wordt vergeleken met een auto met conventionele vering. Ook hierin zie je een GSA op 3 wielen rijden.

http://www.youtube.com/watch?v=6UemQavsCaQ
2cvzondag 3 december 2006 @ 17:02
De kwaliteit is een beetje heel erg bagger, maar hij is wel leuk !
Gambolputtyzondag 3 december 2006 @ 18:13
Het blijft een aparte ervaring, met een BX ooit een klapband gehad. Ik ben toen vanwege de knal maar even gestopt om te kijken, maar qua rijden merkte ik geen hol.
Aernoudzondag 3 december 2006 @ 20:45
Haha, dat is best wazig Is het niet heel erg onderhoudsgevoelig?
Gambolputtyzondag 3 december 2006 @ 21:03
quote:
Op zondag 3 december 2006 20:45 schreef Aernoud het volgende:
Haha, dat is best wazig Is het niet heel erg onderhoudsgevoelig?
Nee, en ik heb 2 Xantia's, 3 BX'en en 1 DS gehad. 1x 2 veerbollen laten vervangen à 200 euro bij een Xantia met 400.000 op de teller.
densmeezondag 3 december 2006 @ 21:42
veerbollen kun je ook gewoon laten bijvullen scheelt de helft
Sterke_Yerkezondag 3 december 2006 @ 21:49
Ja, het is erg onderhoudsgevoelig.

Maar dan heb je ook wat.
Alcyonezondag 3 december 2006 @ 22:17
Veerbollen moet je gewoon lekker zelf vervangen. Ik heb voor 35 een nieuwe bol.
patje74maandag 4 december 2006 @ 00:20
Het bollen vervangen op zich is daarnaast ook nog eens een koud kunstje. Nee, onderhoudsgevoelig is het niet echt, en zeker niet kostbaar.
Het is echter wel een heerlijkheid om mee te rijden. Het is alleen jammer dat vele BX-en op dat gebied totaal niet onderhouden zijn waardoor er uiteindelijk problemen ontstaan. Hierdoor krijgen mensen vaak een verkeerde indruk van het veersysteem.
Ook zijn er vele garagisten te vinden die er niets van moeten hebben, simpelweg omdat ze zich er niet even in willen verdiepen. Zodra je dan een prijsopgave vraagt, komen ze met astronomische bedragen aanzetten.
Metro2005maandag 4 december 2006 @ 15:08
quote:
Op zondag 3 december 2006 21:49 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ja, het is erg onderhoudsgevoelig.

Maar dan heb je ook wat.
welnee gek, als je 1 keer per 2 jaar lhm olie verversen en 1 keer in de 4 jaar je veerbollen laten vervangen of bijvullen vind je dat veel onderhoud?? Dat kost je hoogstends 50 euro per 2 jaar en 100 euro per 4 jaar .
Sterke_Yerkewoensdag 6 december 2006 @ 17:14
quote:
Op maandag 4 december 2006 15:08 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

welnee gek, als je 1 keer per 2 jaar lhm olie verversen en 1 keer in de 4 jaar je veerbollen laten vervangen of bijvullen vind je dat veel onderhoud?? Dat kost je hoogstends 50 euro per 2 jaar en 100 euro per 4 jaar .
en dat is als alles goedgaat. Denk aan lekkage, pech onderweg. Dan zijn gewone schokdempers betrouwbaarder.
Waarom denk je dat die citroen xantia's zo goedkoop zijn? (ja, ik weet, ook het verbruik)
btw, ben echt geen citroen basher, ik vind sommige met het veersysteem heel mooi


Edit: omg, zie net in je sign dat je een xantia verkoopt ! Had het zonet echt niet gezien toen ik bovenstaande typte.
patje74woensdag 6 december 2006 @ 20:50
@Sterke_Yerke
Daar heb je gelijk in, pech onderweg kan erg vervelend zijn. Maar Citrofielen hebben gewoon lef!

Verder komt lekkage weinig voor, en vaak is het goedkoop te repareren. Daarbij komt dat een lekkage zelden dusdanig is dat je er niet meer mee kun rijden. Met een extra vaatje LHM in de kofferbak kom je vaak nog een heel eind!

Ik heb 1 keer pech onderweg gehad, met 2 slangklemmen en een koperen pijpje had ik het in 10 minuten gefikst. Dit was overigens mijn eigen schuld, door haastig werken sleepte een retourslang over een remschijf. (zitten tegen de bak aan gemonteerd i.p.v. achter het wiel)

Conventionele vering is dus betrouwbaarder, maar het onderhoud is niet duur en gemakkelijk zelf te doen. Vergelijk maar eens een bollenwissel met een schokdemperwissel!
Hoe dan ook, voor mij geen auto meer zonder HP, of hij moet wel heel bijzonder zijn. (RO80 ofzo)
Sterke_Yerkewoensdag 6 december 2006 @ 21:21
hèhè, niet iedereen is zo'n MacGyver, met koperbuisjes enz.
Weet jij trouwens hoeveel bar er op het systeem werkt? Ik bedoel als je het met slangklemmen en een koperbuisje kan repareren.
Hier trouwens nog een filmpje van een Citroen op 3 wielen, deze is niet op een circuit of zo:
http://www.autoblog.nl/ar(...)troen_op_drie_wielen
patje74donderdag 7 december 2006 @ 00:15
Ik weet zo niet op hoeveel bar het systeem werkt, en ben even te lui om het op te zoeken. Maar mijn lekke slang was een retourleiding. Hierop staat weinig druk.
Het zijn over het algemeen vaal de retourslangen die wel eens willen lekken. De hogedrukleidingen zijn van metaal. Ik verwacht dat de kans dat die gaanlekken vergelijkbaar is met die van remleidingen van een "normale" wagen.
Die "normale wagen heeft dan echter een groot nadeel, die heeft namelijk geen groot voorraadvat onder de kap zitten om tijdelijk de remvloeistoftekorten op te vangen. Dus als je het zo bekijkt is het rijden met een lek systeem bij een Citroën langer veilig t.o.v. een wagen met conventioneel systeem.
(bij een HP-citroën werken de remmen op het zelfde hoge druk circuit als de vering.)
Geqxondonderdag 7 december 2006 @ 01:11
quote:
Op donderdag 7 december 2006 00:15 schreef patje74 het volgende:
(bij een HP-citroën werken de remmen op het zelfde hoge druk circuit als de vering.)
Dus als je remmen falen, dan klapt de auto 15cm omlaag, schrapen de wielen in de wielkassen en kom je vanzelf tot stilstand?
glasbakdonderdag 7 december 2006 @ 02:12
Altijd al geweten : Rare jongens die Fransoosen

Edit : Ik zie dit veel liever trouwens : http://www.youtube.com/watch?v=ZYUSQoulyAc&mode=related&search=
Jegorexdonderdag 7 december 2006 @ 02:27
quote:
Op donderdag 7 december 2006 01:11 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Dus als je remmen falen, dan klapt de auto 15cm omlaag, schrapen de wielen in de wielkassen en kom je vanzelf tot stilstand?
En mag je nieuwe banden aanschaffen ipv een hele nieuwe auto
PNGdonderdag 7 december 2006 @ 09:37
quote:
Op maandag 4 december 2006 00:20 schreef patje74 het volgende:
Het is alleen jammer dat vele BX-en op dat gebied totaal niet onderhouden zijn waardoor er uiteindelijk problemen ontstaan. Hierdoor krijgen mensen vaak een verkeerde indruk van het veersysteem.
Dat is ook een groot gedeelte van het verhaal natuurlijk. Ik doe elk jaar de APK voor een BX en elk jaar is het hetzelfde, rijden ze alweer met 4 maanden 'stop' rond fel brandend op het dash. En sja, dan gaat het wel eens stuk.

Tis overigens een 1.4, zuipt olie als een gek (niks mis mee, kan die oud mee worden) vul ik zo om de zoveel tijd ook eens motorolie bij, kan der weer 4 (!!!!) liter in soms. Elke keer zo iemand op zijn donder geven 'vul nou eens bij, tgaat stuk hoor zo een keer', kom je de auto 6 maanden later tegen, is het weer hetzelfde.
patje74donderdag 7 december 2006 @ 10:47
quote:
Op donderdag 7 december 2006 01:11 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Dus als je remmen falen, dan klapt de auto 15cm omlaag, schrapen de wielen in de wielkassen en kom je vanzelf tot stilstand?
Nee, als je kont naar beneden zakt dan kan je nog een behoorlijke tijd remmen. Pas daarna begeven de remmen het. Je krijgt dus een waarschuwing. DIt in tegenstelling tot een auto met conventioneel systeem. Als daarbij het systeem remlie gaat verliezen schraap je in het gunstigste geval tegen een vangrail en kom je zo vanzelf tot stilstand.

En oh ja, de wielen zullen niet gaan schrapen in de wielkassen. Een HP-geveerde auto loopt gewoon los in zijn laagste stand.

OK, nog meer fabeltjes?
patje74donderdag 7 december 2006 @ 11:13
quote:
Op donderdag 7 december 2006 09:37 schreef PNG het volgende:

[..]

Dat is ook een groot gedeelte van het verhaal natuurlijk. Ik doe elk jaar de APK voor een BX en elk jaar is het hetzelfde, rijden ze alweer met 4 maanden 'stop' rond fel brandend op het dash. En sja, dan gaat het wel eens stuk.

Tis overigens een 1.4, zuipt olie als een gek (niks mis mee, kan die oud mee worden) vul ik zo om de zoveel tijd ook eens motorolie bij, kan der weer 4 (!!!!) liter in soms. Elke keer zo iemand op zijn donder geven 'vul nou eens bij, tgaat stuk hoor zo een keer', kom je de auto 6 maanden later tegen, is het weer hetzelfde.
Laat me raden, verotte klepseals. Toch wel knap dat zo'n wagen het dan toch nog vol kan houden! Als er 4 liter bij kan, loopt hij ook bijna droog!

En laten we eerlijk zijn, het feit dat er nu nog vele BX-en op de weg zijn is toch wel het bewijs dat het geen slechte wagens waren. Uiteraard hebben ze nadelen t.o.v. andere wagens, maar ook bijzondere voordelen. Da's puur een kwestie van smaak.
Verder vind ik het hier wel eens bijzonder dat BX-en op motor-gebied wel worden afgezeken terwijl een 205 met een zelfde blok een prima wagentje is.
Sterke_Yerkedonderdag 7 december 2006 @ 13:23
quote:
Op donderdag 7 december 2006 02:12 schreef glasbak het volgende:
Altijd al geweten : Rare jongens die Fransoosen

Edit : Ik zie dit veel liever trouwens : http://www.youtube.com/watch?v=ZYUSQoulyAc&mode=related&search=
Ziet er lang niet slecht uit voor een oude auto. Er lijkt al een heuze kreukelzone te zijn ingebouwd.
Dus jij ziet graag goed gebouwde auto's
glasbakdonderdag 7 december 2006 @ 15:07
quote:
Op donderdag 7 december 2006 13:23 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Ziet er lang niet slecht uit voor een oude auto. Er lijkt al een heuze kreukelzone te zijn ingebouwd.
Dus jij ziet graag goed gebouwde auto's
En het is maar net hoe je het opvat
Repeatdonderdag 7 december 2006 @ 15:22
Er zit toch ook gas in die dempers van een HP citroen? Hoe werkt dat met bijvullen ed?
2cvdonderdag 7 december 2006 @ 20:38
quote:
Op donderdag 7 december 2006 13:23 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Ziet er lang niet slecht uit voor een oude auto. Er lijkt al een heuze kreukelzone te zijn ingebouwd.
Dus jij ziet graag goed gebouwde auto's
Psssjt, zelfs de Eend had al een kreukelzone. Correctie: wel 2 kreukelzones ! voor 1 en achter 1. En nee, die kwamen niet in het midden samen
quote:
Op donderdag 7 december 2006 15:22 schreef Repeat het volgende:
Er zit toch ook gas in die dempers van een HP citroen? Hoe werkt dat met bijvullen ed?
Via een nippel in de bovenkant Die demper die jij bedoelt is een stalen bol. Die bol is in 2-en gedeeld door middel van een membraam. Boven het membraam zit stikstof (druk van de stikstof is hoog, zo'n 55 bar dacht ik), onder dat membraam zit de LHM (hydraulische olie voor Citroëns). Die LHM loopt via een leiding naar een soort hydraulische cylinder. Als je die cyliner dan indrukt wordt de LHM uit de cyliner geperst en de bol in (vloeistof is immers niet samendrukbaar). De stikstof wordt dan gecomprimeerd. Zo veert een Citroën.

Afbeelding van een veerbol:


Afbeelding van een complete veerpoot (hij is klein, kan geen groter vinden):

Meer uitleg over het HP (HP = HydroPneumatisch) systeem vind je hier. Dat gaat over een SM, maar het principe is hetzelfde.
Repeatdonderdag 7 december 2006 @ 22:40
quote:
Op donderdag 7 december 2006 20:38 schreef 2cv het volgende:

[..]

Psssjt, zelfs de Eend had al een kreukelzone. Correctie: wel 2 kreukelzones ! voor 1 en achter 1. En nee, die kwamen niet in het midden samen
[..]

Via een nippel in de bovenkant Die demper die jij bedoelt is een stalen bol. Die bol is in 2-en gedeeld door middel van een membraam. Boven het membraam zit stikstof (druk van de stikstof is hoog, zo'n 55 bar dacht ik), onder dat membraam zit de LHM (hydraulische olie voor Citroëns). Die LHM loopt via een leiding naar een soort hydraulische cylinder. Als je die cyliner dan indrukt wordt de LHM uit de cyliner geperst en de bol in (vloeistof is immers niet samendrukbaar). De stikstof wordt dan gecomprimeerd. Zo veert een Citroën.

Afbeelding van een veerbol:
[afbeelding]

Afbeelding van een complete veerpoot (hij is klein, kan geen groter vinden): [afbeelding]

Meer uitleg over het HP (HP = HydroPneumatisch) systeem vind je hier. Dat gaat over een SM, maar het principe is hetzelfde.
en zo'n ding zit bij elk wiel? zijn dat die groene bollen die je onder de motorkap ziet zitten?
en dat gas hoef je itt die vloeistof nooit bij te vullen?
glasbakdonderdag 7 december 2006 @ 22:46
quote:
Op donderdag 7 december 2006 20:38 schreef 2cv het volgende:

[..]

Psssjt, zelfs de Eend had al een kreukelzone. Correctie: wel 2 kreukelzones ! voor 1 en achter 1. En nee, die kwamen niet in het midden samen
[..]
De kreukelzone van een eend waren toch de mensen die erin zaten?
ondeugenddonderdag 7 december 2006 @ 22:48
Volgens mij zou je dan in het bezit kunnen zijn van een zijspan.
2cvdonderdag 7 december 2006 @ 23:52
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:40 schreef Repeat het volgende:

[..]

en zo'n ding zit bij elk wiel? zijn dat die groene bollen die je onder de motorkap ziet zitten?
en dat gas hoef je itt die vloeistof nooit bij te vullen?
Misschien een klein beetje. Het is net als motorolie: soms bijvullen en eens in de zoveel tijd verversen.
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:46 schreef glasbak het volgende:

[..]

De kreukelzone van een eend waren toch de mensen die erin zaten?
De meeste mensen zeggen dat inderdaad, een aangezien ik doodmoe van het uitleggen ben dat dat niet zo is (kijk maar eens goed naar het chassis van een Eend), doe ik maar net alsof ik je gelijk geef. Dus:

Jahaa, jij hebt helemaal gelijk, de inzittenden van een Eend zijn de kreukelzone. Zodra je tegen een vliegje rijdt zijn de mensen ein de Eend getransformeerd tot hopen gehakt en is de hele Eend zo plat als een stukje aluminiumfolie.
glasbakvrijdag 8 december 2006 @ 01:05
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:52 schreef 2cv het volgende:

[..]

Misschien een klein beetje. Het is net als motorolie: soms bijvullen en eens in de zoveel tijd verversen.
[..]

De meeste mensen zeggen dat inderdaad, een aangezien ik doodmoe van het uitleggen ben dat dat niet zo is (kijk maar eens goed naar het chassis van een Eend), doe ik maar net alsof ik je gelijk geef. Dus:

Jahaa, jij hebt helemaal gelijk, de inzittenden van een Eend zijn de kreukelzone. Zodra je tegen een vliegje rijdt zijn de mensen ein de Eend getransformeerd tot hopen gehakt en is de hele Eend zo plat als een stukje aluminiumfolie.
Volgens mij ben ik een smilie vergeten bij die opmerking

Had achter moeten staan...
PNGvrijdag 8 december 2006 @ 01:21
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:52 schreef 2cv het volgende:

[..]
De meeste mensen zeggen dat inderdaad, een aangezien ik doodmoe van het uitleggen ben dat dat niet zo is (kijk maar eens goed naar het chassis van een Eend), doe ik maar net alsof ik je gelijk geef. Dus:
Nou, ff zonder toeters of bellen, kheb die 1 x vervangen en paar keer me pa zien doen, Carosserie deraf, 86ers bv zijn slechter dan juist ouderen, qua chassis: tis echt ook echt alleen je versnellingspook is 'veilig'.

No offense, me ma heeft ook 4 (lees 5) 2CVs gehad, 1 2CV4 zelfs, ooit 2 2CV6en gekocht, carosserie van ene of ander chassis gezet, 3 jaar gelee met me toenmalige huisgenoot zijn vriendin:

Superwagens eendjes, maar ga echt niet zeggen dat superveilig is.

86er liftoff:


Zoek de http://www.pnpzone.com sticker


86er Bodemplaat eronderuit:


Onderkant carosserie, bodemplaat was ook flink aangetast:


Nieuw, met 560 kilo, wat is het totaal, dat is je chassis, cm of 50 breed, versnellingspook is beschermd:


Blok zal je bekend voorkomen:


DSen en werklui:


DS in rebuilt, backstage:


Vroeger gingen we wel eens naar Ramstein spotten met een Eend, off road is het echt fenomenaal, weegt echt niks, ploegt overal doorheen, maar om het nu 'veilig' te noemen '2cv', da's ook weer niet helemaal waar. Een BX bv is dat weer verrassend genoeg wel bij crashtesten.

[ Bericht 5% gewijzigd door PNG op 08-12-2006 01:48:31 ]
glasbakvrijdag 8 december 2006 @ 01:26
http://www.youtube.com/watch?v=nu8XwWFTz6o
http://www.youtube.com/watch?v=AqF2M6BQHNY

Ik vindt dit er trouwens wonderbaarlijk goed uitzien, qua veiligheid dan he...
PNGvrijdag 8 december 2006 @ 01:30
Voorkant wel, zijkant ben je echt nergens.
PNGvrijdag 8 december 2006 @ 01:46
Nog 2 plaatjes, 'nieuwer' chassis opengesneden voor 'damage assesment':


Stoelen zitten in carosserie erop aan zijkanten chassis, zijklap is echt geen fijn plan:


Overigens na rebuilt, eind goed al goed:
patje74vrijdag 8 december 2006 @ 09:08
Idd, de zijkant steld niets voor. Echter, zijn er andere wagens stammend uit <'50 die veiliger zijn in deze klasse?
Vanuit dat perspectief gezien zijn ze best wel veilig te noemen.

Op een aantal vlakken zijn ze zelfs veiliger dan een normale wagen. Je krijgt een eend dan ook niet sel van de weg. Daarnaast ben je door het directe rijgedrag uitstekend in staat om aan te voelen hoe het werkelijk is gesteld met je wegligging, bijvoorbeeld bij glad weer. In een eend ben je niet gehandicapt door zaken als stuur- en rembekrachtiging en meer van dat soort zaken.
Ik heb eens een rit met een Smart gedaan, jewel, bij stormachtig weer. Geloof mij, ik was blij dat ik thuis in mijn eendje kon stappen.
patje74vrijdag 8 december 2006 @ 10:47
Nog even een linkje met een leuke vergelijkingstest. >> Klik
2cvvrijdag 8 december 2006 @ 15:25
@PNG, een tank is inderdaad veiliger, daaarmee druk je gewoon dwars door je medeweggebruikers heen (ongeacht of ze in een Eend of een dikke volvo zitten). Echter, zoals je kan zien bij de filmpjes die Glasbak gepost heeft, drukt de voorkant van de Eend bij een botsing mooi in elkaar terwijl het koetswerk redelijk intact blijft. Oftewel: kreukelzone. Maar als er een auto van de zijkant bij je Eend naar binnen rijdt, dan is het te hopen dat je je donorcodicil ingevuld hebt. Op zich is dat ook weer een voordeel: je weet dat je gewoon morsdood gaat en dat je geen kwijlend kasplantje wordt dat door middel van apparatuur in leven blijft.

Overigens, ergens op het www staat een foto van een bestel-Eend waar een motor tegenaan geknald is. Het voorwiel van de motor komt aan de andere kant de Eend weer uit
Alcyonemaandag 11 december 2006 @ 20:52
Grappig hoe dit topic evolueert van een onderwerp over hydropneumaten, tot een topic over A-typen, die ontzettend weinig met elkaar te maken hebben, op de hoofdontwerper en het logo na.

Het spijt me, dit is een topic over hydropneumaten. A-typen zijn inferieur aan hydropneumaten, ze zitten in een lagere klasse, ze zijn technisch minder vooruitstrevend, ze hebben minder comfort en belachelijk weinig vermogen.

Neemt niet weg dat ik graag een Ami 6, Ami 8 of Ami Super dan wel Dyane 6 zou willen hebben, al zal ik ze nooit vergelijken met mijn DS 21 Pallas Hydraulique of BX 19 Digit.

Ik zie liever meer voorbeelden wat je allemaal kan doen met het gekke veersysteem, ik heb ooit een truuk bedacht met een garagekrik en de hoogteregeling om de fuseekogel uit de draagarm van een BX te trekken. Hoe denk jij dat zoiets gaat?

Verder is het leuk om het te hebben over de vele successen die de DS heeft behaald in de rallysport in de 20 jaar tijd dat ze gebouwd werd.

[ Bericht 31% gewijzigd door Alcyone op 11-12-2006 21:03:42 ]
2cvmaandag 11 december 2006 @ 22:35
A type inferieur aan hydropneumaten ? Neehoor ! Ze zijn namelijk veel ingenieuwzer, er is veel dieper nagedacht om de wagen zo simpel mogelijk te houden, maar ondertussen met veel comfort. Deursloten van een Eend bevriezen bijvoorbeeld niet als je ze na het op slot zetten een kwart slag naar beneden draait. Zo'n beetje alles is met geen of weinig gereedschap te demonteren. Niet dat het nodig is, want het is allemaal zo eenvoudig en vernuftig dat het haast niet stuk kan gaan (tenzij je ergens tegenaan rijdt).

Maar het topic ging inderdaad over op 3 wielen rijden/hydropneumaten ja

Hoe werkt dat truucje met die stuurkogel ?
Alcyonedinsdag 12 december 2006 @ 22:03
quote:
Op maandag 11 december 2006 22:35 schreef 2cv het volgende:
A type inferieur aan hydropneumaten ? Neehoor ! Ze zijn namelijk veel ingenieuwzer, er is veel dieper nagedacht om de wagen zo simpel mogelijk te houden, maar ondertussen met veel comfort. Deursloten van een Eend bevriezen bijvoorbeeld niet als je ze na het op slot zetten een kwart slag naar beneden draait. Zo'n beetje alles is met geen of weinig gereedschap te demonteren. Niet dat het nodig is, want het is allemaal zo eenvoudig en vernuftig dat het haast niet stuk kan gaan (tenzij je ergens tegenaan rijdt).

Maar het topic ging inderdaad over op 3 wielen rijden/hydropneumaten ja

Hoe werkt dat truucje met die stuurkogel ?
Hoe vaak heb jij DS hydraulique gereden of CX met DiRaVi?

Die auto's zijn belachelijk ingenieus, en veel complexer dan een A-type. Simpel is prima, maar niet zaligmakend. Anders reed iedereen in een A-type, Mini, ouwe Panda of Lada.

Tuurlijk is een A type ingenieus, de nadruk lag echter op goedkoop-sloom-comfort terwijl bij de DS de nadruk lag op snel-veilig-comfort-luxe.


Truukje met de fuseekogel moet ik weer even over nadenken, zo ingenieus was het dat ik het vergeten ben
2cvwoensdag 13 december 2006 @ 22:22
Eh ... 1 keer in een DS gereden Maar vernuft is in mijn ogen met weinig middelen een groot resutlaat bereiken.

Heb jij ooit in een A-type gereden ?
Alcyonezondag 17 december 2006 @ 04:55
Ja ik heb in meerdere A-typen gereden. Erg leuk in de stad!

Voor buiten de bebouwde kom heb ik echt liever m'n DS/BX/CX.
2cvzondag 17 december 2006 @ 13:47
Okee, jij 'wint'. En ik kan me best wel voorstellen dat je liever in een HP geveerde wagen buiten de bebouwde kom rijdt hoor Die zijn vaak een stuk stiller ...