abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43964903
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 16:30 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Zoals men bij het Rad van Fortuin altijd zei: "Mag ik enkele argumenten kopen?"

Kom op, iets meer onderbouwing. Statements als 'ik ben het niet eens met je' kunnen we zo weining mee!
Ik begrijp waar je naartoe wilt, maar dat wordt toch echt veel te offtopic. Voor meer info kunnen we misschien in een topic terecht die er wel voor bedoeld is. Ik probeer hier gewoon een overzichtelijk lijstje te maken.
pi_43965128
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 16:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ik begrijp waar je naartoe wilt, maar dat wordt toch echt veel te offtopic. Voor meer info kunnen we misschien in een topic terecht die er wel voor bedoeld is. Ik probeer hier gewoon een overzichtelijk lijstje te maken.
Mijn punt lijkt me geheel ontopic. Dit is jouw lijstje tot nu toe:

Team 0
- verlicht
- minder achterlijk
- essentie overgehouden
- niet dogmatisch
- vrij gelovigen
- vooruitgang
- "Ja, maar moslims ....."
- hypocriet <--

Dus; ik zou in willen gaan op het laatste punt, hypocriet. Waar ligt die grens? Als je twijfelt aan zaken die in het christelijke geloof over het algemeen voor 100% waar worden beschouwd t.g.v. kennis die je buiten de christelijke kring hebt opgedaan?

Daarnaast; misschien kan je iets duidelijker maken wat je precies bedoelt en het lijstje dus iets anders opstellen dan 1 of 2 woorden neerzetten. Wat bedoel je precies met 'vooruitgang' en 'ja, maar moslims...'?
  dinsdag 28 november 2006 @ 16:41:17 #83
71747 Woutervn
Born free. Taxed to death.
pi_43965139
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 16:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, want in principe is het dezelfde God. Alleen noemen zij Hem Allah en wij gewoon God.

Misschien heeft Hij wel een hekel aan die naam?

Anyway, mijn punt is dat je niet kan stellen dat alles wat gebeurt in je voordeel God's werk is en dat Hij het dan dus goed met je voorheeft, terwijl je aan de andere kant alles wat gebeurt in je nadeel niet aan God toeschrijft.

Als alles wat gebeurt God's werk is, dan vraag ik me toch sterk af wat Hij heeft tegen moslims en waarom die toch zo braaf blijven geloven. Het lijkt wel dat hoe harder ze gepakt worden, oorlog op oorlog, overstromingen, aardbevingen, armoede en noem maar op, hoe harder ze Hem gaan aanbidden. Zijn ze masochistisch of zo?

Ben op zich blij en dankbaar dat God het zo goed met de Christenen voor heeft!
Ik zie "God" niet als een naam. Met een naam geef je eigenlijk aan dat het een persoon moet zijn. Ik denk dat "God" een synoniem is voor "Het begin".
I didn't fight my way to the top of the foodchain to be a vegetarian!!
  dinsdag 28 november 2006 @ 16:46:09 #84
3542 Gia
User under construction
pi_43965290
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 16:41 schreef Woutervn het volgende:

[..]

Ik zie "God" niet als een naam. Met een naam geef je eigenlijk aan dat het een persoon moet zijn. Ik denk dat "God" een synoniem is voor "Het begin".
Ik denk dat God een synoniem is voor 'het lot'.

Daarom zeggen wij ook 'amen' oftewel 'het zij zo'.
pi_43965328
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 16:40 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Mijn punt lijkt me geheel ontopic. Dit is jouw lijstje tot nu toe:

Team 0
- verlicht
- minder achterlijk
- essentie overgehouden
- niet dogmatisch
- vrij gelovigen
- vooruitgang
- "Ja, maar moslims ....."
- hypocriet <--

Dus; ik zou in willen gaan op het laatste punt, hypocriet. Waar ligt die grens? Als je twijfelt aan zaken die in het christelijke geloof over het algemeen voor 100% waar worden beschouwd t.g.v. kennis die je buiten de christelijke kring hebt opgedaan?

Daarnaast; misschien kan je iets duidelijker maken wat je precies bedoelt en het lijstje dus iets anders opstellen dan 1 of 2 woorden neerzetten. Wat bedoel je precies met 'vooruitgang' en 'ja, maar moslims...'?
Het is slechts de bedoeling dat je aan de hand van de genoemde uitspraken heel kort, in 1 of een paar woorden, opnoemt waar je aan denkt op dat moment. Tot nu toe gaat dat prima. Ik zie eerlijk gezegd geen reden om deze format aan te passen. Persoonlijk bedoel ik niets met vooruitgang of iets anders. Ik neem enkel die woorden op die genoemd worden.
  dinsdag 28 november 2006 @ 16:57:57 #86
71747 Woutervn
pi_43965691
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 16:46 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik denk dat God een synoniem is voor 'het lot'.

Daarom zeggen wij ook 'amen' oftewel 'het zij zo'.
Maar "Het lot" wordt in "Het begin" bepaalt.
  dinsdag 28 november 2006 @ 17:01:12 #87
3542 Gia
User under construction
pi_43965808
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 16:57 schreef Woutervn het volgende:

[..]

Maar "Het lot" wordt in "Het begin" bepaalt.
Ja, daar kan ik me wel in vinden.

Mensen die zeggen dat je dan niets meer moet doen, omdat toch alles al vastligt vergeten dan dat het feit dat ze niets meer willen doen juist datgene was wat al vastlag.

Oe, moeilijk he?
  dinsdag 28 november 2006 @ 17:07:56 #88
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_43966024
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 15:41 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Waarom is dan alles zinloos? Ik volg je redenering niet.
als alles vooraf bepaald is, heb je zelf dus geen invloed meer op je leven. Dan staat zelfs al vast of je wel of niet in de hemel komt. Als toch al vaststaat dat ik in de hel kom, waarom zou ik me dan nog moeite doen om aan de geboden te houden?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  dinsdag 28 november 2006 @ 17:09:11 #89
71747 Woutervn
pi_43966065
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:01 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, daar kan ik me wel in vinden.

Mensen die zeggen dat je dan niets meer moet doen, omdat toch alles al vastligt vergeten dan dat het feit dat ze niets meer willen doen juist datgene was wat al vastlag.

Oe, moeilijk he?

Valt wel mee. Ik snap waar je op doelt. Daarom geloof ik niet in het lot, maar in vrije wil.
  dinsdag 28 november 2006 @ 17:27:24 #90
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_43966654
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 16:09 schreef VonHinten het volgende:
* VonHinten is geboren in het kopje van Gelderland, net boven de Veluwe.

'k Weet overigens niet of dat nog biblebelt is. Er wordt iig veel over het geloof gepraat en ook geaccepteerd als je er anders tegenaan kijkt. Ze staan niet te springen als je een andere visie hebt, maar er wordt wel degelijk naar je geluisterd. Ik herken mij nooit in de verhalen van ongelovigen over gelovigen dat alles zo streng e.d. is.
Ik zit in't midden, daar zijn zwaar gereformeerde gemeenten die zich "verzekeren" via de kerk. Mensen kunnen daar verstoten worden als zij het geloof afzweren. Het moet gezegd dat men wel milder wordt tov anders denkenden.
De jeugd van de wat minder zware gemeenten heeft zelfs sex voor het huwelijk en staat anders tov de positie van de vrouw.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  FOK!fotograaf dinsdag 28 november 2006 @ 17:43:38 #91
17893 Forno
pi_43967176
Kortom: Wij moslims geloven de Koran lekker van A tot Z, ná ná ná ná ná. Jullie christenhonden gooien continue ballast uit het zinkende schip boehoee boehoee!

Weet je? Pak je knikkers erbij en tel gewoon wie de baas is. Het is per slot van rekening een absoluut spelletje.
  dinsdag 28 november 2006 @ 18:09:55 #92
3542 Gia
User under construction
pi_43968042
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 17:09 schreef Woutervn het volgende:

[..]

Valt wel mee. Ik snap waar je op doelt. Daarom geloof ik niet in het lot, maar in vrije wil.
Jawel, dat is ook zo, maar toch zijn er zaken waar je vrije wil geen vat op heeft, zoals het krijgen van kanker. Dat zou je kunnen zien als God's wil. Een natuurramp ook. Een vliegtuig missen en daardoor niet neerstorten idem.

Zelfmoord plegen is iets wat onder de vrije wil valt. Alles wat je kunt veranderen valt onder vrije wil. Of je goed je best doet op school en doorstudeert, is vrije wil. Of je een baan zoekt of teert op de bijstand is vrije wil. Enz...

Dus blijft toch de vraag: Als natuurrampen vallen onder God's wil (het lot), iets waar zowel Christenen als moslims in geloven, wat heeft God dan tegen moslims? En denken ze echt door veel te bidden en te verhuizen het noodlot af te kunnen wenden?
pi_43968105
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 18:09 schreef Gia het volgende:
Als natuurrampen vallen onder God's wil (het lot), iets waar zowel Christenen als moslims in geloven, wat heeft God dan tegen moslims?
de watersnoodramp was in het christelijke zeeland. en Katrina in New Orleans.
geloof jij ook dat God de natuurrampen wil ?
pi_43968948
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 16:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus als ik een vliegtuig mis en dat vliegtuig stort neer, dan was dat niet zomaar geluk, maar Gods wil?
Neem aan dat je het daar mee eens bent.
God geeft de vrije loop aan je leven en wat er om heen gebeurd
quote:
Ben je het er dan ook mee eens dat aardbevingen, overstromingen enz.... God's straf is?

Waarom worden dan zo vaak moslims hierdoor getroffen?
Nee niet echt, veel moslims ervaren dat ook als een Enkeltje naar Allah.
  dinsdag 28 november 2006 @ 20:00:53 #95
3542 Gia
User under construction
pi_43971620
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 18:12 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Tja, goh, vergelijk het aantal doden met het aantal doden van de Tsunami. Ik noem maar een zijstraat.
Ik heb overigens ook nooit beweerd dat natuurrampen alleen maar moslims treffen, maar wel het vaakst.

Maar goed, ook dat zien moslims dus als een beloning, want wreed uit deze wereld weggerukt worden is een enkeltje Allah.
pi_43971773
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 20:00 schreef Gia het volgende:

Maar goed, ook dat zien moslims dus als een beloning, want wreed uit deze wereld weggerukt worden is een enkeltje Allah.
Ik zei veel moslims, niet moslims in het algemeen.
  dinsdag 28 november 2006 @ 21:14:49 #97
8369 speknek
Another day another slay
pi_43974075
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 18:12 schreef het_fokschaap het volgende:
Een apart verschil is het wel. De aardbeving en daaropvolgende tsunami die devoot Katholiek Lissabon in 1755 vrijwel compleet verwoestte, was een van de bepalendste gebeurtenissen in de Europese religieuze geschiedenis, en werkte als katalysator van de Verlichting. Op de Islamitische beleving van de bevolking van Indonesië lijkt de tsunami nagenoeg geen effect te hebben.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_43975619
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 21:14 schreef speknek het volgende:
Op de Islamitische beleving van de bevolking van Indonesië lijkt de tsunami nagenoeg geen effect te hebben.
De uitroep "Allah's wil" is dan ineens verdwenen inderdaad.

Ik vraag me af waarom deze discussie op het Christendom toegespitst is. Elk individu zal zijn of haar geloof op een eigen manier beleven, ongeacht over welk geloof of levenswijze je het hebt.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_43983661
Natuurlijk beleeft ieder zijn geloof of ongeloof op zijn eigen manier. Daar is deze topic dan ook niet voor bedoeld. Het gaat mij om het het beeld dat andere mensen hebben van mensen die de eerder genoemde stellingen uitspreken en zich desondanks gelovig noemen. Het gaat mij dus om de perceptie, al zal dit bij de betrokkenen diep van binnen angstwekkend dicht in de buurt van de waarheid zitten.

ps. Iedereen zal ook wel gezien dat ik bij team 1, net als bij team 0, hypocriet er bij heb gezet. Dat is mijn eigen bijdrage aan deze uiterst interessante topic.
  woensdag 29 november 2006 @ 10:35:12 #100
3542 Gia
User under construction
pi_43985188
quote:
Op woensdag 29 november 2006 09:20 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Het gaat mij om het het beeld dat andere mensen hebben van mensen die de eerder genoemde stellingen uitspreken en zich desondanks gelovig noemen.
Het is niet aan jou noch aan iemand anders om te oordelen of iemand op de juiste manier gelooft. Geloven is een persoonlijke aangelegenheid.

Ik kan me voorstellen dat jij als moslim gewend bent aan geloven volgens strikte regels. De koran heeft echt voorschriften over wat je allemaal moet doen om een goede moslims te zijn.
Dan lijkt het me inderdaad moeilijk om je voor te stellen dat dit bij andere geloven niet zo is.

Wij hebben de 10 geboden, en daar houd ik me ook zo veel mogelijk aan. Maar wij hebben bijvoorbeeld geen plicht om te bidden. Wij hebben de mogelijheid om te bidden, wanneer wij daar behoefte aan hebben. Wij hebben geen plicht om naar de kerk te gaan. De kerk staat gewoon, vroeger altijd, maar dat kan niet meer, open voor wie samen met anderen wil bidden. Vroeger was er de biecht. Toen werd aan mensen voorbehouden dat dat verplicht was, maar dat is dus helemaal niet zo. Ook dat is optioneel.

Verder is het, gelukkig, ook niet verplicht om alle verhalen uit de bijbel letterlijk te geloven. De meeste verhalen zijn bedoeld als metafoor, zo wordt dit in de kerk ook vaak uitgelegd, die je kunt vertalen naar de huidige tijd en maatschappij, wat ook altijd in de preek uitgelegd wordt.

In de mis heb je dus een lezing uit het OT en een bijpassende lezing uit het NT. Bij de eerste mag je gewoon blijven zitten en die wordt voorgelezen door een lezer. Bij de tweede moet je gaan staan en die wordt voorgelezen door de pastoor, geflankeerd door twee misdienaars met flambouwen.
Duidelijk is dat dus de tweede lezing, uit het evangelie van een van de apostelen, het belangrijkst is. Hierna volgt een preek, waarin de teksten uitgelegd worden, vertaald naar de hedendaagse maatschappij.

Geloven heeft dus niets te maken met letterlijk geloven van elke zin die in de bijbel staat. Ik begrijp dat dit bij moslims anders is, maar leg je er nu eens bij neer dat dit niet bij elk geloof zo is.

En dan kun jij mij honderd keer een slechte Christen vinden, daar geef ik duizend keer niks om. Omdat jouw oordeel daarover niet telt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')