abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44439841
quote:
Op donderdag 14 december 2006 21:44 schreef venomsnake het volgende:

[..]

bron
Duurt nog bijna drie maanden tot die verkiezingen. In die tijd kan een hoop gebeuren. In drie maanden tijd voor de kamerverkiezingen maakte het CDA een groot deel van haar verlies weer goed, en verloor de PVDA massaal zetels aan de SP.

Als je de opiniepeilingen van drie maanden voor de kamerverkiezingen vergelijkt met de kamerverkiezingen, dan zijn er bijzonder weinig overeenkomsten (zelfs met de exit-polls vallen de overeenkomsten nog bar tegen).
pi_44439886
Leuk zo'n totaal onbestuurbaar land. En het einde is nog lang niet in zicht. Met dank aan de stemmers die gingen voor "sociaal". Hoe grappig.

"Sociaal" is voor mij echt het kotswoordje van 2006 EN 2007 geworden, linkse pietpraatwoordje.
pi_44440599
quote:
Op donderdag 14 december 2006 22:02 schreef BretsiG het volgende:
Leuk zo'n totaal onbestuurbaar land. En het einde is nog lang niet in zicht. Met dank aan de stemmers die gingen voor "sociaal". Hoe grappig.
Bijna goed.
Leuk zo'n totaal onbestuurbaar land. En het einde is nog lang niet in zicht. Met dank aan de stemmers.
pi_44441142
quote:
Op donderdag 14 december 2006 22:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Bijna goed.
Leuk zo'n totaal onbestuurbaar land. En het einde is nog lang niet in zicht. Met dank aan de stemmers.
Zonder het opgeklopt woordje "sociaal" (mede dankzij de media) zouden we nooit in deze situatie terecht zijn gekomen. We leven Godverdomme in bijna het meest sociale land ter wereld!

Ik walg nog steeds van de verspreide leugens en overdrijvingen. En massa's zijn er ingetrapt en krabben zich nu achter de oren.
  donderdag 14 december 2006 @ 23:09:22 #105
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_44442439
Ah! Peilingen. Balkenende heeft de onzin daarvan wel bewezen. Vier jaar lang afgeschilderd als kansloos tegenover Wouter Bos en hij wint gewoon
Pugna Pro Patria
pi_44450175
quote:
Op donderdag 14 december 2006 23:09 schreef Jurgen21 het volgende:
Ah! Peilingen. Balkenende heeft de onzin daarvan wel bewezen. Vier jaar lang afgeschilderd als kansloos tegenover Wouter Bos en hij wint gewoon
Dankzij de goede campagne ja.
pi_44473359
Maurice de Hond:
quote:
Als gevolg van deze ontwikkelingen trekken kiezers fors naar de buitenkant van links en rechts, waardoor zowel PvdA als CDA verliezen. Hierdoor is de SP inmiddels even groot als het CDA, op iets boven de dertig zetels. De PvdA komt rond de 25 zetels en de VVD niet ver daarvan af. De Partij voor de Vrijheid zou inmiddels groter zijn dan vijftien zetels.

Voor de Provinciale Statenverkiezingen betekent dit dat een derde van de kiezers van de partij van Geert Wilders, die niet meedoet aan deze verkiezingen, aangeeft op de VVD te zullen stemmen. De strijd wie de grootste partij wordt op 7 maart zou daarom volgens De Hond best kunnen gaan tussen de VVD en SP.

http://www.volkskrant.nl/(...)vdA_ernstig_verzwakt
Politieke Barometer (in vergelijking met peiling van vorige week):

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
CDA      41
PvdA     34  (+2)
SP       25  (-1)
VVD      22
PVV       8  (-1)
GL        7  
CU        5
D66       4  (+1)
SGP       2 
PvdD      2  (-1)

Het loopt al weer aardig uiteen...
  zaterdag 16 december 2006 @ 00:06:57 #108
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44473417
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 00:04 schreef Kozzmic het volgende:
Maurice de Hond:
[..]

Politieke Barometer (in vergelijking met peiling van vorige week):
[ code verwijderd ]

Het loopt al weer aardig uiteen...
Opvallende cijfers. Hoorde ze op de radio over een andere peiling praten waar het CDA tegen de 30 zetels zou krijgen en de PvdA onder de 25 en de zetels die verloren zouden worden zouden naar de SP en de PVV gaan
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_44473497
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 00:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Opvallende cijfers. Hoorde ze op de radio over een andere peiling praten waar het CDA tegen de 30 zetels zou krijgen en de PvdA onder de 25 en de zetels die verloren zouden worden zouden naar de SP en de PVV gaan
Ja, als je mijn post even goed leest dan zie je dat dat de eerste quote is. De peiling van Maurice de Hond. Bijzonder vage peiling overigens, met de PvdA en de VVD 'rond de 25' en de SP en het CDA 'iets boven de 30'. Moet nog zien dat dat er ook uit gaat komen als hij zondag een exacte peiling presenteert.
  zaterdag 16 december 2006 @ 00:12:30 #110
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44473556
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 00:09 schreef Kozzmic het volgende:
Ja, als je mijn post even goed leest dan zie je dat dat de eerste quote is. De peiling van Maurice de Hond. Bijzonder vage peiling overigens, met de PvdA en de VVD 'rond de 25' en de SP en het CDA 'iets boven de 30'. Moet nog zien dat dat er ook uit gaat komen als hij zondag een exacte peiling presenteert.
Als dat waar is zou dat helemaal rampzallige coalitie onderhandelingen betekenen......
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_44474748
Wacht eens even.

Moeten wij als kritische burgers nu deze cijfertjes als zoete koek slikken? Alle peilers zijn bij de verkiezingen keihard door de mand gevallen, er bleek geen kont van te kloppen. En nu gaan ze gewoon door alsof er niets aan de hand is.

Zolang ze de methodes niet hebben aangepast en een serieuze poging hebben gedaan om mensen ervan te overtuigen dat ze het beter doen geloof ik geen zak meer van die cijfertjes.
pi_44474776
quote:
Hierdoor is de SP inmiddels even groot als het CDA, op iets boven de dertig zetels.
Is dit serieus wat De Hond ons probeert te verkopen???!?!
pi_44474843
Nog even ter herinnering, een medewerker van TNS Nipo over de exit poll op 22 november:

"Deze exitpoll is bijzonder nauwkeurig. Er zal hoogstens 1 zetel afwijken, maar dat verwacht ik al eigenlijk niet."

Zie hier een vergelijking van de twee exitpolls met de uitslag:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
== EXITPOLLS 22 NOVEMBER 2006 ==

De Hond  TNS Nipo Uitslag
CDA      43       38       41
PvdA     35       34       33
VVD      21       20       22
SP       24       30       25
GL        8        6        7
Fortuyn   0        0        0
D66       2        2        3
CU        5        7        6
SGP       2        2        2
PVV       6        8        9
EenNL     1        1        0
PvdD      3        2        2
?>

Opdat wij niet vergeten.

[ Bericht 23% gewijzigd door Genverbrander op 16-12-2006 16:52:32 ]
pi_44476935
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 01:17 schreef Genverbrander het volgende:
Nog even ter herinnering, een medewerker van TNS Nipo over de exit poll op 22 november:

"Deze exitpoll is bijzonder nauwkeurig. Er zal hoogstens 1 zetel afwijken, maar dat verwacht ik al eigenlijk niet."

Dit is waar hij en de heer De Hond mee aankwam:
[ code verwijderd ]

Opdat wij niet vergeten.
Idd, ik hecht er ook niet zoveel waarde aan.
  zaterdag 16 december 2006 @ 14:24:16 #115
138783 Visitor1982
The Name of the Game
pi_44481845
De peilingen van NOVA zijn altijd al het betrouwbaarst geweest...
the truth is out there... and it hurts!
  zaterdag 16 december 2006 @ 15:55:12 #116
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_44483748
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 00:12 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Als dat waar is zou dat helemaal rampzallige coalitie onderhandelingen betekenen......
Welnee, je ziet in de eerste maand na verkiezingen altijd dat de winnaars verder doorgroeien en de verliezers nog verder wegzakken in de peilingen.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zaterdag 16 december 2006 @ 19:47:51 #117
162483 Haaglander
Zoo ik iets ben ....
pi_44489378
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 01:17 schreef Genverbrander het volgende:

Zie hier een vergelijking van de twee exitpolls met de uitslag:
[ code verwijderd ]

Opdat wij niet vergeten.
Waarom lach je? Ik lees dat 9 van de 12 partijen een afwijking kennen van 0-1 zetel. Een mooi voorspellingsresultaat dus.
Lekkeâh bèdehand. Nâh je zin?
pi_44497263
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 19:47 schreef Haaglander het volgende:

[..]

Waarom lach je? Ik lees dat 9 van de 12 partijen een afwijking kennen van 0-1 zetel. Een mooi voorspellingsresultaat dus.
Optimist.

TNS Nipo die de SP vijf zetels hoger inschat, da's vrij dramatisch hoor. Hij beloofde in het totaal maar hoogstens 1 zetel in totaal fout. Het zou een 99% voorspellingsinterval zijn. En Maurice de Hond zat er bij de PVV van Wilders maar liefst 3 zetels onder.

We weten nu dus van de peilingen van TNS Nipo: het zetelaantal kan 5 zetels afwijken van het voorspelde aantal. Dan heb je er dus niets aan.

Dat krijg je ervan als je niet met aselecte steekproeven werkt.
pi_44502035
De nieuwste 'echte' peiling van De Hond laat zien wat hij afgelopen week in het persbericht al min of meer aankondigde. De SP valt iets lager uit en de PvdA wat hoger.

De aangegeven +en en -en zijn de verschillen met de peiling van vorige week zondag...

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
CDA      32 (-8)
PvdA     29 (-1)
SP       29 (+2)
VVD      26 (+5)
PVV      15 (+4)
GL        6 (-1)
CU        6
D66       3
SGP       2
PvdD      2 (-1)
  zondag 17 december 2006 @ 11:41:47 #120
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_44502125
Pittig! Was te verwachten dat het CDA zou verliezen aan VVD en PVV.

Toch wel opmerkelijke verschillen met Interview/NSS. Die gaf nauwelijks verschuivingen aan. Wat verder duidelijk wordt is dat geen enkele partij meer kan rekenen op een vaste, stabiele achterban. Het Nederlandse electoraat verschuift elke dag en schiet alle kanten op. Als in één week verschuivingen mogelijk zijn zoals De Hond die nu peilt, dan is het wel duidelijk dat politieke partijen gewoon hun eigen koers moeten varen, niet moeten letten op dagpeilingen en gewoon over vier jaar kijken waar het schip strandt.
Pugna Pro Patria
pi_44502625
quote:
Op zondag 17 december 2006 11:41 schreef Jurgen21 het volgende:

Toch wel opmerkelijke verschillen met Interview/NSS.
Ik heb bij De Hond wel eens het idee dat hij wekelijkse verschillen groter maakt om mediaaandacht te genereren. Het is ook opmerkelijk dat toen we steeds dichter bij de verkiezingen kwamen de peilingen van De Hond en Interview/NSS steeds dichter bij elkaar kwamen te liggen. En nu de verkiezingen geweest zijn, wijkt het weer enorm af.
pi_44502850
quote:
Op zondag 17 december 2006 11:36 schreef Kozzmic het volgende:
De nieuwste 'echte' peiling van De Hond laat zien wat hij afgelopen week in het persbericht al min of meer aankondigde. De SP valt iets lager uit en de PvdA wat hoger.

De aangegeven +en en -en zijn de verschillen met de peiling van vorige week zondag...
[ code verwijderd ]
Iedereen 30 zetels!

zondag 17 december 2006 @ 12:25:00 #123
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44502904
Zo, 8 zetels in 1 week verliezen. Het blijft natuurlijk De Hond, die heeft door zijn manier van peilen altijd wel van die radicale verschuivingen, hoewel er wel trends zijn te ontdekken.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_44502916
quote:
Op zondag 17 december 2006 12:10 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik heb bij De Hond wel eens het idee dat hij wekelijkse verschillen groter maakt om mediaaandacht te genereren. Het is ook opmerkelijk dat toen we steeds dichter bij de verkiezingen kwamen de peilingen van De Hond en Interview/NSS steeds dichter bij elkaar kwamen te liggen. En nu de verkiezingen geweest zijn, wijkt het weer enorm af.
Je vergeet alleen dat Nova richting De Hond kroop in de weken voor de verkiezingen, en niet andersom.
pi_44502966
quote:
Op zondag 17 december 2006 12:25 schreef Sidekick het volgende:
Zo, 8 zetels in 1 week verliezen. Het blijft natuurlijk De Hond, die heeft door zijn manier van peilen altijd wel van die radicale verschuivingen, hoewel er wel trends zijn te ontdekken.
Sja nauwkeuig zijn de peilingen niet. Maar het zou me niet verbazen als De Hond hier gelijk heeft. Dat is de straf voor het CDA, de achterban is de afgelopen jaren compleet verrechtst en nu ze een knieval naar links hebben gemaakt haakt iedereen massaal af. Dat heb ik altijd al voorspeld. Het CDA onder Balkenende kan alleen groot worden in een rechts kabinet. Ik voorspel nu dan ook het einde van het CDA-tijdperk.

Maar wel raar dat VVD wint, zij hebben immers ook fors toegegeven in de pardonkwestie.

[ Bericht 5% gewijzigd door Genverbrander op 17-12-2006 17:09:20 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')