abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43905309
quote:
Blair bedroefd over Britse rol in slavernij
LONDEN - De Britse premier zal zondag zijn diepe bedroefdheid uitspreken over de Britse rol in de slavenhandel. De stap komt bijna tweehonderd jaar nadat het land wetten aannam waarmee de handel werd afgeschaft. Het is echter geen volledige verontschuldiging, aldus de Britse zondagskrant The Observer.

'Ik geloof dat de tweehonderdjarige herdenking ons een kans biedt om niet alleen te zeggen hoe ontzettend schandelijk de slavenhandel was ... maar ook om onze diepe bedroefdheid uit te spreken dat het ooit heeft kunnen gebeuren', citeert de zondagskrant een uitspraak van Blair die in de krant New Nation zal worden geplaatst. New Nation richt zich specifiek op de zwarte Britse gemeenschap.

bron
Hier geeft Tony Blair een goed voorbeeld hoe je kan omgaan met een grote schandvlek in de vaderlandse geschiedenis. Dat is heel wat anders wat onze Jan Peter Balkenende deed tijdens de Algemene Beschouwingen: het in de hemel prijzen van de VOC..

Aangezien dat Balkenene internationaal gezien zich gedraagd als een meeloper (zeker als het gaat om GB en USA) ben ik erg benieuwd of Balkenende dit voorbeeld van Tony Blair gaat opvolgen....

Of zal hij zich daarvoor veel te goed voelen?

Wie?
  zondag 26 november 2006 @ 15:00:57 #2
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_43905402
ik ben absoluut geen Balkenende fan, maar iedereen met een beetje gezond verstand snapt toch wel dat Balkenende's uitspraak gewoon heel ongelukkig was en dat hij doelde op de mentaliteit van 'schouders eronder en laten we wat maken van dit land' en niet op de slavenhandel.

Dit stokpaardje wordt zo gruwelijk vaak bereden door anti-balkenende mensen dat het gewoon zielig is af en toe. Pak die man is aan op inhoudelijke zaken in plaats van steeds maar die, toegegeven, domme, uitspraak tot in den treure te herhalen.
pi_43905561
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:00 schreef problematiQue het volgende:
ik ben absoluut geen Balkenende fan, maar iedereen met een beetje gezond verstand snapt toch wel dat Balkenende's uitspraak gewoon heel ongelukkig was en dat hij doelde op de mentaliteit van 'schouders eronder en laten we wat maken van dit land' en niet op de slavenhandel.

Dit stokpaardje wordt zo gruwelijk vaak bereden door anti-balkenende mensen dat het gewoon zielig is af en toe. Pak die man is aan op inhoudelijke zaken in plaats van steeds maar die, toegegeven, domme, uitspraak tot in den treure te herhalen.
Nee, het gaat mij niet om het herhalen. Het gaat hier om dat Blair hier een mooi gebaar maakt.....en Balkenende zou dit ook hier kunnen doen. De VOC-tijd was destijds vreselijk voor vele mensen destijds.....is een gebaar (postum) dan zoveel gevraagd?
pi_43905583
Het is ongetwijfeld goed bedoeld, maar ik vraag me in dit soort gevallen altijd af 'What's next?'.
  zondag 26 november 2006 @ 15:08:48 #5
158292 problematiQue
pi_43905639
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:06 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee, het gaat mij niet om het herhalen. Het gaat hier om dat Blair hier een mooi gebaar maakt.....en Balkenende zou dit ook hier kunnen doen. De VOC-tijd was destijds vreselijk voor vele mensen destijds.....is een gebaar (postum) dan zoveel gevraagd?
Het is maar wat je een mooi gebaar noemt. Het zou mij verbazen als hij echt berouw heeft om iets wat 200 jaar geleden is gebeurd. Het is erg ja, het moet niet vergeten worden en zeker niet worden herhaald en dat Blair het bij het 200 jarige 'jubileum' van de anti-slavernij wetgeving aanhaalt is logisch. Maar waaorm zou Balkenende zich nu wéér namens Nederland zich moeten verontschuldigen? Ik zie echt niet waarom.
pi_43905650
Ik snap niet dat mensen zich beledigd voelen wanneer JPB de VOC aanhaalt. De VOC deed helemaal niet aan slavenhandel, dat was de WIC.

Leuk, die afkortingen...
pi_43905663
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:07 schreef Tirion het volgende:
Het is ongetwijfeld goed bedoeld, maar ik vraag me in dit soort gevallen altijd af 'What's next?'.
Tja, het is altijd de kunst om uit te vissen of en zo ja wat de verborgen agenda in deze is.......Er kunnen idd meerdere dingen tegelijk afspelen en niet (helemaal) los van elkaar worden gezien.....

Benieuwd idd.
  zondag 26 november 2006 @ 15:11:38 #8
158292 problematiQue
pi_43905712
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:09 schreef Anathema_NL het volgende:
Ik snap niet dat mensen zich beledigd voelen wanneer JPB de VOC aanhaalt. De VOC deed helemaal niet aan slavenhandel, dat was de WIC.

Leuk, die afkortingen...
nog zo'n misvatting die met de mantel der electoraal gewin wordt bedekt.
pi_43905788
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:06 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

De VOC-tijd was destijds vreselijk voor vele mensen destijds.....is een gebaar (postum) dan zoveel gevraagd?
En het nut van zo'n gebaar is????

"Sorry mensen, dat personen, die mogelijk niet gerelateerd zijn aan mij, maar wel 100'den jaren geleden in hetzelfde land leefden als ik nu doe, andere personen, die mogelijk niet aan jullie gerelateerd zijn, maar wel in het zelfde land woonden als jullie doen of deden, slecht hebben behandeld, vermoord of verkocht, 100'den jaren geleden.
Personen echter die wel door de andere personen 100'den jaren geleden uit Afrikaanse dorpjes zijn gesleepd, zodat er nu 1000'den wel gerelateerde mensen in ons en andere landen grote mate van welvaart en geluk mogen proeven"

Dat het niet goed is wat er toen gebeurt is, mag duidelijk zijn, maar om nu nog moeilijk er over te doen? Get over it zou ik zegggen....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_43905840
Was Nederland niet de grondlegger van de Slavenhandel...
  zondag 26 november 2006 @ 15:16:58 #11
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_43905853
Wanneer gaan ze om excuses vragen aan de Afrikaanse mensen die hun eigen mensen aan de blanken en arabieren verkochten? Dit gaat natuurlijk helemaal nergens over.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  zondag 26 november 2006 @ 15:17:00 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_43905854
Beetje nutteloos, praktisch heel de wereld heeft zich schuldig gemaakt aan slavenhandel. Dat is zoiets als wanneer Hitler z'n verontschuldigingen aan Stalin maakt voor de dode Russen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 26 november 2006 @ 15:17:55 #13
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_43905876
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:16 schreef R_Style het volgende:
Ja, slavernij kwam helemaal niet voor in Afrika, Midden-Oosten of waar dan ook, toen de slechte grote blanke man kwam was er opeens slavernij.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  zondag 26 november 2006 @ 15:18:43 #14
158292 problematiQue
pi_43905894
quote:
!!!!!!

Slavenhandel bestond al onder meer bij de oude grieken en romeinen, dat was echt niet 'ons' idee!
  zondag 26 november 2006 @ 15:19:40 #15
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43905913
quote:
Nee dat waren de Romeinen. Lees de stripboeken van Asterix en Obelix er maar op na .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 26 november 2006 @ 15:19:41 #16
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_43905915
En voor de 400e keer: De VOC had niet tot nauwelijks iets met slavenhandel van doen. De WIC wel.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_43906068
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:09 schreef Anathema_NL het volgende:

Leuk, die afkortingen...
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En voor de 400e keer: De VOC had niet tot nauwelijks iets met slavenhandel van doen. De WIC wel.
Draagt wel degelijk de smet op het verleden..........het was van Balk gewoon niet handig om dat in het Kamerdebat aan te halen, het ligt wel erg gevoelig. Het gaat hier in dit topic dat Blair bedroeft uitlaat over de slavenhandel en dat is een goed gebaar dunkt mij en voor Nederland een voorbeeld zou kunnen zijn. Nederland heeft overduidelijk ook dat slavenverledenverleden, of je het onder VOC en/of WIC schaart zal mij verder een rotzorg zijn...

zondag 26 november 2006 @ 15:29:14 #18
66444 Lord_Vetinari
pi_43906149
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:26 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Draagt wel diedegelijk de smet op hetverleden..........het was van Balk gewoon niet handig om dat in het Kamerdebat aan te halen. Het gaat hier in dit topic dat Blair bedroeft uitlaat over de slavenhandel en dat is een goed gebaar dunkt mij. Nederland heeft overduidelijk ook dat slavenverledenverleden, of je het onder VOC en/of WIC schaart zal mij verder een rotzorg zijn...

Afgezien daarvan vind ik het getuigen van een ongelofelijke zwakte om je 400 jaar na dato te gaan verontschuldigen voor iets waar je zelf part noch deel aan hebt gehad. Zeker in het geval van Blair. Het halve Britse Empire is gebouwd op slavernij. Gaat ie nou ook schadevergoeding betalen aan ex-kolonieën? Balkenende is helemaal niet mijn vriend, maar hij heeft groot gelijk als hij het onzin vindt om je te gaan verontschuldigen voor daden van je voorouders. Zeker als het om zaken gaat die in die tijd volkomen normaal waren.
  zondag 26 november 2006 @ 15:30:10 #19
8369 speknek
Another day another slay
pi_43906175
Dikke nonsens. Mensen die Balkenende's VOC opmerking naar slavernij trekken zijn gewoon extreem achterlijke mensen die opzoek zijn naar een stok om mee te slaan. Het was met afstand het dieptepunt uit de hele campagnetijd.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 26 november 2006 @ 15:31:09 #20
158292 problematiQue
pi_43906208
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:26 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

[..]

Draagt wel degelijk de smet op het verleden..........het was van Balk gewoon niet handig om dat in het Kamerdebat aan te halen, het ligt wel erg gevoelig. Het gaat hier in dit topic dat Blair bedroeft uitlaat over de slavenhandel en dat is een goed gebaar dunkt mij en voor Nederland een voorbeeld zou kunnen zijn. Nederland heeft overduidelijk ook dat slavenverledenverleden, of je het onder VOC en/of WIC schaart zal mij verder een rotzorg zijn...
hebben we dat al niet tig keer gedaan? Welke quasi-slachtoffers eisen nog een verontschuldiging?
pi_43906268
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Balkenende is helemaal niet mijn vriend, maar hij heeft groot gelijk als hij het onzin vindt om je te gaan verontschuldigen voor daden van je voorouders. Zeker als het om zaken gaat die in die tijd volkomen normaal waren.
Zou Duitsland ook zo wegkomen, want die vonden WOII toen ook volsterkt normaal.....
  zondag 26 november 2006 @ 15:33:57 #22
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_43906287
quote:
Nee, maar apartheid is wel een nederlands restant van de handel in afrika.
Wat je vindt, ...
  zondag 26 november 2006 @ 15:34:31 #23
66444 Lord_Vetinari
pi_43906298
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Zou Duitsland ook zo wegkomen, want die vonden WOII toen ook volsterkt normaal.....
Gelul. Genocide is nooit 'volstrekt normaal' geweest. Iedereen deed aan slavernij. Deed ten tijde van WO2 ook iedereen aan genocide, soms?
pi_43906315
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:00 schreef problematiQue het volgende:

Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_43906319
quote:
Op zondag 26 november 2006 15:30 schreef speknek het volgende:
Dikke nonsens. Mensen die Balkenende's VOC opmerking naar slavernij trekken zijn gewoon extreem achterlijke mensen die opzoek zijn naar een stok om mee te slaan. Het was met afstand het dieptepunt uit de hele campagnetijd.
Helemaal mee eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')