Nee toch? Wij krijgen gewoon 1/3 van de belasting en 1/3 van de werkgevers. Alleen als je werkgever niet betaald is het toch anders?quote:Op zaterdag 25 november 2006 13:33 schreef texelonia het volgende:
En zoals ik al zei krijgen wij van de kinderopvang best veel vergoed. Wij betalen voor 1 kind, 2 dagen per week, 420 euro per maand, en krijgen daarvan bijna 300 vergoed. Maar dat ligt dus aan je inkomen, hoe lager je (gezamenlijk) inkomen, hoe hoger de vergoeding.
Hangt geheel af van het type eigen zaak, dus bv, nv, vof etc... Soms krijg je "loon" van je eigen bedrijf, soms krijg je de directe winst, dat wordt anders behandeld. Heeft hij een (externe) boekhouder aan wie hij het kan vragen? Of huur een keer een belastingconsulent in, kun je heel wat wijzer van worden.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:32 schreef PM-girl het volgende:
Daarom weet ik ook niet hoe die kinderkorting werkt en of we daar uberhaupt voor in aanmerking zouden komen (gaat het daar om bruto of netto loon?). Zijn inkomsten uit een eigen zaak namelijk te bestempelen als loon?
Ik heb geen uitgebreide berekeningen gemaakt van tevoren. Dat qua kinderopvang en werk hadden we wel al besproken hoe we dat zouden gaan doen. Hoewel, eigenlijk was 3 dagen kinderdagverblijf de bedoeling. Maar mijn schoonouders kwamen ineens met het idee dat zij graag 1 dag wilden oppassen toen ik zwanger was. Prima dus.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:22 schreef LittleMissSunshine het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden, klink best positief allemaalHebben jullie vantevoren helemaal uitgerekend of het financieel allemaal wel zou kunnen, of dacht je gewoon "we gaan ervoor en we zien vanzelf wel hoe het loopt" ? En hadden jullie al gepland over wat je zou gaan doen met werk en kinderopvang, of kwam dat later pas?
Is het bij niemand echt heel erg tegengevallen? Dat je door minder werken en kinderopvang er zoveel op achteruit ging dat je echt in de problemen kwam? Het gaat me niet om mijn eigen rijkdom hè, maar ik wil natuurlijk wel gewoon in m'n eigen huisje kunnen blijven wonen, de rekeningen kunnen betalen, en m'n kindje onderhouden.
Denk niet dat je veel aan werken toekomt als er een kleintje thuis is!quote:Op zaterdag 25 november 2006 23:04 schreef Fendy het volgende:
Daarnaast werk ik best vaak thuis, dus op dagen dat het goed uitkomt zorgt papa gewoon voor kleintje.
Mwah... Mijn ouders hebben een bedrijf aan huis. Mijn moeder deed het administratieve deel, terwijl er ook nog vier kinderen in huis liepen. Ze wist 't zo te plannen dat 't in slaapperiodes viel, en dat ze 's avonds nog wat deed, als wij op bed lagen. Was echt een kwestie van goed plannen en efficient te werk gaan.quote:Op zondag 26 november 2006 10:28 schreef PM-girl het volgende:
Denk niet dat je veel aan werken toekomt als er een kleintje thuis is!![]()
Mag ik vragen waarvan dan?quote:Op zondag 26 november 2006 10:51 schreef MeNicole het volgende:
Hier gaat Kevin nog naar school en ik zit thuis. We komen heel goed rond hoor![]()
Dat mag.quote:
PM, ook als zelfstandig ondernemer heb je recht op de Kindertoeslag. Het wordt bepaald aan de hand van het verzamelinkomen dat op je belastingaangifte staat. Het is dus wel afhankelijk van wat jouw partner 'verdiend' (als ie te veel winst maakt....en niet genoeg kosten heeft, dan kan het verzamelinkomen te hoog uitkomen voor de belastingdienst).quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:32 schreef PM-girl het volgende:
Wij wisten wel dat we voorlopig niet krap zouden komen te zitten door ons inkomen, er was een goede basis voor kinderen wat dat betreft. Maarje weet van te voren toch nooit wat je precies gaat uitgeven, naast de basis.
Stel je kindje wordt ziek, of er gebeurt iets met 1 van de ouders, dat kan ook kosten met zich mee brengen. Je gaat er niet vanuit en gelukkig gebeurt het niet vaak, maar helemaal zeker weten kun je het nooit.
En met bijvoorbeeld marktplaats kun je een heel eind komen, anderen kiezen weer voor alles nieuw. Dat is ieder voor zich, maar het kan veel geld schelen.
Wij maken (nog) geen gebruik van een kdv, lijkt me erg duur en ik vraag me af wat wij terug zouden krijgen, omdat vriendje een eigen zaak heeft.
Daarom weet ik ook niet hoe die kinderkorting werkt en of we daar uberhaupt voor in aanmerking zouden komen (gaat het daar om bruto of netto loon?). Zijn inkomsten uit een eigen zaak namelijk te bestempelen als loon?
Ik denk dat als je een redelijke basis hebt qua inkomen omdat je 1 of 2 contracten hebt, je financieel prima aan kinderen kunt beginnen.
Op zich hou ik er ook rekening mee dat ik ook weggeroepen kan worden tijdens een dag thuiswerken, kan maar zo zijn dat ik dan naar een werklocatie moet om dingen te doen ofzo, dus in dat opzicht heb je wel gelijk. Verder deel ik mijn eigen werk in dus kan ik ook zorgen dat het rustig is.quote:Op zondag 26 november 2006 10:28 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Ok, dankjewel!quote:Op zondag 26 november 2006 12:05 schreef chacama het volgende:
[..]
PM, ook als zelfstandig ondernemer heb je recht op de Kindertoeslag. Het wordt bepaald aan de hand van het verzamelinkomen dat op je belastingaangifte staat. Het is dus wel afhankelijk van wat jouw partner 'verdiend' (als ie te veel winst maakt....en niet genoeg kosten heeft, dan kan het verzamelinkomen te hoog uitkomen voor de belastingdienst).
Wij hebben zelf de afgelopen 3 jaar het maximaal vergoedbare gehad van de belastingdienst. In ons geval is dat op een rekening van ca. 800 euro 606 euro retour. Hoeveel het straks met Maud erbij gaat worden, dat weet ik niet.
Ook de andere toeslagen, huur / zorg.... worden aan de hand van het verzamelinkomen bepaald. Dus misschien hebben jullie daar ook wel recht op.
Wij hebben trouwens wel heel erg zitten rekenen. Maar dat kwam ook omdat ik in principe voor het hoofdinkomen zorgde. Ik werkte toen nog in vaste dienst en mijn salaris was ons leefgeld. Minder werken betekende dus ook minder geld. Maar we hebben het gered.
Tof dat je erop antwoorden wou, niet dat de situatie van jou bij ons van toepassing is, maar ik ben nu al een beetje alles aan het nalopen of het ooit mogelijk moet zijn dat ik zou stoppen met werken bij het krijgen van een kindje terwijl mn man blijft werken.quote:Op zondag 26 november 2006 12:04 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Dat mag.
Kevin die krijgt studiefananciering en partner toeslag. Dit omdat we een kind in huis hebben onder de 18. Maar wel op voorwaarde dat ik niet meer verdien dan 500 euro in de maand. En dat doe ik dus niet. En dan krijgt Kevin ook nog half wezen geld omdat zijn pa is overleden. En dan vanaf januari krjigen we ook kinderbijslag. En ik heb nu nog een heel klein beetje ww![]()
En dan moet ik ook even zeggen dat we ook volledige huur en zorg toeslag krijgen.
Misschien dat we even moeten verhuizen naar geldzaken. Maar... ik zou jullie/ je vriends accountant het wel even laten uitzoeken. Het heeft ons echt veel geld gescheeld om wel fiscale partners te zijn. In het kort kwam het er op neer dat wat ik afdroeg via mijn loon via het bedrijf weer terugkwam. Hoe dit precies in elkaar zit weet ik niet, maar het scheelde wel mega veel geld op jaarbasis.quote:Op zondag 26 november 2006 13:40 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Ok, dankjewel!
Wij zijn echter geen fiscale partners (ook niet getrouwd en geen eigen huis). Ik hoef nooit een belastingaangifte in te vullen, krijg niets terug en betaal dus ook niets (extra). Dus ik neem aan dat ik niets op kan voeren.
Vriendje natuurlijk wel, zou het dan ook kunnen?
Zorg en huurtoeslag krijgen we niet.
Winst maakt hij nog niet te veel denk ik, hij is pas ruim een jaar bezig. Sowieso kan het pas met de belasting over 2007 denk ik, Simon is dit jaar nog geen 6 maanden in ons huishouden!
Je bedoelt met de rekening van 800 euro de belastingsheffting neem ik aan? 606 euro is dan een flinke korting inderdaad!
Ik blijf voorlopig zelf werken om dingen als pensioen, verzekering geregeld te hebben (en natuurlijk om niet 24/7 op elkaars lip te zitten).
Waarom krijg je in godsnaam half wezengeld?Das toch niet meer van deze tijd??(is toch alleen voor minderjarige kinderen?)quote:Op zondag 26 november 2006 12:04 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Dat mag.
Kevin die krijgt studiefananciering en partner toeslag. Dit omdat we een kind in huis hebben onder de 18. Maar wel op voorwaarde dat ik niet meer verdien dan 500 euro in de maand. En dat doe ik dus niet. En dan krijgt Kevin ook nog half wezen geld omdat zijn pa is overleden. En dan vanaf januari krjigen we ook kinderbijslag. En ik heb nu nog een heel klein beetje ww![]()
En dan moet ik ook even zeggen dat we ook volledige huur en zorg toeslag krijgen.
Mijn vrouw is thuis met de tweeling en we leven van mijn loon en de kinderbijslag, geen enkel probleem.quote:Op zaterdag 25 november 2006 11:00 schreef LittleMissSunshine het volgende:
Zijn jullie minder gaan werken (en dus minder gaan verdienen)? Of gaat je kindje vaak naar de (dure) creche? En kon je dat dan financieel goed opvangen omdat je partner nou eenmaal stinkend rijk isof heb je het op een andere manier opgelost? En hoe vang je dat op als je alleen bent?
Dat wezengeld is gewoon het pensioen dat zijn vader opgebouwd had (of zo iets) en hij krijgt dat ook alleen omdat ie nog naar school gaat. Als ie daar mee stopt dan stopt dat half wezen geld ook.quote:Op zondag 26 november 2006 17:38 schreef Suzziieee het volgende:
[..]
Waarom krijg je in godsnaam half wezengeld?Das toch niet meer van deze tijd??(is toch alleen voor minderjarige kinderen?)
En verder zou ik in jouw geval ook niet meer gaan werken...
Studiefinanciering en partnertoeslag,wezengeld,ww,volledige huur én zorgtoeslag....
Tering....heb ik toch iets verkeerd gedaan...![]()
Met de boodschappen naar Lidl, Aldi. Of bijv. Superdeboer en dan huismerk. Goed op aanbiedingen letten.quote:Op zondag 26 november 2006 17:49 schreef Djeez het volgende:
Ik als man zijnde wil ook ff reageren. Mijn vrouw werkt niet, en ik ben gewoon magazijnmedewerker, dus het is geen vetpot. Maar mijn vrouw krijgt elke maand heffingskorting van de Belastingdienst, dat is zo 'n 175 Euro. Verder hebben we kinderkorting aangevraagd bij de Belastingdienst, dat zal ook zo 'n 100 Euro per maand zijn. Kleertjes kopen we via Marktplaats of de inbrengwinkel hier in de wijk, soms krijgt ze iets moois en duurs van opa en oma. Luiers komen bij de Lidl weg, daar zijn ze niet duur. Potjes voeding heb je ook goedkope B-merken van, die schelen 25 cent met die van Olvarit. Dus, een kind kun je zo duur maken als je zelf wilt!
Kan volgens mij ook met terugwerkende kracht.quote:Op zondag 26 november 2006 18:35 schreef MeNicole het volgende:
Ja die heffingskorting kan ik ook nog wel eens gaan aanvragen![]()
Ik krijg ook halfwezengeld, omdat ik nog studeer. Ik krijg dat 'in godsnaam' omdat mijn vader heel veel jaren lang pensioen heeft opgebouwd, overigens was het niet makkelijk om het los te krijgen, maar ik voel me er niet schuldig om of zo (de organisatie stelde zich ook op het standpunt dat het alleen voor minderjarige kinderen was, maar gelukkig had ik bewijs dat het anders was)quote:Op zondag 26 november 2006 17:38 schreef Suzziieee het volgende:
[..]
Waarom krijg je in godsnaam half wezengeld?Das toch niet meer van deze tijd??(is toch alleen voor minderjarige kinderen?)
Dat gaat makkelijker dan je zou denken PMquote:Op zondag 26 november 2006 10:28 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Wij zij ook al een poos niet meer echt op vakantie geweest, het heeft voor ons geen hoge prioriteit, van het vakantiegeld, wat dus een extraatje was, hebben we altijd andere dingetjes van gekocht, vette rekeningen van betaald of opzij gezet. Maar dat was onze keus, je vakantie kan je idd zo duur maken als je zelf wil.quote:Op maandag 27 november 2006 08:19 schreef CrazyMoon het volgende:
Het enige waar ik tegen op zit is de zomervakantie. Zal dat gaan lukken, maar ja.. dat kun je ook zo goedkoop mogelijk maken.
Misschien hele domme vraag maar hoe kan ik dat aanvragen? Zit al ff op de site vand e belastingdienst te kijken maar kan nergens een aanvraagformulier of zio iets vindenquote:Op zondag 26 november 2006 18:38 schreef Djeez het volgende:
[..]
Kan volgens mij ook met terugwerkende kracht.
Als je fiscaal partner bent, mag je de aftrekposten (zoals hypotheek of algemene heffingskorting) aan elkaar toe bedelen. Afhankelijk van wie wat verdient kan dat heel positief uitpakken.quote:Op maandag 27 november 2006 14:42 schreef CrazyMoon het volgende:
mijn vriend en ik zijn geen fiscaal partner. Als hij straks aangifte doet bij de belastingdienst moet hij mijn gegevens ook invoeren, dan zijn wij fiscaal partner maar hoe je dan elke maand een bedragje krijgt.. geen idee!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |