abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43874449
Brutale vraag Mijn vriend en ik beginnen langzamerhand aan het idee te wennen dat we ook wel een kindje zouden willen. We vragen ons alleen heel erg af hoe dat met de financiën zou moeten.

Ik vraag me dus ook af hoe anderen dat gedaan hebben. Wij zijn nu tweeverdieners en kunnen goed rondkomen, en als ik dan zie dat mensen met een laag inkomen of een uitkering ook gewoon kinderen hebben, denk ik "dan moet het bij ons ook kunnen". Maar tegelijk vraag ik me af hoe ik ooit minder kan gaan werken om bij m'n kind te zijn, of hoe ik de kinderopvang kan betalen, terwijl er tegelijkertijd al zoveel andere bijkomende kosten zijn.

Zijn jullie minder gaan werken (en dus minder gaan verdienen)? Of gaat je kindje vaak naar de (dure) creche? En kon je dat dan financieel goed opvangen omdat je partner nou eenmaal stinkend rijk is of heb je het op een andere manier opgelost? En hoe vang je dat op als je alleen bent?

Maak ik me nu te veel zorgen en overdrijf ik de financiële impact van een kind? Natuurlijk ben ik bereid verre vakanties en dure gadgets op te geven om een kindje te kunnen verzorgen, daar gaat het niet om. Ik vind het alleen zo moeilijk in te schatten welke kosten het met zich meebrengt (dus ook het minder werken of de kinderopvang), en of we dat dus zouden kunnen bolwerken. Bij andere mensen gaat het ook, dus bij ons zal het vast ook wel lukken, maar hoe dan?

(Ik hoef dus niet allemaal bedragen te horen ofzo, zo brutaal ben ik nou ook niet! Ben gewoon benieuwd naar het algemene verhaal erachter )
pi_43875033
Persoonlijk vind ik het reuze meevallen met de kosten van een kind. Het meeste geld zit in de eenmalige aanschaffingen van bijv. een kinderwagen en kinderkamertje. Als je daar af en toe wat geld voor apart zet moet het best te doen, of je zou het tweedehands kunnen kopen. Als je borstvoeding kunt geven dan is dat gratis. Luiers heb je ook goedkope merken van die prima zijn. Kleertjes kunnen heel duur zijn maar bij de Hema hebben ze ook hele leuke kleren. Tuurlijk kost het wel aardig wat geld allemaal bij elkaar, maar je kunt het zo duur maken als je zelf wil. De kinderopvang vind ik ook heel erg meevallen, wij krijgen best wel veel vergoed, maar dat hangt dus van je inkomen af.

Tuurlijk is het goed om de financieën een beetje voor elkaar te hebben als je een kindje wilt, maar ik vind wel dat het vaak overschat wordt. Je hoeft echt niet rijk te zijn voor een kind hoor
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_43877056
ik denk dat er meer geld in de opvang gaat zitten dan in eenmalige uitgaven aan 't kamertje/de wagen tex. je moet er zoals LMS zegt of zelf uren voor inleveren (dus inkomen) of je betaalt die uren aan anderen om voor je kind te zorgen. maar littlemiss, de kosten van kinderopvang (door anderen) worden wel voor een aanzienlijk deel gecompenseerd door je werkgever en de overheid, dat vind ik ook uiteindelijk wel meevallen. wij betalen nu ruim 900 euro per maand aan 2 dagen opvang per week voor 2 kinderen (kinderdagverblijf) en daarvan krijgen we zo'n 600 euro terug. dus dat kost ons slechts 300 euro per maand. (en dan hebben we ook nog 1 dag per week gratis opvang door opa & oma's). maarrr de dagen dat ik thuis ben (2) zou ik anders kunnen werken, én meer carriere maken dus meer verdienen. je moet voor jullie eigen situatie even bekijken hoeveel je dan overhoudt.

kinderen kunnen ook kostenbesparend werken trouwens. je kunt bijvoorbeeld minder vaak zomaar even uit eten gaan.

succes met de beslissing!
pi_43877122
Ik ben tijdelijk gestopt met werken en nu leven we dus echt heel krap. van tweeverdieners naar net boven bijstandsniveau zeg maar. Maar het gaat. Veel naar de lidl, wat bewuster leven en vooral alle onnodige extratjes laten staan.
Van te voren had ik nooit kunnen denken dat ik dat fijn zou vinden, maar het valt me allemaal reuze mee want het is het zó waard...
pi_43877200
Ja ik werkte al parttime, dus hoefde niet minder te gaan werken. Sterker nog, ik ga nu meer werken dan eerst Qua inkomen gingen we er dus niet op achteruit (eerder op vooruit als je bedenkt dat je ook kinderbijslag krijgt en kinderkorting van de belasting).
En zoals ik al zei krijgen wij van de kinderopvang best veel vergoed. Wij betalen voor 1 kind, 2 dagen per week, 420 euro per maand, en krijgen daarvan bijna 300 vergoed. Maar dat ligt dus aan je inkomen, hoe lager je (gezamenlijk) inkomen, hoe hoger de vergoeding.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_43877218
Voor de opvang krijg je best veel terug. Ik vind de kosten meevallen. Wij zijn 1,5 verdieners (waren we al grotendeels, ik zit in een sector met weining fulltime banen). Voordeel voor ons is wel dat we in een goedkope flat wonen, waardoor ik zelfs kan stoppen met werken. Veel aankopen kun je zo duur maken als je wilt. Wij hebben met verbazing staan kijken naar supersonisch-superdure-wandelwagens en kinderkamers van duizenden euro's. Als je dat koopt, wordt het al snel duur.

Wat bixis zegt, is zeker zo. We gaan minder weg nu, bespaart behoorlijk.

Ik wil graag bestrijden dat borstvoeding gratis is. Met de speciale beha's, shirts, kolf, bewaarbekers, pads en anti-spruwmiddeltjes ( ) is het vast goedkoper dan kv, maar zeker niet gratis.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_43877245
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 13:33 schreef texelonia het volgende:
En zoals ik al zei krijgen wij van de kinderopvang best veel vergoed. Wij betalen voor 1 kind, 2 dagen per week, 420 euro per maand, en krijgen daarvan bijna 300 vergoed. Maar dat ligt dus aan je inkomen, hoe lager je (gezamenlijk) inkomen, hoe hoger de vergoeding.
Nee toch? Wij krijgen gewoon 1/3 van de belasting en 1/3 van de werkgevers. Alleen als je werkgever niet betaald is het toch anders?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_43877307
Wat je van de belasting terugkrijgt hangt af van je inkomen en is niet perse een derde, al komt het voor veel anderhalfverdieners wel zo uit.

En verder is het al meer gezegd, je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Naast de grote aanschaffen (meubilair, kinderwagen en autostoeltje) denk ik dat de grootste blijvende kostenpost inderdaad kinderopvang is.
pi_43877414
Ik vind het ook best meevallen.

Ik werkte altijd full-time, mijn man ook. Na de bevalling ben ik 3 dagen gaan werken en onze dochter gaat 2 dagen naar de opvang. Mijn man werkt 4 dagen en gaat 1 dag naar school.

Dus ja, qua inkomen ga je er behoorlijk op achteruit. Maar het verschil bruto is groter dan netto (bij mij althans) en je krijgt idd geld terug van de belasting e.d. WIj betalen 500 euro per maand voor de opvang en krijgen daar zo'n 250 euro van terug. Ik had me het erger voorgesteld dan het daadwerkelijk is.

En wat Bix zegt over dat kinderen ook kostenbesparend kunnen werken. Klinkt gek maar er zit wel een kern van waarheid in. Wij gaan inderdaad veel minder vaak, uit eten, naar de kroeg, naar concerten, weekendjes weg etc. Dus je bestedingspatroon verandert behoorlijk.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_43878112
Bedankt voor jullie antwoorden, klink best positief allemaal Hebben jullie vantevoren helemaal uitgerekend of het financieel allemaal wel zou kunnen, of dacht je gewoon "we gaan ervoor en we zien vanzelf wel hoe het loopt" ? En hadden jullie al gepland over wat je zou gaan doen met werk en kinderopvang, of kwam dat later pas?

Is het bij niemand echt heel erg tegengevallen? Dat je door minder werken en kinderopvang er zoveel op achteruit ging dat je echt in de problemen kwam? Het gaat me niet om mijn eigen rijkdom hè, maar ik wil natuurlijk wel gewoon in m'n eigen huisje kunnen blijven wonen, de rekeningen kunnen betalen, en m'n kindje onderhouden.
pi_43878199
Wij hoefden niet te rekenen, omdat we goedkoop wonen. Toen we op zoek waren naar een koophuis, hebben we er bij de hypotheekberekening wel rekening meegehouden. Niet het maximale lenen dus. Kinderopvang hebben we wel vooraf bedacht. Ik denk dat je eigen instelling het belangrijkste is, vaak kun je het zo duur maken als je zelf wilt.
*OUD heilige*
  zaterdag 25 november 2006 @ 14:32:27 #12
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_43878308
Wij wisten wel dat we voorlopig niet krap zouden komen te zitten door ons inkomen, er was een goede basis voor kinderen wat dat betreft. Maarje weet van te voren toch nooit wat je precies gaat uitgeven, naast de basis.
Stel je kindje wordt ziek, of er gebeurt iets met 1 van de ouders, dat kan ook kosten met zich mee brengen. Je gaat er niet vanuit en gelukkig gebeurt het niet vaak, maar helemaal zeker weten kun je het nooit.
En met bijvoorbeeld marktplaats kun je een heel eind komen, anderen kiezen weer voor alles nieuw. Dat is ieder voor zich, maar het kan veel geld schelen.

Wij maken (nog) geen gebruik van een kdv, lijkt me erg duur en ik vraag me af wat wij terug zouden krijgen, omdat vriendje een eigen zaak heeft.
Daarom weet ik ook niet hoe die kinderkorting werkt en of we daar uberhaupt voor in aanmerking zouden komen (gaat het daar om bruto of netto loon?). Zijn inkomsten uit een eigen zaak namelijk te bestempelen als loon?

Ik denk dat als je een redelijke basis hebt qua inkomen omdat je 1 of 2 contracten hebt, je financieel prima aan kinderen kunt beginnen.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_43878408
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 14:32 schreef PM-girl het volgende:
Daarom weet ik ook niet hoe die kinderkorting werkt en of we daar uberhaupt voor in aanmerking zouden komen (gaat het daar om bruto of netto loon?). Zijn inkomsten uit een eigen zaak namelijk te bestempelen als loon?
Hangt geheel af van het type eigen zaak, dus bv, nv, vof etc... Soms krijg je "loon" van je eigen bedrijf, soms krijg je de directe winst, dat wordt anders behandeld. Heeft hij een (externe) boekhouder aan wie hij het kan vragen? Of huur een keer een belastingconsulent in, kun je heel wat wijzer van worden.
pi_43879333
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 14:22 schreef LittleMissSunshine het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden, klink best positief allemaal Hebben jullie vantevoren helemaal uitgerekend of het financieel allemaal wel zou kunnen, of dacht je gewoon "we gaan ervoor en we zien vanzelf wel hoe het loopt" ? En hadden jullie al gepland over wat je zou gaan doen met werk en kinderopvang, of kwam dat later pas?

Is het bij niemand echt heel erg tegengevallen? Dat je door minder werken en kinderopvang er zoveel op achteruit ging dat je echt in de problemen kwam? Het gaat me niet om mijn eigen rijkdom hè, maar ik wil natuurlijk wel gewoon in m'n eigen huisje kunnen blijven wonen, de rekeningen kunnen betalen, en m'n kindje onderhouden.
Ik heb geen uitgebreide berekeningen gemaakt van tevoren. Dat qua kinderopvang en werk hadden we wel al besproken hoe we dat zouden gaan doen. Hoewel, eigenlijk was 3 dagen kinderdagverblijf de bedoeling. Maar mijn schoonouders kwamen ineens met het idee dat zij graag 1 dag wilden oppassen toen ik zwanger was. Prima dus.

Maar het punt is ook hoe je er zelf mee omgaat denk ik. Wij wilden gewoon heel graag een kindje. Als dan uiteindelijk zou blijken dat we naar een ander huis moeten verhuizen of heel ernstig moeten bezuinigen op andere zaken, nou ja dan is dat maar zo. Materiële zaken waren wat dat betreft voor ons veel minder belangrijk dan die kinderwens was.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_43886460
Wij (mijn ex en ik) zijn van twee fulltime inkomens naar 1 fulltime inkomen gegaan en dat heeft bij ons wel de nodige financiele problemen gegeven.
We zijn er toen wel uitgekomen dankzij de hulp van beide ouders maar het was best zwaar.
Ik ben op een gegeven moment weer twee dagen gaan werken en dat gaf ons iets meer ruimte.
Uiteindelijk is de relatie stuk gelopen en zijn we gescheiden. Toen ging ik ineens van een baan naar bijstand omdat mijn werkgever faiiliet ging en leef nu dus met twee kinderen van de bijstand en ben druk op zoek naar werk om uit de bijstand te komen. Het is wel te doen maar het is wel zwaar.
Goed opletten met wat en hoe je je geld uitgeeft en lidl, aldi hebben best goede boodschappen hoor. Je moet niet naar de winkelformatie kijken maar de producten zijn goed te eten en te drinken.
Ikzelf ben nu voor twee kids en mezelf wekelijks voor 40 euro aan boodschappen kwijt en daar rook ik zelfs ook van.
Voor de ddurdere aankopen en dergelijke is het een kwestie van sparen en als het ff kan geld opzij leggen aan het eind van de maand.
Als je van twee naar 1 inkomen gaat dan zou je bij de gemeente kunnen vragen of je misschien vrijstelling kan krijgen voor bepaalde gemeentelijke belastingen enzo...
Dan ben je goedkoper uit met het wonen.
Ik heb ook fulltime kinderopvang ( dat heb ik aangehouden ivm dat ik weer wil gan werken) en ben nu 52 euro per maand kwijt voor 2 kinderen. de rest van de kosten betaald de bijstand en de belasting.
Dus ja het is goed mogelijk om op een schijntje want meer is het niet hoor de bijstand rond te komen, leuke dingen te doen en niet op een houtje te hoeven bijtenmaar je moet wel kijken waar je je geld aan uit geeft.
pi_43890296
ik denk dat je het best zo goedkoop kan maken als je zelf wil (nu klinkt dat zo heel simpel, en het is natuurlijk maar half waar )

maar het gaat om keuzes maken, en je zal écht niet ineens in de problemen komen hoor.

ik heb niet zo'n goed voorbeeld, want ik heb zelf (nog) geen baan en woon bij mijn ma, maar wij kunnen het met zijn 4en prima (mama, broer, ik, max) doen van 1 parttime inkomen.
knap zijn wij he
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_43891790
Mijn vriendin en ik werken allebei 36 uur per week, 9 uur per dag, dus allebei een roostervrije dag in de week.
Momenteel is dat samen op maandag, we vonden het lekker om na het stappen een extra uitbrakdagje te hebben.

Als in januari ons kleintje geboren is zal mijn vriendin waarschijnlijk 32 uur gaan werken en doen we de roostervrije dag elk op een andere dag. We gaan het 2 dagen naar een kinderdagverblijf doen en 1 dagje bij oma. Dat is samen 5 dagen.

Daarnaast werk ik best vaak thuis, dus op dagen dat het goed uitkomt zorgt papa gewoon voor kleintje.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  zondag 26 november 2006 @ 10:28:18 #18
94046 PM-girl
pi_43898316
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 23:04 schreef Fendy het volgende:

Daarnaast werk ik best vaak thuis, dus op dagen dat het goed uitkomt zorgt papa gewoon voor kleintje.
Denk niet dat je veel aan werken toekomt als er een kleintje thuis is!
*
pi_43898583
Hier gaat Kevin nog naar school en ik zit thuis. We komen heel goed rond hoor
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_43899315
quote:
Op zondag 26 november 2006 10:28 schreef PM-girl het volgende:
Mwah... Mijn ouders hebben een bedrijf aan huis. Mijn moeder deed het administratieve deel, terwijl er ook nog vier kinderen in huis liepen. Ze wist 't zo te plannen dat 't in slaapperiodes viel, en dat ze 's avonds nog wat deed, als wij op bed lagen. Was echt een kwestie van goed plannen en efficient te werk gaan.

Mijn pa is oud zeer, die is zo'n workaholic dat zelfs als mijn moeder dagen weg zou blijven, hij nog niet stopt met werken. Slecht voorbeeld dus voor thuiswerkers.
pi_43899754
quote:
Op zondag 26 november 2006 10:51 schreef MeNicole het volgende:
Hier gaat Kevin nog naar school en ik zit thuis. We komen heel goed rond hoor
Mag ik vragen waarvan dan?
Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
pi_43899922
quote:
Op zondag 26 november 2006 11:56 schreef MevrouwKoRn het volgende:

[..]

Mag ik vragen waarvan dan?
Dat mag.
Kevin die krijgt studiefananciering en partner toeslag. Dit omdat we een kind in huis hebben onder de 18. Maar wel op voorwaarde dat ik niet meer verdien dan 500 euro in de maand. En dat doe ik dus niet. En dan krijgt Kevin ook nog half wezen geld omdat zijn pa is overleden. En dan vanaf januari krjigen we ook kinderbijslag. En ik heb nu nog een heel klein beetje ww

En dan moet ik ook even zeggen dat we ook volledige huur en zorg toeslag krijgen.
Liefde
  zondag 26 november 2006 @ 12:05:42 #23
144006 chacama
Ondernemend!
pi_43899943
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 14:32 schreef PM-girl het volgende:
Wij wisten wel dat we voorlopig niet krap zouden komen te zitten door ons inkomen, er was een goede basis voor kinderen wat dat betreft. Maarje weet van te voren toch nooit wat je precies gaat uitgeven, naast de basis.
Stel je kindje wordt ziek, of er gebeurt iets met 1 van de ouders, dat kan ook kosten met zich mee brengen. Je gaat er niet vanuit en gelukkig gebeurt het niet vaak, maar helemaal zeker weten kun je het nooit.
En met bijvoorbeeld marktplaats kun je een heel eind komen, anderen kiezen weer voor alles nieuw. Dat is ieder voor zich, maar het kan veel geld schelen.

Wij maken (nog) geen gebruik van een kdv, lijkt me erg duur en ik vraag me af wat wij terug zouden krijgen, omdat vriendje een eigen zaak heeft.

Ik denk dat als je een redelijke basis hebt qua inkomen omdat je 1 of 2 contracten hebt, je financieel prima aan kinderen kunt beginnen.
PM, ook als zelfstandig ondernemer heb je recht op de Kindertoeslag. Het wordt bepaald aan de hand van het verzamelinkomen dat op je belastingaangifte staat. Het is dus wel afhankelijk van wat jouw partner 'verdiend' (als ie te veel winst maakt....en niet genoeg kosten heeft, dan kan het verzamelinkomen te hoog uitkomen voor de belastingdienst).

Wij hebben zelf de afgelopen 3 jaar het maximaal vergoedbare gehad van de belastingdienst. In ons geval is dat op een rekening van ca. 800 euro 606 euro retour. Hoeveel het straks met Maud erbij gaat worden, dat weet ik niet.

Ook de andere toeslagen, huur / zorg.... worden aan de hand van het verzamelinkomen bepaald. Dus misschien hebben jullie daar ook wel recht op.

Wij hebben trouwens wel heel erg zitten rekenen. Maar dat kwam ook omdat ik in principe voor het hoofdinkomen zorgde. Ik werkte toen nog in vaste dienst en mijn salaris was ons leefgeld. Minder werken betekende dus ook minder geld. Maar we hebben het gered.
  zondag 26 november 2006 @ 13:25:28 #24
19529 Fendy
True Spirit
pi_43902156
quote:

[..]

Op zich hou ik er ook rekening mee dat ik ook weggeroepen kan worden tijdens een dag thuiswerken, kan maar zo zijn dat ik dan naar een werklocatie moet om dingen te doen ofzo, dus in dat opzicht heb je wel gelijk. Verder deel ik mijn eigen werk in dus kan ik ook zorgen dat het rustig is.
Het is zeker niet mijn uitgangspunt om het te combineren, maar het zou wel kunnen als het moest...
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  zondag 26 november 2006 @ 13:40:28 #25
94046 PM-girl
pi_43902612
quote:
Op zondag 26 november 2006 12:05 schreef chacama het volgende:

[..]

PM, ook als zelfstandig ondernemer heb je recht op de Kindertoeslag. Het wordt bepaald aan de hand van het verzamelinkomen dat op je belastingaangifte staat. Het is dus wel afhankelijk van wat jouw partner 'verdiend' (als ie te veel winst maakt....en niet genoeg kosten heeft, dan kan het verzamelinkomen te hoog uitkomen voor de belastingdienst).

Wij hebben zelf de afgelopen 3 jaar het maximaal vergoedbare gehad van de belastingdienst. In ons geval is dat op een rekening van ca. 800 euro 606 euro retour. Hoeveel het straks met Maud erbij gaat worden, dat weet ik niet.

Ook de andere toeslagen, huur / zorg.... worden aan de hand van het verzamelinkomen bepaald. Dus misschien hebben jullie daar ook wel recht op.

Wij hebben trouwens wel heel erg zitten rekenen. Maar dat kwam ook omdat ik in principe voor het hoofdinkomen zorgde. Ik werkte toen nog in vaste dienst en mijn salaris was ons leefgeld. Minder werken betekende dus ook minder geld. Maar we hebben het gered.
Ok, dankjewel!

Wij zijn echter geen fiscale partners (ook niet getrouwd en geen eigen huis). Ik hoef nooit een belastingaangifte in te vullen, krijg niets terug en betaal dus ook niets (extra). Dus ik neem aan dat ik niets op kan voeren.
Vriendje natuurlijk wel, zou het dan ook kunnen?
Zorg en huurtoeslag krijgen we niet.
Winst maakt hij nog niet te veel denk ik, hij is pas ruim een jaar bezig. Sowieso kan het pas met de belasting over 2007 denk ik, Simon is dit jaar nog geen 6 maanden in ons huishouden!
Je bedoelt met de rekening van 800 euro de belastingsheffting neem ik aan? 606 euro is dan een flinke korting inderdaad!

Ik blijf voorlopig zelf werken om dingen als pensioen, verzekering geregeld te hebben (en natuurlijk om niet 24/7 op elkaars lip te zitten).
*
pi_43904944
quote:
Op zondag 26 november 2006 12:04 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Dat mag.
Kevin die krijgt studiefananciering en partner toeslag. Dit omdat we een kind in huis hebben onder de 18. Maar wel op voorwaarde dat ik niet meer verdien dan 500 euro in de maand. En dat doe ik dus niet. En dan krijgt Kevin ook nog half wezen geld omdat zijn pa is overleden. En dan vanaf januari krjigen we ook kinderbijslag. En ik heb nu nog een heel klein beetje ww

En dan moet ik ook even zeggen dat we ook volledige huur en zorg toeslag krijgen.
Tof dat je erop antwoorden wou, niet dat de situatie van jou bij ons van toepassing is, maar ik ben nu al een beetje alles aan het nalopen of het ooit mogelijk moet zijn dat ik zou stoppen met werken bij het krijgen van een kindje terwijl mn man blijft werken.
Als ik dit zo lees van jullie vind ik echt , petje af hoor!

Leuk en interessant topic
Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
  zondag 26 november 2006 @ 17:14:49 #27
144006 chacama
Ondernemend!
pi_43909161
quote:
Op zondag 26 november 2006 13:40 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Ok, dankjewel!

Wij zijn echter geen fiscale partners (ook niet getrouwd en geen eigen huis). Ik hoef nooit een belastingaangifte in te vullen, krijg niets terug en betaal dus ook niets (extra). Dus ik neem aan dat ik niets op kan voeren.
Vriendje natuurlijk wel, zou het dan ook kunnen?
Zorg en huurtoeslag krijgen we niet.
Winst maakt hij nog niet te veel denk ik, hij is pas ruim een jaar bezig. Sowieso kan het pas met de belasting over 2007 denk ik, Simon is dit jaar nog geen 6 maanden in ons huishouden!
Je bedoelt met de rekening van 800 euro de belastingsheffting neem ik aan? 606 euro is dan een flinke korting inderdaad!

Ik blijf voorlopig zelf werken om dingen als pensioen, verzekering geregeld te hebben (en natuurlijk om niet 24/7 op elkaars lip te zitten).
Misschien dat we even moeten verhuizen naar geldzaken. Maar... ik zou jullie/ je vriends accountant het wel even laten uitzoeken. Het heeft ons echt veel geld gescheeld om wel fiscale partners te zijn. In het kort kwam het er op neer dat wat ik afdroeg via mijn loon via het bedrijf weer terugkwam. Hoe dit precies in elkaar zit weet ik niet, maar het scheelde wel mega veel geld op jaarbasis.

De 800 euro is de rekening van het KDV. Dus uiteindelijk betaal ik maar een kleine 200 euro in de maand voor ruim 4 dagen opvang. En als we straks inderdaad winst gaan maken...tja dan wordt dit bedrag hoger, maar goed dan hebben we ook meer te besteden.

Als ie een jaar bezig is, heeft ie ook recht op de starterspremie. Zorg voor een goede accountant dat levert echt geld op. Wij hebben eerst een slechte gehad, maar nu hebben we een goede.
  zondag 26 november 2006 @ 17:38:27 #28
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_43909808
quote:
Op zondag 26 november 2006 12:04 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Dat mag.

Waarom krijg je in godsnaam half wezengeld?Das toch niet meer van deze tijd??(is toch alleen voor minderjarige kinderen?)

En verder zou ik in jouw geval ook niet meer gaan werken...

Studiefinanciering en partnertoeslag,wezengeld,ww,volledige huur én zorgtoeslag....

Tering....heb ik toch iets verkeerd gedaan...

[ Bericht 2% gewijzigd door Suzziieee op 26-11-2006 17:49:34 ]
  Redactie Frontpage zondag 26 november 2006 @ 17:49:06 #29
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_43910100
Ik als man zijnde wil ook ff reageren. Mijn vrouw werkt niet, en ik ben gewoon magazijnmedewerker, dus het is geen vetpot. Maar mijn vrouw krijgt elke maand heffingskorting van de Belastingdienst, dat is zo 'n 175 Euro. Verder hebben we kinderkorting aangevraagd bij de Belastingdienst, dat zal ook zo 'n 100 Euro per maand zijn. Kleertjes kopen we via Marktplaats of de inbrengwinkel hier in de wijk, soms krijgt ze iets moois en duurs van opa en oma. Luiers komen bij de Lidl weg, daar zijn ze niet duur. Potjes voeding heb je ook goedkope B-merken van, die schelen 25 cent met die van Olvarit. Dus, een kind kun je zo duur maken als je zelf wilt!
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  Moderator zondag 26 november 2006 @ 17:53:02 #30
45833 crew  Fogel
pi_43910196
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 11:00 schreef LittleMissSunshine het volgende:
Zijn jullie minder gaan werken (en dus minder gaan verdienen)? Of gaat je kindje vaak naar de (dure) creche? En kon je dat dan financieel goed opvangen omdat je partner nou eenmaal stinkend rijk is of heb je het op een andere manier opgelost? En hoe vang je dat op als je alleen bent?
Mijn vrouw is thuis met de tweeling en we leven van mijn loon en de kinderbijslag, geen enkel probleem.
We hebben ze nu ingeschreven voor de creche, 50%, maar daar is een wachtlijst (is de creche van mijn werkgever en is stukken beter dan de gemeentelijke). Mijn vrouw wil een studie gaan doen in de tijd dat de kinderen op de creche zitten. Financieel allemaal geen probleem.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_43910961
quote:
Op zondag 26 november 2006 17:38 schreef Suzziieee het volgende:

[..]

Waarom krijg je in godsnaam half wezengeld?Das toch niet meer van deze tijd??(is toch alleen voor minderjarige kinderen?)

En verder zou ik in jouw geval ook niet meer gaan werken...

Studiefinanciering en partnertoeslag,wezengeld,ww,volledige huur én zorgtoeslag....

Tering....heb ik toch iets verkeerd gedaan...
Dat wezengeld is gewoon het pensioen dat zijn vader opgebouwd had (of zo iets) en hij krijgt dat ook alleen omdat ie nog naar school gaat. Als ie daar mee stopt dan stopt dat half wezen geld ook.
Wij zijn nu ook even aan het bekijken wat we het beste kunnen doen. Of ik beter thuis kan blijven en dus geen oppas hoef te regelen of dat ik een paar uur ga werken. Denk dat ik toch volgend jaar wel een paar uurtjes ga werken maar wel zo weinig da ik niet meer dan 500 euro in de maand verdien
Liefde
pi_43911073
quote:
Op zondag 26 november 2006 17:49 schreef Djeez het volgende:
Ik als man zijnde wil ook ff reageren. Mijn vrouw werkt niet, en ik ben gewoon magazijnmedewerker, dus het is geen vetpot. Maar mijn vrouw krijgt elke maand heffingskorting van de Belastingdienst, dat is zo 'n 175 Euro. Verder hebben we kinderkorting aangevraagd bij de Belastingdienst, dat zal ook zo 'n 100 Euro per maand zijn. Kleertjes kopen we via Marktplaats of de inbrengwinkel hier in de wijk, soms krijgt ze iets moois en duurs van opa en oma. Luiers komen bij de Lidl weg, daar zijn ze niet duur. Potjes voeding heb je ook goedkope B-merken van, die schelen 25 cent met die van Olvarit. Dus, een kind kun je zo duur maken als je zelf wilt!
Met de boodschappen naar Lidl, Aldi. Of bijv. Superdeboer en dan huismerk. Goed op aanbiedingen letten.
En de Lidl luiers bevallen beter dan bv. Huggies. En de kleertjes komen ook wel bij Zeeman en Wibra vandaan. Gewoon goed rondkijken. Voor 1 pak poedermelk betalen we 10,- doen we een kleine week mee.
En wat de anderen zeggen; nadenken met geld uitgeven. Het scheelt hier ook wel dat we niet meer vaak naar de stad gaan. Teveel verleiding.
pi_43911378
Ja die heffingskorting kan ik ook nog wel eens gaan aanvragen
Liefde
  Redactie Frontpage zondag 26 november 2006 @ 18:38:24 #34
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_43911460
quote:
Op zondag 26 november 2006 18:35 schreef MeNicole het volgende:
Ja die heffingskorting kan ik ook nog wel eens gaan aanvragen
Kan volgens mij ook met terugwerkende kracht.
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_43914068
Interessant dit allemaal, zal het binnenkort ook maar eens aan m'n vriend laten lezen, vind dit wel geruststellend

Punt twee voor mij is dat ik net op zoek ben naar ander/nieuw werk, en dat het volgens mij niet zo slim is om bij een nieuwe werkgever binnen een jaar al zwanger te worden. Je weet natuurlijk nooit hoe het loopt, maar daar moeten we ook nog even goed over nadenken. Maar bij het rondzoeken naar vacatures vraag ik me altijd wel stiekem af hoe het bij een nieuwe werkgever geregeld zal zijn met kinderopvang, en eventueel minder werken enzo. Het is nu nog niet aan de orde, maar ik houd er dus al wel een beetje rekening mee.
  † In Memoriam † zondag 26 november 2006 @ 23:08:41 #36
43556 miss_dynastie
pi_43917004
quote:
Op zondag 26 november 2006 17:38 schreef Suzziieee het volgende:

[..]

Ik krijg ook halfwezengeld, omdat ik nog studeer. Ik krijg dat 'in godsnaam' omdat mijn vader heel veel jaren lang pensioen heeft opgebouwd, overigens was het niet makkelijk om het los te krijgen, maar ik voel me er niet schuldig om of zo (de organisatie stelde zich ook op het standpunt dat het alleen voor minderjarige kinderen was, maar gelukkig had ik bewijs dat het anders was)
pi_43920722
Ik werkte full-time en mijn vriend zat nog op school toen ik zwanger raakte. Ik had al met mijn vriend overlegd dat ik, na de bevalling, de eerste tijd bij ons kindje zou blijven. Hij had dan net een full-time baan (in april is hij afgestudeerd en begin Mei kon hij full-time gaan werken en in Juni is onze dochter geboren). Ik had geluk dat ik nog tot oktober doorbetaald kreeg.
We hebben gekeken bij de goedkopere winkels, een babykamer bij de Leenbakker, spulletjes en kleertjes bij de Hema, Wibra, Zeeman enz.
Nu leven we dus van 1 loon en dat gaat eigenlijk wel. Tuurlijk moeten we opletten op de uitgaven, maar we leefden al niet zo duur. De boodschappen deden we altijd al bij de Aldi. Het enige waar ik tegen op zit is de zomervakantie. Zal dat gaan lukken, maar ja.. dat kun je ook zo goedkoop mogelijk maken.
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
  Licht Ontvlambaar maandag 27 november 2006 @ 09:54:18 #38
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_43922000
quote:

[..]

Dat gaat makkelijker dan je zou denken PM Hier werkt vriendje sinds de geboorte van Isa op vrijdag thuis. En ik sinds kort op dinsdag... Je krijgt niet zo veel gedaan als op een kantoordag, maar we komen echt wel aan werken toe. Vooral de eerste tijd, als ze nog twee keer op een dag slapen, gaat het lekker. Daarna komt een periode dat ze flink meer aandacht vroeg, maar nu amuseert ze zich heel goed zelf...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_43922200
quote:
Op maandag 27 november 2006 08:19 schreef CrazyMoon het volgende:
Het enige waar ik tegen op zit is de zomervakantie. Zal dat gaan lukken, maar ja.. dat kun je ook zo goedkoop mogelijk maken.
Wij zij ook al een poos niet meer echt op vakantie geweest, het heeft voor ons geen hoge prioriteit, van het vakantiegeld, wat dus een extraatje was, hebben we altijd andere dingetjes van gekocht, vette rekeningen van betaald of opzij gezet. Maar dat was onze keus, je vakantie kan je idd zo duur maken als je zelf wil.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_43922277
En hier staan ook nog super veel tips: Consuminderen met kinderen
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_43926721
quote:
Op zondag 26 november 2006 18:38 schreef Djeez het volgende:

[..]

Kan volgens mij ook met terugwerkende kracht.
Misschien hele domme vraag maar hoe kan ik dat aanvragen? Zit al ff op de site vand e belastingdienst te kijken maar kan nergens een aanvraagformulier of zio iets vinden
Liefde
pi_43926852
Ik ben er ook niet zo in thuis MeNicole, maar mijn vriend en ik zijn fiscaal partner en ik weet dat mijn vriend mijn niet gebruikte heffingskorting mag overhevelen naar hem toe bij onze aangifte. Dat kan je volgens mij niet zomaar via een formuliertje aanvragen. Misschien even bellen of een bekende die er wel in thuis is het even uit laten leggen
Syllables govern the world
  maandag 27 november 2006 @ 13:24:55 #43
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_43926937
Wij vragen altijd alle kortingen en toeslagen, en weet ik het wat nog meer, aan met het formulier van de InkomstenBelasting. Daar kun je van alles aanvinken en invullen enzo.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_43929195
MeNicole, ook ik ben druk geweest met het uitzoeken hoe dat moet.. weet het nog steeds niet, zelfs niet na een telefoontje met de belastingdienst (die vrouw kon het echt niet goed uitleggen)

mijn vriend en ik zijn geen fiscaal partner. Als hij straks aangifte doet bij de belastingdienst moet hij mijn gegevens ook invoeren, dan zijn wij fiscaal partner maar hoe je dan elke maand een bedragje krijgt.. geen idee!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
pi_43929532
Dat bedrag is VT, voorlopige teruggaaf. Dat kan je aan het begin van het jaar invullen en dan krijg je keurig elke maand dat bedrag dat het programmaatje berekent. I.p.v. dat je dan je teruggaaf in 1x krijgt in April na het insturen van je aangifte, krijg je het dus elke maand. Het risico is dat als je toch meer gaat verdienen bijv. het dan niet meer klopt en je dus teveel VT hebt gehad en als nog terug moet gaan betalen bij het invullen van je aangifte.

Van de belastingdienst site:
Kom ik in aanmerking voor een voorlopige teruggaaf?

U komt in aanmerking voor een voorlopige teruggaaf als uw werkgever meer loonheffing inhoudt dan u op grond van uw persoonlijke situatie moet afdragen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als u aftrekposten heeft, zoals een eigen woning. U kunt dan uw hypotheekrente van de belasting aftrekken. Of u komt in aanmerking voor heffingskortingen, bijvoorbeeld de algemene heffingskorting als u weinig of geen inkomen heeft, en uw partner kostwinner is. Ook als u andere aftrekposten of heffingskortingen heeft, kan het zijn dat u in aanmerking komt voor een voorlopige teruggaaf.
Wegwijzer voorlopige teruggaaf

Bepaal met de Wegwijzer 2007 of u in aanmerking komt voor een voorlopige teruggaaf in 2007.

Vervolgens is er dan deze link http://www.belastingdiens(...)mas_beschikbaar.html
om het ook echt daadwerkelijk aan te vragen.
pi_43938878
quote:
Op maandag 27 november 2006 14:42 schreef CrazyMoon het volgende:

mijn vriend en ik zijn geen fiscaal partner. Als hij straks aangifte doet bij de belastingdienst moet hij mijn gegevens ook invoeren, dan zijn wij fiscaal partner maar hoe je dan elke maand een bedragje krijgt.. geen idee!!
Als je fiscaal partner bent, mag je de aftrekposten (zoals hypotheek of algemene heffingskorting) aan elkaar toe bedelen. Afhankelijk van wie wat verdient kan dat heel positief uitpakken.

Tip voor de Belastingtelefoonbellers: nog een keertje bellen. Dan krijg je iemand anders aan de lijn die het wrs wel goed kan uitleggen. Het is namelijk heel simpel om het aan te vragen. Zowel op voorhand (de voorlopige teruggaaf waar reese.com het over heeft) als achteraf (je normale belastingformulier).
pi_43940737
Ik zie net staan dat je minimaal 6 maanden fiscaal partner moet zijn, en helaas zijn wij dat dus nog niet :S
dus wij kunnen niks terug krijgen
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
pi_43940884
Je hebt de afgelopen zes maanden toch wel samengewoond?

U en een ongehuwde meerderjarige kiezen ervoor om als fiscale partner van elkaar beschouwd te worden en voldoen aan de volgende voorwaarden:
- U voert beiden in een kalenderjaar meer dan 6 maanden onafgebroken een gezamenlijke huishouding.
- U staat beiden gedurende die periode in de basisadministratie persoonsgegevens ingeschreven op hetzelfde adres.
pi_43941118
CrazyMoon, Sarah is van juni 2006, dus aan het eind van het jaar 6 maanden oud. (je hebt dus precies met 10 dagen mazzel)
Over 2006 kunnen jullie als je je voor het hele jaar of meer als 6 maanden als fiscaal partner aanmeld dus welk kinderkorting enzo krijgen. (dit aangeven als fiscaal partner kan achteraf ook bij de aangifte voor 2006)

Je kunt een beetje uitproberen met invullen op een online belastinginvulformulier dat hoef je niet direct te verzenden, maar dan kun je wel kijken wat je ongeveer terug kunt krijgen.
pi_43955385
Ja, we wonen nu bijna 3 jaar samen. Maar we zijn nog geen fiscaal partner. Als hij in januari de aangifte invuld zijn we pas in juni 6 maanden fiscaal partner, toch?
Of is het zo, dat als je samen aangifte doet over 2006 dat je dan al fiscaal partner bent over heel 2006?
Sorry vind dit zo moeilijk! ik zal de belastingdienst er nog eens over bellen.
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')