Gebruikersdeel was toch sowieso afgeschaft?quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:27 schreef Alicey het volgende:
Je eigenaarsdeel OZB zul je verder ook moeten blijven betalen.
Dat is heel jammer, maar niet onoverkomelijk, want ik red het prima zonder HRA. Heb nu ook geen maandelijkse teruggave (heb het altijd gebruikt als een soort spaarpotje).quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:27 schreef Alicey het volgende:
Als je er niet woont mag je geen HRA verrekenen.
OZB kent tegenwoordig alleen een eigenaren deel, en zolang jij dat huis niet verkocht hebt ben jij de eigenaar. Waar jij woont maakt dan niets uit.quote:Op zaterdag 25 november 2006 08:53 schreef Isegrim het volgende:
Mijn appartement staat al een hele tijd te koop en het schiet totaal niet op. Ik ben er al achter dat verhuren niet echt een goede optie is (mag ook niet van de verstrekker). Ik wil nog uitzoeken of antikraak een optie is (en of dat wel mag van de verstrekker). Omdat ik het zat word en gewoon weg wil, heb ik besloten dat ik voorlopig bij mijn vriend ga bivakkeren (hij woont in Rotterdam, ik in het noorden). Bij hem kan ik me echter niet inschrijven, want er mag maar één persoon in zijn huurappartement wonen. Ik kan me wel bij zijn oma inschrijven. Die woont ook in Rotterdam. Nou heb ik een paar vragen:Hoe zit het belastingtechnisch met een huis dat wel jouw eigendom is, maar waar je niet in woont? Moet je dan wel OZB betalen?
Volgens mij vervallen die inderdaad. De oma van je vriend krijgt alleen wel hogere lasten (er zijn lasten waarbij je als alleenstaande korting kan krijgen, deze korting vervalt wanneer jij de tweede ingeschrevene bent)quote:Hoe zit het met overige gemeentelijke lasten? Ik neem aan dat ik die iig niet hoef te betalen als ik er niet woon?
Weet ik niet zeker, maar volgens mij hebben een aantal verzekeraars de clausule dat een huis maximaal een half jaar onbewoont mag zijnquote:Hoe zit het met de inboedelverzekering e.d. als je niet in een huis woont (inrichting blijft voorlopig staan, waardevolle spullen haal ik natuurlijk weg).
Zou ik je ook niet kunnen vertellen, de site van essent kent jouw plaats niet eens bij de stadsverwarming (ik zat eens te zoeken naar de prijzen, maar jouw stad stond er niet bij)quote:Ik wil de electriciteit / warmte (stadsverwarming) laten afsluiten. Ik weet dat ik dan bij verkoop van de woning de aansluitkosten moet betalen. Weet iemand toevallig wat die aansluitkosten ongeveer zijn? Ik zit bij Essent, maar de medewerker klantenservice kon mij niet precies vertellen wat de aansluitkosten zijn.
Dacht wel dat het was afgeschaft idd.quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:31 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Gebruikersdeel was toch sowieso afgeschaft?
Bedrag is bij mij niet zo hoog omdat het een goedkoop huisje is, dus dat leed is te overzien.
En wat houdt dat precies in? Ik hoef toch niets extra te gaan betalen ofzo?quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:36 schreef frederik het volgende:
[..]
OZB kent tegenwoordig alleen een eigenaren deel, en zolang jij dat huis niet verkocht hebt ben jij de eigenaar. Waar jij woont maakt dan niets uit.
Je kunt nu je hypotheek opvoeren in BOX 1 voor je inkomstenbelasting,
Dan heb je nog wel HRA of niet?quote:dit kun je tijdelijk ook als je uit je huis bent omdat je verhuist bent, en je oude huis nog te koop hebt staan. Dit is dacht ik 3 jaar mogelijk (ik word wel verbeterd als dat een andere termijn is)
Dat gaat dan neem ik aan om zaken als afvalstoffenheffing e.d.? Die moet ik nu alleen betalen, dus ik betaal dan natuurlijk mee.quote:Volgens mij vervallen die inderdaad. De oma van je vriend krijgt alleen wel hogere lasten (er zijn lasten waarbij je als alleenstaande korting kan krijgen, deze korting vervalt wanneer jij de tweede ingeschrevene bent)
Na dat half jaar vervalt dan de dekking geheel? Ik zal wel even contact opnemen met de verzekeraar.quote:Weet ik niet zeker, maar volgens mij hebben een aantal verzekeraars de clausule dat een huis maximaal een half jaar onbewoont mag zijn
Hm. Nou ja, daar kom ik nog wel achter. De klantenservicemedewerker 'dacht' dat het 'iets van 200 euro' was, maar ze wist het niet zeker.quote:Zou ik je ook niet kunnen vertellen, de site van essent kent jouw plaats niet eens bij de stadsverwarming (ik zat eens te zoeken naar de prijzen, maar jouw stad stond er niet bij)
Dat denk ik helemaal niet.quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:40 schreef mantamanta het volgende:
En waarom denk je dat wanneer je in Rotterdam woont, het huis wel verkocht raakt? Hat is een redelijke aderlating, meestal, wanneer je zelf alvast weg gaat.
Ik zit al tegen de bodemprijs aan.quote:Iets met de prijs doen?
Weinig verschil, want bij mijn vriend hoef ik niet mee te betalen aan de huur, enkel aan eten e.d. en eten doe ik thuis ook.quote:Afhankelijk van de lasten uiteraard. Uiteindelijk kan dit een stuk voordeliger zijn dan de vaste lasten blijven dragen....
Oh, dat is mooi.quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:46 schreef frederik het volgende:
Isegrim, dat opvoeren van je hypotheek in box 1 houdt in dat je nog 2 jaar (ik wist de termijn niet zeker, dacht dat het 3 jaar was, maar ga graag mee met anderen die volgens mij praktijkkennis hebben) gebruik kunt maken van je HRA. Normaal is een eis voor HRA dat je er ook je hoofdverblijf hebt, een uitzondering is de tijd van verhuizen.
Niet extra betalen dus, maar nog 2 jaar gebruik kunnen maken van een aftrekpost
Hier de nodige info.quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:46 schreef frederik het volgende:
Isegrim, dat opvoeren van je hypotheek in box 1 houdt in dat je nog 2 jaar (ik wist de termijn niet zeker, dacht dat het 3 jaar was, maar ga graag mee met anderen die volgens mij praktijkkennis hebben) gebruik kunt maken van je HRA. Normaal is een eis voor HRA dat je er ook je hoofdverblijf hebt, een uitzondering is de tijd van verhuizen.
Niet extra betalen dus, maar nog 2 jaar gebruik kunnen maken van een aftrekpost
Bedankt.quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:49 schreef rieski het volgende:
[..]
Hier de nodige info.
http://download.belasting(...)eeft_ib2651t51fd.pdf
Das wel waar. Kun je het wel afsluiten en misschien is het nog wel goedkoper ook. Aan de andere kant, geld wordt wel langzaam minder waard en de kans op verkopen voor dezelfde prijs dus hoger.quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:40 schreef mantamanta het volgende:
En waarom denk je dat wanneer je in Rotterdam woont, het huis wel verkocht raakt? Hat is een redelijke aderlating, meestal, wanneer je zelf alvast weg gaat.
Staat bij mij in het appartementen gebouw al meer dan een jaar een huis te koop. De bewoners zijn ook al zo lang weg.
Iets met de prijs doen? Afhankelijk van de lasten uiteraard. Uiteindelijk kan dit een stuk voordeliger zijn dan de vaste lasten blijven dragen....
Ook Rotterdammer? Dankjewel.quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:52 schreef mantamanta het volgende:
In dat geval, niet heel moeilijk doen, en...
WELKOM IN ROTTERDAM
![]()
Ik wil er wel graag een béétje winst op maken.quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:53 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Das wel waar. Kun je het wel afsluiten en misschien is het nog wel goedkoper ook. Aan de andere kant, geld wordt wel langzaam minder waard en de kans op verkopen voor dezelfde prijs dus hoger.
I know, had ik ook al bedacht. Ga ik ook doen denk ik. December is toch een kutmaand voor verkoop, dus dan halen we het er volgende week uit en zetten we het er in januari weer in ofzo.quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:54 schreef mantamanta het volgende:
truc die veel makelaars toepassen is het even een maandje van de markt halen, en als nieuw weer presenteren....
Kopers hebben het gevoel dat er iets mis is, wanneer een huis lang te koop staat.
Hoelang geleden heb je het gekocht? Grap is natuuwk wel dat naast die 10.000 euro meerprijs ook nog eens ongeveer 9% aan kosten bijkomen. Moet het pand wel zoveel waard zijnquote:Op zaterdag 25 november 2006 09:55 schreef Isegrim het volgende:
Ik wil er wel graag een béétje winst op maken.Ik heb de vraagprijs nu zodanig dat ik er na onderhandeling ongeveer 10 000 euro aan overhoud. Dat vind ik wel het minimum eigenlijk.
Ik weet niet wat "een hele tijd" te koop staan is, maar als dit meer dan 3/4 jaar is, dan kun je er wel winst op willen maken, maar het feit dat niemand jouw huis wil kopen betekend alleen maar dat je vraagprijs te hoog is (of je het helemaal uitgewoond hebt). Hoe lang heb je er zowiezo gewoond?quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik wil er wel graag een béétje winst op maken.Ik heb de vraagprijs nu zodanig dat ik er na onderhandeling ongeveer 10 000 euro aan overhoud. Dat vind ik wel het minimum eigenlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |