Ja, ik heb van dat boek gehoord.
Een geheim agent die infiltreerde in de 'krakersgroep', en wou wapens verpatsen, zodat, als ze deze wapens kochten, ze gepakt konden worden.
Seveke was daarnaast iemand die het niet zo had op
onrechtmatig gedrag van politie en geheime diensten. Je zou kunnen zeggen, dat hij door gebruik te maken van zijn rechten, het de politie en geheime dienst 'buitensporig' moeilijk maakte. Hij had na geschiedenis ook rechten gestudeerd, en had vaak geen eigen advocaat nodig.
Het is niet voor het eerst, noch het laatst, dat geheim agenten infiltreren in groepen die men niet zo leuk vindt. Men probeert te infiltreren om zo de groep uit elkaar te spelen, of op te pakken voor wapenhandel/ bezit. Sommigen weten dat dat gebeurt, Seveke was er daar 1 van.
Seveke had dat door, en vond dat niet grappig. Hij besloot wraak te nemen. Deze agent zijn leven is in zoverre 'verwoest' dat hij een door de staat eeuwig betaalde vakantie heeft gekregen dat hij nu op een eiland ergens in Griekenland of omstreken zit.
Daar kwam het volgens mij op neer, die agent in dat boek is volgens mij toendertijd ook al gehoord, en zei geen motief te hebben.
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 07:30 schreef Kadesh het volgende:[..]
Bron: Telegraaf.
Het is een lage gevaarlijke kutstreek om foto’s, privéadressen, telefoonnummers, autotypes, kentekennummers en eventuele kinderen van inlichtingen en politiemensen te publiceren.
Natuurlijk
![]()
De agent deed niets
![]()
Hij legde inderdaad zo ongeveer heel de 'geheime' operatie plat, dat zou wel staatsgevaarlijk [
![]()
] kunnen zijn. Een geheim agent die met wapens loopt te leuren zou niet zo erg zijn?
Om even 'actueel' te doen, had die agent wat te verbergen dan?
Oh, en wat bronnen:
ElsevierOm het iets vollediger te maken, deze quote uit de bovenstaande bron;
quote:
Aanleiding voor het boek waren de rellen in 1987 bij de ontruiming van krakersbolwerk 'De Mariënburg'. Daarbij werd een harde kern van de Nijmeegse activisten opgepakt. Het netwerk van de krakers zou zijn geïnfiltreerd. Als wraak zouden de krakers de informatie over de agenten hebben vrijgegeven.
Telegraaf,
RTL Nieuws en
TrouwOverigens wel matig dat de Telegraaf niet erbij verteld wat die agenten nu doen. Zo geruineerd is een levenslange vakantie nou ook weer niet, dacht ik. Maarja, zo ken ik de Telegraaf weer...
En ja, uiteraard hebben de betrapte agenten een nieuwe identiteit gekregen.
Dit valt allemaal met een beetje google na te trekken.
www.burojansen.nl is ook een goede site hiervoor.
[ Bericht 3% gewijzigd door Yildiz op 24-11-2006 08:42:24 ]
Bovenstaande tekst =
C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.