abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43817210
Er vliegt hier in POL een keur aan mogelijke coalities voorbij in nieuwe topics, van CDA+PvdA+CU, tot CDA+PvdA+SP, zelfs CDA+PvdA+VVD en nog vele anderen, met bijvoorbeeld GroenLinks of Wilders erin. Eén scenario heeft nog geen eigen topic: een vier-partijencoalitie van CDA + PvdA + SP + CU. Toch acht ik dat een zeer reëele mogelijkheid.

Het mag duidelijk zijn dat het CDA als grootste partij de initiatiefnemer zal zijn. Over rechts valt onmogelijk te regeren. De VVD is te klein geworden, Wilders is door niemand gewild. Scenario's waarbij het CDA een meerderheidsregering kan vormen *zonder* de PvdA zijn haast ondenkbaar. CDA en SP komen samen aan 66 zetels, met de ChristenUnie zouden dat er 72 worden.

CDA + PvdA hebben er samen 74. Er moet een meerderheid komen. De ChristenUnie erbij brengt de coalitie op 80 zetels. Een vrij krappe meerderheid en je kunt je afvragen of a) de PvdA dit wil en b) of het een goede afspiegeling is van de verkiezingsuitslag.

CDA + PvdA kunnen zich ook laten aanvullen door de SP. Dat zou gezien de verkiezingsuitslag zeer terecht zijn. Er zou een grote coalitie ontstaan van 99 zetels. Een coalitie met een zeer breed draagvlak. Het CDA zal hoe dan ook hun beleid in sociale richting moeten bijstellen, dus de verschillen met de SP zijn overbrugbaar. Echter: het CDA zal vast niet happig zijn om met twee linkse partijen in een coalitie te stappen.

Daarom zie ik het gebeuren dat de ChristenUnie wordt uitgenodigd als vierde partij, om te zorgen voor wat meer evenwicht in de coalitie en te fungeren als een soort brug tussen CDA en PvdA/SP. Een vierpartijencoalitie dus, in het belang van het land, met een zeer ruime meerderheid van 105 zetels, dus met zeer breed draagvlak onder de bevolking, PLUS de garantie dat wanneer SP of CU de regeringsverantwoordelijkheid niet aan blijkt te kunnen, de drie resterende partijen samen verder kunnen regeren.

Eens?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2006 13:30:33 (zetelaantallen aangepast op berichtgeving) ]
  donderdag 23 november 2006 @ 13:04:55 #2
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43817255
Nee, dat zal niet gebeuren. Afspiegelingskabinetten zijn toch al geen goed idee.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  donderdag 23 november 2006 @ 13:08:47 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_43817381
Nee, dan heb je een oppositie van niks.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_43817524
quote:
Op donderdag 23 november 2006 13:03 schreef dVTB het volgende:
Er vliegt hier in POL een keur aan mogelijke coalities voorbij in nieuwe topics, van CDA+PvdA+CU, tot CDA+PvdA+SP, zelfs CDA+PvdA+VVD en nog vele anderen, met bijvoorbeeld GroenLinks of Wilders erin. Eén scenario heeft nog geen eigen topic: een vier-partijencoalitie van CDA + PvdA + SP + CU. Toch acht ik dat een zeer reëele mogelijkheid.

Eens?
Nee. Dit is gewoon echt niet te doen.

1 CDA en PvdA liggen gewoon te ver uit elkaar. En CDA wil het gewoon niet. Balkenende en consorten zijn gewoon veel te rechts voor de pvdA.

2 Over de verschillende van het CDA en SP maar te zwijgen. Ze zijn onoverbrugbaar.

3 Met twee partijen een coalitie vormen is al erg moeilijk. Dus we zullen het maar over vier partijen maar niet hebben....
pi_43817784
Hoezo is dit een afspiegelingskabinet? En als het dat al is, waarom zou dat geen goed idee zijn? Wat is er mis mee wanneer de regering een afspiegeling is van de wens van de kiezer?

Oppositie van niks? Met de VVD, GroenLinks, Wilders en D66 blijven er genoeg oppositiepartijen over.

EchtGaaf, realiseer je je dat het CDA zich hoe dan ook zal moeten inspannen om de verschillen met PvdA en/of SP te overbruggen? Regeren over rechts is uitgesloten. Niet voor niets mompelde Balkenende gisterenavond in het slotdebat al over 'sociaal beleid'...

Tweepartijencoalities zijn sowieso onmogelijk deze keer, dat boek kunnen we sluiten. Mijn stelling is dat deze 4-partijencoalitie makkelijker te smeden valt dan welke 3-partijencoalitie dan ook. Je moet niet alleen kijken naar het getal, maar ook naar de onderlinge verhoudingen en posities/standpunten.
pi_43818028
Een regering met pvda en cda vind ik niet geloofwaardig.
pi_43821554
quote:
Op donderdag 23 november 2006 13:20 schreef dVTB het volgende:
Hoezo is dit een afspiegelingskabinet? En als het dat al is, waarom zou dat geen goed idee zijn? Wat is er mis mee wanneer de regering een afspiegeling is van de wens van de kiezer?

Oppositie van niks? Met de VVD, GroenLinks, Wilders en D66 blijven er genoeg oppositiepartijen over.
Idd, ik vond dat ook een kul argument. SGP ook niet te vergeten...
quote:
EchtGaaf, realiseer je je dat het CDA zich hoe dan ook zal moeten inspannen om de verschillen met PvdA en/of SP te overbruggen?
Dat zullen ze idd moeten. Het land moet tenslotte geregeerd worden. Maar benieuwd of het CDA zich wil aanpassen aan de gehele nieuwe situatie die nu is ontstaan..
quote:
Regeren over rechts is uitgesloten. Niet voor niets mompelde Balkenende gisterenavond in het slotdebat al over 'sociaal beleid'...
Vergeet niet dat Balkenende onder "sociaal" beleid wel iets anders verstaan dan de PvdA. Zelfs de VVD schermt met het begrip "sociaal " (waar zij onder verstaan: mensen uit de uitkering te kwakken met hun ijdele hoop dat werkgevers ze met open armen zullen ontvangen ) . Ze geven ieders hun eigen aanvulling over het begrip sociaal. Dat maakt het begrip echter steeds holler en minder waardevol.
quote:
Tweepartijencoalities zijn sowieso onmogelijk deze keer, dat boek kunnen we sluiten.
Dat is iig wel een duidelijke conclusie die we kunnen trekken; het worden er minimaal 3 dit keer.
quote:
Mijn stelling is dat deze 4-partijencoalitie makkelijker te smeden valt dan welke 3-partijencoalitie dan ook.
In het algemeen kun je stellen dat het progressief ingewikkelder wordt naarmate het aantal deel te nemen partijen stijgt. Dus ik begrijp je hier niet helemaal. de zijn ook duidelijk meer risicofactoren mbt stabiliteit. Er zijn immers meer partijen met strijdige belangen die het eens moeten blijven. En ook meer risico's met interne crisissen van de afzonderlijke partijen.

Kun je mij uitleggen waarom idg een 4 partijen coalitie makkelijker te smeden zou zijn dan eentje met 3 partijen?
quote:
Je moet niet alleen kijken naar het getal, maar ook naar de onderlinge verhoudingen en posities/standpunten.
Dat klopt. Niet alleen het aantal partijen speelt een rol. Maar in hoeverre overeenkomsten zijn en te overbruggen verschillen. Uiteraard spelen ook intermenselijke relaties een geweldige rol. zoals ook bleek in 2003 tussen Bos en Balkenende.
pi_43856086
Ik denk dat dit idd de meest realistische combi is. Het aantal zetels CDA/CU is ongeveer evenveel als PvdA/SP, dus netjes in evenwicht.

De SP is gewoon een partij die nu niet genegeerd mag worden, als de grootste overwinnaar. Hen mijden staat gelijk aan ontkennen dat er een shift naar links is gemaakt door de kiezers. Als Balkenende dat wel doet en men komt er niet uit, dan zal het CDA een genadeklap krijgen bij de volgende verkiezingen als 'dank' voor deze onbuigzaamheid.

Het CDA en de PvdA hebben vaker samen geregeerd, dus een coalitie moet kunnen. De achterban van de CDA is ook al heel verdeeld: veel vinden het gevoerde beleid van Balk de afgelopen jaren te rechts. Vergeet niet dat ze zetels kwijt zijn geraakt aan de CU, een indicatie hiervoor.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_43870203
Als ze eruit kunnen komen, dan is dit een hele mooie coalitie.

Veel succes aan Groen Links om daar als enige linkse partie oppositie tegen te gaan voeren.
pi_43870294
Het is wel een redelijke afspiegeling van het stemgedrag.

Dat die politici dan over drempels moeten heenstappen ,is hun zorg. Daar worden ze vorstelijk voor beloond.
pi_43870377
Zal wel CDA+PVDA+CU worden, en dan over 4 jaar is de PVDA tot kleine partij gemaakt.
Op dinsdag 27 augustus 2013 15:07 schreef KomtTijd... het volgende:
"ik zoek een autootje om boodschappen mee te doen in het dorp, is een bugatti veyron snel genoeg?"
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 25 november 2006 @ 01:12:05 #12
862 Arcee
Look closer
pi_43870573
quote:
Op donderdag 23 november 2006 13:20 schreef dVTB het volgende:
Wat is er mis mee wanneer de regering een afspiegeling is van de wens van de kiezer?
Niets, maar daar moeten ze dan wel zelf voor gekozen hebben.

Ik denk niet dat een meerderheid van Nederland voor een CDA + PvdA + SP + CU-regering zou kiezen.

Dan kun je van elke optelsom van 76+ zeggen dat het een afspiegeling is van de wens van de kiezers, hoe ver de partijen binnen die som ook uit elkaar liggen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_43870613
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 01:12 schreef Arcee het volgende:

[..]

Niets, maar daar moeten ze dan wel zelf voor gekozen hebben.

Ik denk niet dat een meerderheid van Nederland voor een CDA + PvdA + SP + CU-regering zou kiezen.

Dan kun je van elke optelsom van 76+ zeggen dat het een afspiegeling is van de wens van de kiezers, hoe ver de partijen binnen die som ook uit elkaar liggen.
Daar zijn 't politici voor en ze moeten er op een bepaalde manier uitkomen.
pi_43870966
Waarom niet CDA+PvdA+PvdD ?

Balk en Bos geven Marianne gewoon haar zin om een paar wetten door te voeren, bijvoorbeeld over het onverdoofd castereren van biggen, en vervolgens heb je praktisch een 2 partijen kabinet, dus PvdA en CDA hoeven eigenlijk alleen aan elkaar consessies te doen, en PvdD kan gelijk allerlei maatregelen doorvoeren, iedereen blij..
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 25 november 2006 @ 01:36:35 #15
862 Arcee
Look closer
pi_43871032
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 01:33 schreef Hayek het volgende:
dus PvdA en CDA hoeven eigenlijk alleen aan elkaar consessies te doen
Dat klinkt idd als een makkie, 't CDA van Balkenende en de PvdA van Bos kennen nauwelijks breekpunten.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_43871084
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 01:36 schreef Arcee het volgende:

Dat klinkt idd als een makkie, 't CDA van Balkenende en de PvdA van Bos kennen nauwelijks breekpunten.
Ach je weet zelf ook wel wat breekpunten na de verkiezingen waard zijn
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_43871107
quote:

Balk en Bos geven Marianne gewoon haar zin om een paar wetten door te voeren, bijvoorbeeld over het onverdoofd castereren van biggen, en vervolgens heb je praktisch een 2 partijen kabinet, dus PvdA en CDA hoeven eigenlijk alleen aan elkaar consessies te doen, en PvdD kan gelijk allerlei maatregelen doorvoeren, iedereen blij..
Behalve het plattelandselectoraat van Balkenende dan.
CDA is geen diervriendelijke partij, het krijgt niet voor niets zoveel steun van boeren, het CDA is een voorstander van de bioindustrie. Het CDA zal dus nooit met de PvdD in zee gaan.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_43871124
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 01:41 schreef onemangang het volgende:

Behalve het plattelandselectoraat van Balkenende dan.
CDA is geen diervriendelijke partij, het krijgt niet voor niets zoveel steun van boeren, het CDA is een voorstander van de bioindustrie. Het CDA zal dus nooit met de PvdD in zee gaan.
Die paar extra maatregelen moeten wel te doen zijn, met de SP wordt het helemaal lastig
pi_43871127
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 01:02 schreef Junglebeast het volgende:
Zal wel CDA+PVDA+CU worden, en dan over 4 jaar is de PVDA tot kleine partij gemaakt.
Ik hoop het zo.

Ik snap trouwens niet waarom je een grotere coalitie zou maken dan nodig. Dan moet je als deelnemende partij relatief veel consessies doen plus het feit dat een kabinet bestaande uit 4 partijen onstabieler is dan een kabinet bestaande uit 3 partijen. Dit zal hem dus niet worden denk ik.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 25 november 2006 @ 01:45:46 #20
862 Arcee
Look closer
pi_43871176
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 01:40 schreef Hayek het volgende:
Ach je weet zelf ook wel wat breekpunten na de verkiezingen waard zijn
Ja, in 2003 leidden ze dat een breuk tussen 't CDA en de PvdA in de coaltieonderhandelingen.
pi_43871199
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 01:45 schreef Arcee het volgende:

Ja, in 2003 leidden ze dat een breuk tussen 't CDA en de PvdA in de coaltieonderhandelingen.
Ze waren het al voor 99% eens, dus opzich ging het niet eens zo slecht, en bovendien had Balk een goed alternatief met VVD en D66, dat heeft ie nu niet..
pi_43871834
Misschien weet niet iedereen het, maar de PvdA mag dan wel links zijn, de partij ligt qua standpunten nog altijd dichter bij het CDA dan bij de SP.
Het punt is dat Wouter Bos koste wat het kost wilt gaan regeren (ook al heeft hij 10 zetels verloren), daarom stuurt hij aan op CDA - SP en dan weet hij dat dan toch wel gevraagd wordt als 3e partij, omdat dat de enige mogelijke optie is.
Ik vind dat juist zoveel mogelijk gekeken moet worden naar een coalitie zonder de PvdA...ze zijn de grootste verliezer en de kiezer heeft het meer met hun gehad dan met ons afgelopen kabinet. Dus die partij hoort niet in de regering thuis.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_43871876
quote:

Die hebben geen meerderheid. 41+32+2 = 75, dus geen meerderheid
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_43871982
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 02:32 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Die hebben geen meerderheid. 41+32+2 = 75, dus geen meerderheid
PvdA heeft 33

'SP zetel minder, PvdA zetel meer'
http://verkiezingen.objectiefbekeken.nl/totaal.php
pi_43877319
quote:
Balk en Bos geven Marianne gewoon haar zin om een paar wetten door te voeren, bijvoorbeeld over het onverdoofd castereren van biggen
Ik denk dat Balkenende de stem van de agrarier graag wil houden, het lijkt zeer sterk dat het CDA met de PvdD in een regering komt.
  zaterdag 25 november 2006 @ 13:48:40 #26
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43877481
Ik zou niet weten waarom het CDA dit CDA + PvdA + SP + CU zou willen doen.
CDA staat tot: PvdA als 41 : 33

CDA+CU = 47 : PvdA+Sp= 58
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_43886881
Hoe groter een kabinet des te kleiner het aantal ministers en staatssecretarissen per partij, de optimale grootte van een kabinet is zo klein mogelijk, maar dat een enkele wegloper de zaak niet doet omvallen.
Dus CDA PVDA CU of als PVDA niet inbindt, dan zal Balkenende mogelijk na twee maanden kiezen voor een minderheidskabinet CDA VVD die heeft dan voor iedere besluit de kamer nodig maar dat zal geen probleem zijn in de meeste gevallen.
Het grote risicio van dronken barmannen, is dat ze dubbel schrijven.
pi_43887163
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 20:22 schreef sjonnieH het volgende:
Dus CDA PVDA CU of als PVDA niet inbindt, dan zal Balkenende mogelijk na twee maanden kiezen voor een minderheidskabinet CDA VVD die heeft dan voor iedere besluit de kamer nodig maar dat zal geen probleem zijn in de meeste gevallen.
Dat zal nogal vies tegenvallen.
pi_43889211
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 20:29 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Dat zal nogal vies tegenvallen.
Dat denk ik ook, elk voorstel zal gewoon keihard weggestemd worden.

En terecht, ze leren maar eens wat water bij de wijn te doen en met elkaar te regeren. Wij moeten in Nederland ook met elkaar leven.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 25 november 2006 @ 21:43:30 #30
862 Arcee
Look closer
pi_43889745
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 21:24 schreef jaoka het volgende:
En terecht, ze leren maar eens wat water bij de wijn te doen en met elkaar te regeren. Wij moeten in Nederland ook met elkaar leven.
We wachten met smart hoeveel water de SP in haar communistische wijn gaat doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')