Zetelaantallen in peilingen en uitslagen zijn altijd INCLUSIEF de restzetels. Restzetels gaan meestal naar de grote partijen.quote:Op donderdag 23 november 2006 01:16 schreef Ludacriss het volgende:
Zijn er trouwens nog restzetels te verdelen? en hoe gaat dit in zijn werking? en wie maken er kans op?
Klopt.quote:Volgens mij was het zo dat de partij met de meeste stemmen per zetels de restzetels krijgt?
Nee, maar dat is het nooit geweest. Het is eenvoudig uit te rekenen, dus het wordt meteen meegenomen.quote:Op donderdag 23 november 2006 01:20 schreef Ludacriss het volgende:
Ok dus het is niet meer zo dat ze pas na de uitslag worden verdeelt?
Dit gaat over lijstverbindingen, niet voorkeurscoalities. Het is een wettelijk truukje om meer kans te maken op restzetels, maar heeft geen politieke implicaties. (Al zullen 't wel partijen zijn die elkaar goed liggen, voordat ze zo'n lijstverbinding aangaan)quote:Op donderdag 23 november 2006 01:20 schreef Pritt het volgende:
Gaat via kiessleutels en worden verdeeld over de grootste blokken.
Op dit moment CDA omdat geen enkel voorkeurscolalities zijn uitgesproken.
Als bijv PvdA met SP had gezegd: wij gaan samen regeren tellen ze als een blok.
Zoiets begreep ik van die restzetels.
Je doelt op lijstverbindingen denk ik.quote:Op donderdag 23 november 2006 01:20 schreef Pritt het volgende:
Gaat via kiessleutels en worden verdeeld over de grootste blokken.
Op dit moment CDA omdat geen enkel voorkeurscolalities zijn uitgesproken.
Als bijv PvdA met SP had gezegd: wij gaan samen regeren tellen ze als een blok.
Zoiets begreep ik van die restzetels.
Dat staat in het proces-verbaal van de Kiesraad, dat verschijnt volgende week denk ik.quote:Op donderdag 23 november 2006 01:24 schreef Ludacriss het volgende:
Ok en hoe weet je wie de restzetels heeft gehad?
oh okquote:
Ik ben aan het rekenen gegaan met de voorlopige uitslag, en vergeleken met de zetelaantallen zoals het ANP die geeft. Dan kom ik op:.quote:Op donderdag 23 november 2006 12:39 schreef Iblis het volgende:
De restzetels zijn al verwerkt in de voorlopige uitslag.
CDA zal zo'n twee restzetels opstrijken, PvdA en SP wellicht ook. VVD / GL eentje, evenals D66, SGP en wellicht PvdD.
quote:Op donderdag 23 november 2006 12:52 schreef freako het volgende:
[..]
Ik ben aan het rekenen gegaan met de voorlopige uitslag, en vergeleken met de zetelaantallen zoals het ANP die geeft. Dan kom ik op:.
CDA 2, PvdA 1, SP 2, VVD 1, Wilders/PVV 1, GroenLinks 1, CU 1, D66 1
Als ik de uitslagen zo zie, heeft het volgens mij niet veel uitgemaakt of SP & GroenLinks een lijstverbindingen hadden of niet, hetzelfde geldt voor CU & SGP. CU zou op eigen kracht ook een restzetel gehaald hebben, dat geldt ook voor GroenLinks.
Hierbij moet ik wel de aantekening maken dat in de voorlopige uitslag PvdA meer stemmen heeft dan de combi SP/GroenLinks, maar minder zetels. Ergens zit er dus iets fout. Het kan dus zijn dat de SP uiteindelijk 1 restzetel naar de PvdA ziet gaan, daarvoor moeten we de definitieve uitslag afwachten.
Je spreekt jezelf tegen. Je wilt een gekunstelde regering vormen met de kleinst mogelijke meerderheid en met 3 van de 4 partijen die nog nooit regeringsverantwoordelijkheid hebben gedragen, laat staan dat één van je partijen slechts 2 luttele zetels heeft. De SGP in een coalitie zetten zou waarachtig nog realistischer zijn, gezien hun jarenlange ervaring.quote:Op donderdag 23 november 2006 12:59 schreef Ludger het volgende:
bedankt voor de info..
Is het dan nog mogelijk dat er een restzetel naar Cda/SP/CU of PvdD gaat waardoor we een coalitie krijgen (76 zetels) zonder de Pvda die heeft verloren?Daar lijkt me best steun voor, GL en PvdV zullen af en toe de PvdD steunen, Pvda zal om en om Cda/SP of CU steunen en Vvd soms het Cda... Kans op (eindelijk) een regering die 4 jaar houdbaar is (mag wel 's
)
CDA: geen idee, ik heb slechts ruwweg gekeken hoe de restzetelverdeling verlopen is. Het CDA zou misschien een 3e zetel kunnen krijgen, maar het lijkt me eerlijk gezegd nogal sterk. Veel wisselingen zullen er niet meer optreden. Misschien dat er 1 zetel verschuift, van SP naar PvdA (of een andere partij).quote:Op donderdag 23 november 2006 12:59 schreef Ludger het volgende:
[..]
bedankt voor de info..
Is het dan nog mogelijk dat er een restzetel naar Cda/SP/CU of PvdD gaat waardoor we een coalitie krijgen (76 zetels) zonder de Pvda die heeft verloren?![]()
CDA/VVD-regeringen hebben altijd een kleine meerderheid gehad, dat waren toch redelijk stabiele regeringen. Dit in tegenstelling tot kabinetten als Den Uyl, Van Agt-II (met Den Uyl) en Balkenende-I. Die hadden grote meerderheden (hoewel dat met het kabinet-Den Uyl wat lastig ligt), maar stabiel waren ze niet.quote:Op donderdag 23 november 2006 13:10 schreef dVTB het volgende:
Ongeacht je politieke voorkeur, zul je toch moeten beamen dat het veel beter is voor het besturen van een land wanneer de coalitie een ruime meerderheid heeft en dus stevig in het zadel zit, met veel draagvlak.
Die resultaten worden morgen bekend. Uit sommige landen moesten de briefstemmen naar Den Haag worden gestuurd, maar in sommige landen moest dit naar de plaatselijke ambassade gestuurd worden, omdat het per post nogal lang kan duren voor iets in Den Haag aankomt. Of ze die stembiljetten dan op de ambassade tellen, of dat alles per diplomatieke post naar Den Haag gaat weet ik niet. Ze hebben in ieder geval wat extra tijd nodig.quote:Op donderdag 23 november 2006 13:37 schreef MrBadGuy het volgende:
Moeten er nog stemmen geteld worden, zoals de stemmen uit het buitenland?
Er wordt in elke gemeente en later in elke kieskring nog een keer goed gekeken of wat er opgestuurd is naar het ANP ook klopt qua aantallen (telfoutje is zo gemaakt). Ook moeten de voorkeursstemmen nog bepaald worden.quote:Of is alles al geteld?
Ok, thnxquote:Op donderdag 23 november 2006 13:53 schreef freako het volgende:
[..]
Die resultaten worden morgen bekend. Uit sommige landen moesten de briefstemmen naar Den Haag worden gestuurd, maar in sommige landen moest dit naar de plaatselijke ambassade gestuurd worden, omdat het per post nogal lang kan duren voor iets in Den Haag aankomt. Of ze die stembiljetten dan op de ambassade tellen, of dat alles per diplomatieke post naar Den Haag gaat weet ik niet. Ze hebben in ieder geval wat extra tijd nodig.
[..]
Er wordt in elke gemeente en later in elke kieskring nog een keer goed gekeken of wat er opgestuurd is naar het ANP ook klopt qua aantallen (telfoutje is zo gemaakt). Ook moeten de voorkeursstemmen nog bepaald worden.
Kan. Dan zal het in het voordeel van de VVD werken.quote:Op donderdag 23 november 2006 14:45 schreef MrBadGuy het volgende:
Hopelijk hebben de stemmen uit het buitenland nog enig effect (verschuiving van een restzeteltje), want die stemmen altijd wel slim![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |