abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43809116
Zijn er trouwens nog restzetels te verdelen? en hoe gaat dit in zijn werking? en wie maken er kans op?

Volgens mij was het zo dat de partij met de meeste stemmen per zetels de restzetels krijgt?
  donderdag 23 november 2006 @ 01:19:15 #2
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43809190
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:16 schreef Ludacriss het volgende:
Zijn er trouwens nog restzetels te verdelen? en hoe gaat dit in zijn werking? en wie maken er kans op?
Zetelaantallen in peilingen en uitslagen zijn altijd INCLUSIEF de restzetels. Restzetels gaan meestal naar de grote partijen.
quote:
Volgens mij was het zo dat de partij met de meeste stemmen per zetels de restzetels krijgt?
Klopt.
pi_43809218
Ok dus het is niet meer zo dat ze pas na de uitslag worden verdeelt?
pi_43809230
Gaat via kiessleutels en worden verdeeld over de grootste blokken.
Op dit moment CDA omdat geen enkel voorkeurscolalities zijn uitgesproken.
Als bijv PvdA met SP had gezegd: wij gaan samen regeren tellen ze als een blok.

Zoiets begreep ik van die restzetels.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
  donderdag 23 november 2006 @ 01:22:22 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43809265
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:20 schreef Ludacriss het volgende:
Ok dus het is niet meer zo dat ze pas na de uitslag worden verdeelt?
Nee, maar dat is het nooit geweest. Het is eenvoudig uit te rekenen, dus het wordt meteen meegenomen.
pi_43809280
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:20 schreef Pritt het volgende:

Dit gaat over lijstverbindingen, niet voorkeurscoalities. Het is een wettelijk truukje om meer kans te maken op restzetels, maar heeft geen politieke implicaties. (Al zullen 't wel partijen zijn die elkaar goed liggen, voordat ze zo'n lijstverbinding aangaan)

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijstverbinding
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_43809295
Ok en hoe weet je wie de restzetels heeft gehad?
  donderdag 23 november 2006 @ 01:25:28 #8
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43809314
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:20 schreef Pritt het volgende:

Je doelt op lijstverbindingen denk ik.

Partijen kunnen een lijstverbinding vormen met andere partijen. GroenLinks doet dat nu met de SP, de SGP met de ChristenUnie.

Bij de (rest)zetelverdeling tellen die partijen dan als 1 blok. Halen ze allebei voor 2,5 zetel aan stemmen, dan zouden ze allebei zonder lijstverbinding 2 zetels krijgen. Met lijstverbinding krijgen ze een 5e zetel, want 2,5 + 2,5 = 5 zetels.
  donderdag 23 november 2006 @ 01:29:08 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43809379
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:24 schreef Ludacriss het volgende:
Ok en hoe weet je wie de restzetels heeft gehad?
Dat staat in het proces-verbaal van de Kiesraad, dat verschijnt volgende week denk ik. . Meestal zijn er 5 restzetels te verdelen. Soms 6, soms 4. Ga er maar van uit dat CDA en PvdA elk minstens een restzetel hebben gekregen, en de lijstverbinding GroenLinks/SP ook eentje. Dan blijven er nog een paar over. Ik wil het morgen avond wel uitrekenen aan de hand van de voorlopige uitslag, nu is het me iets te laat daarvoor.
  donderdag 23 november 2006 @ 07:41:01 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43811002
OK, door mergen is dit een dubbelpost geworden, zie mijn post wat verder naar onderen.

[ Bericht 92% gewijzigd door freako op 23-11-2006 13:33:21 ]
pi_43816287
Wie hebben er kans op een restzetel?

Als Eén NL 0,6 % heeft gehaald en dus 0,1 % te kort kwam voor 1 zetel... wie maakt er dan het meeste kans op een restzetel, CU, SGP, PvdD, PvdV of SP ? Iemand een idee ? Kan belangrijk zijn voor een te vormen meerderheid...
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
pi_43816434
De restzetels zijn al verdeeld.
  donderdag 23 november 2006 @ 12:37:55 #13
19775 Slam
The True AoD
pi_43816444
Geen idee maar aanstaande maandag is de uitslag officieel en zijn ook die reststemmen geteld, dan zullen we het weten
quote:
Op donderdag 23 november 2006 12:37 schreef Kozzmic het volgende:
De restzetels zijn al verdeeld.
oh ok
Es ist geil ein Arschloch zu sein!!!!
  donderdag 23 november 2006 @ 12:39:52 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43816504
De restzetels zijn al verwerkt in de voorlopige uitslag.

Partijen die niet minstens één zetel hebben (zoals Eén NL) kunnen ook geen restzetel krijgen. Voor de rest krijgt iedereen in eerste instantie het aantal zetels dat ze 'echt' gehaald hebben. Dan wordt de rest verdeeld, op een manier waarbij de grootse partijen (of lijstverbindingen) ietwat in het voordeel zijn ten opzichte van de kleine partijen. Binnen lijstverbindingen is de kleine partij echter weer relatief in het voordeel.

CDA zal zo'n twee restzetels opstrijken, PvdA en SP wellicht ook. VVD / GL eentje, evenals D66, SGP en wellicht PvdD.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_43816525
EénNL kan sowieso geen aanspraak maken op een restzetel. Bij de eerste zetel moet je minimaal de kiesdrempel halen, oftewel alle stemmen gedeeld door 150 zetels. EénNL heeft 62.500 stemmen en had ongeveer 65.300 stemmen nodig voor een zetel.
  donderdag 23 november 2006 @ 12:52:02 #16
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43816886
quote:
Op donderdag 23 november 2006 12:39 schreef Iblis het volgende:
De restzetels zijn al verwerkt in de voorlopige uitslag.

CDA zal zo'n twee restzetels opstrijken, PvdA en SP wellicht ook. VVD / GL eentje, evenals D66, SGP en wellicht PvdD.
Ik ben aan het rekenen gegaan met de voorlopige uitslag, en vergeleken met de zetelaantallen zoals het ANP die geeft. Dan kom ik op:.

CDA 2, PvdA 1, SP 2, VVD 1, Wilders/PVV 1, GroenLinks 1, CU 1, D66 1

Als ik de uitslagen zo zie, heeft het volgens mij niet veel uitgemaakt of SP & GroenLinks een lijstverbindingen hadden of niet, hetzelfde geldt voor CU & SGP. CU zou op eigen kracht ook een restzetel gehaald hebben, dat geldt ook voor GroenLinks.

Hierbij moet ik wel de aantekening maken dat in de voorlopige uitslag PvdA meer stemmen heeft dan de combi SP/GroenLinks, maar minder zetels. Ergens zit er dus iets fout. Het kan dus zijn dat de SP uiteindelijk 1 restzetel naar de PvdA ziet gaan, daarvoor moeten we de definitieve uitslag afwachten.
pi_43817089
quote:
Op donderdag 23 november 2006 12:52 schreef freako het volgende:

[..]

Ik ben aan het rekenen gegaan met de voorlopige uitslag, en vergeleken met de zetelaantallen zoals het ANP die geeft. Dan kom ik op:.

CDA 2, PvdA 1, SP 2, VVD 1, Wilders/PVV 1, GroenLinks 1, CU 1, D66 1

Als ik de uitslagen zo zie, heeft het volgens mij niet veel uitgemaakt of SP & GroenLinks een lijstverbindingen hadden of niet, hetzelfde geldt voor CU & SGP. CU zou op eigen kracht ook een restzetel gehaald hebben, dat geldt ook voor GroenLinks.

Hierbij moet ik wel de aantekening maken dat in de voorlopige uitslag PvdA meer stemmen heeft dan de combi SP/GroenLinks, maar minder zetels. Ergens zit er dus iets fout. Het kan dus zijn dat de SP uiteindelijk 1 restzetel naar de PvdA ziet gaan, daarvoor moeten we de definitieve uitslag afwachten.
bedankt voor de info..

Is het dan nog mogelijk dat er een restzetel naar Cda/SP/CU of PvdD gaat waardoor we een coalitie krijgen (76 zetels) zonder de Pvda die heeft verloren?

Daar lijkt me best steun voor, GL en PvdV zullen af en toe de PvdD steunen, Pvda zal om en om Cda/SP of CU steunen en Vvd soms het Cda... Kans op (eindelijk) een regering die 4 jaar houdbaar is (mag wel 's )
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
pi_43817425
quote:
Op donderdag 23 november 2006 12:59 schreef Ludger het volgende:
bedankt voor de info..

Is het dan nog mogelijk dat er een restzetel naar Cda/SP/CU of PvdD gaat waardoor we een coalitie krijgen (76 zetels) zonder de Pvda die heeft verloren? Daar lijkt me best steun voor, GL en PvdV zullen af en toe de PvdD steunen, Pvda zal om en om Cda/SP of CU steunen en Vvd soms het Cda... Kans op (eindelijk) een regering die 4 jaar houdbaar is (mag wel 's )
Je spreekt jezelf tegen. Je wilt een gekunstelde regering vormen met de kleinst mogelijke meerderheid en met 3 van de 4 partijen die nog nooit regeringsverantwoordelijkheid hebben gedragen, laat staan dat één van je partijen slechts 2 luttele zetels heeft. De SGP in een coalitie zetten zou waarachtig nog realistischer zijn, gezien hun jarenlange ervaring.

Vervolgens wil je een regering die 4 jaar lang houdbaar is. Terwijl je nu al praat over gedoogsteun van oppositiepartijen. Dat is toch werkelijk een stabiliteit van nul? Hoe denk je in vredesnaam dat zo'n regering het 4 jaar volhoudt?

En nogmaals, ik ga het niet steeds weer vragen, maar waarom zijn we het zo gewoon gaan vinden dat we gekunstelde coalities vormen met de kleinst mogelijke meerderheden. Is dat de erfenis van Balkenende 2 ofzo? Ongeacht je politieke voorkeur, zul je toch moeten beamen dat het veel beter is voor het besturen van een land wanneer de coalitie een ruime meerderheid heeft en dus stevig in het zadel zit, met veel draagvlak.
pi_43817602
Een brede coalitie heeft als nadeel ook een brede achterban met wijd uitlopende tegenstellingen. Dat komt de besluitvorming niet ten goede.
Denk aan CDA/SP of VVD/PVDA tegenstellingen. Ik zet in op CDA/PvdA/CU
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 23 november 2006 @ 13:28:45 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43818104
quote:
Op donderdag 23 november 2006 12:59 schreef Ludger het volgende:

[..]

bedankt voor de info..

Is het dan nog mogelijk dat er een restzetel naar Cda/SP/CU of PvdD gaat waardoor we een coalitie krijgen (76 zetels) zonder de Pvda die heeft verloren?
CDA: geen idee, ik heb slechts ruwweg gekeken hoe de restzetelverdeling verlopen is. Het CDA zou misschien een 3e zetel kunnen krijgen, maar het lijkt me eerlijk gezegd nogal sterk. Veel wisselingen zullen er niet meer optreden. Misschien dat er 1 zetel verschuift, van SP naar PvdA (of een andere partij).

SP wint zeker geen 3e restzetel, het is in mijn ogen waarschijnlijker dat ze hun 2e restzetel kwijtraken, zodat ze op 25 uitkomen.

CU heeft al een restzetel, een 2e restzetel is uitgesloten. Bovendien zou een 2e restzetel voor de combi CU/SGP naar de SGP gaan.

PvdD: Misschien... Het is echter voor een kleine partij erg lastig een restzetel te krijgen. Niet aannemelijk.
  donderdag 23 november 2006 @ 13:31:48 #21
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43818211
quote:
Op donderdag 23 november 2006 13:10 schreef dVTB het volgende:

Ongeacht je politieke voorkeur, zul je toch moeten beamen dat het veel beter is voor het besturen van een land wanneer de coalitie een ruime meerderheid heeft en dus stevig in het zadel zit, met veel draagvlak.
CDA/VVD-regeringen hebben altijd een kleine meerderheid gehad, dat waren toch redelijk stabiele regeringen. Dit in tegenstelling tot kabinetten als Den Uyl, Van Agt-II (met Den Uyl) en Balkenende-I. Die hadden grote meerderheden (hoewel dat met het kabinet-Den Uyl wat lastig ligt), maar stabiel waren ze niet.
pi_43818389
Moeten er nog stemmen geteld worden, zoals de stemmen uit het buitenland? Of is alles al geteld?
  donderdag 23 november 2006 @ 13:53:19 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43818906
quote:
Op donderdag 23 november 2006 13:37 schreef MrBadGuy het volgende:
Moeten er nog stemmen geteld worden, zoals de stemmen uit het buitenland?
Die resultaten worden morgen bekend. Uit sommige landen moesten de briefstemmen naar Den Haag worden gestuurd, maar in sommige landen moest dit naar de plaatselijke ambassade gestuurd worden, omdat het per post nogal lang kan duren voor iets in Den Haag aankomt. Of ze die stembiljetten dan op de ambassade tellen, of dat alles per diplomatieke post naar Den Haag gaat weet ik niet. Ze hebben in ieder geval wat extra tijd nodig.
quote:
Of is alles al geteld?
Er wordt in elke gemeente en later in elke kieskring nog een keer goed gekeken of wat er opgestuurd is naar het ANP ook klopt qua aantallen (telfoutje is zo gemaakt). Ook moeten de voorkeursstemmen nog bepaald worden.
pi_43820494
quote:
Op donderdag 23 november 2006 13:53 schreef freako het volgende:

[..]

Die resultaten worden morgen bekend. Uit sommige landen moesten de briefstemmen naar Den Haag worden gestuurd, maar in sommige landen moest dit naar de plaatselijke ambassade gestuurd worden, omdat het per post nogal lang kan duren voor iets in Den Haag aankomt. Of ze die stembiljetten dan op de ambassade tellen, of dat alles per diplomatieke post naar Den Haag gaat weet ik niet. Ze hebben in ieder geval wat extra tijd nodig.
[..]

Er wordt in elke gemeente en later in elke kieskring nog een keer goed gekeken of wat er opgestuurd is naar het ANP ook klopt qua aantallen (telfoutje is zo gemaakt). Ook moeten de voorkeursstemmen nog bepaald worden.
Ok, thnx

Hopelijk hebben de stemmen uit het buitenland nog enig effect (verschuiving van een restzeteltje), want die stemmen altijd wel slim
  donderdag 23 november 2006 @ 14:54:16 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43820758
quote:
Op donderdag 23 november 2006 14:45 schreef MrBadGuy het volgende:

Hopelijk hebben de stemmen uit het buitenland nog enig effect (verschuiving van een restzeteltje), want die stemmen altijd wel slim
Kan. Dan zal het in het voordeel van de VVD werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')