Nee die brief heb ik nog niet gehad. Die eerste vragenlijst wel. Gewoon teruggestuurd met een kopie van een loonstrook en de opmerking "bij PZ kunnen ze me nog niet eens eenduidig vertellen hoe ik in het ziekenfonds kom". Nog niets van vernomenquote:Op woensdag 27 december 2006 05:25 schreef StefanP het volgende:
Nog meer emigranten die post van de belastingdienst kregen waarin staat dat je ze een brief van o.a. je pensioenverzekeraar moet sturen? Met daarin hoeveel pensioen e.d. je heb opgebouwd hebt. Volgens de belastingdienst moet ik dat, omdat 'u feitelijk niet meer in Nederland woont en Nederland het heffingsrecht over deze inkomensbronnen zeker wil stellen.' Men moest namelijk eventjes 'op het moment van emigratie een conserverende aanslag opleggen.'
Dat geloof je toch niet? Smerige, schofterige dieven. Die gaat dus rechtstreeks de prullenbak in, net als de vorige brief met een 50-pagina tellend formulier dat ik even moest invullen. Thanks for reminding me waarom ik ook alweer zo'n vreselijke hekel aan dat kutland had en heb.
Nederland
Werd je ook zo boos op Nederland toen je de pensioenpremies mocht aftrekken van de Belasting toen je nog in Nederland woonde ?quote:Op woensdag 27 december 2006 05:25 schreef StefanP het volgende:
Nog meer emigranten die post van de belastingdienst kregen waarin staat dat je ze een brief van o.a. je pensioenverzekeraar moet sturen? Met daarin hoeveel pensioen e.d. je heb opgebouwd hebt. Volgens de belastingdienst moet ik dat, omdat 'u feitelijk niet meer in Nederland woont en Nederland het heffingsrecht over deze inkomensbronnen zeker wil stellen.' Men moest namelijk eventjes 'op het moment van emigratie een conserverende aanslag opleggen.'
Dat geloof je toch niet? Smerige, schofterige dieven. Die gaat dus rechtstreeks de prullenbak in, net als de vorige brief met een 50-pagina tellend formulier dat ik even moest invullen. Thanks for reminding me waarom ik ook alweer zo'n vreselijke hekel aan dat kutland had en heb.
Nederland
Ik wel, maar ik hoef niks te betalen (voorlopige aanslag).quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:17 schreef maartena het volgende:
Ik heb trouwens nog geen bericht gehad van de belastingdienst.... ik heb wel 5 jaar geleden mijn belastingen op papier geheel afgerond, en speciaal de formulieren voor emigranten/vertrekkers aangevraagd zodat ik Nederland verliet met alles goed geregeld. Ik heb tevens 6 of 7 jaar pensioen betaald, maar daar heb ik niets mee gedaan.... dat staat dus nog gewoon in Nederland.
Ik heb al 4 jaar niets meer van de belastingdienst gekregen.....quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:26 schreef wonderer het volgende:
Ik wel, maar ik hoef niks te betalen (voorlopige aanslag).
Ik moet een half jaar zorgpremie terugbetalen omdat ze er pas in oktober achterkwamen dat ik niet meer verzekerd was... heb nog steeds de acceptgiro niet gehad.quote:Op vrijdag 29 december 2006 22:07 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik heb al 4 jaar niets meer van de belastingdienst gekregen.....En ik verwacht ook niets verder, ik heb mijn zaken afgesloten, netjes alle belastingzaken geregeld voor (en tijdens want ze waren traag) mijn emigratie naar de VS, dus ik verwacht eigenlijk niets.....
Als het onder de 3900-nogwat Euro is (was het vroeger niet iets van 8000 gulden?) per jaar is, ben je er geen belasting over verschuldigd. Dus als het om een paar honderd euro per maand gaat voor wat freelancen zou ik me er niet veel zorgen over maken.quote:Op vrijdag 29 december 2006 22:31 schreef wonderer het volgende:
Ik krijg nog wel dingen binnen op mijn Nederlandse rekening, moet ik daar dan belasting over betalen?
Gewoon opnemen in de ATM met je Nederlandse bankpas en als cash uitgeven. Geen hond die daar achter komt. Geheel officieel gezien moet je buitenlands inkomen ook bij de IRS aangeven, maar daar kunnen ze onmogelijk achter komen als je dat niet doet.quote:En als ik dat hier opneem of laat overschrijven, moet ik er hier dan WEER belasting over betalen?
Ik zou me er niet echt veel zorgen over maken iig.quote:Heb me er niet echt in verdiept, eigenlijk. Ik zie wel welke formulieren ik krijg enzo.
Dat doe ik ook. Veel geld heb ik niet meer in Nederland, maar mijn vrouw heeft net weer een paar honderd euro verdiend met wat consulting, en dat staat nu op onze Nederlandse rekening. Inderdaad handige spaarpotjes voor bezoeken aan NL en zo.quote:Op vrijdag 29 december 2006 22:40 schreef wonderer het volgende:
Ja, meer dan 3900 wordt het helaas niet
Bedankt voor de info. Ik laat het op de NL rekening staan voorlopig, superhandig als ik wat in NL wil kopenScheelt weer tweemaal omwisselen ook op vakantie.
Ik zit er ook sterk aan te denken om het geld van mijn spaarrekening wel over te zetten naar een spaarrekening hier, da's meer dan 6000 euro. Met de huidige koers is daar nog best wat op te verdienen...quote:
En dan kun je er nog net een brood voor kopen..quote:Op vrijdag 29 december 2006 23:09 schreef Fogel het volgende:
Die koers keldert vast nog wel meer, heb je over een paar jaar 20000$ voor die 6000¤
Ik ken het probleemquote:Op vrijdag 5 januari 2007 03:22 schreef StefanP het volgende:
Ik ben al 5 kilo aangekomen sinds ik hier ben en m'n broeken passen niet meer goed.
Klote VS
Volgens mij heb ik die brief ook ergens liggen. Aangezien zij er nogal lang over doen om dit ding op te sturen, leek de reply mij ook niet al teveel haast hebben. Kijk er deze week wel door heen, vrij rustig in de City op het moment...quote:Op woensdag 27 december 2006 05:25 schreef StefanP het volgende:
Nederland
Je hebt hem zelf al ingekopt! Net als in Nederland, heb je hier, zover ik weet, enkel abonnement van 12 maanden of meer. Als je een prepaid neemt, jezelf even goed laten informeren door wat locals. Ik kreeg op een bepaald moment een heerlijk schimmige provider, waarbij ik slecht 3 pence per minuut betaald naar Nederland. Enige nadeel was dat het opladen maar op weinig plekken kon en altijd 24 uur duurde...quote:Op maandag 8 januari 2007 22:06 schreef Erasmusch het volgende:
Vraagje voor de mensen uit de UK: ik ga een paar maanden naar Birmingham, wat voor telefoon provider raden jullie aan? Pre-paid denk ik want een abo zal wel niet mogelijk zijn
tnx. Opladenquote:Op maandag 8 januari 2007 22:10 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Je hebt hem zelf al ingekopt! Net als in Nederland, heb je hier, zover ik weet, enkel abonnement van 12 maanden of meer. Als je een prepaid neemt, jezelf even goed laten informeren door wat locals. Ik kreeg op een bepaald moment een heerlijk schimmige provider, waarbij ik slecht 3 pence per minuut betaald naar Nederland. Enige nadeel was dat het opladen maar op weinig plekken kon en altijd 24 uur duurde...
Nou: Prepaid. Dus je betaalt van tevoren en kunt dan bellen, door veel mensen aangeduid als 'opladen'.quote:Op maandag 8 januari 2007 22:12 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
tnx. Opladen
Ik hoef niet goedkoop naar NL te kunnen bellen, vooral voor gebruik ter plekke.
OK, maar je kan toch gewoon zo'n nr van n kraskaart en dat smsen en dan is ie meteen opgeladen? Is alweer een poosje geleden dat ik prepaid had.quote:Op maandag 8 januari 2007 22:13 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nou: Prepaid. Dus je betaalt van tevoren en kunt dan bellen, door veel mensen aangeduid als 'opladen'.
Hoe je op laadt scheelt per provider, je hebt hier naast de grote aanbieders ook heel vel vage aanbieders, die hun geld verdienen door goedkope bundels in te kopen. In Nederland zie je dit volgens mij nog niet zo actief. Ik heb zelf ook maar 4 weken prepaid gehad ofzo...quote:Op maandag 8 januari 2007 22:15 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
OK, maar je kan toch gewoon zo'n nr van n kraskaart en dat smsen en dan is ie meteen opgeladen? Is alweer een poosje geleden dat ik prepaid had.
Lekker.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 19:13 schreef StefanP het volgende:
Ik zie trouwens dat ik jaarlijks maar liefst 5 weken vakantie heb, excl. nationale feestdagen
Nederlandse toestanden in de VSMaar wel met een VS salaris
Klinkt bekend (afgezien van die 5 dagen per jaar extra). Ik lig regelmatig in bed naast een vent die nog even een script aan het testen isquote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:17 schreef popolon het volgende:
[..]
Lekker.
Ik krijg er per jaar vijf bij, tm 25 dagen.
Al neem ik regelmatig een dag of middag vrij die we gewoon krijgen. Wat dat betreft is de IT afdeling hier een beetje eigen baas. En 's avonds doen we thuis op de bank met een biertje nog wel eens wat remote dus dat is gewoon 'comp' time.
Ik denk dat ik in Nederland meer werkte voor minder geld.
quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:21 schreef wonderer het volgende:
[..]
Klinkt bekend (afgezien van die 5 dagen per jaar extra). Ik lig regelmatig in bed naast een vent die nog even een script aan het testen is
Wow, wat voor werk doe je, waar en bij welk bedrijf?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:34 schreef Fogel het volgende:
Ik heb ook 25 vakantiedagen, paar dagen verplicht vrij (buiten de landelijke vrije dagen) die niet van de van de vakantiedagen af gaan. Extreem veel vrijheid in werktijd (zolang de secretaresse weet of en zo ja waar ik bereikbaar ben is het al goed), vrij vragen bestaat niet, vrij nemen wel. En mijn loon is ongeveer zoals dat van StefanP.
Mijn vent heeft tussen de vijf en tien minuten (auto of op de fiets), afhankelijk van het verkeer. We wonen aan een van die drukke wegen die het centrum ingaan en van de snelweg komen, zonder veel stoplichten. Dus als het een beetje druk is, sta je zo een aantal minuten te wachten tot je de weg op kunt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:25 schreef popolon het volgende:
[..]
Alleen doe ik dat niet in bed.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik in NL ook veel reistijd had. Nu gelukkig niet.
Ik doe research bij een organisatie waar ik de naam niet van wil noemen hier.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:39 schreef wonderer het volgende:
[..]
Wow, wat voor werk doe je, waar en bij welk bedrijf?
Ahh, dat verklaart allesquote:
Relatie meegenomen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 19:15 schreef PeuRac het volgende:
ff een vraagje, zijn er hier mensen die naar het buitenland gegaan zijn terwijl ze een relatie hebben/hadden en hoe ging/ga je daar mee om?
Ook zoiets geloof ik, Thanksgiving, Kerst, 4th of July, Labor Day, Memorial Day, Nieuwjaarsdag, en Presidents day geloof ik....quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:18 schreef wonderer het volgende:
Hoeveel national holidays heb jij, maarten? Brad maar acht... Waarvan vier in de laatste twee maanden (2x thanksgiving 2x kerst).
Hebben jullie geen vrij voor MLK dag volgende week maandag? In New Jersey iig wel, maar ik weet niet of het een national holiday is.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:02 schreef wonderer het volgende:
Heheeh. Ik zou ze ook niet weten hoor. Nou ja, ongeveer wel, want tijdens Memorial Day weekend hadden we onze "huwelijksreis" en labor day kan op mijn verjaardag vallen. 4th of July is nogal makkelijk te onthouden. Alleen presidents day zou ik niet weten maar volgens mij heeft Brad ook geen vrij dan.
Hangt meer van het bedrijf/instantie af waar je werkt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 01:25 schreef Viajero het volgende:
[..]
Hebben jullie geen vrij voor MLK dag volgende week maandag? In New Jersey iig wel, maar ik weet niet of het een national holiday is.
Ah, ok. Ik doe ook IT, maar dan voor big pharma. En die zijn Maandag wel vrij, met een mailtje van de directeur over hoe we allemaal de "spirit" van MLK levend moeten houden etc. Ik ben trouwens niet vrij, werk voor een New Jersey client vanuit London deze weken.quote:Op woensdag 10 januari 2007 01:32 schreef popolon het volgende:
[..]
Hangt meer van het bedrijf/instantie af waar je werkt.
M'n vrouw werkt in de adoptie en die krijgen gewoon vrij. Ik niet (IT gezondheidszorg).
ik ben naar duitsland gegaan en heb mijn vriendin in nederland achtergelaten (550 km uit elkaar). Dat is 1 jaar goed gegaan, maar nu zijn we uit elkaar, met nog 1 jaar duitsland te gaan. Jammer, maar ik heb geen spijt van mijn keuzes.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 19:15 schreef PeuRac het volgende:
ff een vraagje, zijn er hier mensen die naar het buitenland gegaan zijn terwijl ze een relatie hebben/hadden en hoe ging/ga je daar mee om?
Kwam dat door de afstand of om andere redenen?quote:Op woensdag 10 januari 2007 11:18 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ik ben naar duitsland gegaan en heb mijn vriendin in nederland achtergelaten (550 km uit elkaar). Dat is 1 jaar goed gegaan, maar nu zijn we uit elkaar, met nog 1 jaar duitsland te gaan. Jammer, maar ik heb geen spijt van mijn keuzes.
dat kwam door de afstand ja, maar je weet natuurlijk nooit of het alleen maar bespoedigd wat anders ook was gebeurt of niet. mijn ervaring is dat je sowieso je eigen plan moet trekken, want als je een droombaan opgeeft voor je vriendin en vervolgens toch je vriendin verliest, voel je je behoorlijk genaaid. en mijn andere ervaring is dat relaties niet het eeuwige leven hebben, maar goed, misschien moet ik de ware nog vindenquote:Op woensdag 10 januari 2007 14:12 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Kwam dat door de afstand of om andere redenen?
Ik ga mn cariere inderdaad niet op t spel zetten voor een (prille) relatie, ik probeer uit te vinden of het kan werken of dat ik er beter een eind aan kan maken voordat ik veel geld uit geef aan het op en neer vliegen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:15 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
dat kwam door de afstand ja, maar je weet natuurlijk nooit of het alleen maar bespoedigd wat anders ook was gebeurt of niet. mijn ervaring is dat je sowieso je eigen plan moet trekken, want als je een droombaan opgeeft voor je vriendin en vervolgens toch je vriendin verliest, voel je je behoorlijk genaaid. en mijn andere ervaring is dat relaties niet het eeuwige leven hebben, maar goed, misschien moet ik de ware nog vinden
als het een prille relatie zou mijn voorkeur uitgaan naar uitmaken. op en neer vliegen is een hoop gedoe en uitputtend.quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:20 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ik ga mn cariere inderdaad niet op t spel zetten voor een (prille) relatie, ik probeer uit te vinden of het kan werken of dat ik er beter een eind aan kan maken voordat ik veel geld uit geef aan het op en neer vliegen.
Ik zit in Duitsland, maar van krasloten weet ik niets. In de grote steden staan wel veel kranten kioskjes in de winkelstraten waar ze ook loten verkopen.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 09:38 schreef ennuik het volgende:
Een gelukkig nieuw jaar voor u allen!
Mijn jaar begon met een stevig griep maar inmiddels loopt alles weer lekker. Stockholm is voor de tijd van het jaar verschrikkelijk warm (5,3 C op het moment) en de Zweden zijn van slag omdat er geen sneeuw is!
Zijn hier nog users uit Duitsland actief? Even een vraagje voor mijn werk: heeft Duitsland populaire krasloten? En zoja, welke? Bvd!![]()
quote:Op zaterdag 13 januari 2007 18:43 schreef wonderer het volgende:
Woensdag een low van 1 F... da's -17...
En sneeuw ookquote:
Bij jullie is het nu nog vrij warm. Ik zit echt te wachten op een goede vorst, even wat van die insecten doodvriezen.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 19:08 schreef wonderer het volgende:
[..]
En sneeuw ookBrr. Kan ik het ijs weer van de binnenkant van de ramen krabben
quote:Op zaterdag 13 januari 2007 11:57 schreef popolon het volgende:
SteefP, heb je de bloempotten binnen gezet?
Het was in sommige delen van Texas zelfs kouder dan in Michigan.
je hebt toch stoelverwarming in de supra?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:01 schreef StefanP het volgende:
[..]
[afbeelding]
Gisterochtend naar werk gegaan zonder jas, omdat het toen 16 graden was... toen ik om 1830 huiswaarts ging, was het 3 graden of zo. Jakkie bah!
Tijd om weer te emigreren. Hawaii of zo. Of Mexico, dat is onderhand toch bijna leeg.
quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:01 schreef StefanP het volgende:
Tijd om weer te emigreren. Hawaii of zo. Of Mexico, dat is onderhand toch bijna leeg.
Aggut.... je kan het veranderlijke weer van dit land niet meer aan?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:01 schreef StefanP het volgende:
Gisterochtend naar werk gegaan zonder jas, omdat het toen 16 graden was... toen ik om 1830 huiswaarts ging, was het 3 graden of zo. Jakkie bah!
2080 haal ik waarschijnlijk niet meer en dan nog steeds is het maar 2-3.5C meer...quote:Annual average temperatures look set to rise by between 2C and 3.5C by the 2080's. The south and east of the UK will most likely see the largest rise in temperature, in contrast to the north and west which will see the least.
Het is hier wel 10C warmer dan dat het zou moeten zijn op het moment, maar natuurlijke palmbomen heb ik nog niet gezien hier. Wat merken jullie van climate change?quote:The ice age is coming, ...
jah, maar klam wasgoed is zeker niet fijn, ik weet er alles van. Inmiddels is het in Yogya al sinds de jaarwisseling droog, dus de was wil ook weer lekker drogen. Helaas snappen de plantjes in de tuin werkelijk niets van dit droge weer.quote:Op maandag 15 januari 2007 02:36 schreef Libris het volgende:
Het is hier nat nat nat en nog eens nat. In Zuid-maleisie (ik zie de hoofdstad van Johor, de zuidelijke staat, vanaf mijn werkplek) zijn 100.000 mensen op de vlucht voor het water. En mijn grootste probleem is dat mijn wasgoed niet droogt... Problemen zijn relatief.
ik woon in San Francisco, NorCal, oftewel ex-Mexico, maar heb deze week wel mijn planten moeten binnenzetten!quote:
MLK is zeer zeker een national holiday. Banken dicht, Wall Street idem ditto, evenals alle overheidsgebouwen en scholen. Yeehaw!quote:Op woensdag 10 januari 2007 01:25 schreef Viajero het volgende:
[..]
Hebben jullie geen vrij voor MLK dag volgende week maandag? In New Jersey iig wel, maar ik weet niet of het een national holiday is.
Het was inderdaad lekker rustig toen ik naar mijn werk reed vanochtend!quote:Op dinsdag 16 januari 2007 08:19 schreef Walrik het volgende:
MLK is zeer zeker een national holiday. Banken dicht, Wall Street idem ditto, evenals alle overheidsgebouwen en scholen. Yeehaw!
scheelt je vast weer file-rijden, of is dat daar niet zo erg als in Nederland?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 08:57 schreef maartena het volgende:
[..]
Het was inderdaad lekker rustig toen ik naar mijn werk reed vanochtend!![]()
In Nederland weten ze niet wat files zijn.... totdat men in Los Angeles heeft gereden in de spits. Op die pruts 2 en 3 baans weggetjes in Nederland is alleen een beetje "vertraging", meer niet.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 09:05 schreef indahnesia.com het volgende:
scheelt je vast weer file-rijden, of is dat daar niet zo erg als in Nederland?
ik zit nog ff in nederland en heb vanavond bijna 4 uur over 35 kilometer gedaanquote:Op vrijdag 19 januari 2007 00:29 schreef maartena het volgende:
[..]
In Nederland weten ze niet wat files zijn.... totdat men in Los Angeles heeft gereden in de spits. Op die pruts 2 en 3 baans weggetjes in Nederland is alleen een beetje "vertraging", meer niet.
Langlaufen.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 08:05 schreef StefanP het volgende:
Wat een vreselijk schijtweer zeg. Ik heb al 10 dagen niet kunnen hardlopen door dit pokkeweer.
Global Warming is NIET goed voor Texas.... waarschijnlijk zal het gehele zuiden door Global Warming een hele hoop meer regen zien. Door de stijging van de zeespiegel en het warmer worden van de Atlantische Oceaan zullen er meer orkanen vormen in het Caribisch gebied. Nu zul je van die Orkanen in midden/noord Texas niet veel last hebben, maar de regenstorm die het nog steeds is tegen de tijd dat ie bij jou komt blijft toch nog een flinke regenbui.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 08:05 schreef StefanP het volgende:
Wat een vreselijk schijtweer zeg. Ik heb al 10 dagen niet kunnen hardlopen door dit pokkeweer. Moet het nou echt vriezen en tegelijkertijd regenen? Waardeloos. En er komt nog meer aan ookKom maar op met die global warming, het kan mij niet hard genoeg gaan. [afbeelding]
hehe.. ja, goed punt. Vertraging is wellicht een goede omschrijving. In indonesie kennen ze gelukkig geen files (daar gaat het verkeer altijd met vertragingen gepaard), dus dat scheelt weer een paar minuten fileberichten na het nieuws.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 00:29 schreef maartena het volgende:
[..]
In Nederland weten ze niet wat files zijn.... totdat men in Los Angeles heeft gereden in de spits. Op die pruts 2 en 3 baans weggetjes in Nederland is alleen een beetje "vertraging", meer niet.
Wanneer ben je vertrokken uit Nederland dan? En wanneer ben je er voor het laatst geweest?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 16:09 schreef qwerty_x het volgende:
Hoe zit het met jullie, wat is jullie ervaring:
toen ik uit NL vertrok, vele vele jaren geleden, was Pim Fortuyn onbekend, evenals Theo van Gogh. Balkenende was nog druk aan het leren en paars moest nog uitgevonden worden. We hadden de gulden nog, kerken zaten vol en moskeeën moesten nog gebouwd worden. Dat de buurman de vuilniszak te vroeg buiten zette of dat diezelfde buurman zaterdagochtend vroeg z'n stereo op tien zette, waren -voor zover ik me kan herinneren- de algemene problemen van de gemiddelde nederlander.
Na al die jaren heb ik de feeling met NL totaal verloren en het enige contact is deze site.
Nou begrijp ik dat vooral extreme opvattingen hun weg naar dit forum vinden, maar als ik de topics hier lees, lijkt het alsof de islam / marokkanen / buitenlanders NL overstromen en er een puinhoop van maken. Is het werkelijk zo treurig gesteld of worden onze mede-allochtonen teveel in een kwaad daglicht gesteld ?
Dat zit er wel in. Europa zal trouwens ook niet gespaard blijven, er is met global warming een veel hogere kans op stormen zoals degene die afgelopen week over west Europa raasde.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 05:43 schreef popolon het volgende:
Nóg langere drogere periodes in Arizona?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |