abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43806416
Hoe zit dat nou staatsrechtelijk?

De SP had maar dertig mensen op de kandidatenlijst, ze krijgen waarschijnlijk 26 zetels. Dan zijn er dus nog maar vier mensen over om vrijkomende zetels op te vullen als de SP bijvoorbeeld zou gaan meeregeren, er kamerleden opstappen of welke reden dan ook.

Wat zou er gebeuren er als de kandidaten op zijn?
pi_43806447
niks aan de hand, sp pleurt gewoon wat mannetjes erbij geloof ik
  donderdag 23 november 2006 @ 00:05:05 #3
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_43806472
quote:
Op donderdag 23 november 2006 00:04 schreef opgebaarde het volgende:
niks aan de hand, sp pleurt gewoon wat mannetjes erbij geloof ik
Inderdaad, ze mogen gewoon ergens mannetjes vandaan plukken, desnoods een dronken zwerver op straat.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
  donderdag 23 november 2006 @ 00:06:28 #4
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_43806526
Staat allemaal in de kieswet. Kan je opzoeken op wetten.nl

*als je even hebt check ik het.
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_43806626
quote:
Op donderdag 23 november 2006 00:06 schreef Ludwig het volgende:
Staat allemaal in de kieswet. Kan je opzoeken op wetten.nl
Weet ik, maar die site is retetraag.

Ik hoopte dat iemand zou roepen 'oh, dat zit zus en zo'.
pi_43806747
De onderste helft van de kieslijst is in sommige kiesdistricten anders.
Zyggie.
pi_43806935
quote:
Op donderdag 23 november 2006 00:11 schreef Zyggie het volgende:
Zeker weten?

Dat zou ik wel raar vinden. Kan ik in Den Helder wel op meneer Jansen van partij X stemmen en in Maastricht niet? Wat zou daar het nut van zijn? Bovendien kan ik met een kiespas dan toch stemmen op wie ik maar wil?

Hoe dan ook is dat geen antwoord op de vraag: wat als de kandidaten op zijn?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2006 00:16:20 ]
  donderdag 23 november 2006 @ 00:18:09 #8
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_43807042
quote:
Op donderdag 23 november 2006 00:11 schreef Zyggie het volgende:
Onzin!
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  donderdag 23 november 2006 @ 00:18:17 #9
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_43807047
Laatste kanditaten verschillen per kiesdistrict. Zijn vaak lokale mensen (dus limburgers in Limburg, en friezen in Friesland)

zie ook: http://www.sp.nl/2006/concept-kandidatenlijst-kieskringen.shtml

SP heeft dus 10 x 5 + 25 = 75 kandidaten

[ Bericht 24% gewijzigd door MPG op 23-11-2006 00:25:29 ]
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  donderdag 23 november 2006 @ 00:22:06 #10
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_43807201
Dit heb ik tot nog toe kunnen vinden:

Artikel P 10

Indien bij de toepassing van de vorige bepalingen aan een lijst meer zetels zouden moeten worden toegewezen dan er kandidaten zijn, gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette toepassing van die bepalingen over op één of meer van de overige lijsten, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.
pi_43807230
Hmm, ok, interessant weetje MPG, maar goed, dat was de vraag dus niet.

Wat gebeurt er - in de theoretische situatie - dat de kandidaten op zijn?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2006 00:23:14 ]
pi_43807242
quote:
Op donderdag 23 november 2006 00:18 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Onzin!
geen onzin de laatste 5 zijn in elk kiesdistrict anders
  donderdag 23 november 2006 @ 00:23:30 #13
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_43807260
maakt geen reet uit, de gemeenten hebben nog lokale voorkeurskandidaten, de lijst kan oplopen tot ruim 50 ofzo, aldus de Volkskrant
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_43807308
quote:
Op donderdag 23 november 2006 00:22 schreef Ludwig het volgende:
Dit heb ik tot nog toe kunnen vinden:

Artikel P 10

Indien bij de toepassing van de vorige bepalingen aan een lijst meer zetels zouden moeten worden toegewezen dan er kandidaten zijn, gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette toepassing van die bepalingen over op één of meer van de overige lijsten, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.
Ah, dus andere partijen krijgen dan dus de zetels die de betreffende partij niet kan vullen. Goh.

Zou dat wel eens gebeurd zijn?
  donderdag 23 november 2006 @ 00:24:55 #15
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_43807310
Als de kandidaten daadwerkelijk "op" zijn, dan zal gebeuren wat Ludwig zegt, de zetels gaan naar een andere partij. In geval van een lijstbinding wordt het de partij waarmee de lijstbinding is aangegaan, anders weet ik het zo ook niet
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  donderdag 23 november 2006 @ 00:26:48 #16
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_43807384
Dit is wat er dan waarschijnlijk gebeurt:

Zijn er na toepassing van het eerste lid nog zetels toe te wijzen, dan worden deze toegewezen volgens het stelsel van de grootste gemiddelden als bedoeld in artikel P 7, eerste lid.
pi_43807454
Dank Ludwig.

Het zal nu wel niet spelen, maar theoretisch vind ik het wel een boeiend iets.
  donderdag 23 november 2006 @ 00:33:14 #18
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_43807594
Ga rechten studeren. Dan leer je er in het eerste jaar alles over in het vak Constitutioneel Recht. Als je niet perse rechten wil studeren, maar wel geinteresseerd bent, kan je ook gewoon eens binnenlopen bij een college.
pi_43807686
Ludwig zit je aan de drugs, de link werd gegeven:

http://www.sp.nl/2006/concept-kandidatenlijst-kieskringen.shtml
Zyggie.
  donderdag 23 november 2006 @ 00:38:37 #20
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_43807788
Voor de theorie maakt het niet uit. Maar ik zat er inderdaad naast ja. Kan gebeuren.
pi_43807811
quote:
Op donderdag 23 november 2006 00:33 schreef Ludwig het volgende:
Ga rechten studeren. Dan leer je er in het eerste jaar alles over in het vak Constitutioneel Recht. Als je niet perse rechten wil studeren, maar wel geinteresseerd bent, kan je ook gewoon eens binnenlopen bij een college.
Ik heb daar wel eens over gedacht, maar ik heb al een universitaire studie afgerond en om dat nu weer op te pakken zou erg lastig te combineren zijn met een fulltimebaan. In deeltijd duurt zo'n studie jaren en jaren, en dan nog moet je een ijzeren discipline hebben om het ook echt bij te houden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2006 00:39:42 ]
pi_43808157
anders is er genoeg te halen bij de pvda
  donderdag 23 november 2006 @ 00:49:19 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43808178
Had de SP 31 of meer zetels gehaald, en ze hadden maar 30 kandidaten gehaald, dan waren de andere zetels naar GroenLinks gegaan, omdat ze daar een lijstverbinding mee hebben. Hadden ze die lijstverbinding niet gehad, dan waren de zetels naar andere partijen gegaan. In het stelsel van grootste gemiddelden wat in Nederland gebruikt wordt, hebben grotere partijen een voordeel dus die waren waarschijnlijk naar CDA, PvdA en/of VVD gegaan.

Had de SP 30 zetels gehaald en 30 kandidaten gehad, en ze hadden allemaal hun benoeming aangenomen, dan waren er geen opvolgers meer. Stappen er dan nog SP'ers op, dan komen eerst de kandidaten in de andere partijen in de lijstverbinding aan de beurt, GroenLinksers in dit geval dus. Hebben die ook niet genoeg kandidaten, of als er helemaal geen lijstverbinding is, dan blijven die zetels leeg.
  donderdag 23 november 2006 @ 00:50:30 #24
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_43808221
quote:
Op donderdag 23 november 2006 00:49 schreef freako het volgende:
Had de SP 31 of meer zetels gehaald, en ze hadden maar 30 kandidaten gehaald, dan waren de andere zetels naar GroenLinks gegaan, omdat ze daar een lijstverbinding mee hebben. Hadden ze die lijstverbinding niet gehad, dan waren de zetels naar andere partijen gegaan. In het stelsel van grootste gemiddelden wat in Nederland gebruikt wordt, hebben grotere partijen een voordeel dus die waren waarschijnlijk naar CDA, PvdA en/of VVD gegaan.

Had de SP 30 zetels gehaald en 30 kandidaten gehad, en ze hadden allemaal hun benoeming aangenomen, dan waren er geen opvolgers meer. Stappen er dan nog SP'ers op, dan komen eerst de kandidaten in de andere partijen in de lijstverbinding aan de beurt, GroenLinksers in dit geval dus. Hebben die ook niet genoeg kandidaten, of als er helemaal geen lijstverbinding is, dan blijven die zetels leeg.
De Volkskrant meldde dat de kandidaten dan van voorkeursposities uit belangrijke gemeenten zou komen
  donderdag 23 november 2006 @ 00:53:40 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43808344
quote:
Op donderdag 23 november 2006 00:24 schreef k_man het volgende:

Zou dat wel eens gebeurd zijn?
Ja. Maar niet in de Tweede Kamer. Wel eens in gemeenteraden. In maart nog in de gemeente Heiloo. Daar deed de NCPN mee, met 1 kandidaat. Hij won 2 zetels. Die andere zetels is toen naar GroenLinks gegaan, die hadden toevallig recht op de volgende restzetel.

Leeggebleven zetels is ook wel eens gebeurd. Ik kan me een geval gebeuren van de CD in de gemeente Almelo in de periode 1994-1998. Een lijst met 3 kandidaten, ze wonnen 2 zetels. Een woonde niet in Almelo en kon dus geen lid worden, een van de kandidaten was 89 en nam de benoeming niet aan. De derde stapte later ook op geloof ik. Gevolg: 2 lege zetels.
  donderdag 23 november 2006 @ 01:05:49 #26
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43808764
quote:
Op donderdag 23 november 2006 00:50 schreef Aoristus het volgende:

[..]

De Volkskrant meldde dat de kandidaten dan van voorkeursposities uit belangrijke gemeenten zou komen
Wat is het geval: Nederland is ingedeeld in 19 kieskringen. In theorie kan een partij in elke kieskring een andere lijst indienen. Meestal dienen ze in elke kieskring dezelfde lijst in, of ze variëren alleen de laatste 5 kandidaten. Ook kun je bijvoorbeeld in 2 kieskringen dezelfde lijst indienen en in de andere 17 elk een andere, dat is aan de partij. Een partij heeft dus tussen 1 en 19 lijsten.

Na de verkiezingen wordt gekeken hoeveel zetels een partij krijgt, en daarna hoeveel zetels elke lijst van de partij krijgt. Vervolgens wordt gekeken of kandidaten genoeg voorkeursstemmen hebben gekregen, blijven er dan nog zetels over dan gaan die naar de bovensten op de lijst die niet genoeg voorkeursstemmen hadden. Als kandidaten op meer dan 1 lijst van een partij verkozen kunnen worden zijn ze verkozen op de lijst waar ze de meeste voorkeursstemmen hebben gekregen. Meestal betekent dit dat de bovenste kandidaten verkozen worden op de lijst in de kieskring met de meeste kiezers, maar het is onvoorspelbaar op welke lijst welke kandidaat precies verkozen wordt.

Wat nu als er meer zetels behaald worden dan er "landelijke kandidaten" en moet worden teruggegrepen op de regionale kandidaten: Dan wordt er gekeken op welke lijsten er nog zetels niet toegewezen zijn. Hier worden de bovenste regionale kandidaten verkozen verklaard, net zolang tot de zetels op zijn. Welke lijst dat is, daar valt geen peil op te trekken. Het is een loterij, hoewel het wel vaker kleinere kieskringen zullen zijn (Zeeland, Flevoland, Nijmegen, Den Haag)

Ook voor de opvolging van een Kamerlid is het van belang op welke lijst hij verkozen wordt. Die lijst wordt namelijk weer tevoorschijn gehaald als hij aftreedt, en de hoogste nog niet verkozene op die lijst wordt het nieuwe Kamerlid (als ie dat nog wil).
  donderdag 23 november 2006 @ 01:15:58 #27
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_43809088
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:05 schreef freako het volgende:

[..]

Wat is het geval: Nederland is ingedeeld in 19 kieskringen. In theorie kan een partij in elke kieskring een andere lijst indienen. Meestal dienen ze in elke kieskring dezelfde lijst in, of ze variëren alleen de laatste 5 kandidaten. Ook kun je bijvoorbeeld in 2 kieskringen dezelfde lijst indienen en in de andere 17 elk een andere, dat is aan de partij. Een partij heeft dus tussen 1 en 19 lijsten.

Na de verkiezingen wordt gekeken hoeveel zetels een partij krijgt, en daarna hoeveel zetels elke lijst van de partij krijgt. Vervolgens wordt gekeken of kandidaten genoeg voorkeursstemmen hebben gekregen, blijven er dan nog zetels over dan gaan die naar de bovensten op de lijst die niet genoeg voorkeursstemmen hadden. Als kandidaten op meer dan 1 lijst van een partij verkozen kunnen worden zijn ze verkozen op de lijst waar ze de meeste voorkeursstemmen hebben gekregen. Meestal betekent dit dat de bovenste kandidaten verkozen worden op de lijst in de kieskring met de meeste kiezers, maar het is onvoorspelbaar op welke lijst welke kandidaat precies verkozen wordt.

Wat nu als er meer zetels behaald worden dan er "landelijke kandidaten" en moet worden teruggegrepen op de regionale kandidaten: Dan wordt er gekeken op welke lijsten er nog zetels niet toegewezen zijn. Hier worden de bovenste regionale kandidaten verkozen verklaard, net zolang tot de zetels op zijn. Welke lijst dat is, daar valt geen peil op te trekken. Het is een loterij, hoewel het wel vaker kleinere kieskringen zullen zijn (Zeeland, Flevoland, Nijmegen, Den Haag)

Ook voor de opvolging van een Kamerlid is het van belang op welke lijst hij verkozen wordt. Die lijst wordt namelijk weer tevoorschijn gehaald als hij aftreedt, en de hoogste nog niet verkozene op die lijst wordt het nieuwe Kamerlid (als ie dat nog wil).
Juist, dat was het. Thanks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')