Uiteraard, goedkope huurhuizen liggen tenslotte voor het oprapen hier.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:31 schreef PLAE@ het volgende:
Als je toch in een huurhuis woont dat je eigenlijk niet kan betalen moet je toch gewoon in een goedkoper huurhuis gaan wonen:? Dan is het toch idioot om andere burgers mee te laten betalen aan de woning van die lui die boven hun stand leven
Ik snap er maar weinig van.
Reken maar uit wat een gemiddeld huurhuis kost en wat mensen aan inkomen hebben die huurtoeslag krijgen. Dan heb je je antwoord.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:31 schreef PLAE@ het volgende:
Als je toch in een huurhuis woont dat je eigenlijk niet kan betalen moet je toch gewoon in een goedkoper huurhuis gaan wonen:? Dan is het toch idioot om andere burgers mee te laten betalen aan de woning van die lui die boven hun stand leven
Dat is te moeilijk voor de TS!quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:33 schreef gelly het volgende:
[..]
Reken maar uit wat een gemiddeld huurhuis kost en wat mensen aan inkomen hebben die huurtoeslag krijgen. Dan heb je je antwoord.
quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:32 schreef Alicey het volgende:
Ben je overigens ook tegen de HRA om diezelfde reden?
Jaja....quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:35 schreef PLAE@ het volgende:
Overigens hebben mensen met huurtoeslag netto gezien meer voordeel dan mensen met HRA.
Ook met een wachtlijst korter dan 10 jaar?quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:35 schreef PLAE@ het volgende:
Daar zit ik me ook nog in te verdiepen. Wie dat toch allemaal ooit bedacht heeft
En natuurlijk zijn er wel goedkopere huurhuizen.
Er zijn bepaalde criteria voor en de inkomensgrens voor huursubsidie is echt laag.quote:Overigens zijn er ook mensen die het wel kunnen betalen en ook huurtoeslag krijgen. Het hele principe van huurtoeslag slaat toch nergens op![]()
Sinds wanneer bouwen huurders een groot vermogen op?quote:Overigens hebben mensen met huurtoeslag netto gezien meer voordeel dan mensen met HRA. Misschien is HRA er wel omdat de verhoudingen anders helemaal zoek zijn.
Oh, laat eens zien ? Ik heb bijvoorbeeld geen recht op huurtoeslag gezien m'n inkomen, heb een eigen appartement met HRA en betaal netto minder per maand dan iemand in een krappe huurwoning met huurtoeslag. Heb ik dan ook nog het voordeel dat het mijn eigendom is en waardestijging in m'n eigen zak kan stoppen.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:35 schreef PLAE@ het volgende:
Overigens hebben mensen met huurtoeslag netto gezien meer voordeel dan mensen met HRA. Misschien is HRA er wel omdat de verhoudingen anders helemaal zoek zijn.
Volgens het voorbeeld van gelly is dat dus niet zo. Verder staat het niet los van vermogen opbouwen, want in 30 jaar een vermogen van een paar ton opbouwen of na 30 jaar een vermogen van 0 hebben is nogal een verschil.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:43 schreef PLAE@ het volgende:
De huurtoeslag brengt netto meer binnen bij mensen dan de HRA. Natuurlijk staat dat los van vermogen opbouwen etc.
Tuurlijk kan dat, maar dat geeft een zwaar vertekend beeld.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:46 schreef PLAE@ het volgende:
Je kan het toch los bekijken?
1500 en 1050 wat?quote:Ik kan het nu niet vinden maar per hoofd bevolking met huurtoeslag kwam men op 1500 euro uit. En per hoofd van de bevolking HRA kwam men op ongeveer 1050 euro uit.
schrap beiden en de persoon met huurtoeslag gaat er verder op achteruit dan diegene met HRA.
Al stond diegene er waarschijnlijk ook al slechter voor natuurlijk.
quote:Leugen nummer 3
is dat huiseigenaren worden bevoordeeld ten opzichte van huishuurders. Ook deze stelling kan naar het rijk der fabelen. In 2004 bedroeg de huursubsidie 1,7 miljard euro hetgeen werd verkregen door 1.015.000 huishoudens. Per huishouden is dit een bedrag van gemiddeld euro 1.675. Hierboven was reeds aangegeven dat het subsidie per huishouden voor huiseigenaren euro 922 bedraagt. Kortom, geconcludeerd kan worden dat huurders gemiddeld ruim anderhalf maal zo veel worden bevoordeeld boven eigenaren.
Elke huiseigenaar verhuist volgens de NVM gemiddeld genomen eens per zeven jaar en betaalt dan opnieuw 6 procent overdrachtsbelasting. Dit is bijna 1 procent per jaar over de waarde van het huis. De onroerendezaakbelasting voor huiseigenaren bedraagt gemiddeld per jaar per huis ongeveer 0,1 procent netto over de waarde van het huis. Voorts is het netto te betalen eigen-woningforfait ook nog jaarlijks een aantal tienden van een procent. Het is dan ook logisch dat het fiscale voordeel van de hypotheekrente aftrek op zich vriendelijk oogt maar in grote mate te niet wordt gedaan door de andere overheidsheffingen.
Haha, jij betaalt mee aan mijn huis!quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:51 schreef PLAE@ het volgende:
Maar goed van mijn part schaf je beiden af.
Waarom bestaat huursubsidie? Waarom moet ik meebetalen aan een woning die blijkbaar te duur voor je is![]()
Dan vraag ik me af wat jij onder netto verstaat. De gemiddelde huizenbezitter krijgt meer geld aan HRA terug dan iemand aan huurtoeslag krijgt.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:43 schreef PLAE@ het volgende:
De huurtoeslag brengt netto meer binnen bij mensen dan de HRA. Natuurlijk staat dat los van vermogen opbouwen etc.
Omdat er geen goedkope woningen beschikbaar zijn. Simpel.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:51 schreef PLAE@ het volgende:
Waarom bestaat huursubsidie? Waarom moet ik meebetalen aan een woning die blijkbaar te duur voor je is![]()
Waarom wordt daar niet iets aan gedaan dan?quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Omdat er geen goedkope woningen beschikbaar zijn. Simpel.
Dankzij het geniale concept van marktwerkingquote:Op dinsdag 21 november 2006 15:54 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Waarom wordt daar niet iets aan gedaan dan?
Omdat er vaak geen alternatief is ? Tenzij je graag mensen in een kartonnen doos ziet slapen natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:51 schreef PLAE@ het volgende:
Dan zou het gevolg toch juist moeten zijn dat er goedkopere huizen op de markt komen omdat er vraag naar is. Door die subsidie te geven verstomd de vraag... weg marktwerkingquote:Op dinsdag 21 november 2006 15:55 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dankzij het geniale concept van marktwerking
omdat de woningmarkt compleet op slot zit, ik zou best willen doorstromen naar een koophuis, om mijn relatief goedkope huurwoning vrij te maken, maar wat doe je als je de huizen die je kunt betalen in beroerde buurten staan en mijn huurwoning in een goeie buurt staat ?quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:54 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Waarom wordt daar niet iets aan gedaan dan?
Dat geldt wanneer er voldoende aanbod is. Bij een laag aanbod blijven prijzen hoog.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:56 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Dan zou het gevolg toch juist moeten zijn dat er goedkopere huizen op de markt komen omdat er vraag naar is. Door die subsidie te geven verstomd de vraag... weg marktwerking![]()
Alles lijkt mij beter dan geld in een bodemloze put gooien waar je dus ook nooit weer wat van terugziet. Lijkt me toch ook hoog tijd als je een jaar of 35 bentquote:Op dinsdag 21 november 2006 15:57 schreef Klonk het volgende:
[..]
omdat de woningmarkt compleet op slot zit, ik zou best willen doorstromen naar een koophuis, om mijn relatief goedkope huurwoning vrij te maken, maar wat doe je als je de huizen die je kunt betalen in beroerde buurten staan en mijn huurwoning in een goeie buurt staat ?
Wat weer het gevolg is van de onrealistische eisen die veel starters stellen. Liefst vrijstaand, maar 2-onder-1 kap is ook goed, garage, ruime tuin en in een rustige wijk. Waarom zouden bouwcooperaties goedkope huizen bouwen als ze de duurdere met ruim gemak en met dikke winst kunnen verkopen ?quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:57 schreef Klonk het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel ben ik niet de enige en ontbreekt het niet zozeer aan betaalbare huurwoningen maar aan betaalbare starterswoningen op de koopmarkt.
goeie punten.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:02 schreef gelly het volgende:
Daarom ben ik ook wel voor huur naar inkomen als je van de woningbouw huurt. Dat zet mensen aan tot kopen, ook in "mindere" buurten. Die mindere buurten worden dan al snel beter door het mixen van sociale groepen.
Misschien stel je je eisen dan te hoog. Er zijn prima betaalbare starterswoningen. Het zijn geen villa's en ze staan niet in Wassenaar, maar zijn desondanks prima woningen in een leefbare buurt.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:57 schreef Klonk het volgende:
[..]
omdat de woningmarkt compleet op slot zit, ik zou best willen doorstromen naar een koophuis, om mijn relatief goedkope huurwoning vrij te maken, maar wat doe je als je de huizen die je kunt betalen in beroerde buurten staan en mijn huurwoning in een goeie buurt staat ?
Wat vindt jij een slechte buurt? Welke criteria bepaal je dat mee?quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:02 schreef Klonk het volgende:
ik zit niet in de randstad, maar waarom zou ik een slechte buurt gaan wonen ?, dan blijf ik liever geld in een bodemloze put gooien
ja, wat is daar mis mee ?, ik wil graag nog een beetje een leuk leven hebbenquote:Op dinsdag 21 november 2006 16:02 schreef gelly het volgende:
[..]
Wat weer het gevolg is van de onrealistische eisen die veel starters stellen. Liefst vrijstaand, maar 2-onder-1 kap is ook goed, garage, ruime tuin en in een rustige wijk. Waarom zouden bouwcooperaties goedkope huizen bouwen als ze de duurdere met ruim gemak en met dikke winst kunnen verkopen ?
Daarom ben ik ook wel voor huur naar inkomen als je van de woningbouw huurt. Dat zet mensen aan tot kopen, ook in "mindere" buurten. Die mindere buurten worden dan al snel beter door het mixen van sociale groepen.
Niks, maar dan betaal je d'r ook maar voor. Wel zo eerlijk.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:03 schreef Klonk het volgende:
[..]
ja, wat is daar mis mee ?, ik wil graag nog een beetje een leuk leven hebben![]()
buurten waar ik de kriebels krijg als ik er door heen loop, die een slechte naam hebben bij mij in de stad van die nieuwbouwdoolhoven uit de jaren '80 met van die fijne donkere hoekjes en hangjongeren, dat vind ik redenen genoeg om te zeggen, neeu laat maarquote:Op dinsdag 21 november 2006 16:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat vindt jij een slechte buurt? Welke criteria bepaal je dat mee?
dus jij vind dat mensen die onder modaal verdienen met 2 inkomens bij elkaar opgeteldman maar in een slechte buurt moeten gaan wonen met huizen die niet aan hun verwachtingen voldoen ?quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:04 schreef gelly het volgende:
[..]
Niks, maar dan betaal je d'r ook maar voor. Wel zo eerlijk.
Pure onderbuikgevoelens en van horen zeggen dus eigenlijk.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:05 schreef Klonk het volgende:
[..]
buurten waar ik de kriebels krijg als ik er door heen loop, die een slechte naam hebben bij mij in de stad van die nieuwbouwdoolhoven uit de jaren '80 met van die fijne donkere hoekjes en hangjongeren, dat vind ik redenen genoeg om te zeggen, neeu laat maar![]()
Er zijn ook projecten waar ze een gedeelte slopen en er betaalbare woningen neerzetten. Dergelijke buurten zijn nu erg gewild en de sfeer is er een stuk verbeterd. Het is een goede investering lijkt me, voor jezelf en voor de maatschappij.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:05 schreef Klonk het volgende:
[..]
buurten waar ik de kriebels krijg als ik er door heen loop, die een slechte naam hebben bij mij in de stad van die nieuwbouwdoolhoven uit de jaren '80 met van die fijne donkere hoekjes en hangjongeren, dat vind ik redenen genoeg om te zeggen, neeu laat maar![]()
Niemand met gezond verstand koopt daar toch een huis "om de buurt te verbeteren"? Dan heb je het toch over een iets te grote beslissing waar iets teveel geld bij komt kijken!!!quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:05 schreef Klonk het volgende:
[..]
nee, ook uit ervaringen, en wat je leest in de krant (brandjes, hangjongeren, inbraken enz. wat dat betreft ben ik realistisch genoeg.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Pure onderbuikgevoelens en van horen zeggen dus eigenlijk.
Ik gebruik nergens het woordje moeten, ik ben van mening dat je mensen moet ontmoedigen in een huis te wonen dat niet voor hen bedoeld is. Wil men er toch blijven wonen dan betaalt men er maar voor. Geheel je eigen keuze dus.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:06 schreef Klonk het volgende:
[..]
dus jij vind dat mensen die onder modaal verdienen met 2 inkomens bij elkaar opgeteldman maar in een slechte buurt moeten gaan wonen met huizen die niet aan hun verwachtingen voldoen ?
mag ik even heel harddoen
als ze dat zouden doen zou het geen slecht plan zijn nee, je krijgt daar idd vaak goed waar voor je geld.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:06 schreef gelly het volgende:
[..]
Er zijn ook projecten waar ze een gedeelte slopen en er betaalbare woningen neerzetten. Dergelijke buurten zijn nu erg gewild en de sfeer is er een stuk verbeterd. Het is een goede investering lijkt me, voor jezelf en voor de maatschappij.
Ik weet niet waar die quote vandaan komt, maar er wordt wel selectief gegoocheld met de cijfers.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:49 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
In 2004 bedroeg de huursubsidie 1,7 miljard euro hetgeen werd verkregen door 1.015.000 huishoudens. Per huishouden is dit een bedrag van gemiddeld euro 1.675. Hierboven was reeds aangegeven dat het subsidie per huishouden voor huiseigenaren euro 922 bedraagt. Kortom, geconcludeerd kan worden dat huurders gemiddeld ruim anderhalf maal zo veel worden bevoordeeld boven eigenaren.
nee, ok, dat is idd een kleine leesfout van mij.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:08 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik gebruik nergens het woordje moeten, ik ben van mening dat je mensen moet ontmoedigen in een huis te wonen dat niet voor hen bedoeld is. Wil men er toch blijven wonen dan betaalt men er maar voor. Geheel je eigen keuze dus.
Ja, prima hoor, maar dan ook niet mekkeren dat er geen betaalbare huizen zijn, want die zijn er genoeg.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:06 schreef TeleluvR het volgende:
[..]
Niemand met gezond verstand koopt daar toch een huis "om de buurt te verbeteren"? Dan heb je het toch over een iets te grote beslissing waar iets teveel geld bij komt kijken!!!
Misschien. Ik ben alleen vrij skeptisch omdat ik in een buurt woon die ook "bekend staat" als een slechte buurt, veel hanggroepjongeren en waar zgn. veel criminaliteit zou zijn, maar waar ik in alle tijd dat ik er woon nog niets van heb gemerkt.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:08 schreef Klonk het volgende:
[..]
nee, ook uit ervaringen, en wat je leest in de krant (brandjes, hangjongeren, inbraken enz. wat dat betreft ben ik realistisch genoeg.
laten we wel zijn, iedereen wil het beste voor zijn gezin, partner enz, enz, iedereen heeft z'n eigen smaak en er zijn mensen genoeg die zich wel in dat soort laten we zeggen tokkiebuurten thuisvoelen.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:09 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, prima hoor, maar dan ook niet mekkeren dat er geen betaalbare huizen zijn, want die zijn er genoeg.
Punt is dat starters die roepen geen woning te kunnen kopen vergeten enkele niet geheel onbelangrijke eisen te vermelden. Vroeger was het doodnormaal dat je in een klein krot begon en pas op latere leeftijd een wat redelijke woning kon kopen, nu wil men het kennelijk gelijk de dag na het afstuderen. Mensen vergeten de realiteit een beetje lijkt het.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:11 schreef Klonk het volgende:
[..]
laten we wel zijn, iedereen wil het beste voor zijn gezin, partner enz, enz, iedereen heeft z'n eigen smaak en er zijn mensen genoeg die zich wel in dat soort laten we zeggen tokkiebuurten thuisvoelen.
wil je ergens lekker wonen, dan moet je niet alleen met het huis zelf maar ook met de omgeving gelukkig zijn
Ook dan zijn ze er niet. Dat een heleboel starters onredelijke verwachtingen heb ben ik best met je eens, maar er is ook gewoon simpel numeriek te weinig aanbod.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:09 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, prima hoor, maar dan ook niet mekkeren dat er geen betaalbare huizen zijn, want die zijn er genoeg.
Als ik op Funda in Den Haag met straal 15 km zoek naar koophuizen tot 125000 krijg ik al bijna 1700 resultaten...quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:19 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ook dan zijn ze er niet. Dat een heleboel starters onredelijke verwachtingen heb ben ik best met je eens, maar er is ook gewoon simpel numeriek te weinig aanbod.
idd vind het ook maar belachelijk, net als betalen voor kinderen die ik toch nooi zal willen. Ik zit er sterk over te denken om een ander land op te zoeken. Nederland is wat dat betreft net een kindercreche.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:31 schreef PLAE@ het volgende:
Wanneer ik op funda in tilburg met een straal van 15 km naar koophuizen tot 125.000 zoek, vind ik appartementjes van 30 m^2, flats voor een appel en een ei waarvoor je dan nog wel 650 euro service kosten mag betalen, en vakantie huisjes.quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:28 schreef gelly het volgende:
[..]
Als ik op Funda in Den Haag met straal 15 km zoek naar koophuizen tot 125000 krijg ik al bijna 1700 resultaten...
Ja? Denk je niet dat de huurtoeslag/subsidie destijds juist in het leven is geroepen omdat het juist zo was dat er niet genoeg aanbod was in dat segment?quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:09 schreef gelly het volgende:
[..]
Mensen die een huis kunnen kopen krijgen over het algemeen geen huurtoeslag. Waarom zou iedereen ook een eigen huis moeten hebben, het is een luxe.quote:Op dinsdag 21 november 2006 17:49 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja? Denk je niet dat de huurtoeslag/subsidie destijds juist in het leven is geroepen omdat het juist zo was dat er niet genoeg aanbod was in dat segment?
En is het veel beter geworden de afgelopen jaren? Niet echt he?
Oh excuus, ik dacht dat je het nog steeds over huurwoningen/huurtoeslag had.quote:Op dinsdag 21 november 2006 17:51 schreef gelly het volgende:
[..]
Mensen die een huis kunnen kopen krijgen over het algemeen geen huurtoeslag. Waarom zou iedereen ook een eigen huis moeten hebben, het is een luxe.
Als dat zo is, woont iedereen tot zijn 40e bij zijn ouders want een gewoon flatje (waar je ongeveer 5 jaar voor hebt ingeschreven gestaan) komt toch nog op 325,00 euro uit en dat is dan echt zo'n beetje het goedkoopste dat je kunt huren. En wat te denken van jongeren die door omstandigheden op zichzelf zijn gaan wonen, met een salaris wat bij hun leeftijd hoort, dan heb je toch echt een steuntje nodig om je huur te kunnen betalen, dat heeft niets te maken met boven je stand leven, want geld voor iets leuks is er dan niet hoor.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:31 schreef PLAE@ het volgende:
Als jij in de problemen komt en niet meer kunt werken dan betalen wij ook voor jou, wees blij dat we een sociaal stelsel hebben, je zult maar in Rusland wonen.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:51 schreef PLAE@ het volgende:
jaja, bla bla bla. Als ge een eigen huis hebt heb je kostten eraan. Tel alle potten verf, dakbedekking, nieuwe kozijnen,enz eens op in de 30 jaar.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:45 schreef Alicey het volgende:
Volgens het voorbeeld van gelly is dat dus niet zo. Verder staat het niet los van vermogen opbouwen, want in 30 jaar een vermogen van een paar ton opbouwen of na 30 jaar een vermogen van 0 hebben is nogal een verschil.
Nee, door die subsidie wordt het juist duurder. Marktwerking is dat als niemand het kan betalen en dus niemand huurt het goedkoper wordt zodat mensen gaan huren.quote:Op dinsdag 21 november 2006 15:56 schreef PLAE@ het volgende:
Dan zou het gevolg toch juist moeten zijn dat er goedkopere huizen op de markt komen omdat er vraag naar is. Door die subsidie te geven verstomd de vraag... weg marktwerking![]()
Waar huurders ook voor betalen.quote:Op zaterdag 25 november 2006 07:59 schreef __________ het volgende:
[..]
jaja, bla bla bla. Als ge een eigen huis hebt heb je kostten eraan. Tel alle potten verf, dakbedekking, nieuwe kozijnen,enz eens op in de 30 jaar.
edit- dit was om duidelijk te maken dat dat vermogen niet vaneigens komt maar je wel degelijk een vorm van sparen hebt. Je kan geld wegzetten op de bank / beleggen of investeren in je huis. Huurders hoeven maar de verhuurder te bellen voor een lekkage, woning bezitters moeten dat zelf betalen. Zet dat geld eens opzij over 30 jaar als huurder en je hebt ook vermogen
Ik denk het niet. Het aanbod is daarvoor te klein in dat segment.quote:Op zaterdag 25 november 2006 09:13 schreef Isegrim het volgende:
Zouden de huren niet gewoon lager worden als je de huursubsidie afschaft?
Klets niet zo domquote:Op dinsdag 21 november 2006 16:14 schreef NorthernStar het volgende:
Het systeem zoals het is opgebouwd kan niet meer zonder zoiets onlogisch als huurtoeslag. Zonder huurtoeslag stort de huizenmarkt volledig in. En dat zou nog maar de minst rampzalige consequentie zijn.
Het is ook idioot, maar verzin maar eens iets beters zonder dat het hele kaartenhuis instort.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |