Laven komen uit sprookjesland en in sprookjesland kan alles. Oftewel die laven staan voor een soort geestelijke vrijheid.quote:Op dinsdag 21 november 2006 11:08 schreef buachaille het volgende:
Ik denk dat je theorie niet helemaal opgaat. Dezelfde paupers hebben vaak hun huis volstaan met Laven die ze in de bouwmarkt hebben gekocht. Ik kan met niet voorstellen dat ze (overigens ben ik zelf ook wel een beetje pauper!) die ook met vrijheid associeren.
Dat is inderdaad het eerste wat in mij op kwam: vrijheid en heroiek. Een indiaan is voor de "pauper" wat een wow-character is voor de gamer. Een stoere versie van zichzelf met schijnbaar ongelimiteerde mogelijkheden.quote:Op dinsdag 21 november 2006 10:03 schreef Frollo het volgende:
Mijn theorie is dat 'de indiaan' in de ogen van de simpele ziel staat voor 'vrijheid'. Als je in het dagelijks leven ja en amen moet zeggen tegen je baas of de uitkerende instantie en verder weinig perspectieven hebt, lijkt het idee van zorgeloos op de prairie rondbanjeren wel wat.
Het kan natuurlijk ook met voorliefde voor country muziek te maken hebben.quote:Maar klopt dat beeld wel?
Hetzelfde geldt voor de troep die geïnspireerd is op kunst uit de Klassieke Oudheid.quote:Op dinsdag 21 november 2006 11:08 schreef buachaille het volgende:
Ik denk dat je theorie niet helemaal opgaat. Dezelfde paupers hebben vaak hun huis volstaan met Laven die ze in de bouwmarkt hebben gekocht. Ik kan met niet voorstellen dat ze (overigens ben ik zelf ook wel een beetje pauper!) die ook met vrijheid associeren.
Nee. Anders wist je het woord associeëren niet.quote:Op dinsdag 21 november 2006 11:08 schreef buachaille het volgende:
(overigens ben ik zelf ook wel een beetje pauper!) die ook met vrijheid associeren.
jupquote:Op zaterdag 2 december 2006 10:15 schreef Viking84 het volgende:
Dat je het zelf maar niets vindt, wil nog niet zeggen dat je er denigrerend over mag spreken. Het woord 'paupers' had je dan ook wel mogen weglaten wat mij betreft. Ik bevind me niet bepaald onderaan de sociaal-maatschappelijke ladder, maar ik kan me die fascinatie met indianen goed voorstellen. Indianen zijn een toonbeeld van vrijheid (zoals jij al zegt), maar ook van wijsheid, van spiritualiteit. Wij westerlingen voelen ons zoveel beter dan 'dat primitieve volkje' "(want wij zijn 'beschaafd', muahahaha), maar ik denk dat we een hoop van de indianen zouden kunnen leren.
Ik heb dan ook een dromenvanger hangen. Ben ik nu ook een pauper?.
Zoals die achterlijke laarzenquote:Op zaterdag 2 december 2006 14:33 schreef MouseOver het volgende:
Ik betwijfel of er wel een verklaring voor is. Sommige dingen raken gewoon vanzelf in de mode.
quote:Op dinsdag 21 november 2006 11:53 schreef Serendips het volgende:
Indianenfrutsels, sprookjesspullen en parafernalia uit de Oudheid...
Ik denk dat de gemeenschappelijke deler is dat die spullen refereren aan een andere wereld. Bij het zien van die items hebben de liefhebbers misschien het idee dat ze de alledaagse werkelijkheid en de sleur kunnen ontvluchten. Soort escapisme dus.
Die tweede is geschilderd als een soort neanderthalerquote:Op zaterdag 2 december 2006 14:39 schreef Loedertje het volgende:
Dit bedoel je toch?
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat wil je echt niet weten! Dat is echt een toonbeeld van slechte smaak...quote:Op zaterdag 2 december 2006 15:26 schreef tonja het volgende:
Laven? Wat zijn dat nou weer?
Je hebt haar onschuld verpestquote:Op zaterdag 2 december 2006 15:40 schreef Serendips het volgende:
[..]
Dat wil je echt niet weten! Dat is echt een toonbeeld van slechte smaak...![]()
Ik ben een keer bij iemand thuis geweest en die had vanalles met laven; een keukenrolhouder met een laaf, een tijdschriftenmand in de vorm van een laaf, een opbergding voor een afstandsbediening met laven...![]()
Zoiets dus:
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:
Is dat wat ik denk wat het is?quote:Op zaterdag 2 december 2006 16:05 schreef tonja het volgende:
het huilende zigeunerjongetje,
De tuinlaaf is het beste. Dat is een laaf die over de schutting gluurt. Daar hebben jij én je buurman lol van!quote:Op zaterdag 2 december 2006 15:40 schreef Serendips het volgende:
[..]
Dat wil je echt niet weten! Dat is echt een toonbeeld van slechte smaak...![]()
Ik ben een keer bij iemand thuis geweest en die had vanalles met laven; een keukenrolhouder met een laaf, een tijdschriftenmand in de vorm van een laaf, een opbergding voor een afstandsbediening met laven...![]()
Zoiets dus:
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op zaterdag 2 december 2006 16:58 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Is dat wat ik denk wat het is?
De avater van Croupouque,maar dan aan de muur?
Zo ja,dat ken ik al 30 jaar,mijn oma had hem thuis.![]()
En ik zag het ding laatst ook ergens hangen.
Heb een tijdje in een huis gewoond met een klein voortuintje, en vond toen eens bij het grof vuil een tuinkabouter. Die heb ik daar toen ingezet, gewoon voor de lol. Kreeg daarna van buren en vrienden en familie allemaal van dat soort kitsch kado, en lekker erbij gezet. Ook van die plastiken tijgutjes en belle´s, zeven dwergen en sneeuwwitjes.quote:Op zaterdag 2 december 2006 17:08 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
De tuinlaaf is het beste. Dat is een laaf die over de schutting gluurt. Daar hebben jij én je buurman lol van!
Je zal maar een laaflievende buurman hebben![]()
Die zie je hier in de buurt ook. Echt omfg gewoonquote:Op zaterdag 2 december 2006 17:16 schreef Laton het volgende:
hier in de straat woont iemand die van die "loerpoppen" maakt en verkoopt, van die kansloze meuk dat er een kind naar binnen bij je kijkt ofzo.
echt smaakloze dwazen
Het is blijkbaar een gouden handel, want er zijn hier geen rijtjeshuizen. loopt storm daar.quote:Op zaterdag 2 december 2006 18:05 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Die zie je hier in de buurt ook. Echt omfg gewoon.
Er is hier ergens een klusforum op fok en daar begon de TS-er over zijn pas aangeschafte roos van ikea schilderij wat nu hing boven het japanse tweepersoonsbed (uiteraard ook van ikea)quote:Op zaterdag 2 december 2006 14:47 schreef Oksel het volgende:
Er moeten toch van die paupers hier op fok zijn die het ons kunnen uitleggen?
Loopt-ie nog steeds te raaskallen als je 'm tegen 't plafond spijkert?quote:Op zaterdag 2 december 2006 10:15 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb dan ook een dromenvanger hangen. Ben ik nu ook een pauper?.
Of zo'n oude fiets met boodschappenmandje tegen je huis aan vol met begreoing van klimop, o een breiende oma op een bankje voor je deur met een grote strohoed op.,beschilerde dakpan als naambordje ect ectquote:Op zaterdag 2 december 2006 17:16 schreef Laton het volgende:
hier in de straat woont iemand die van die "loerpoppen" maakt en verkoopt, van die kansloze meuk dat er een kind naar binnen bij je kijkt ofzo.
echt smaakloze dwazen
Oeh, die rage is bij ons voorbij. Hier staan nu overal van die kraanvogelbeelden voor het raam. In paartjes van twee, soms afgewisseld met giraffen ofzo. (zolang het maar een lange nek of poten heeft)quote:Op zaterdag 2 december 2006 17:16 schreef Laton het volgende:
echt smaakloze dwazen
Jezus, een vrouw met een baardquote:Op zondag 3 december 2006 00:29 schreef tonja het volgende:
Dit, moeten jullie toegeven, is wel prachtig!
[afbeelding]
Fucking hellquote:Op zaterdag 2 december 2006 16:12 schreef Sapstengel het volgende:
Haha, van die porseleinen hondenbeelden. Die zijn ook altijd in elke woonwagen te vinden
.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar kitsch is wel geweldig, gewoon om de foutheid. Altijd als ik iets fouts zie moet ik het gewoon kopen. Laatst een porseleinen engel gehaald van 30 cm hoog bij de Action (Winkel bij uitstek voor goedkope foute troep) .
Nieuw?quote:Op donderdag 7 december 2006 12:23 schreef buachaille het volgende:
De nieuwe hit, een zoutkristal lamp.
[afbeelding]
Ik heb de foto van de LIDL site afgehaald. Volgens mij zijn die flesjes om een aangename geur te verkrijgen.quote:Op donderdag 7 december 2006 12:32 schreef Puckzzz het volgende:
tvp
maar waarom staan er van die flesjes bij die zoutkristal lamp? doen die nog iets dan behalve lichtgeven?
Mensen vinden het lekker om de lucht in huis te verpesten met geurtjesquote:Op donderdag 7 december 2006 12:46 schreef buachaille het volgende:
[..]
Ik heb de foto van de LIDL site afgehaald. Volgens mij zijn die flesjes om een aangename geur te verkrijgen.
Hoezo eigenlijk?
Inderdaad zoooo 2004!quote:Op donderdag 7 december 2006 12:23 schreef buachaille het volgende:
De nieuwe hit, een zoutkristal lamp.
[afbeelding]
Hetzelfde wat (vaak) hoogopgeleiden hebben met "kunst" uit de artotheek, vaak grote doeken met vage voorstellingen of felle kleuren en bizarre vormen. Kennelijk wordt toch van je verwacht als je je in bepaalde kringen begeeft dergelijke kunstuitingen te waarderen, want ik ken een aantal mensen die ineens dat soort doeken aan de muur hebben hangen sinds ze een hogere functie hebben. Ook wordt er dan interessant over gedaan op feestjes; iedereen spreekt in termen als "het roept een bepaalde spanning op" en zo nog meer onzin.quote:Op dinsdag 21 november 2006 10:03 schreef Frollo het volgende:
Jullie kennen ze vast wel: die geairbrushte schilderingen van tanige, karaktervolle indianenkoppen, meestal in combinatie met een volle maan, een wolf, een adelaar of iets dergelijks. Te vinden op T-shirts, tattoos, campers, motoren, trucks of gewoon aan de muur, opvallend vaak bij mensen die zich ergens aan de onderkant van de sociaal-maatschappelijke ladder bevinden. Sommige liefhebbers gaan nog een paar stappen verder en hullen zich zelf wel eens in indianenkledij of hebben in elk geval hun huis volhangen met indianengerelateerde parafernalia.
Waarom? Wat is er zo mooi aan? En waarom hebben vrijwel alleen eenvoudige mensen de behoefte om hun liefde voor 'de indianencultuur' tot uitdrukking te brengen en mensen met een hogere opleiding niet?
Mijn theorie is dat 'de indiaan' in de ogen van de simpele ziel staat voor 'vrijheid'. Als je in het dagelijks leven ja en amen moet zeggen tegen je baas of de uitkerende instantie en verder weinig perspectieven hebt, lijkt het idee van zorgeloos op de prairie rondbanjeren wel wat. Maar klopt dat beeld wel? Ik associeer de cultuur van de Noord-Amerikaanse indianen eerder met statische, gesloten gemeenschappen vol sociale controle, waarin je toekomst vastligt en het vrijwel onmogelijk is om een eigen, individuele koers te varen. Wat nou vrijheid?
Maar misschien zit ik er faliekant naast en hebben jullie er andere ideeen over. Daarom nog eenmaal de centrale vraag van dit topic: Wat hebben paupers toch met indianenkitsch?
Paupers versus snobs dus.quote:Op donderdag 7 december 2006 19:05 schreef woniya het volgende:
[..]
Hetzelfde wat (vaak) hoogopgeleiden hebben met "kunst" uit de artotheek, vaak grote doeken met vage voorstellingen of felle kleuren en bizarre vormen. Kennelijk wordt toch van je verwacht als je je in bepaalde kringen begeeft dergelijke kunstuitingen te waarderen, want ik ken een aantal mensen die ineens dat soort doeken aan de muur hebben hangen sinds ze een hogere functie hebben. Ook wordt er dan interessant over gedaan op feestjes; iedereen spreekt in termen als "het roept een bepaalde spanning op" en zo nog meer onzin.Geef mij maar indianen, of het huilende zigeunerjongetje hahaha.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |