abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 november 2006 @ 10:03:46 #1
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_43740311
Jullie kennen ze vast wel: die geairbrushte schilderingen van tanige, karaktervolle indianenkoppen, meestal in combinatie met een volle maan, een wolf, een adelaar of iets dergelijks. Te vinden op T-shirts, tattoos, campers, motoren, trucks of gewoon aan de muur, opvallend vaak bij mensen die zich ergens aan de onderkant van de sociaal-maatschappelijke ladder bevinden. Sommige liefhebbers gaan nog een paar stappen verder en hullen zich zelf wel eens in indianenkledij of hebben in elk geval hun huis volhangen met indianengerelateerde parafernalia.

Waarom? Wat is er zo mooi aan? En waarom hebben vrijwel alleen eenvoudige mensen de behoefte om hun liefde voor 'de indianencultuur' tot uitdrukking te brengen en mensen met een hogere opleiding niet?

Mijn theorie is dat 'de indiaan' in de ogen van de simpele ziel staat voor 'vrijheid'. Als je in het dagelijks leven ja en amen moet zeggen tegen je baas of de uitkerende instantie en verder weinig perspectieven hebt, lijkt het idee van zorgeloos op de prairie rondbanjeren wel wat. Maar klopt dat beeld wel? Ik associeer de cultuur van de Noord-Amerikaanse indianen eerder met statische, gesloten gemeenschappen vol sociale controle, waarin je toekomst vastligt en het vrijwel onmogelijk is om een eigen, individuele koers te varen. Wat nou vrijheid?

Maar misschien zit ik er faliekant naast en hebben jullie er andere ideeen over. Daarom nog eenmaal de centrale vraag van dit topic: Wat hebben paupers toch met indianenkitsch?
pi_43740763
pocahontas
pi_43740804
Over smaak valt niet te twisten.

Vind zelf indianen spullen wel mooi met als overweging dat het veelal een natuurlijke uitstraling geeft en het inderdaad, zoals je zelf al aangeeft, een karakteristiek element heeft. Ook de materialen die erin gebruikt worden (leer, veren) vind ik persoonlijk wel mooi ter decoratie.
ignorantia legis neminem excusat
pi_43740850
En natuurlijk het feit dat je er in de winkels mee wordt doodgegooid !
pi_43741813
Ik denk dat je theorie niet helemaal opgaat. Dezelfde paupers hebben vaak hun huis volstaan met Laven die ze in de bouwmarkt hebben gekocht. Ik kan met niet voorstellen dat ze (overigens ben ik zelf ook wel een beetje pauper!) die ook met vrijheid associeren.
  dinsdag 21 november 2006 @ 11:39:33 #6
104219 Maeksy
an·ti·held (de ~ (m.))
pi_43742725
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:08 schreef buachaille het volgende:
Ik denk dat je theorie niet helemaal opgaat. Dezelfde paupers hebben vaak hun huis volstaan met Laven die ze in de bouwmarkt hebben gekocht. Ik kan met niet voorstellen dat ze (overigens ben ik zelf ook wel een beetje pauper!) die ook met vrijheid associeren.
Laven komen uit sprookjesland en in sprookjesland kan alles. Oftewel die laven staan voor een soort geestelijke vrijheid.
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 10:03 schreef Frollo het volgende:
Mijn theorie is dat 'de indiaan' in de ogen van de simpele ziel staat voor 'vrijheid'. Als je in het dagelijks leven ja en amen moet zeggen tegen je baas of de uitkerende instantie en verder weinig perspectieven hebt, lijkt het idee van zorgeloos op de prairie rondbanjeren wel wat.
Dat is inderdaad het eerste wat in mij op kwam: vrijheid en heroiek. Een indiaan is voor de "pauper" wat een wow-character is voor de gamer. Een stoere versie van zichzelf met schijnbaar ongelimiteerde mogelijkheden.
quote:
Maar klopt dat beeld wel?
Het kan natuurlijk ook met voorliefde voor country muziek te maken hebben.
Maar hoe je het ook wendt of keert, indianen waren zelfstandig. Ze verkregen hun eigen voedsel en waren alleen afhankelijk van elkaar als stam en niet van allerlei overheidsinstanties. Daarnaast hadden ze een spirituele beleving van het leven en ik kan me voorstellen dat dit je aanspreekt als je in een situatie zit met weinig verandering in het vooruitzicht. Dat is tenslotte ongeveer hetzelfde als de kerk mensen biedt.

Overigens verbaast het mij dat europeanen zich identificeren met indianen, aangezien ze destijds door dezelfde europeanen zo'n beetje voltallig zijn uitgeroeid. Ergens een beetje ironisch.
[i]Jah, 't gaat goed; ik slaap goed.
Ik sta paraat wanneer je m'n naam roept.
Ik doe m'n dans, zoek de balans.
Ik doe m'n dans, zoek de balans.[/i]
pi_43742853
quote:
Hetzelfde geldt voor de troep die geïnspireerd is op kunst uit de Klassieke Oudheid.
Welke zichzelf respecterende kamper heeft nu geen Romeinse zuil of goudgespoten amfora in huis?
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_43743125
Indianenfrutsels, sprookjesspullen en parafernalia uit de Oudheid...
Ik denk dat de gemeenschappelijke deler is dat die spullen refereren aan een andere wereld. Bij het zien van die items hebben de liefhebbers misschien het idee dat ze de alledaagse werkelijkheid en de sleur kunnen ontvluchten. Soort escapisme dus.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_43754418
mijn schoonmoeder heeft laven....nu snap ik waarom me vriendin zo graag op kamers wil
pi_43755413
* RealZeus wacht op reactie van Fok!kamper Maikuuul.

Als iemand weet wat het is om laag op de sociale ladder te staan is hij het wel.
pi_44074117
Gisteren was er een dame te zien in Man bijt hond die helemaal weg was van indianen. Ze had een heel huis vol met prulletjes, zelfs een indianenoutfit voor haarzelf en was op zoek naar een tipi.

Naar eigen zeggen ging haar interesse uit naar de indianencultuur in het algemeen en het leven in en met de natuur in het bijzonder. Het leven zonder luxe sprak haar wel aan.
  zaterdag 2 december 2006 @ 10:15:50 #12
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_44074150
Dat je het zelf maar niets vindt, wil nog niet zeggen dat je er denigrerend over mag spreken. Het woord 'paupers' had je dan ook wel mogen weglaten wat mij betreft. Ik bevind me niet bepaald onderaan de sociaal-maatschappelijke ladder, maar ik kan me die fascinatie met indianen goed voorstellen. Indianen zijn een toonbeeld van vrijheid (zoals jij al zegt), maar ook van wijsheid, van spiritualiteit. Wij westerlingen voelen ons zoveel beter dan 'dat primitieve volkje' "(want wij zijn 'beschaafd', muahahaha), maar ik denk dat we een hoop van de indianen zouden kunnen leren.
Ik heb dan ook een dromenvanger hangen. Ben ik nu ook een pauper? .
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 2 december 2006 @ 11:22:34 #13
162596 Dennehy
Kan niet dood
pi_44075033
quote:
(overigens ben ik zelf ook wel een beetje pauper!) die ook met vrijheid associeren.
Nee. Anders wist je het woord associeëren niet.
Putting the laughter back in slaughter.
pi_44078928
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 10:15 schreef Viking84 het volgende:
Dat je het zelf maar niets vindt, wil nog niet zeggen dat je er denigrerend over mag spreken. Het woord 'paupers' had je dan ook wel mogen weglaten wat mij betreft. Ik bevind me niet bepaald onderaan de sociaal-maatschappelijke ladder, maar ik kan me die fascinatie met indianen goed voorstellen. Indianen zijn een toonbeeld van vrijheid (zoals jij al zegt), maar ook van wijsheid, van spiritualiteit. Wij westerlingen voelen ons zoveel beter dan 'dat primitieve volkje' "(want wij zijn 'beschaafd', muahahaha), maar ik denk dat we een hoop van de indianen zouden kunnen leren.
Ik heb dan ook een dromenvanger hangen. Ben ik nu ook een pauper? .
jup
  zaterdag 2 december 2006 @ 14:33:09 #15
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_44079086
Ik betwijfel of er wel een verklaring voor is. Sommige dingen raken gewoon vanzelf in de mode.
Vampire Romance O+
  † In Memoriam † zaterdag 2 december 2006 @ 14:39:11 #16
13819 Loedertje
Trotse GILF.
  zaterdag 2 december 2006 @ 14:43:25 #17
28033 Pek
je moet wat
pi_44079299
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 14:33 schreef MouseOver het volgende:
Ik betwijfel of er wel een verklaring voor is. Sommige dingen raken gewoon vanzelf in de mode.
Zoals die achterlijke laarzen

Het zijn idd wel hetzelfde soort ordinaire types die ermee lopen.
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  † In Memoriam † zaterdag 2 december 2006 @ 14:47:01 #18
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_44079381
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 11:53 schreef Serendips het volgende:
Indianenfrutsels, sprookjesspullen en parafernalia uit de Oudheid...
Ik denk dat de gemeenschappelijke deler is dat die spullen refereren aan een andere wereld. Bij het zien van die items hebben de liefhebbers misschien het idee dat ze de alledaagse werkelijkheid en de sleur kunnen ontvluchten. Soort escapisme dus.

Ik denk dat de TS-er gelijk heeft alleen vraag ik mij af waarom hij denkt dat alleen de sociaal zwakkeren dit soort dingen in huis hebben, van boedha-beeldjes tot dolfijntjes tot jordaankitsch tot de kristallen beeldjes, in elk milieu kom je mensen tegen die verzamelingen aanleggen van dingen waarin zij voldoening vinden, rust vinden of weet ik veel wat voor achterliggende gedachtes er zijn voor het volproppen van tafeltjes, vensterbanken en wc muren.
pi_44079384
Er moeten toch van die paupers hier op fok zijn die het ons kunnen uitleggen?
  zaterdag 2 december 2006 @ 14:48:41 #20
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44079415
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 14:39 schreef Loedertje het volgende:
Dit bedoel je toch?

[afbeelding]

[afbeelding]
Die tweede is geschilderd als een soort neanderthaler
pi_44079435
Hoe lager op de sociale ladder, hoe meer kitscherige meuk er in huis staat.

Ik was vannacht bij iemand die goed bezig was met zijn bedrijf, en die had een originele Anton Pieck, Herman Brood en een schilderij gemaakt door de leerlingen van Rubens, uit 1670, aan de muur hangen. En echt geen pauperige kitscherige porceleine beeldjes of andere indianenmeuk.
  zaterdag 2 december 2006 @ 15:26:45 #22
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_44080275
Laven? Wat zijn dat nou weer?
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
pi_44080593
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 15:26 schreef tonja het volgende:
Laven? Wat zijn dat nou weer?
Dat wil je echt niet weten! Dat is echt een toonbeeld van slechte smaak...
Ik ben een keer bij iemand thuis geweest en die had vanalles met laven; een keukenrolhouder met een laaf, een tijdschriftenmand in de vorm van een laaf, een opbergding voor een afstandsbediening met laven...

Zoiets dus:

zaterdag 2 december 2006 @ 15:42:58 #24
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_44080661
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 15:40 schreef Serendips het volgende:

[..]

Dat wil je echt niet weten! Dat is echt een toonbeeld van slechte smaak...
Ik ben een keer bij iemand thuis geweest en die had vanalles met laven; een keukenrolhouder met een laaf, een tijdschriftenmand in de vorm van een laaf, een opbergding voor een afstandsbediening met laven...

Zoiets dus:

[afbeelding]

[afbeelding]
Je hebt haar onschuld verpest
Vampire Romance O+
pi_44080772
quote:
Op zaterdag 2 december 2006 15:42 schreef MouseOver het volgende:
Je hebt haar onschuld verpest
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')