Ik ben het strijkkwartet no. 8 van Shostakovich aan het luisteren. Ben op dit exact moment van typen naar het derde stuk Allegretto aan het luisteren. Dit is tevens ook mijn favoriete stuk uit deze strijkkwartet.
Aangezien ik Shostakovich zijn werken voor mijn studie aan het bestuderen ben luister ik naar veel van zijn werken, maar deze staat voor mij wel als paal boven zijn meeste werken.
De uitvoering die ik aan het beluisteren ben is van het Fitzwilliam Quartet.
Het werk zelf bestaat uit 5 stukken, namelijk: Largo, Allegro molto, Allegretto, Largo, Largo.
Het eerste werk begint met het Shotakovich motief (DSCH) en is erg emotioneel vind ik, het neemt je mee bijna zoals een film, erg prachtig. Het tweede Allegro is prachtig opgebouwd en je hoort hier duidelijke dat typerende Shostakovich Oost-Europees/Joodse musicaal geinspireerde thema in terug.
Het stuk gaat dan verder in het door mij erg bewonderde Allegretto. Dit stuk spreekt me echt to de verbeelding, prachtig opgebouwd. Het stuk is overigens ook gebruikt voor een dvd versie van Das Kabinett des Dr Caligari. Het vierde stuk is prachtig slepend en leidt prachtig naar het laaste stuk, 5 Largo.
[ Bericht 0% gewijzigd door laforest op 26-02-2009 10:09:31 ]
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God