goede vraagquote:Op maandag 20 november 2006 22:51 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Hoe moet dat op de stemcomputer ?
Het zijn Statenverkiezingen, en alle provincies staan netjes onder elkaar. Bovendien gaan deze pagina's alleen over de aantallen stemmen.quote:Op maandag 20 november 2006 23:12 schreef dvr het volgende:
Maar staat de kiesdeler ook vermeld? Aan de hand daarvan zou je het aantal voor de kiesdeler meegetelde stemmen misschien kunnen berekenen, en dan weet je of de blanco's daar tussenzaten.
Blanco stemmen op een stemmachine doe je overigens door op de knop "blanco" te drukken (duh..). Deze zit (meestal) naast het schermpje.quote:
Dat het CBS nu geen onderscheid meer maakt tussen blanco en overig ongeldig heeft volgens mij een andere verklaring dan Bart Tromp geeft. Eind jaren '80 begon de opmars van de stemmachine. Daarop is het niet mogelijk om "overig ongeldig" (kruis door je stembiljet, 2 of meer hokjes aankruisen, met een blauwe pen een hokje aankruisen, je naam op het stembiljet schrijven of gewoon wat grof taalgebruik richting Den Haag erop schrijven) te stemmen. Het onderscheid zou dus steeds meer richting blanco getrokken zijn.quote:Op maandag 20 november 2006 23:31 schreef dvr het volgende:
maar die lol gunt het Haagsch rapalje ons blijkbaar niet meer.
Je schijnt je te kunnen aanmelden om te gaan stemmen, en dan gewoon hard wegrennen zonder een knop in te drukken, de voorzitter in paniek achterlatend. Dat heet dan ook ongeldig.quote:Daarop is het niet mogelijk om "overig ongeldig" (kruis door je stembiljet, 2 of meer hokjes aankruisen, met een blauwe pen een hokje aankruisen, je naam op het stembiljet schrijven of gewoon wat grof taalgebruik richting Den Haag erop schrijven) te stemmen.
Nee, want je hebt geen stem uitgebracht. Het wordt wel door de voorzitter genoteerd, omdat anders het aantal oproepkaarten niet overeenkomt met het aantal uitgebrachte stemmen.quote:Op maandag 20 november 2006 23:44 schreef dvr het volgende:
[..]
Je schijnt je te kunnen aanmelden om te gaan stemmen, en dan gewoon hard wegrennen zonder een knop in te drukken, de voorzitter in paniek achterlatend. Dat heet dan ook ongeldig.
Ik vind dit naast dat het (blijkbaar) niet klopt een vrij rare denkwijze, stel, de helft van het aantal stemmen is blanco, dan zou je volgens jou nog maar 75 gevulde zetels hebben... Of wat wil je anders doen met die stemmen die je tekort komt om alle zetels te verdelen?quote:Op dinsdag 21 november 2006 00:26 schreef maartena het volgende:
Een blanco stem telt mee voor de opkomst. Stel, er komen 8 miljoen mensen om te stemmen, en 100.000 daarvan zijn "blanco" stemmen.
Bij 8 miljoen stemmen (inclusief 100.000 blanco) zijn er 53.333 stemmen nodig om een zetel te halen.
Als er 7,9 miljoen stemmen zijn (100.000 blanco stemmers stemmen niet) dan zijn er 52666 stemmen nodig voor een zetel.
Een blanco stem helpt dus om het aantal stemmen dat nodig is per zetel ietsje hoger te liggen. Voor de grote partijen maakt het niets uit.... maar als een partij die jij ABSOLUUT NIET in de kamer wil hebben zo zou pijlen rond de 1 zetel, dan kunnen een hele zooi blanco stemmers voorkomen dat de partij met precies 53.000 stemmen in de kamer komt, want dan komt ie er 333 te kort.
In de praktijk heeft het echter nauwelijks effect, want er zijn hooguit tienduizend blanco stemmers. De meesten die geen keuze kunnen maken komen gewoon niet opdagen. De blanco stem is voor mensen die wel hun democratisch recht willen beoefenen, maar geen kandidaats/partij keuze hebben.
Afhankelijk van het aantal blanco stemmen kan het voor elke partij net een zeteltje meer, of net een zeteltje minder zijn, maar het gaat hier om verschillen van hooguit een paar 100 stemmen per zetel.
* maartena denkt opeens aan Florida 2000.....
Watervaste stift dan denk ik.quote:
Dan is de blancostem dus alleen nog maar voor hen die wel willen stemmen, maar de politiek laten weten dat er GEEN partij voor hen bij zit.quote:Op dinsdag 21 november 2006 00:37 schreef dvr het volgende:
Nou Maarten, lees het topic nog maar eens want de zetelverdeling is op het aantal geldige stemmen gebaseerd, en daar tellen blanco stemmen niet bij mee. De vraag of ze dat vroeger wel deden is nog niet met zekerheid beslist.
Dus eigenlijk is een blanco stem alleen maar goed voor het "ik ben het niet eens met de politiek en wil ze dat laten weten" gevoel.quote:Kan ik blanco stemmen?
In het stemlokaal bestaat ook de mogelijkheid blanco te stemmen. In het geval een blanco stem wordt uitgebracht wordt deze als een ongeldige stem gezien (vgl. art. N 4, tweede lid onder b en het derde lid van het Kiesbesluit) link naar http://wetten.overheid.nl(...)ieswet/article=N%204 )
Een blanco stem wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst (het aantal mensen dat naar het stembureau is gekomen om te stemmen), maar niet bij de berekening van de uitslag en de kiesdeler/kiesdrempel. Daarvoor worden uitsluitend de geldige (alle stemmen minus de ongeldige en de blanco stemmen) stemmen geteld.
Het uitbrengen van een blanco stem heeft, evenals het niet-stemmen, geen enkele invloed op de zetelverdeling. Dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat, is dus een misvatting.
Op de stemmachine zit een knop ‘blanco’ om blanco te stemmen. Om blanco te stemmen met behulp van een stembiljet wordt geen enkel vakje aangekruist.
Nee, er zijn altijd 150 zetels, ik heb ook nooit anders beweerd.quote:Op dinsdag 21 november 2006 01:20 schreef vanOekelen het volgende:
Ik vind dit naast dat het (blijkbaar) niet klopt een vrij rare denkwijze, stel, de helft van het aantal stemmen is blanco, dan zou je volgens jou nog maar 75 gevulde zetels hebben... Of wat wil je anders doen met die stemmen die je tekort komt om alle zetels te verdelen?
Ik ben er het afgelopen jaar al een paar keer achteraan geweest, ook al met hulp van Freako. Hoogleraren aangeschreven, kiesraad aangeschreven, en mijn conclusie is ook dat al die leraren (en lesboeken) er wat op los gefantaseerd hebben.quote:Op maandag 20 november 2006 23:31 schreef dvr het volgende:
Sigme: Ik ga mijn schoolgeld terugvragen. Als de samenstellers van het Politiek Compendium zorgvuldig geformuleerd hebben, wordt de kiesdeler al sinds 1918 bepaald door het aantal geldige stemmen te delen door het aantal te verdelen zetels (destijds 100, sinds 1956 150). Uit Freako's publicatie blijkt dat blanco niet als geldig geteld werd, en dat zou betekenen dat een blanco stem vroeger ook geen enkel nut had - afgezien dan van het feit dat ze nadrukkelijk geteld en gepubliceerd werden, maar die lol gunt het Haagsch rapalje ons blijkbaar niet meer.
Ze hebben op Politiek Compendium ook een apart hoofdstukje over blanco stemmen. Met leuke statistiekjes erbij.
Jaquote:Is die goddelijke reet van jou?
We hebben in Nederland een opkomstplicht gehad vanaf 1922, het verschil met een stemplicht (afgeschaft in 1922) is dat je je alleen hoeft te melden bij het stembureau om aan je plicht te hebben voldaan.quote:Op dinsdag 21 november 2006 08:15 schreef sigme het volgende:
Blanco stemmen had vroeger, ten tijde van de stemplicht, wel een functie: het was de officiëel toegestane wijze om te voldoen aan de stemplicht zonder een stem uit te brengen.
Er is toch iets veranderd in de omgang met blanco stemmen bij (je hebt gelijk) het afschaffen van de opkomstplicht.quote:Op dinsdag 21 november 2006 09:37 schreef freako het volgende:
[..]
We hebben in Nederland een opkomstplicht gehad vanaf 1922, het verschil met een stemplicht (afgeschaft in 1922) is dat je je alleen hoeft te melden bij het stembureau om aan je plicht te hebben voldaan.
Blijkbaar nam bijna iedereen die de moeite nam om op te komen ook maar meteen de moeite om een stembiljet in de stembus te gooien, geldig dan wel ongeldig ingevuld.
Ja, toen ging het er een stuk serieuzer aan toe. In de CBS-publicaties waar ik hierboven al aan refereerde staan ook tabellen met voor elke gemeente het aantal niet-opgekomen kiezers dat zich moest komen verantwoorden (Op het gemeentehuis? Of bij de politie?) en hoeveel er daarna doorgestuurd werden naar de kantonrechter voor berechting.quote:Op dinsdag 21 november 2006 10:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Er is toch iets veranderd in de omgang met blanco stemmen bij (je hebt gelijk) het afschaffen van de opkomstplicht.
Ja, maar jij dacht dat de blanco stemmen meetelden voor de stemverdeling.quote:Op dinsdag 21 november 2006 01:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Nee, er zijn altijd 150 zetels, ik heb ook nooit anders beweerd.
quote:Spreken is zilver en zwijgen is goud
Maar als je te lang op je zwijgen vertrouwt
Ontdek je pas later met een stevige kater
Het is enkel klatergoud wat er blinkt.
Waardoor je vergeven van gelovig streven
En onmondig beleven in zwijgen verzinkt.
Dan maak je je ook voor jezelf niet meer moe.
Door iets wat je nooit wilde weten:
Wie zwijgt stemt toe...
quote:Op woensdag 9 juni hebben van de 12.524.152 kiesgerechtigden 9.442.977 personen hun stem uitgebracht. Hiervan waren 9.416.001 geldige, niet blanco, stemmen. Blanco stemden 8.829 personen en ongeldig 18.147.
volkskrantquote:Vier jaar geleden werd in verscheidene plaatsen de stemcomputer nog gebruikt. Via dat systeem was het onmogelijk ongeldig te stemmen. In dat jaar werden toch nog 16.315 blanco/ongeldige stemmen uitgebracht.
Dit jaar waren er 18.147 ongeldige stemmen, bracht de Kiesraad dinsdag naar buiten. Een stem wordt ongeldig verklaard als bijvoorbeeld verscheidene kandidaten zijn aangekruist en/of er opmerkingen op het stemformulier zijn gekrabbeld.
Bovenop de ongeldige stemmen heeft de Kiesraad 8829 blanco stemmen geregistreerd. In 2006 werden dergelijke ‘proteststemmen’ niet apart geregistreerd, waardoor een vergelijking met dat jaar niet mogelijk is. In december 2008 is de wet veranderd om deze proteststemmen voortaan inzichtelijk te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |