Daar stond toevallig een artikel over in de krant van vandaag
![]()
Ik citeer:
In het gevangeniswezen is de tatoeage van één of meerdere traantjes al enige decennia een begrip. En tegenwoordig zijn ze ook 'hot' bij rappers als Lil' Wayne en The Game. De rage begon in Amerikaanse staatsgevangenissen als Folsom Prison in de jaren zeventig. De eerste tranentattoos werden gedragen door gevangenen die daarmee wilden aangeven dat ze iemand hadden vermoord. Een variant doet zich voor in sommige Australische gevangenissen, waar het gebruik is om zedendelinquenten met geweld een tranentattoo op te dringen. Zedendelinquenten staan het allerlaagst in de pikorde in de gevangenissen.
De laatste jaren worden de tattoos ook aangebracht door de gedetineerden die een familielid of medebendelid hebben verloren. Onder Amerikaanse en Nederlandse criminelen wordt de tattoo ook nog wel eens gebruikt om aan te geven hoeveel jaar je hebt moeten zitten.
De laatste categorie bestaat uit bedroefde burgers die permanent uiting willen geven aan hun onuitputtelijke verdriet. Op de begrafenis van hazes waren een aantal hardcore fans die een traan tattoo op hun wang hadden.
Ook zijn er mensen die geen zware crimineel zijn, maar die zo'n tattoor laten zetten uit stoerheid. Wannabees dus.
Met de traantattoo wil men zeggen: je mag zien dat ik iets heb meegemaakt dat mij verschrikkelijk verdriet doet, maar wat dat is houdt ik liever voor mezelf. Wel naar kijken dus, maar niet naar vragen.