komt dat niet gewoon omdat we graag met stappen van 5 of 10 werken? en als het om kleinere getallen gaat stappen van 2..quote:Op zondag 19 november 2006 18:57 schreef Agno_Sticus het volgende:
Zo vernam ik onlangs dat uit onderzoek is gebleken dat zowel officieren van justitie (straf eis) als de rechters (opgelegde straf) alle priemgetallen boven de 10 vermijden. Er wordt dus wel 15 jaar geëist en gegeven maar uiterst zelden 11, 13, 17 of 19 jaar. Voorkeur voor getallen zit dus dieper in ons dan we denken...
Wie heeft er nog meer voorbeelden of een psychologische verklaring?![]()
Bij 23:48 00:08 08:08 nog meerquote:Op zondag 19 november 2006 19:02 schreef Frumzel het volgende:
De mijne 1848
(Dat omdat dan op een wekkerradio de meeste ledjes verlicht worden)
Klinkt rationeel, maar tegelijkertijd ook een tikje oneven-wichtig (quote:Op zondag 19 november 2006 21:43 schreef Alicey het volgende:
Ik heb op een of andere manier ook een voorkeur voor oneven getallen. Op een of andere manier dwingt dat flexibiliteit af (Contradictio in terminis).
Ik vind oneven getallen altijd zo ongemakkelijk 'voelen'. Geef mij maar even getallen.quote:Op zondag 19 november 2006 21:43 schreef Alicey het volgende:
Ik heb op een of andere manier ook een voorkeur voor oneven getallen. Op een of andere manier dwingt dat flexibiliteit af (Contradictio in terminis).
Even getallen zijn stabiel, veilig, en daarom 'prettiger' maar dat maakt oneven getallen (en priemgetallen in het bijzonder) wel een stuk spannender, vind ik. Niet echt een favoriet getal hier, maar ik heb wel een voorliefde voor de tafel van 7 en machten van 2.quote:Op maandag 20 november 2006 10:08 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik vind oneven getallen altijd zo ongemakkelijk 'voelen'. Geef mij maar even getallen.
Dit heet synesthesie, inderdaad een enorm interessant fenomeen (maar misschien wat offtopic hierquote:Op maandag 20 november 2006 10:25 schreef VonHinten het volgende:
Daarnaast (en als dit te offtopic is zeg het maar) combineer ik ook getallen en kleuren met elkaar. Als men een bepaald nummer zegt, zie ik in mijn gedachten dat getal in een bepaalde kleur. Twee is rood, vijf is blauw, zeven is groen. Ik heb dit ook met dagen van de week.
Weird weird me..![]()
![]()
Heey dank uquote:Op maandag 20 november 2006 10:35 schreef Litso het volgende:
[..]
Dit heet synesthesie, inderdaad een enorm interessant fenomeen (maar misschien wat offtopic hier).
Misschien dat je dit artikel interessant vindt: http://web.mit.edu/synesthesia/www/trends.html (hoewel dit over letters met kleuren gaat, niet over cijfers)
Toevallig stuitte ik hier gister op
De tafel van 7 die kan ik niet... Ik heb daar ook nooit mn tafeldiploma voor gehaald op de basis school. Op alle tafels behalve op de 7 die wil er bij mij gewoon niet in. Nu nog niet.quote:Op maandag 20 november 2006 10:32 schreef Litso het volgende:
[..]
Even getallen zijn stabiel, veilig, en daarom 'prettiger' maar dat maakt oneven getallen (en priemgetallen in het bijzonder) wel een stuk spannender, vind ik. Niet echt een favoriet getal hier, maar ik heb wel een voorliefde voor de tafel van 7 en machten van 2.
En wat is daar de reden voor? Ik mag hopen dat het meer met het vierkeizersjaar te doen heeft dan met seksuele allusies, doch ik vrees het ergste.quote:Op maandag 20 november 2006 12:02 schreef FuifDuif het volgende:
69 trekt mij wel aan.
maar waarom. ?quote:Op zondag 19 november 2006 19:26 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
komt dat niet gewoon omdat we graag met stappen van 5 of 10 werken? en als het om kleinere getallen gaat stappen van 2..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |