abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43692606
Op de een of andere manier vind ik bepaalde getallen "mooier" dan andere. Mijn favoriete getal is bijvoorbeeld 48, terwijl ik oneven getallen, met de priemgetallen 13, 17, 19 in bijzonder, gewoon "lelijker" vind. Dit ligt voor iedereen natuurlijk anders, sommige mensen vinden oneven getallen weer mooier dan de even.

Iedereen hecht kennelijk een bepaalde kwalitatieve betekenis aan getallen. Voorbeelden? Ok, dan.

Neem bijvoorbeeld 13 als het internationale ongeluksgetal, 11 als het "gekken" getal, 3 als de heilige drie-eenheid, etc. Dit is natuurlijk leuk als simpel (bij)geloof, maar er zijn ook serieuze gevolgen. Zo ontdekte men bij een geïsoleerd levende stam, een heel bijzonder beslissingsproces. Als er in een groep van 10 mensen een besluit genomen moest worden, ging men net zolang door met argumenteren totdat er 3 mensen voor het idee waren. De rationale bleek de onderzoekers pas veel later, het getal 3 was namelijk het getal van de "juistheid" en daarmee was de kwaliteit van de beslissing gewaarborgd (terwijl de meerderheid dus tegen was...).

Bepaalde getallen beïnvloeden dus beslissingen van mensen. Dit gebeurt ook in "beschaafde" landen als Nederland! Zo vernam ik onlangs dat uit onderzoek is gebleken dat zowel officieren van justitie (straf eis) als de rechters (opgelegde straf) alle priemgetallen boven de 10 vermijden. Er wordt dus wel 15 jaar geëist en gegeven maar uiterst zelden 11, 13, 17 of 19 jaar. Voorkeur voor getallen zit dus dieper in ons dan we denken...

Wie heeft er nog meer voorbeelden of een psychologische verklaring?
Your mind is like a parachute, it works best when it's open...
pi_43692755
De mijne 1848

(Dat omdat dan op een wekkerradio de meeste ledjes verlicht worden )
Ehm... ok
pi_43693593
quote:
Op zondag 19 november 2006 18:57 schreef Agno_Sticus het volgende:
Zo vernam ik onlangs dat uit onderzoek is gebleken dat zowel officieren van justitie (straf eis) als de rechters (opgelegde straf) alle priemgetallen boven de 10 vermijden. Er wordt dus wel 15 jaar geëist en gegeven maar uiterst zelden 11, 13, 17 of 19 jaar. Voorkeur voor getallen zit dus dieper in ons dan we denken...

Wie heeft er nog meer voorbeelden of een psychologische verklaring?
komt dat niet gewoon omdat we graag met stappen van 5 of 10 werken? en als het om kleinere getallen gaat stappen van 2..
pi_43696296
quote:
Op zondag 19 november 2006 19:02 schreef Frumzel het volgende:
De mijne 1848

(Dat omdat dan op een wekkerradio de meeste ledjes verlicht worden )
Bij 23:48 00:08 08:08 nog meer
pi_43697032
Ik steek veel tijd in mijn cijfer neurose. Welke cijfer het meeste schoonheid heeft is de vijf vanwege zijn bolle buikje en rechte dakje die zo mooi in evenwicht staan.
Ik slaap het best om 23:23 en als ik die gemist heb dan 23:32. 12:34 is trouwens ook super seksy en omdat ik op jonge leeftijd ooit op radio 538 een actie hoorde om foto's te maken van alle plekken waar je 538 ziet staan ben ik ook altijd gehaaid op de cijfercombinatie 538. Gelukkig heeft de overbuurman een oud lelijk eendje waarvan het kenteken 538 bevat waardoor ik iedere dag even gelukkig kan worden door er slechts naar te kijken.
pi_43697185
Hm, nou weet ik het ook weer waarom:

"Vroegâh", toen ik op mn wekkerradio keek, was het meestal wel of 19:48 of 7:48. Op 1 of andere manier was het wel apart, aangezien dat steeds in m'n kop bleef zitten. Misschien heb ik wel iets met 12 minuten voor 8? Ik geen idee hebbend. Maar als ik er zo aan terugdenk, is het wel opmerkelijk... (en vaag...)
Ehm... ok
pi_43698858
Ik heb op een of andere manier ook een voorkeur voor oneven getallen. Op een of andere manier dwingt dat flexibiliteit af (Contradictio in terminis).
pi_43703272
quote:
Op zondag 19 november 2006 21:43 schreef Alicey het volgende:
Ik heb op een of andere manier ook een voorkeur voor oneven getallen. Op een of andere manier dwingt dat flexibiliteit af (Contradictio in terminis).
Klinkt rationeel, maar tegelijkertijd ook een tikje oneven-wichtig ( ).

Wil het toch graag begrijpen. Kan je het iets verder uitleggen...
Your mind is like a parachute, it works best when it's open...
  maandag 20 november 2006 @ 10:08:42 #9
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_43710099
quote:
Op zondag 19 november 2006 21:43 schreef Alicey het volgende:
Ik vind oneven getallen altijd zo ongemakkelijk 'voelen'. Geef mij maar even getallen.
pi_43710468
Als ik de reacties hierboven zo lees heeft iedereen wel wat met een paar cijfers. Ikzelf heb ook twee getallen die mij meer doen dan de rest. De eerste is 13: mijn geboortedag. Ik zie 13 absoluut niet als iets negatiefs, het springt altijd gelijk in mijn oog juist omdát ik op de 13e ben geboren. Daarnaast vind ik 20 het mooiste getal wat er is. Dat heeft een beetje een nerdy oorzaak. Speelde vroegâh altijd Championship Manager (voor de no-no's: dat is een voetbalmanagersimulatie game) en '20' was de hoogste waarde die een speler voor een bepaalde eigenschap kon hebben. Waarom ik dit vertel .. geen idee.

Maar 20 is zóóóóó Het is een beetje zoals een 10: perfecte score, maar dan zelfs twee keer!

'k Zou best wat meer over dit soort verschijnselen willen lezen trouwens. Al zou ik zéér verrast zijn als er universele kenmerken zijn voor de waarden die mensen aan bepaalde getallen geven.

Daarnaast (en als dit te offtopic is zeg het maar) combineer ik ook getallen en kleuren met elkaar. Als men een bepaald nummer zegt, zie ik in mijn gedachten dat getal in een bepaalde kleur. Twee is rood, vijf is blauw, zeven is groen. Ik heb dit ook met dagen van de week.

Weird weird me..
  maandag 20 november 2006 @ 10:32:56 #11
105263 Litso
Interlectueel.
pi_43710617
quote:
Op maandag 20 november 2006 10:08 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik vind oneven getallen altijd zo ongemakkelijk 'voelen'. Geef mij maar even getallen.
Even getallen zijn stabiel, veilig, en daarom 'prettiger' maar dat maakt oneven getallen (en priemgetallen in het bijzonder) wel een stuk spannender, vind ik. Niet echt een favoriet getal hier, maar ik heb wel een voorliefde voor de tafel van 7 en machten van 2.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  maandag 20 november 2006 @ 10:35:35 #12
105263 Litso
Interlectueel.
pi_43710660
quote:
Op maandag 20 november 2006 10:25 schreef VonHinten het volgende:

Daarnaast (en als dit te offtopic is zeg het maar) combineer ik ook getallen en kleuren met elkaar. Als men een bepaald nummer zegt, zie ik in mijn gedachten dat getal in een bepaalde kleur. Twee is rood, vijf is blauw, zeven is groen. Ik heb dit ook met dagen van de week.

Weird weird me..
Dit heet synesthesie, inderdaad een enorm interessant fenomeen (maar misschien wat offtopic hier ).
Misschien dat je dit artikel interessant vindt: http://web.mit.edu/synesthesia/www/trends.html (hoewel dit over letters met kleuren gaat, niet over cijfers)
Toevallig stuitte ik hier gister op
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_43710758
Even getallen zijn mooi.

Met natuurlijk als toppunt 22:22
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_43710837
quote:
Op maandag 20 november 2006 10:35 schreef Litso het volgende:

[..]

Dit heet synesthesie, inderdaad een enorm interessant fenomeen (maar misschien wat offtopic hier ).
Misschien dat je dit artikel interessant vindt: http://web.mit.edu/synesthesia/www/trends.html (hoewel dit over letters met kleuren gaat, niet over cijfers)
Toevallig stuitte ik hier gister op
Heey dank u Ik heb het met cijfers en dagen, niet met letters, maar het zal toch wel enige raakvlakken hebben Dank
pi_43711671
Ik was een jaar lang ongelukkig toen ik 17 jaar oud was.
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator maandag 20 november 2006 @ 11:56:21 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43712675
quote:
Op maandag 20 november 2006 10:32 schreef Litso het volgende:

[..]

Even getallen zijn stabiel, veilig, en daarom 'prettiger' maar dat maakt oneven getallen (en priemgetallen in het bijzonder) wel een stuk spannender, vind ik. Niet echt een favoriet getal hier, maar ik heb wel een voorliefde voor de tafel van 7 en machten van 2.
De tafel van 7 die kan ik niet... Ik heb daar ook nooit mn tafeldiploma voor gehaald op de basis school. Op alle tafels behalve op de 7 die wil er bij mij gewoon niet in. Nu nog niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_43712842
69 trekt mij wel aan.
pi_43714360
80. Want da's prachtig.

hoe vaak is ie al gemaakt de laatste maanden
  maandag 20 november 2006 @ 13:23:17 #19
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43714952
quote:
Op maandag 20 november 2006 12:02 schreef FuifDuif het volgende:
69 trekt mij wel aan.
En wat is daar de reden voor? Ik mag hopen dat het meer met het vierkeizersjaar te doen heeft dan met seksuele allusies, doch ik vrees het ergste.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_43715413
20
pi_43779540
Ik vind 11 wel een mooi getal, maar ik hecht er verder geen waarde aan...
Martijn°
pi_43784765
Ik hou niet van priemgetallen. Ik wil echt geen kindje in het jaar 2009. Het zal 2008 of 2010 moeten worden...
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
pi_43784996
2. Al jaren. Geen idee waarom. Vind het gewoon mooi.
(Un)masking for the greater good.
pi_43785100
8 is voor mij een levensreddend getal

Zowel "het achtje"

als de achtknoop
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_43788555
quote:
Op zondag 19 november 2006 19:26 schreef imported_sphinx het volgende:

[..]

komt dat niet gewoon omdat we graag met stappen van 5 of 10 werken? en als het om kleinere getallen gaat stappen van 2..
maar waarom. ?

Ik persoonlijk denk dat omdat we 5 vingers aan elke hand hebben en 2 handen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')