Tja, ik weet het niet. Heb je niet allerlei rechten op huursubsidie et cetera?quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik verdien straks 1930 brutoboehoe hoe kan ik daar ooit van rond komen
Ik bedoel het behoorlijk sarcastisch het is netto meer dan 4 keer zoveel dan ik een paar maand geleden verdiende. Ik 'verdien' trouwens al een maand of 5 helemaal niks meer. Geen stufi geen lening. Maar ik eet dan wel bij mn moeder.quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja, ik weet het niet. Heb je niet allerlei rechten op huursubsidie et cetera?
samen 1000 dus 500 pp. of bedoel je allebei 1000 ?quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:47 schreef Isabeau het volgende:
Wij hebben samen meestal een inkomen van rond de 1000 euro netto en al hebben we geen kinderen (die kosten hopenlijk niet 1000 euro per maand), we kunnen wel rondkomen. En ja, dat is incl. huursubsidie en in januari mee op vakantie op kosten ouders![]()
Bloembollen op potgrond is zo 2001.quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:03 schreef Isabeau het volgende:
En bloembollen...maar ik heb geen potgrond.
1x studiefinanciering en ik verdien rond de 300-400 euro per maand.quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:48 schreef Bosbeetle het volgende:
samen 1000 dus 500 pp. of bedoel je allebei 1000 ?
Zijn daar de vaste lasten dan al vanaf? Wat moet je aan huur betalen?quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:47 schreef Isabeau het volgende:
Wij hebben samen meestal een inkomen van rond de 1000 euro netto en al hebben we geen kinderen (die kosten hopenlijk niet 1000 euro per maand), we kunnen wel rondkomen. En ja, dat is incl. huursubsidie (zo'n 100 euro) en in januari mee op vakantie op kosten ouders![]()
kijk daar heb je het het kan wel als je het niet hebt moet je gewoon oppassen en tegenwoordig is de tendens er echt van boehoe we hebben het zo slecht en in de kamer hangt een breedbeeld flatscreenquote:Op zaterdag 18 november 2006 14:48 schreef LXIV het volgende:
Nou ja, zolang je geen gezin te voeden hebt, en geen vriendin te kleden heb je eigenlijk ook niet zoveel nodig.
Ik had vroeger ook nooit zoveel geld, maar heb het eigenlijk ook nooit gemist.
ah ok ja ik wist niet dat er 1 keer stufi bij zatquote:Op zaterdag 18 november 2006 14:49 schreef Isabeau het volgende:
[..]
1x studiefinanciering en ik verdien rond de 300-400 euro per maand.
Nee, dat is ons totale inkomen en daar moet alles nog van betaald worden. We hebben gewoon een ééngezinswoning met 3 slaapkamers.quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:49 schreef LXIV het volgende:
Zijn daar de vaste lasten dan al vanaf? Wat moet je aan huur betalen?
Mijn vriend heeft stufi en ik niet meer, ik heb alleen een bijbaantje.quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:50 schreef Bosbeetle het volgende:
ah ok ja ik wist niet dat er 1 keer stufi bij zat
Tja ik kan ook niet alles kopen wat ik wil, maarja anders blijft er ook niks te willen overquote:Op zaterdag 18 november 2006 14:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mijn vriend heeft stufi en ik niet meer, ik heb alleen een bijbaantje.
We kunnen uiteraard geen auto betalen en niet op vakantie, maar of ik dat nou zo heel erg mis...
Ik ben eerder klaar en dan zit dat inkomen wel goed.quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:54 schreef LXIV het volgende:
Dus jullie wachten rustig af totdat je vriend klaar is met zijn studie en gaat werken?
quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Ohja ik heb nog wel een OV en ik ga naar een trein toe
quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:56 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik ben eerder klaar en dan zit dat inkomen wel goed.
Ik denk ook dat dat precies de reden is waarom ik een laag inkomen nu niet erg vind: het komt wel in orde. Alleen moet het wel frustrerend zijn om de rest van je leven op een laag inkomen te blijven zitten zonder dat er verbeteringen in de toekomst te verwachten zijn. Dus misschien heb ik, ook al hebben we een laag inkomen, wel makkelijk praten.
Ik heb geen idee...quote:Op zaterdag 18 november 2006 15:45 schreef broer het volgende:
'Modaal' is toch veel minder dan 2000 euro netto?
Wat gaat daar vanaf?quote:Een modaal inkomen is in Nederland 30000 euro bruto per jaar
quote:Nederlandse gezinnen met een modaal tot twee keer modaal inkomen (netto-inkomen tussen 1.500 en 3.100 euro) hebben moeite rond te komen.
Ik reken altijd grofweg met eenderde. (Klopt niet helemaal.)quote:Op zaterdag 18 november 2006 15:49 schreef Isabeau het volgende:
Wat gaat daar vanaf?
Ik denk dat je daar geen gelijk in hebt. Het hóeft alleen niet, als je de juiste weg maar kent. Probleem is dat dat een lastige en bureaucratische weg is.quote:Op zaterdag 18 november 2006 15:54 schreef Isabeau het volgende:
Armoede kennen we in Nederland niet.
En daar hoor ik ook bij als ik niet nú iets ga doen.quote:Mensen met een laag inkomen wel.
Nee, ik meen het, ik vind armoede een politiek misbruikte term om onderbuikgevoelens los te maken. In Nederland is er geen enkele reden om arm te zijn; iedereen heeft recht op een uitkering. Als je daar vervolgens niet mee kan omgaan (schulden etc) dan heb je dat zelf veroorzaakt en moet je niet nog meer geld van de overheid willen krijgen.quote:Op zaterdag 18 november 2006 15:58 schreef broer het volgende:
Ik denk dat je daar geen gelijk in hebt. Het hóeft alleen niet, als je de juiste weg maar kent. Probleem is dat dat een lastige en bureaucratische weg is.
En daar hoor ik ook bij als ik niet nú iets ga doen.
Ik bedoelde met het woord 'SP'er' dat je op de SP stemt. Niet per se dat je ook lid van die partij bent oid.quote:Op zaterdag 18 november 2006 15:59 schreef Lienekien het volgende:
Als je SP stemt, ben je SP'er? Wat is dat voor rare hokjesgeest?
quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:02 schreef Isabeau het volgende:
Met de SP gaan we failliet. Die willen zoveel verbeteringen....en hebben daar dus heel veel geld voor nodig.
AR, ik had me beter aan mijn eerder geuite voornemen moeten houden.quote:Op zaterdag 18 november 2006 15:55 schreef Lienekien het volgende:
Ik doe níet mee aan deze discussie.
Mag jij eigenlijk al stemmen Erik??quote:Op zaterdag 18 november 2006 16:43 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik word héél moe van de verkiezingstijd. Héél moe. Ga weg!
Ze huurt een appartement samen met een vriend van haar, en haar kamer is erg netjes. Laminaat vloer, gladde schone muren, mooie badkamer. Precies in het centrum van Maastricht (aan de markt) en met eigen parkeerplaatsen.quote:Op zaterdag 18 november 2006 16:49 schreef Lienekien het volgende:
Heeft je zus een leuke kamer?
Nee toch, toch niet zolang hij op het VWO zit?quote:Op zaterdag 18 november 2006 16:57 schreef Isabeau het volgende:
Je OV heb je zeker per 1 april? Veel plezier alvast![]()
Pas als ik aan mijn vervolgstudie begin.quote:Op zaterdag 18 november 2006 16:57 schreef Isabeau het volgende:
Je OV heb je zeker per 1 april? Veel plezier alvast![]()
Oh ja, dat was afgeschaftquote:Op zaterdag 18 november 2006 16:58 schreef Lienekien het volgende:
Nee toch, toch niet zolang hij op het VWO zit?
Weet je al wat voor vervolgstudie je gaat doen eigenlijk?quote:Op zaterdag 18 november 2006 16:59 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Pas als ik aan mijn vervolgstudie begin.
quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:13 schreef Tha_Erik het volgende:
Het plan is om Nederlands (officieel heet het Nederlandse taal en cultuur) te gaan studeren in Utrecht.
he jammer..., ik had gehoopt op iets beeldends...quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:13 schreef Tha_Erik het volgende:
Het plan is om Nederlands (officieel heet het Nederlandse taal en cultuur) te gaan studeren in Utrecht.
Er is bijna geen student meer die weet dat de OV-kaart je ook geld kost.quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:05 schreef Lienekien het volgende:
Erik weet het gelukkig al.
Ik studeerde al toen 'ie werd ingevoerd. Toen was het wel zuur om ineens 60 gulden in de maand achteruit te gaan.
Dat wordt een hobby. Ik ben van plan om fotografie en kunst als vrijetijdsbesteding aan te houdenquote:Op zaterdag 18 november 2006 17:14 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
he jammer..., ik had gehoopt op iets beeldends...
Ik denk dat ik met een OVkaart er toch voordeliger op uit kom dan dat ik steeds een maandkaart moet kopen ofzo.quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Er is bijna geen student meer die weet dat de OV-kaart je ook geld kost.
Mijn ex zat ook bij de groep waarbij de OV kaart werd ingevoerd. Daarvoor kreeg hij gewoon reiskostenvergoeding. Dus je ging er ècht 60 gulden op achteruit. Ik vind het ook niet gek dat juist die groep dacht: nou mooi, dan ga ik er ook maar extra mee reizen in het weekend.
En toen kwam de scheiding in weekend en weekkaart en kreeg ik een OV
Dat was ook mijn plan toen ik en vervolgstudie koos.....quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:16 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Dat wordt een hobby. Ik ben van plan om fotografie en kunst als vrijetijdsbesteding aan te houden.
Je gaat toch wel op kamers?quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:17 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ik denk dat ik met een OVkaart er toch voordeliger op uit kom dan dat ik steeds een maandkaart moet kopen ofzo.
Een maandkaart woon-studieverkeer werd volledig vergoed.quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:17 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik denk dat ik met een OVkaart er toch voordeliger op uit kom dan dat ik steeds een maandkaart moet kopen ofzo.
Wat? Is het een hele aparte keuzequote:
Je gaat mijn studie doen.quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:19 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Wat? Is het een hele aparte keuze?
Oh nee, ben je gek! Ik vind het hartstikke leuk dat het je zo interesseert dat je het wilt studeren.quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:21 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik dacht heel even dat je me uitlachte. Omdat ik Brabants ben ofzo, of omdat ik superveel typefouten maak, of omdat je misschien denkt dat ik geen gevoel voor taal heb. Ben blij dat je zo dus niet denkt.
quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:23 schreef Lienekien het volgende:
En voor Isa: nee, ik heb in Groningen gestudeerd, maar als ik dit lees, zie ik veel overeenkomsten.
quote:Taal, mens en maatschappij
We staan er nooit zo bij stil, maar onbewust weten taalgebruikers heel veel over hun moedertaal, veel meer dan ze zelf vermoeden. Zo weet iedereen die Nederlands als moedertaal spreekt dat trlap geen Nederlands woord is en dat het (anders dan bijvoorbeeld plap) ook geen Nederlands woord kán zijn. Absoluut onmogelijk. Moedertaalsprekers weten dit, ook al is ze dat nooit verteld. Nog zoiets: iemand die het woord niet kent kan menen dat je pagína moet zeggen (met de klemtoon op gí), maar de vergissing paginá (met de klemtoon of ná) komt nooit voor. Hoe komt dat?
De moderne taalkunde gaat uit van de veronderstelling dat alle kinderen beschikken over een aangeboren vermogen om taal te leren, een soort orgaan dat een blauwdruk vormt voor alle menselijke talen. En dat vermogen bepaalt niet alleen hoe taal in elkaar zit, maar ook hoe het in elkaar kán zitten. En daarmee bepaalt dat taalvermogen ook hoe taal niet in elkaar kan zitten: niet als trlap en ook niet als paginá.
In deze cursus wordt duidelijk gemaakt waarom taalkundigen uitgaan van een aangeboren taalvermogen, en wat dat inhoudt voor het onderzoek dat ze doen. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan hoe het komt dat niet alle mensen dezelfde taal spreken, en waarom ze dat ook niet willen, en welke maatschappelijke factoren daar een rol bij spelen.
Ik heb m'n spullen van de zolder naar een kamer een verdieping eronder gebracht, omdat die kamer nu vrij is, nu m'n broer op kamers is.quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:35 schreef Isabeau het volgende:
Hoe was je dag?
Vermoeiend, maar nuttigquote:Op zaterdag 18 november 2006 17:45 schreef Flabofski het volgende:
Ik heb m'n spullen van de zolder naar een kamer een verdieping eronder gebracht, omdat die kamer nu vrij is, nu m'n broer op kamers is.
Een zwaar bureau, een televisie, mijn computer, het bed...
Dus om antwoord te geven op je vraag: vermoeiend.
Nu niet meer (zo).quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:59 schreef Lienekien het volgende:
Moet je regelmatig in de rij staan?
Nou ja, m'n vader had m'n broer al geholpen met verhuizen naar zijn kamer, dus heb ik het m'n vader maar niet gevraagd.quote:Op zaterdag 18 november 2006 18:01 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Vermoeiend, maar nuttigDa's meer dan ik van mijn dag tot nu toe kan zeggen
Je had toch wel wat hulp? Want een zwaar bureau van een zolder naar beneden slepen lijkt me niet te doen in je eentje![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |