abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43547185
Balkenende had het van de week in De Limburger over de successen van zijn beleid. Vergeet even dat ene zinnetje over dat het beter gaat met de economie. Dat is vooral goed voor rijke mensen en grote bedrijven. Dat is leuk voor ze. Maar noem me nu nog eens drie dingen die goed zijn geweest?

Ik zal de successen van het kabinet Balkenende even op een rijtje zetten:

1. 680.000 gezinnen die op of net boven het sociaal minimim zitten. Een aantal dat met 25.000 per jaar stijgt.
2. 1 op de 8 kinderen leeft in armoede (372.000 kinderen)
3. Aantal huisuitzettingen toegenomen van 2000 naar 8000 per jaar.
4. 182% stijging van het aantal gebruikers van voedselbanken sinds het begin van het kabinet. 11.000 gezinnen maken wekelijks gebruik van de voedselbank omdat ze te weinig geld hebben om zelf eten en drinken te kopen.
5. Zorgpremie stijgt gemiddeld 80 euro per jaar.
6. Huurprijzen stijgen gemiddeld 50 euro per maand.
7. Er wordt 4 miljard extra bezuinigd op de zorg (vier keer zoveel als in de afgelopen periode), terwijl 18.000 ouderen in verpleeghuizen uitgedroogd of ondervoed zijn, bejaarden geen eigen kamer hebben en zelfs huur voor hun bed moeten gaan betalen.
8. Er zijn nog steeds ongeveer 8.000 asielzoekers die al langer dan 5 jaar in Nederland zijn die niet weg kunnen omdat ze geen papieren hebben, maar hier als illegaal worden gezien. Hun bestaansrecht wordt ontkend, kinderen komen soms in de gevangenis.
9. Subsidies voor duurzame energie zijn afgeschaft en het budget voor duurzame energie is gehalveerd. Balkenende praat wel mooi over schone energie, maar bezuinigt ondertussen keihard.
10. De wachtlijsten voor huurwoningen zijn nog langer geworden
11. Er is 500 miljoen euro bezuinigd op stadsvernieuwing. 140 wijken dreigen nu af te glijden volgens nota bene VVD-minister Winsemius. Dat waren er 40 aan het begin van deze kabinetsperiode.
12. De kloof tussen allochtoon en autochtoon is na alle harde taal van Rita Verdonk groter dan ooit.
13. Het aantal agenten op straat is met 1000 afgenomen.
14. Er dreigt een groot lerarentekort.
15. Meer dan 50.000 leerlingen per JAAR verlaten hun opleiding zonder diploma/startkwalificatie. Zij zijn kansloos op de arbeidsmarkt.
16. Er is niets terecht gekomen van het innovatieplatform.
17. We hebben meegedaan aan een oorlog in Irak op basis van onjuiste informatie. Zelfs in de VS en UK zijn er onderzoeken naar die informatie, maar Balkenende weigert dat in NL te doen.
18. De werkloosheid is onder Balkenende toegenomen van 300.000 naar 400.000. Het grootste verborgen feit van dit kabinet!
19. De rijken zijn 10% rijker geworden, met de nieuwe voorstellen van VVD en CDA gaan uitkeringsgerechtigden er 600 tot 1000 euro netto per jaar op achteruit.
20. Er is ondanks herhaalde beloften van Balkenende niets gedaan aan de topsalarissen in de publieke sector. De directeur van een thuiszorginstelling ging er met 960.000 euro vandoor. Gouden handdrukje.

Wie vult de lijst aan?

[ Bericht 0% gewijzigd door flappentap op 14-11-2006 17:03:14 ]
pi_43547292
Erg misleidende titel, daar een aantal van je punten niet het gevolg zijn van het beleid van Balkenende als persoon.
pi_43547406
Het gaat uiteraard over het kabinetsbeleid als je het hebt over Balkenende. Die is onze premier (since last time I checked)
  dinsdag 14 november 2006 @ 16:46:18 #4
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_43547472
Ja, alles is de schuld van de Balkenende

Last van diarree: komt door Balkenende.
Tegenwind op de fiets? Komt door Balkenende.
Botsing met de auto? Komt door Balkenende.
Lang wachten voor een stoplicht? Komt door Balkenende.

*ZUCHT*
Pugna Pro Patria
pi_43547635
Kop op Jurgen, laat je niet gek maken.
  dinsdag 14 november 2006 @ 16:51:59 #6
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_43547703
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:46 schreef Jurgen21 het volgende:

*ZUCHT*
Het is wel een leuk tegenwicht voor

Economische groei? Komt door Balkenende
pi_43547745
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 16:46 schreef Jurgen21 het volgende:

*ZUCHT*
Nee hoor, die zaken komen niet door Balkenende. Maar dat eerdere lijstje wel. Dat was namelijk zijn beleid.
pi_43547752
Ook wel weer eens aardig, na al dat gebash richting alles wat linksgeorienteerd is op Fok.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_43547811
Zijn optreden bij de wereld draait door, was ook wel een succes.
  dinsdag 14 november 2006 @ 16:54:47 #10
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_43547824
Balkenende heeft wel meer dingen erg goed gedaan. Kabinetten bij elkaar houden, skateboarden, het homohuwelijk verdedigen, de Nederlandse wensen bij de Amerikanen doordrukken, noem maar op.
pi_43547858
Z'n bijnaam is niet voor niets: Bak-ellende. Hij heeft gewoon een fijne opvoeding genoten, kan heel NL nu de vruchten van plukken.
  dinsdag 14 november 2006 @ 16:59:26 #12
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_43547995
Ik ben altijd bang dat mensen me ervan betichten dat ik op mooi gezichtjes, lekkere kontjes en gladde praatjes stem. Om dat te voorkomen stem ik maar op Balkenende, net als de rest van de mensen die op hem stemmen. Een ratelende lelijkerd met een bloempotkapsel móet inhoudelijk wel goed zijn!
  dinsdag 14 november 2006 @ 17:01:04 #13
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_43548042
quote:
5. Zorgpremie stijgt gemiddeld 80 euro per maand.
Huh?
pi_43548782
Balkenende had het van de week in De Limburger over de successen van zijn beleid. Vergeet even dat ene zinnetje over dat het beter gaat met de economie. Dat is vooral goed voor rijke mensen en grote bedrijven. Dat is leuk voor ze. Maar noem me nu nog eens drie dingen die goed zijn geweest?

Ik zal de successen van het kabinet Balkenende even op een rijtje zetten:

1. 680.000 gezinnen die op of net boven het sociaal minimim zitten. Een aantal dat met 25.000 per jaar stijgt.

Wat verwacht je dat het kabinet daaraan doet? Zolang ze niet onder het sociaal minimum zitten moet het kabinet ook niets doen...dat is juist het hele idee van het sociaal minimum

2. 1 op de 8 kinderen leeft in armoede (372.000 kinderen)

Wat versta jij onder armoede?

3. Aantal huisuitzettingen toegenomen van 2000 naar 8000 per jaar.

Illegalen moeten hun huis worden uitgezet, ze hebben niet het recht om daar te verblijven. Liever heb ik dat iemand daar gaat wonen die wel legaal is. Heel normaal lijkt mij.

4. 182% stijging van het aantal gebruikers van voedselbanken sinds het begin van het kabinet. 11.000 gezinnen maken wekelijks gebruik van de voedselbank omdat ze te weinig geld hebben om zelf eten en drinken te kopen.

Prioriteiten stellen. Veel van deze mensen heeft vaak wel genoeg geld om tabak/drank te kopen en soms zijn ze ook voorzien van mobiele telefoon, merkkleding, etc.

5. Zorgpremie stijgt gemiddeld 80 euro per maand.

Onzin. Mijn premie niet in ieder geval.

6. Huurprijzen stijgen gemiddeld 50 euro per maand.

Niet overal in Nederland. Als je allemaal in de randstad wilt wonen zijn daar steeds minder huizen beschikbaar en wordt de huur inderdaad hoger, dat is marktwerking. Elders in het land zijn de huurprijzen wel stabiel

7. Er wordt 4 miljard extra bezuinigd op de zorg (vier keer zoveel als in de afgelopen periode), terwijl 18.000 ouderen in verpleeghuizen uitgedroogd of ondervoed zijn, bejaarden geen eigen kamer hebben en zelfs huur voor hun bed moeten gaan betalen.

Geld is niet per definitie de oplossing. Het (financiële) beleid, de organisatie, de bureaucratie het kan en moet allemaal verbererd worden. Dan pas moeten we kijken waar nog echt geld nodig is.

8. Er zijn nog steeds ongeveer 8.000 asielzoekers die al langer dan 5 jaar in Nederland zijn die niet weg kunnen omdat ze geen papieren hebben, maar hier als illegaal worden gezien. Hun bestaansrecht wordt ontkend, kinderen komen soms in de gevangenis.

Ik ben met je eens dat dit niet de oplossing is. We moeten een manier vinden om de illegalen of het land uit te zetten of ze te legaliseren.

9. Subsidies voor duurzame energie zijn afgeschaft en het budget voor duurzame energie is gehalveerd. Balkenende praat wel mooi over schone energie, maar bezuinigt ondertussen keihard.

Waarom moeten er subsidies komen vanuit de regering voor duurzame energie? Niet alleen de regering, maar heel Nederland heeft baat bij een beter milieu. De regering moet mensen stimuleren om over te stappen op duurzame energie, maar om ze daarbij ook nog financieel te supporten vind ik wat ver gaan.

10. De wachtlijsten voor huurwoningen zijn nog langer geworden

De bevolkingsgroei neemt af, maar de bevolking zelf neemt nogsteeds toe. Niet onbegrijpeblijk dus. Meer huis bij bouwen is de oplossing, maar dan moet links niet gaan zeuren dat we weer een stuk natuur inleveren.

11. Er is 500 miljoen euro bezuinigd op stadsvernieuwing. 140 wijken dreigen nu af te glijden volgens nota bene VVD-minister Winsemius. Dat waren er 40 aan het begin van deze kabinetsperiode.

Dit is niet per definitie de schuld van dit kabinet, meer nog de schuld van het kabinet daarvoor. Maar ja, de resultaten daarvan zie je altijd later natuurlijk, dus nu lijkt het net of het de huidige regering te verwijten is.

12. De kloof tussen allochtoon en autochtoon is na alle harde taal van Rita Verdonk groter dan ooit.

Die kloof was er al, door Verdonk komt die alleen veel mee aan het licht en dat is maar goed ook, dan kunnen we er tenminste iets aan doen.

13. Het aantal agenten op straat is met 1000 afgenomen.

Ik had juist gelezen dat dit aantal was toegenomen.

14. Er dreigt een groot lerarentekort.

Wat kan de regering hieraan doen? Mensen verplichten naar de Pabo te gaan
Er wordt al gekeken naar oplossing op bijvoorbeeld studenten voor de klas te zetten. Kijk als er nu al een lerarentekort was, dan had je een punt. Maar nu 'dreigt' er een tekort te komen en dat verwijt jij het kabinet.

15. Meer dan 50.000 leerlingen per JAAR verlaten hun opleiding zonder diploma/startkwalificatie. Zij zijn kansloos op de arbeidsmarkt.

Hier kan de regering echt niets aan doen. Jongeren kiezen daar zelf voor (en moeten die keuzevrijheid ook hebben) om een studie te beëndigen. Er zijn wel al plannen om ze financieel onder druk te zetten door ze tot 27 jaar geen uitkering te geven

Verder ook een belachelijk redenatie dat je alleen met een opleiding/diploma een kans hebt op de arbeisdmarkt.

16. Er is niets terecht gekomen van het innovatieplatform.

Dat klopt.

17. We hebben meegedaan aan een oorlog in Irak op basis van onjuiste informatie. Zelfs in de VS en UK zijn er onderzoeken naar die informatie, maar Balkenende weigert dat in NL te doen.

Ik zou meer openheid over de oorlog in Irak ook wel op prijs stellen ja.

18. De werkloosheid is onder Balkenende toegenomen van 300.000 naar 400.000. Het grootste verborgen feit van dit kabinet!

Maar de werkloosheid is het laatste jaar afgenomen. Dat de werkloosheid toenam heeft te maken met de wereldwijde economische recessie. Het kabinet is hier wel professioneel een zeer goed mee omgegaan. Ondanks de recessie is de staatsschuld fors afgenomen en hebben we weer een economische groei (dat niet enkel komt door de wereldeconomie, aldus ook linkse PvdA'ers).

19. De rijken zijn 10% rijker geworden, met de nieuwe voorstellen van VVD en CDA gaan uitkeringsgerechtigden er 600 tot 1000 euro netto per jaar op achteruit.

Ik vind 52% belasting betalen al genoeg hoor. Wat kan je er als regering aan doen dat de zakelijk top van Nederland nog beter zaken doet?
Als ik een bedrijf start die elk jaar winst maak en ik daardoor 10% rijker wordt, wie is de regering dan om dat van me af te nemen.

20. Er is ondanks herhaalde beloften van Balkenende niets gedaan aan de topsalarissen in de publieke sector. De directeur van een thuiszorginstelling ging er met 960.000 euro vandoor. Gouden handdrukje.

Dit topsalarissen moeten inderdaad worden aangepakt mits ze die krijgen van de Nederlandse overheid. Maar de regering heeft niets te maken met de topsalarissen binnen het bedrijfsleven.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  dinsdag 14 november 2006 @ 18:20:49 #15
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_43550567
Nou, waar blijft dat rijtje met échte successen van Balkenende?
pi_43550731
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 18:20 schreef Pool het volgende:
Nou, waar blijft dat rijtje met échte successen van Balkenende?
Even wachten op het lijstje van Tikorev .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 14 november 2006 @ 19:14:47 #17
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_43552426
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 18:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

Even wachten op het lijstje van Tikorev .
Ik begin wel:

1. Hij heeft de bijdrage van Nederland aan de EU weten terug te schroeven.

Daar tegenover staat natuurlijk wel weer de falende kabinetscampagne om de Europese Grondwet er doorheen te duwen. Oké, ook veel oppositiepartijen waren voor de Grondwet, maar het kabinet onder leiding van Balkenende had haar eigen campagne en die heeft hopeloos gefaald en veel geld gekost om nota bene de eigen burgers te overtuigen.
pi_43654681
De Tien Gebroken Beloften van het CDA

‘Natuurlijk doet ook mijn partij, het CDA, beloften. Natuurlijk heb ik ook stevige stellingen betrokken. Maar u mag ons houden aan wat we gezegd hebben.' Dit zei Jan Peter Balkenende vandaag in de Telegraaf. Dat het CDA zich echter niet altijd aan haar beloften houdt, blijkt uit dit overzicht van tien gebroken beloften van het CDA.

Belofte 1

Het CDA beloofde: ‘Meer dan in het verleden moet de overheid (….) rekening houden met middeninkomens. Juist zij hebben vaak hoge lasten: huur, hypotheeklasten, schoolgaande kinderen en hoge premies voor ziektekosten.’
(Bron: CDA Verkiezingsprogramma 2002-2007, pagina 76)

Het CDA deed: De zorgpremies zijn gestegen, de vrijwillige ouderbijdrage in het onderwijs is omhoog gegaan; de prijs van schoolboeken is gestegen; de huren zijn omhoog geschoten en de energierekening ging met procenten omhoog.

Belofte 2
Het CDA beloofde: ‘Er is behoefte aan een overheid die armoede gericht bestrijdt.’ (Bron: CDA Verkiezingsprogramma 2002-2007, p76). ‘Ook in een tijd dat het economisch moeilijk gaat, moet je kijken naar de zwakste groepen.'
(Bron: Balkenende: TV 2, 22 januari 2003, 21.00 uur)

Het CDA deed: Er werd bezuinigd op armoedebestrijding en de huursubsidie; de uitkeringen werden bevroren; de oneerlijk no-claim werd ingevoerd in de zorg. De armoede is dan ook toegenomen; uit de cijfers van het CBS en SCP van deze week bleek dat 1,4 miljoen Nederlanders in armoede leven. Onder dit kabinet steeg het aantal huishoudens in armoede met bijna 14%.
(Bron: CBS/SCP, Armoedeberichten 2006)

Belofte 3
Het CDA beloofde: ‘De overheid erkent het belang bij dit uitgangspunt dat de loonontwikkeling van het topmanagement eveneens gematigd dient te zijn, immers het op peil houden van de economie vraagt niet alleen een bijdrage van de gemiddelde werknemer maar vraagt ook om een voorbeeldfunctie van het topmanagement.’
(Bron: CDA verkiezingsprogramma 2002-2007, pagina 6)

Het CDA deed: Helemaal niets aan de stijging van de topinkomens. De Quote 500 werd 10% rijker, terwijl hardwerkende mensen de nullijn moesten betrachten.

Belofte 4

Het CDA beloofde: ‘Het is wel altijd nodig om de pijn eerlijk te verdelen. ouderen zonder pensioen worden het meest ontzien, mensen met een uitkering moeten minder inleveren dan werkenden. Zo hoort het te gaan.'
(Bron: Balkenende, Trouw, 13 januari 2003)

Het CDA deed: De AOW werd in 2004 en 2005 ontkoppeld. Ouderen met alleen AOW of met een klein aanvullend pensioen verloren koopkracht ten opzichte van werkenden; Ouderen werden geconfronteerd met de no-claim regeling; de thuiszorg is duurder geworden; het basispakket in de zorg is kleiner geworden; de kosten voor het openbaar vervoer zijn gestegen.

Belofte 5
Het CDA beloofde: ‘Gerichte armoedebestrijding door het verlagen huurlasten.’
(Bron: CDA verkiezingsprogramma 2002-2007, pagina 10).

Het CDA deed: Er werd bezuinigd op de huursubsidie en vlak voor deze verkiezingen heeft het CDA heeft er voor gezorgd dat alle huurders de komende jaren gemiddeld 50 euro meer huur per maand moeten gaan betalen.

Belofte 6
Het CDA beloofde: ‘Er komt een deltaplan Nederlandse taal voor 1e en 2e generatie immigranten in en buiten de grote steden.’
(Bron: CDA Verkiezingsprogramma 2002-2007, Pagina 68)

Het CDA deed: In 2004 werd ruim 70 miljoen euro gekort op taal- en inburgeringcursussen; De hele begroting voor integratie bedraagt slechts 300 miljoen euro; 10.000 oudkomers (allochtonen die al langer in Nederland wonen) staan structureel op een wachtlijst voor taalles in de grote steden.

Belofte 7
Het CDA beloofde: ‘Er worden middelen geïnvesteerd voor 10.000 agenten extra op straat en in de buurt, en voor rechercheurs.’
(Bron: CDA Verkiezingsprogramma 2002-2007, p10)

Het CDA deed: De politiesterkte, gemeten in volledige banen nam af:

2003

2004

2005

2006

52.035

51.097

50.798

50.762

(Bron: Begroting Binnenlandse Zaken 2006)

Belofte 8

Het CDA beloofde: ‘Ik vind dat we de aftrek van de hypotheekrente moeten handhaven. SP en PvdA willen hieraan tornen. Dat zal leiden tot onrust op de arbeidsmarkt. Dat moeten wij niet doen.’
(Bron: Balkenende, Dagblad van het Noorden, 11 februari 2003)

Het CDA deed: Het kabinet voerde op 1 januari 2004 de bijleenregeling in. Daardoor moet de overwaarde op het oude huis in het nieuwe huis worden gestopt; voor dat bedrag is geen renteaftrek mogelijk. De geraamde opbrengst is 400 miljoen euro in 2007. Dit bedrag zal volgens het CPB na 2007 verder blijven toenemen. Bovendien stemde CDA al eerder in met het maximeren van de hypotheekrenteaftrek tot 30 jaar, en het beëindigen van de aftrek van het tweede huis.

Belofte 9
Het CDA beloofde: ‘Een overgang naar duurzame energie en schone brandstoffen.’
(Bron: CDA Verkiezingsprogramma 2002-2007)

Het CDA deed: Het budget voor duurzame energie is in 2005 bijna gehalveerd vergeleken met 2002 (Bron: Energierapport), de subsidie op de productie van duurzame energie is plotseling stopgezet door minister Wijn (MEP regeling), de subsidie op zonnepanelen, dubbel glas en zuinig witgoed zijn stopgezet (EPR) en de kerncentrale in Borssele blijft twintig jaar langer open dan afgesproken.

Belofte 10

Het CDA beloofde: ‘Wij willen dat ouderen die zorg krijgen die ze nodig hebben.’
(Bron: Balkenende, Netwerk KRO, 5 januari 2003)

Het CDA deed: Er liggen bijna 80.000 ouderen in een verpleeg- of verzorgingshuis op een plek die niet voldoet aan de normen. 15.000 ouderen hebben geen eigen kamer.
(Bron: Bouwcollege, oktober 2006)
  zaterdag 18 november 2006 @ 13:15:01 #19
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43654864
whaha geweldig waar heb je dat vandaan getoverd?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 18 november 2006 @ 13:17:39 #20
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_43654950
Poging tot smaad van het CDA betekend doorsneewijze dat ik juist sterker word in mijn mening juist op dat beleid te gaan stemmen. Waarom? Omdat met modder gooien het laagste is wat je kan doen als je de bedoeling hebt om een partij omlaag te halen.
I mean no harm
pi_43655024
Schop! Kan deze sticky opdat zoveel mogelijk hufters die vorige keer vrolijk CDA gestemt hebben dit nog eens goed lezen en zich nog eens bedenken over wat ze woensdag gaan stemmen aub?

Bedankt alvast
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_43655038
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:17 schreef pomtiedom het volgende:
Poging tot smaad van het CDA betekend doorsneewijze dat ik juist sterker word in mijn mening juist op dat beleid te gaan stemmen. Waarom? Omdat met modder gooien het laagste is wat je kan doen als je de bedoeling hebt om een partij omlaag te halen.
Je kan het wel moddergooien noemen, maar het zijn wel gewoon keiharde feiten.
vosss is de naam,
pi_43655062
Dat het CDA mag verzuipen. Geweldig gevonden dit! Partijen die hun beloften niet nakomen verdienen geen 2e stem.
pi_43655076
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:20 schreef vosss het volgende:

[..]

Je kan het wel moddergooien noemen, maar het zijn wel gewoon keiharde feiten.
Idd. Hoezo een bord voor je kop. .
pi_43655107
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:22 schreef -Wolf- het volgende:

[..]

Idd. Hoezo een bord voor je kop. .
Half nederland heeft een bord voor zn kop en ik word er schijtziek van
vosss is de naam,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties