Hmm, is het zien niet iets van vroeger, en het kijken van nu?quote:Op zaterdag 18 november 2006 11:57 schreef Mappy het volgende:
[..]
Achteraf kun je beide beweren uiteraard. Je hebt de film zowel gekeken als gezien.
Waar TS vooral over viel was de toekomende tijd, volgens mij.
Bij "ik zie wel wat ik doe" heeft zien een andere betekenis (innerlijk waarnemen). Niet van toepassing hier.quote:Op zaterdag 18 november 2006 11:57 schreef Beelzebub85 het volgende:
Ik zie wel wat ik doe..... is toch een keuze dacht ik.
Ja, ik zie het..... dan kijk en zie je bewust, dus is het een keuze. toch?
"aandacht richten" is een keuze. "zien" niet. En "aandacht richten" is vrijwel synoniem met "kijken".quote:Op zaterdag 18 november 2006 11:57 schreef Lienekien het volgende:
Dus als het geen keuze is, is het geen actieve handeling. Daar geloof ik alvast niks van. Daarnaast is 'zien' wél een keuze, namelijk om je aandacht er bewust op te richten.
En 'vlavisme' is geen woord. 'Gaan zien' is uitstekend Nederlands. Daar is echt niks mis mee.
Maar TS stoort zich juist aan het 'nieuwe' 'zien'.quote:Op zaterdag 18 november 2006 11:59 schreef Beelzebub85 het volgende:
[..]
Hmm, is het zien niet iets van vroeger, en het kijken van nu?
" Hoezee! Zie daar, de VOC komt ginder de haven binnen gevaren"
Ik zeg ook maar wat....
Ik erger mij niet aan het woord an sich, maar wel aan de context waarbinnen het wordt gebruikt ten aanzien van: film kijken. Ik heb reeds toegegeven dat ik fout zat bij mijn stelling dat het niet correct Nederlands is, maar dat betekent niet dat ik de constructie ga waarderen, laat staan dat ik hem zelf ga toepassenquote:Op zaterdag 18 november 2006 12:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar TS stoort zich juist aan het 'nieuwe' 'zien'.
Overigens kennen we beide woorden al heel lang: 'kieken' sinds 1350, 'sien' sinds 1200.
Dan nog is het geen argument waarom je niet iets zou kunnen 'gaan zien'. Je 'gaat' (ergens naartoe om iets te) 'zien'.quote:Op zaterdag 18 november 2006 12:00 schreef Mappy het volgende:
[..]
"aandacht richten" is een keuze. "zien" niet. En "aandacht richten" is vrijwel synoniem met "kijken".
[...]
Ik ga naar Middelburg om de intocht van Sint Nicolaas te zien. Klopt.quote:Op zaterdag 18 november 2006 12:05 schreef Lienekien het volgende:
Dan nog is het geen argument waarom je niet iets zou kunnen 'gaan zien'. Je 'gaat' (ergens naartoe om iets te) 'zien'.
Waarom reageer je danquote:Op zaterdag 18 november 2006 12:39 schreef Ayaxola het volgende:
Boeiend zeg
Nou, nou. Wat een aanname zeg.quote:Op zaterdag 18 november 2006 16:42 schreef Sapstengel het volgende:
Bij mij in de omgeving zegt iedereen een film kijken, dus ik schat dat "een film zien" ergens uit het zuiden van Nederland afkomstig is. Waar de mensen sowieso slechter Nederlands praten dan de gemiddelde allochtoon..
Zien gaat naar je toe.quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:27 schreef rthls het volgende:
Kijken gaat van je af zien naar je toe
Ergo, een film kijk je dus
Klopt niet helemaal wat je zegt je kijkt toch niet naar de persoon die de film aan het afspelen is.quote:Op zaterdag 18 november 2006 10:16 schreef Beelzebub85 het volgende:
Je ziet een film, en je kijkt hoe ze hem afspelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |