Hoeft niet. Voor een aantal van onze producten passen wij een aluminium legering toe, die bestand is tegen het wit uitslaanquote:Op vrijdag 17 november 2006 14:13 schreef TR08 het volgende:
Glanzend alu hoeft voor mij op zich niet, ik zie alleen dat alu velgen en frames (van fietsen) bij nat weer gaan oxideren. Helemaal als er zout gestrooid is.
Dan komen er van die witte punten en vlokken op. Je komt met alu dus ofwel erg vaak aan het poetsen en schoonmaken, of je moet het toch snel een oppervlakte behandeling geven.
Nopes...quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:17 schreef TR08 het volgende:
maar de alu zou in de loop der jaren toch zeker dunner moeten worden.
Dat is bij die "over het hele vlak matte laag" oxidatie wel zo, maar de vlokken waar ik het over had veeg je er af en het alu dat daaronder zit heeft dan toch wel putjes. Dat was in elk geval zo bij de (veel te slecht onderhoudenquote:Op vrijdag 17 november 2006 14:17 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Nopes...
Op het moment dat aluminium geoxideerd is, kan de laag eronder niet oxideren... Dit in tegenstelling tot staal... De oxidatie beschermt in feite de rest van het materiaal...
Sjah, je hebt aluminium en je hebt aluminium... Ook daar zit kwaliteitsverschil in...quote:Op vrijdag 17 november 2006 14:23 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dat is bij die "over het hele vlak matte laag" oxidatie wel zo, maar de vlokken waar ik het over had veeg je er af en het alu dat daaronder zit heeft dan toch wel putjes. Dat was in elk geval zo bij de (veel te slecht onderhouden) sportvelgen die onder mijn eerste auto zaten.
Maar het zou inderdaad allemaal hard mee kunnen vallen.
Hoop niet op een al te geweldig resultaat met deze methode... Vacuumvormen is niet bepaald maatnauwkeurig, je moet vaak nog behoorlijk wat restmateriaal wegkrijgen (en dat gaat niet netjes) en grotere oppervlaktes wordt tegenwoordig praktisch niet gedaan. Daarnaast moet je ook hiervoor een mal maken, net zo veel werk als voor een composiet, dus, met als nadeel die slechtere kwaliteit en het feit dat je er een thermoplast voor moet gebruiken.quote:Op vrijdag 17 november 2006 13:38 schreef TR08 het volgende:
Ten slotte zouden voor vormdelen eventueel nog losse kunststof platen gevacuumvormd kunnen worden, of met hitte erbij in vorm gemasseerd net zoals je metaal plaatwerk buigt. Dit is wat lichter mogelijk, maar ik weet niet zo goed hoe makkelijk die delen aan elkaar te verbinden zijn en of het snel breekt bij gebruik.
Het vervormen van alu is idd makkelijker omdat het zachter is. Het materiaal is wel duurder en lastiger te verwerken wat betreft lassen. Staal is imo makkelijker omdat het goedkoper is en je dus 'makkelijk' een foutje kan veroorloven, of een aantal dingen kunt uit proberen. Dat kan ook met een ander materiaal, maar dan kun je voor aanzienlijk hogere kosten komen te staan als het resultaat niet naar wens is.quote:Op vrijdag 17 november 2006 16:41 schreef TR08 het volgende:
Ik verwacht zelf trouwens dat alu plaatwerk (op eventueel lassen na) makkelijker te verwerken is dan staal omdat het wat zachter is. Waarom denk jij dat staal makkelijker is?
De manier waarop ik geleerd heb mallen te maken met mdf, is gelaagd werken: plaat voor plaat de vorm van dat stuk uitzagen en verlijmen tot een dikke stapel, waarna je elke onregelmatigheid weg schuurt. Bij een auto betekent dat inderdaad dat je gigantisch veel mdf nodig hebt, en het prijzig wordt. Hardboard heeft als nadeel dat het veel minder vlak te krijgen is, je houdt altijd splinters en onregelmatigheden.quote:Op zaterdag 18 november 2006 11:14 schreef TR08 het volgende:
@nonono:
Wou je uit gaan van massief MDF of van die hardboard platen voor de mallen? Massief MDF is al snel vrij prijzig namelijk. Mij lijkt uitgaan van een vuren houten frame met hardboard platen ergens het makkelijkst. Eventueel zou op deze manier eerst de vorm van het voertuig zelf geconstrueerd kunnen worden. Daarna met polyester matjes een negatief mal erom leggen en daarin vervolgens weer de uiteindelijke vorm maken.
Denk dat het -als je met mallen gaat werken- nog makkelijker is om met gips of iets in die richting te werken... Hout lijkt me voor een vorm als een auto verre van handig...quote:Op zaterdag 18 november 2006 13:10 schreef innovative het volgende:
[..]
De manier waarop ik geleerd heb mallen te maken met mdf, is gelaagd werken: plaat voor plaat de vorm van dat stuk uitzagen en verlijmen tot een dikke stapel, waarna je elke onregelmatigheid weg schuurt. Bij een auto betekent dat inderdaad dat je gigantisch veel mdf nodig hebt, en het prijzig wordt. Hardboard heeft als nadeel dat het veel minder vlak te krijgen is, je houdt altijd splinters en onregelmatigheden.
Hardboard is vrij ruw... Dus daar zou ik wel even achteraan gaan...quote:Op zaterdag 18 november 2006 19:49 schreef TR08 het volgende:
Gips gaat denk ik teveel vocht op zuigen. De mockup/mallen gaan gemaakt worden in een schuur die -vrees ik- toch wat vochtig zou kunnen worden. Een hardboard/MDF plaat is daar iets beter tegen te behandelen dan gips denk ik.
Hardboard heeft trouwens toch altijd een bijna perfect gladde kant? Of is wat ik bedoel geen hardboard. Het lijken eigenlijk gewoon 4mm dikke MDF platen als je ze bij de GAMMA ziet liggen en ze zijn daar vaak al wat gegolfd (door vocht?).
Productie ruiten bedoel je? Ik denk eigenlijk dat die niet gesneden worden...quote:Op zondag 19 november 2006 11:59 schreef TR08 het volgende:
Een ander vraagje nog: Heeft iemand hier ervaring in hoe je het beste ruiten kunt snijden?
Mbt body constructie is in het hoofd topic een mooie link gepost door Foo_Niks:
http://www.grabercars.com/
Je kan gelaagde ruiten vermaken door ze aan werszijde in te snijden met een goede (olie)glassnijder en daarna de folielaag te laten smelten door een bak met spiritus eronder te zetten.quote:Op zondag 19 november 2006 12:09 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Productie ruiten bedoel je? Ik denk eigenlijk dat die niet gesneden worden...
Volgens mij kon ThaFreak evt een en ander voor mij lassen (ook alu) en daarmee is de "easy to manufacture" eigenschap ook wel voor alu te halen. Eventueel is het ook mogelijk om voor een volledig gelijmd/genageld alu chassis te gaan. Die techniek was en is in de vliegtuigbouw vrij gewoon, dus voor een auto moet het ook kunnen. Alu 51ST is trouwens ongeveer net zo sterk als de huis-tuin en keuken lasbare staalsoorten (en ook lasbaar).quote:Op zondag 19 november 2006 15:24 schreef Kolkie het volgende:
Wil je binnen 10 jaar rijden dan zeg ik: polyplaatwerk, stalen frame.
Stalen plaatwerk: veel gewicht en pittig spul om mooi te krijgen, ook qua vorm. Stalen frame: easy to manufacture, makkelijk iets aan te veranderen.
De auto hoeft niet in een paar maanden te rijden of zo, wat mij betreft is het acceptabel als alles een paar jaar duurt bij elkaar. Het high-tech chassis deel valt volgens mij wel mee. Ik heb al een keer met het bijltje van een concept-car gehakt bij de bouw van de Nuna 2. De bouw is het probleem niet zo voor dit project,het voorontwerp en zo wel. Uiteindelijk verwacht ik bij de bouw de meeste problemen te krijgen op elektrisch/software gebied en de aandrijving. De body en het chassis bouwen zie ik meer als iets dat "gewoon gedaan moet worden". Niet dat het makkelijk is overigens, maar het zal niet het grootste probleem zijn.quote:Je zou zelfs kunnen overwegen voor een kitcar-fram te gaan en je eerst te focussen op de techniek alvorens de techniek te swappen naar een hightech chassis. Je kunt zeg maar ook teveel overal op 'focussen' en nergens mee klaarkomen (want your type of job straks is niet zo dat je 100 uur in de week vrij hebt voor dit soort gein).
Kosten zijn inderdaad wel een issue, kruip niet indien er goed ontworpen wordt. Er zijn al meer alu auto's en bendes fietsen en vliegtuigen van alu gemaakt. Bij goede keus van legering en dimensies moet het gewoon kunnen. Ik ga er voorlopig maar vanuit dat de hoeveelheid alu die gekocht moet max twee duizend euro kost, daar moet alles wel voor te doen zijn. Tweeduizend euro vind ik op zich acceptabel.quote:Aluminium zou ik zelf niet overwegen: duur, slap, gevoelig voor blijvende rek onder langdurige belasting (term even kwijt, heb er dit weekend even voor je naar gezocht), absolute stijfheid is niet briljant, daarentegen wel goed te verlassen mits je de TIG-unit onder de knie hebt. Wil je toch alto gaan ga dan voor het CF-chassis of een combi van staal/CF (time-consuming).
Ik heb al eens een wielophanging ontworpen en al twee keer een stuurinrichting. Beide keren was de wegligging best goed, dus dat moet voor een derde keer wel te doen zijnquote:Los van het produceren, moet het ook nog een beetje de bocht om willen? Want dat is een 'best' pittige opgave weet ik inmiddels. Je kunt voor een standaard wielophanging gaan van een donor maar die zijn vaak behoorlijk zwaar uitgevoerd, zeker als je met een lichtgewicht concept werkt.
Zou je een klein tipje van de sluier op willen lichten?quote:p.s. ik weet misschien nog iets HEEL interessants voor je maar daar ga ik zelf eerst die persoon eens over navragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |