quote:LAM-methode
Lactatie amenorroe (LAM) is het wegblijven van de menstruatie als gevolg van de lactatie. Dit ontstaat als de moeder op een dusdanige manier borstvoeding geeft dat de eisprong wordt tegengegaan. De voorwaarden waaraan moet worden voldaan zijn de volgende:
Volledige borstvoeding; de baby krijgt op verzoek de borst (dus niet op vaste tijden), dag en nacht, met tussenpozen van niet meer dan circa zes uur;
De baby krijgt geen bijvoeding, behalve eventueel een beetje water en vitaminen; bijvoeding leidt tot minder lang drinken aan de borst, tot lagere prolactinespiegels en daardoor tot het optreden van een eisprong;
Wanneer na meer dan acht weken na de bevalling bloedverlies optreedt, is de kans op bevruchting toegenomen en moet een aanvullende methode, bijvoorbeeld NFP, worden toegepast;
Na zes maanden is volgens veel gegevens de kans op zwangerschap toegenomen; dan wordt sowieso een aanvullende methode geadviseerd.
Pearl-Index gedurende de eerste vier maanden is 0,32 en is vergelijkbaar met die van een spiraaltje.
Ja, ik durf er ook nog niet echt vanuit gaan. Maar anderzijds als het wetenschappelijk bewezen is?quote:Op donderdag 30 november 2006 21:15 schreef snoopy het volgende:
Ik denk dat het gewoon toch gevoelsmatig niet veilig voelt. Msischien omdat er zo lang is geroepen dat het niet veilig is?
Waarom lijkt je dat onmogelijk?quote:Op donderdag 30 november 2006 22:32 schreef Tamea het volgende:
, zelfs als ik aan alle (strenge) voorwaarden zou voldoen (wat me al zowat onmogelijk lijkt).
Omdat in een Engelstalige uitleg die ik al eens over deze methode heb gelezen, nog wat dingen stonden die in deze uitleg niet staan. Zoals dat je baby al zijn zuigbehoefte alleen maar bij jou mag bevredigen en dat kolven voor deze methode niet gelijkwaardig is aan voeden. Hierdoor kan je dus nooit bij je baby weg als voedende moeder en dat lijkt me in de huidige Westerse samenleving zowat onmogelijk.quote:Op donderdag 30 november 2006 22:39 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Waarom lijkt je dat onmogelijk?
Kolven las ik idd ook al eens, daar snap ik de logica niet van.quote:Op donderdag 30 november 2006 22:49 schreef Tamea het volgende:
[..]
Omdat in een Engelstalige uitleg die ik al eens over deze methode heb gelezen, nog wat dingen stonden die in deze uitleg niet staan. Zoals dat je baby al zijn zuigbehoefte alleen maar bij jou mag bevredigen en dat kolven voor deze methode niet gelijkwaardig is aan voeden. Hierdoor kan je dus nooit bij je baby weg als voedende moeder en dat lijkt me in de huidige Westerse samenleving zowat onmogelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |