harry van bommel is ongeveer de meest extreme antiroker die er is. het mag niet meer in de auto en in nabijheid van huisdieren. nu staat vandaag in hp de tijd dat marijnissen, ondanks hartaanval en dotterbehandeling, gewoon deze wee weer een sigaret opstak.
even citaten van van bommel uit interview:
---
Van dreigend terrorisme gaat het gesprek over naar een andere maatschappelijke discussie. Marijnissen rookt en daar is Van Bommel op tegen. Sinds kort is namelijk zijn nieuwste stokpaardje: niet-roken. “Sinds 3 januari ben ik gestopt met roken. Het is een smerige gewoonte en ongezond.” De eerste column die de SP’er vorige maand schreef op de website van Theo van Gogh ging over zijn voornemen niet meer te roken. Van Bommel bepleitte onder meer een verbod op roken in de auto en in de nabijheid van dieren. “Ik ben lid geworden van Clean Air Nederland, de vereniging voor niet-rokers. Sinds kort ben ik ambassadeur van hun actie om roken te verbieden in pannenkoekenhuisjes. Dat is namelijk een plek waar veel kinderen komen. Die moet je niet blootstellen aan tabaksrook. De accijns verhogen, het aantal verkooppunten terugschroeven; dat haalt weinig uit, ben ik bang. Er moet een totaal rookverbod in de horeca komen. Over tien jaar is dat er, dat verzeker ik je. De waarschuwingen op de verpakkingen zijn niet afdoende. Ik sprak onlangs een klein meisje. Zij zei over die waarschuwingen: ‘Ik geloof nooit dat roken zo slecht voor je is. Anders zou de regering dat allang verboden hebben’.”
En hoe moet het nu verder met zijn rokende fractievoorzitter? “Jan rookt niet tijdens fractievergaderingen. Ik heb ook recht op mijn rookvrije werkplek en daar mag Jan Marijnissen in voorzien. Dat betekent dus ‘uit met die sigaret’. Wanneer Jan stopt zullen velen volgen door de voorbeeldfunctie. Het zou een meesterzet zijn wanneer hij dat doet.”
wat moet ik hier nu neerzetten?