abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 november 2006 @ 13:30:08 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43606226
quote:
Bodies The Exhibition
een fascinerend bezoek aan het menselijk lichaam

Vanaf 25 november is de tentoonstelling Bodies The Exhibition te zien in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Echte lichamen zijn respectvol tentoongesteld en bieden u een fantastische kans om meer te weten te komen over het lichaam, de bouw ervan en de geheimen die het herbergt.

Een uniek conserveringsproces, ontwikkeld door Dr. Roy Glover, maakt het mogelijk deze levensechte preparaten te laten zien. De bezoeker wordt op een educatieve wijze langs de verschillende onderdelen van het menselijk lichaam gevoerd. De onderhuidse complexiteit van het lichaam zal u versteld doen staan en zal het respect van ons menselijk systeem nog verder vergroten.

Bodies The Exhibition, een onvergetelijke ervaring voor iedere bezoeker.
Lijkt me eigenlijk wel interessant.
Zijn er nog mensen van hier van plan te gaan?
  donderdag 16 november 2006 @ 13:31:00 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43606256
quote:
Om u te laten zien hoe het lichaam er van binnen werkelijk uitziet, wordt voor deze tentoonstelling gebruik gemaakt van echte mensenlichamen. De lichamen zijn geconserveerd, zodat geen ontbinding optreedt.

Na conservering volgens de gebruikelijke procedure voor overledenen wordt het lichaam geprepareerd met het doel bepaalde onderdelen te laten zien. Na de preparatie wordt het lichaam ondergedompeld in aceton om al het lichaamsvocht te verwijderen. Vervolgens wordt het lichaam in een groot bad met silicone of een polymeer in een vacumkamer geplaatst. Onder vacum verlaat aceton het lichaam als gas om te worden vervangen door het polymeer, dat in alle cellen en lichaamsweefsels doordringt. Vervolgens wordt als laatste stap in het proces een katalysator gebruikt, waardoor het lichaam hard wordt.

Het resultaat van deze conserverings- methode is een lichaam dat tegen ontbinding beschermd is. Dit biedt een scala aan unieke educatieve mogelijkheden die op verschillende niveaus kunnen worden toegepast, bijvoorbeeld door medische deskundigen, archeologen of andere wetenschappers.
http://www.bodiesamsterdam.nl/nl/intro.html
pi_43607007
Een paar jaar terug hadden we bij zoiets in Brussel de kleinste fok!meet ooit. Was wel boeiend.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 16 november 2006 @ 13:57:32 #4
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_43607080
17 December is er een TTKmeet in Amsterdam.., dus als we toch in de buurt zijn
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_43617775
Ja, het lijkt me wel heel erg boeiend, alleen zit ik een beetje met het vreselijk onethische van deze 'show'. Bij Körperwelten waar YPPY is geweest hadden alle mensen van te voren toestemming gegeven om zich te laten plastificeren en tentoonstellen. Bij deze tentoonstelling is dat dus niet het geval.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_43626122
Desondanks wil ik er retegraag naar toe
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 17 november 2006 @ 03:59:28 #7
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_43628288
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 00:17 schreef Duderinnetje het volgende:
TTK MEET 17 december (uitroepteken)
  vrijdag 17 november 2006 @ 11:20:22 #8
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_43632813
Ik ga er zeker weten naar toe, echt interessant!
Ik had ook even gegoogled op Bodyworlds (Körperwelten), dat ziet er ook fascinerend uit. Maar ik geloof niet dat die nog hier in de buurt komt hč?
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
  vrijdag 17 november 2006 @ 11:21:38 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43632833
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 00:17 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik wil het idd ook wel graag gaan zien.
Ik zag dit stukje staan op een van de uitvaartsites.
pi_43646240
Er komt zo geloof ik iets over in Pauw & Witteman op NL 1 om 23:00 uur.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_43661423
ik wil er stiekem wel heen maar ben bang alles onder te kotsen.
Tap tap tap
pi_43661736
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 17:46 schreef CherryLips het volgende:
ik wil er stiekem wel heen maar ben bang alles onder te kotsen.
Ben je daar echt bang voor? Ik denk dat het wel meevalt...als je daar bent zie je het denk ik eerder als mooie beelden dan als echte mensen die echt dood zijn gegaan.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_43662052
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 17:58 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ben je daar echt bang voor? Ik denk dat het wel meevalt...als je daar bent zie je het denk ik eerder als mooie beelden dan als echte mensen die echt dood zijn gegaan.
ik moet in ieder geval iets gegeten hebben denk ik als ik daarheen ga. ik vind het reuze interessant, misvormde beestjes op sterk water vind ik ook altijd gaaf, maar ik moet goed gegeten hebben anders is het zonde van het entreekaartje als ik na een kwartier weer frisse lucht nodig heb.
Tap tap tap
  zaterdag 18 november 2006 @ 19:13:13 #14
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_43663875
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 11:21 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik wil het idd ook wel graag gaan zien.
Ik zag dit stukje staan op een van de uitvaartsites.
17 december zijn we van TTK er iig
pi_43666043
Dat in Brussel viel ontzettend mee. Het is wel 'dood mens', maar ik vond het meer kunst dan mens. Niet moeilijk of eng ofzo.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_43666581
ok . ik heb er nl al heel veel over gehoord. volgens mij 'tourt' die voorstelling al een jaar of vijf ofzo
Tap tap tap
pi_43666622
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:35 schreef CherryLips het volgende:
ok . ik heb er nl al heel veel over gehoord. volgens mij 'tourt' die voorstelling al een jaar of vijf ofzo
Verwar je het nu niet met Körperwelten/Bodyworks?
pi_43666718
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 20:36 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Verwar je het nu niet met Körperwelten/Bodyworks?
oja .
Tap tap tap
pi_43666922
Maar dit principe is natuurlijk wel hetzelfde Alleen geen ruiters op paarden en ik hoop geen dwarsdoorsnede van een hoog-zwangere vrouw. Dat leek me bij Körperwelten nou juist het meest aangrijpende onderdeel.
pi_43666961
ik had geen idee dat er meerdere waren, ik was de naam van die ander ook vergeten.
Tap tap tap
pi_43667058
Ik denk dat de Chinezen die deze tentoonstelling hebben opgezet op het idee zijn gekomen door Körperwelten: daar was overweldigend veel belangstelling voor en er was dus veel geld in te verdienen. Je neemt vervolgens wat ter dood veroordeelden/overleden gevangenen et voila: je doet er hetzelfde mee
pi_43689076
Het zwangere/baby gedeelte was apart. Je moest een soort van hok in. Er stonden zelfs waarschuwingen bij dat het schokkend (oid) kon zijn. Vond ik wel duidelijk.
*OUD heilige*
  zondag 19 november 2006 @ 17:24:02 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_43689770
Ik verwarde het ook met die andere hoor.
pi_43696719
quote:
Op zondag 19 november 2006 17:24 schreef Brighteyes het volgende:
Ik verwarde het ook met die andere hoor.
Die ander is nog een wereldrournee aan het maken en zonder te kijken op de site herinner ik me dat het in Amerika en India of Japan zou zijn. Die tentoonstelling is nog jaren weg uit Europa.
  donderdag 23 november 2006 @ 00:10:22 #25
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_43806702
Yep, dit is een kopie van Body Worlds.

Body Worlds is ondertussen aan de derde versie toe:
1. Original Exhibit (binnenkort in Minnesota & Texas)
2. Body Worlds 2 (binnenkort in Boston, Chicago & Montreal)
3. Body Worlds 3 (binnenkort in Vancouver)

Hou die programma's al een tijd in de gaten in de hoop dat ze naar Nederland (of Belgie / Duitsland) komen, maar helaas....

Nu dan gelukkig wel de kopie, dus ga er zeker heen!
Ws. tweede weekend van december
Haters everywhere but I don't really care.
pi_43971366
quote:
Op zondag 19 november 2006 17:01 schreef YPPY het volgende:
Het zwangere/baby gedeelte was apart. Je moest een soort van hok in. Er stonden zelfs waarschuwingen bij dat het schokkend (oid) kon zijn. Vond ik wel duidelijk.
Toffe meeting in Brussel was dat! Heel druk ook .
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  zaterdag 9 december 2006 @ 17:51:36 #27
28167 matthijst
pi_44279845
Vandaag geweest
Was lekker rustig (10:00).
Schitterende tentoonstelling, echt interessant om die opengewerkte dingen te zien...
Vond bloedvatenstelsel het mooist...

Echte aanrader voor als je voor maart nog in Amsterdam moet zijn!
pi_44280260
Helemaal eens met matthijst. Ben er gister geweest en vond het een erg goede tentoonstelling. Het was helemaal niet luguber eigenlijk. Erg mooi opgezet en ontzettend interessant en compleet. Het bloedvatenstelsel was echt fantastisch gedaan, vond ik ook het mooist.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:37:17 #29
28167 matthijst
pi_44281032
Nee, inderdaad, totaal niet luguber!
Niet dat je denk van: "damn, ranzig, lijken"

Lijkt meer op die biologiepoppen van vroeger waar je de organen uit kon halen. Alleen dan alles echt en veel gedetailleerder..
Echt super.
pi_44290764
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 17:58 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En toch zijn het echte mensen, die echt zijn doodgegaan.
Hun lijken zijn geplastineerd zodat iemand er geld mee kan verdienen.
Ik gun het iedereen om er heen te gaan en het mooi te vinden, maar ik vind de gedachte achter de tentoonstelling moreel verwerpelijk. Een prachtvoorbeeld van de mens als gebruiksvoorwerp.

Stel jezelf de vraag wat je ervan zou vinden als een van je dierbaren daar geplastineerd stond...
Als je dat onprettig zou vinden, waarom mag het dan wel met anonieme lijken?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_44290818
Precies, ik zat op de website naar die filmpjes te kijken en dacht: he bah, die man daar had zeker een vrouw en kinderen en ouders etc, ik vraag me af wat voor leven hij had en wat voor werk hij deed en waarom hij zich heeft opgegeven en wat z'n familie ervan vindt etc etc .
Tap tap tap
pi_44290937
quote:
Op zondag 10 december 2006 00:07 schreef CherryLips het volgende:
Precies, ik zat op de website naar die filmpjes te kijken en dacht: he bah, die man daar had zeker een vrouw en kinderen en ouders etc, ik vraag me af wat voor leven hij had en wat voor werk hij deed en waarom hij zich heeft opgegeven en wat z'n familie ervan vindt etc etc .
Als je bedoelt dat de lichamen die daar tentoongesteld worden, lichamen zijn van mensen die zichzelf hebben opgegeven, dat is dus niet het geval.
quote:
De lichamen zijn afkomstig uit China. Bakker: ‘Er sterven in China mensen langs de straat. De Chinese wet schrijft voor dat de lichamen dertig dagen door de politie worden bewaard. Als niemand ze claimt, mogen ze ter beschikking van wetenschap en educatie worden gesteld.’ Een deel van die lichamen gaat naar het Dalian Medical Center. Dat haalt alle lichaamsvocht en vet eruit en vervangt het door rubberachtige chemicaliën. Plastinatie heet die techniek, die in de jaren zeventig is ontwikkeld door de Duitser Gunther von Hagens.

Von Hagens begon in 1996 met zijn eigen lijkenshow Body Worlds. De show wekte wereldwijd afschuw, maar ook bewondering en trok twintig miljoen bezoekers. Inmiddels trekken zes lijkencircussen de wereld rond. De grootste concurrent van Von Hagens is Premier Exhibition, dat lang geleden furore maakte met een Titanic-tentoonstelling. Bodies is alweer de tweede lijkenshow van Premier. Sinds 2004 trok de show al meer dan twee miljoen kijklustigen.

Elke tentoonstelling van Premier Exhibition moet minstens twee miljoen dollar winst opleveren, verklaarde de directie in een Amerikaanse krant. Maar de kosten zijn hoog. Vooral de huur van de lichamen, 25 miljoen dollar voor vijf jaar, is een forse kostenpost. De grootste inkomstenpost zijn de toegangskaartjes.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_44290955
Ik meen dat het Chinezen zijn, in China gelden andere regels en mag dit blijkbaar. Ik vind het ook geen fijn idee en onder andere dat weerhoud me ervan om naar deze tentoonstelling te gaan.
Let's plant a tree
pi_44291080
'huur van de lichamen' .
Tap tap tap
pi_44291134
quote:
Op zondag 10 december 2006 00:20 schreef CherryLips het volgende:
'huur van de lichamen' .
Ja ik vind het richting misbruik en gebruiken gaan
Let's plant a tree
pi_44291156
quote:
Op zondag 10 december 2006 00:22 schreef Vava het volgende:

[..]

Ja ik vind het richting misbruik en gebruiken gaan
Opgezette road kill .
Tap tap tap
  zondag 10 december 2006 @ 00:27:34 #37
81237 releaze
best of both worlds
pi_44291251
Thanks for the kick. Ik kan me van vroeger nog de lijken show op het nieuws herinneren, het fascineerde me toen al ontzettend. Dus misschien ga ik er toch maar naar toe nu dat het hier is. Zal een enorm indrukwekkende ervaring zijn
pi_44291363
quote:
Op zondag 10 december 2006 00:27 schreef releaze het volgende:
Thanks for the kick. Ik kan me van vroeger nog de lijken show op het nieuws herinneren, het fascineerde me toen al ontzettend. Dus misschien ga ik er toch maar naar toe nu dat het hier is. Zal een enorm indrukwekkende ervaring zijn
quote:
Een kwart miljoen bezoekers verwacht de Amsterdamse Beurs van Berlage bij de tentoonstelling Bodies The Exhibition. Een kaartje kost 22,50 euro, dus dat levert een omzet op van rond vijf miljoen euro. Niet eerder waren menselijke lichamen in Nederland zo lucratief.

Wat vind je van de morele kant van de zaak?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_44292455
Tja, ik twijfel nog steeds iedere keer aan de ethiek van deze expo.
Ach ik kan er ieder moment dat ik wil naar toe gaan.
Zelfs nog de laatste dag
Billie Holiday is Lady Day!
pi_44292562
ze doen in ieder geval aan studentenkorting .
Tap tap tap
pi_44292608
quote:
Op zondag 10 december 2006 01:30 schreef CherryLips het volgende:
ze doen in ieder geval aan studentenkorting .
Dat scheelt
Museumjaarkaart ook?
Ik ben benieuwd.
Bij ons op college werd er zelfs een soort van reclame voor gemaakt.
Een marketing college was hier op gericht.
Billie Holiday is Lady Day!
pi_44292640
quote:
Op donderdag 16 november 2006 13:30 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Lijkt me eigenlijk wel interessant.
Zijn er nog mensen van hier van plan te gaan?
Een vriend en ik, als ik geld heb.
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
  zondag 10 december 2006 @ 01:49:36 #43
28167 matthijst
pi_44292918
Museumjaarkaart helaas niet....
Catalogus die ze aan het eind in het winkeltje hebben is trouwens ook erg mooi...

Op zich is het wel aso dat ze anonieme Chinese lijken gebruiken, dat wel.
't is inderdaad wel een beetje "mens als gebruiksvoorwerp / wegwerpartikel" idee...
Maar toch vond ik het mooi om te zien.

Vond trouwens die foetussen ook wel indrukwekkend; dat je zo snel de vorm van een mens erin herkend. Dacht voorheen nogal "makkelijk" over abortus, maar als je ziet hoe groot die foetussen al zijn en je dan bedenkt dat je je in Nederland als ik het goed heb tot 24 weken in de zwangerschap nog kunt laten aborteren...
  zondag 10 december 2006 @ 03:15:33 #44
81237 releaze
best of both worlds
pi_44293847
quote:
Op zondag 10 december 2006 00:32 schreef OllieA het volgende:

[..]

[..]

Wat vind je van de morele kant van de zaak?
Toen vond ik zoiets verschrikkelijk, want mensen, iets met waardigheid, blabla, nu boeit me het niet zo veel. het zijn maar lichamen. onder of boven de grond, maakt het wat uit? Het is gevoelswaarde, en dat die van ons nu anders is dan aan de andere kant van de wereld om wat voor'n reden dan ook... Er zijn vele gebruiken en ethieken over de hele wereld, en ik vind onze hollandse gebruiken en ethiek niet superieurder aan de chinese.
pi_44293879
quote:
Op zondag 10 december 2006 01:49 schreef matthijst het volgende:

Vond trouwens die foetussen ook wel indrukwekkend; dat je zo snel de vorm van een mens erin herkend. Dacht voorheen nogal "makkelijk" over abortus, maar als je ziet hoe groot die foetussen al zijn en je dan bedenkt dat je je in Nederland als ik het goed heb tot 24 weken in de zwangerschap nog kunt laten aborteren...
Ja, die teentjes en vingertjes! Ik dacht dat het drie maanden was, 12 weken en dat vond ik al bizar...maar 24....

Was heel gek om te zien en ik had precies hetzelfde idee: 'jemig, abortus, terwijl je al echt een mensje herkent'. Ben trouwens wel voor abortus hoor Had altijd het idee dat ze een klompje cellen wegzogen, maar is ook wel logisch dat het na een paar maanden geen klein, onherkenbaar klompje cellen meer is, natuurlijk.

In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_44294594
quote:
Op zondag 10 december 2006 03:22 schreef Soempie het volgende:

Ja, die teentjes en vingertjes! Ik dacht dat het drie maanden was, 12 weken en dat vond ik al bizar...maar 24....

Was heel gek om te zien en ik had precies hetzelfde idee: 'jemig, abortus, terwijl je al echt een mensje herkent'. Ben trouwens wel voor abortus hoor Had altijd het idee dat ze een klompje cellen wegzogen, maar is ook wel logisch dat het na een paar maanden geen klein, onherkenbaar klompje cellen meer is, natuurlijk.
Ik zou het pas vreemd vinden als iemand abortus laat plegen zonder stil te staan bij wat zich nou echt in haar baarmoeder bevindt en dat is zelden een klompje cellen. Abortus: als je geen andere uitweg ziet prima, maar (mijn mening hoor) niet bij 24 weken. Maar ja, waar leg je die grens dan hč.

(beetje offtopic )
  zondag 10 december 2006 @ 10:03:50 #47
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_44295257
Ik twijfel nog steeds een beetje. Het lijkt me supergaaf om te zien, maar idd is de 'afkomst' van de lichamen een beetje dubieus...
pi_44295863
quote:
Op zondag 10 december 2006 07:31 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik zou het pas vreemd vinden als iemand abortus laat plegen zonder stil te staan bij wat zich nou echt in haar baarmoeder bevindt en dat is zelden een klompje cellen. Abortus: als je geen andere uitweg ziet prima, maar (mijn mening hoor) niet bij 24 weken. Maar ja, waar leg je die grens dan hč.

(beetje offtopic )
Ben het helemaal met je eens. Ik heb gelukkig niet na hoeven te denken over een abortus. Kinderen ben ik nog niet aan toe, dus ik had eigenlijk gewoon geen idee hoe snel zich dat allemaal ontwikkelde. Of er nooit zo over nagedacht. Ik denk dat veel vrouwen die wel een abortus 'ondergaan' het eigenlijk ook niet weten of er niet aan willen denken...

Ik vind die grens van 24 weken wel raar. Is dat ook echt zo? Dan ben je al 6 maanden zwanger, dat kan toch nooit
  zondag 10 december 2006 @ 11:20:15 #49
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_44296261
Ben ook geweest vorige week - je ziet inderdaad wel lichamen, maar die zijn zo stevig geconserveerd dat er weinig menselijks meer aan is en het net zo goed een pop geweest had kunnen zijn. Dat even voor de mensen die bang zijn dat ze over hun nek gaan.

Ik vind de tentoonstelling heel respectvol opgezet, het is absoluut geen freakshow.

Ik vond het interessantste niet eens de complete lichamen, maar de 'afwijkingen', zoals kankergezwellen, hersenen na een beroerte en het verschil tussen een rokerslong en een 'schone' long (die nou niet bepaald schoon te noemen was).
overnieuw. uitprinten. nachecken.
pi_44296291
Ik ga er in de kerstvakantie heen, ben wel benieuwd het past goed bij mijn studie fysiotherapie.
hooooi postbode siemen wij vervelen ons dus jij moet iets verzinnen. maar ik heb geen tijd want ik moet werken daarom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')