abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43601220
De volkskrant kijkt positief vooruit
quote:
Daling armoede door rijkere 65-plussers

ANP

VOORBURG - Vooral door rijkere 65-plussers daalt de armoede. Dit jaar neemt het aantal huishoudens dat als arm te boek staat, voor het eerst sinds 2002 af. In 2006 moet 9,7 procent van de huishoudens rondkomen van een laag inkomen. Dat daalt door de verwachte koopkrachtverbetering van gepensioneerden waarschijnlijk verder tot 8,8 procent volgend jaar.

Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Eind vorig jaar maakten de onderzoeksinstituten al bekend dat de negatieve trend dit jaar zou ombuigen.
http://www.volkskrant.nl/(...)_rijkere_65-plussers
Terwijl teletekst van de publieke omroep toch liever de negatieve insteek hanteert
quote:
Armoede in Nederland toegenomen

` De armoede in Nederland is de laatste
jaren toegenomen,zeggen de bureaus SCP
en CBS in een gezamenlijk bericht.Vier
jaar geleden zaten 596.000 huishoudens
onder de armoedegrens.Dat was toen het
laagste aantal in twaalf jaar.

In de daarop volgende jaren nam het
aantal huishoudens met een laag inkomen
toe,tot 674.000 in 2004.Een jaar later
moeten het er nog meer zijn geworden,
maar concrete cijfers ontbreken nog.

De onderzoeksbureaus voorzien dit jaar
een omslag,omdat het economisch beter
gaat.De positie van veel 65-plussers is
verbeterd.Vooral eenoudergezinnen en
allochtonen hebben vaak weinig inkomen.
http://teletekst.nos.nl/tekst/105-01.html
Edit:

blijkbaar mag teletekst toch niet te partijdig zijn in verkiezingstijd.. Nieuwe titel
quote:
105 Teletekst do 16 nov
Omslagpunt armoede dit jaar bereikt

[ Bericht 5% gewijzigd door Napalm op 16-11-2006 11:52:24 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_43601339
In Afrika, daar heerst armoede.

Hier kopen bijstands moeders eerst 3 paar nike Air max voor Samantha, Jeffrey en Matthew, paffen daarna een fortuijn aan sigaretten weg en hebben door hun slechte leefgewoonten een hoge verzekeringspremi, om daarna naar de voedselbank te gaan.

Dadelijk krijg je het weer hoor op SBS-campingnieuws: dit jaar geen playstation 3 met sinterklaas voor de kinderen van familie X.

Nee allicht niet met zo'n levenstijl.
  FOK!Fotograaf donderdag 16 november 2006 @ 10:50:42 #3
18921 freud
Who's John Galt?
pi_43601355
Voor zover ik het zie zeggen ze allebei hetzelfde. De volkskrant richt zich op de toekomst waarin het beter gaat, en teletekst heeft het over de stijgende trend van de afgelopen jaren, maar erkend wel dat het ombuigpunt nu is.

En tja, ik ben en blijf overtuigd van het feit dat er een groep mensen is die onder de armoedegrens leeft, dit echt aan zichzelf te danken hebben. Die groep hoort imo niet in dit soort voorspellingen thuis, omdat het geen externe oorzaak heeft.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_43601375
quote:
Op donderdag 16 november 2006 10:49 schreef FlyingFox het volgende:

Hier kopen bijstands moeders eerst 3 paar nike Air max voor Samantha, Jeffrey en Matthew, paffen daarna een fortuijn aan sigaretten weg en hebben door hun slechte leefgewoonten een hoge verzekeringspremi, om daarna naar de voedselbank te gaan.

Dadelijk krijg je het weer hoor op SBS-campingnieuws: dit jaar geen playstation 3 met sinterklaas voor de kinderen van familie X.

En je bron of onderzoek om je beweringen te ondersteunen is?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_43601643
quote:
Op donderdag 16 november 2006 10:45 schreef Napalm het volgende:
De volkskrant kijkt positief vooruit
[..]

Terwijl teletekst van de publieke omroep toch liever de negatieve insteek hanteert
natuurlijk, het eerste bericht gaat over de afname van de armoede over het laatste jaar ...

het tweede bericht gaat over de toename van de armoede over de laatste 3,5 jaar..

het is maar wat je als ijkpunt neemt.
pi_43601959
We noemen ons te snel arm.
Je kan beter zeggen: iets minder bedeeld.

Iederen die minder bedeeld is wil ik wel BKR checken of ze geen stomme dingen hebben lopen uitspoken, zodat de minder bedeeldheid aan zichzelf te danken hebben.
  donderdag 16 november 2006 @ 11:16:15 #7
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_43602110
quote:
Op donderdag 16 november 2006 10:49 schreef FlyingFox het volgende:

Kun jij in mensen hun portemonnee kijken?, nee dus, dus kraam niet al die vooroordelen uit.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_43602482
Je kan maar beter arm zijn onder de armen dan onder rijken, dat voelt nog armer...dus de beleving van armoede is wel degelijk wezenlijk.
  donderdag 16 november 2006 @ 11:28:41 #9
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_43602534
De nieuwberichten zijn wel erg verwarrend.
pi_43603191
quote:
Op donderdag 16 november 2006 11:16 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Kun jij in mensen hun portemonnee kijken?, nee dus, dus kraam niet al die vooroordelen uit.
Jij ziet hier geen verschil tussen?

You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  donderdag 16 november 2006 @ 11:49:26 #11
139677 Curiosity
pi_43603218
quote:
Op donderdag 16 november 2006 11:48 schreef Napalm het volgende:

[..]

[afbeelding]
[afbeelding]
Je moet geen open deuren intrappen
  donderdag 16 november 2006 @ 11:58:28 #12
139677 Curiosity
pi_43603485
Maar degene die hier reageren hebben vast en zeker geld genoeg, kunnen zich ook niet verplaatsen in de mensen die het echt niet breed hebben.
Alle kosten zijn in de jaren gestegen, energie, boodschappen, de huren, schoolkosten, maar de lonen zijn maar middelmatig gestegen, weten we nog, loonmatiging.

En als er iedere maand meer uitgaat dan binnenkomt heb je al gauw een probleem.
En de gemiddelde jan met de pet, heeft nog geen modaal inkomen,.

Gemiddeld wordt er zo'n 1300 euro pm verdiend, voor een fulltime job, waardan ook nog eens een gezin van 4 moet worden onderhouden.
Maar het is net genoeg om net buiten alle subsidies te vallen, dus ga hier niet beweren dat er geen armoede bestaat in NL.

En ja als je kan kiezen tussen een pan macaroni voor nog geen euro klaargemaakt, of voor verse groenten 2,99 de kilo, dan is de keus snel gemaakt, dat daarbij het gebrek aan vitaminen optreedt is weer een logisch vervolg, dus slechte gezondheid en hoge kosten.
En zo is de cirkel rond.

En het schijnt dat er ondanks de basis verzekering er nog genoeg mensen niet verzekerd zijn, simpelweg omdat ze het niet kunnen betalen.
pi_43603687
quote:
Op donderdag 16 november 2006 11:48 schreef Napalm het volgende:

[..]

[afbeelding]
[afbeelding]
je bedoelt te zeggen dat een nederlands eenoudergezin niet moet zeuren over niet rond kunnen komen zolang hun kinderen niet net zo verhongerd zijn als de kindjes in africa ?
pleased to meet you
pi_43603789
quote:
Op donderdag 16 november 2006 11:58 schreef Curiosity het volgende:
Alle kosten zijn in de jaren gestegen, energie, boodschappen, de huren, schoolkosten, maar de lonen zijn maar middelmatig gestegen, weten we nog, loonmatiging.
De koopkracht is ook gestegen. Juist van de minder bedeelden.
Flying Fox heeft gewoon een punt. Ten opzichte van 1996 is de koopkracht van de "armsten" zo`n 15 % gestegen. In 1996 aten we hier geen tulpebollen. Als mensen dan nu claimen dat ze naar de voedselbank moeten dan komt dat omdat ze blijbaar geld aan andere zaken uitgeven. Tsja, een DVDtje kost natuurlijk ¤20 (wie kocht er vroeger nu videobanden) en een GSM is gratis maar wel met een abo van 25euro per maand. Daar zit het probleem natuurlijk..
quote:
Gemiddeld wordt er zo'n 1300 euro pm verdiend, voor een fulltime job, waardan ook nog eens een gezin van 4 moet worden onderhouden.
Maar het is net genoeg om net buiten alle subsidies te vallen, dus ga hier niet beweren dat er geen armoede bestaat in NL.
Het modale inkomen in NL is bijna 30.000 bruto per jaar.. Verder vergeet je nu de kinderbijslag. Bovendien als je geen ene reet verdient moet je misschien eerst ff naar de avondschool gaan voordat je aan kinderen gaat beginnen..
  donderdag 16 november 2006 @ 12:17:55 #15
139677 Curiosity
pi_43604007
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:09 schreef Napalm het volgende:

[..]

[..]

Het modale inkomen in NL is bijna 30.000 bruto per jaar.. Verder vergeet je nu de kinderbijslag. Bovendien als je geen ene reet verdient moet je misschien eerst ff naar de avondschool gaan voordat je aan kinderen gaat beginnen..
Niet iedereen is in de gelegenheid ( of geweest) om te studeren, ook door te weinig inkomen, een beetje schilder of bouwvakker verdient nu eenmaal minder, ze doen niet minder werk, ze zijn keihard nodig, maar in mijn ogen zijn deze mensen zwaar onderbetaald.
De 1 werkt nu eenmaal met zijn handen en de anders met zijn hoofd, maar die laatste verdient over het algemeen meer, toch vreemd.
  donderdag 16 november 2006 @ 12:19:27 #16
139677 Curiosity
pi_43604047
Het modale inkomen in NL is bijna 30.000 bruto per jaar..

Precies bruto, hoeveel is dat netto?

Voor alle subsidies wordt dus wel uitgegaan van het bruto inmkomen en niet netto, dat is een heel verschil.
  FOK!Fotograaf donderdag 16 november 2006 @ 12:23:57 #18
18921 freud
Who's John Galt?
pi_43604158
quote:
Maar degene die hier reageren hebben vast en zeker geld genoeg, kunnen zich ook niet verplaatsen in de mensen die het echt niet breed hebben.
Precies, net zoals dat ze zich niet echt kunnen verplaatsen in iemand die netjes modaal verdiend.
quote:
Precies! Lonen zijn minder goed gecompenseerd naar de economische trend als de uitkeringen.
quote:
En als er iedere maand meer uitgaat dan binnenkomt heb je al gauw een probleem.
En de gemiddelde jan met de pet, heeft nog geen modaal inkomen,.
Euh, hier snap ik je niet. Modaal wordt gebaseerd op 'jan met de pet' namelijk.
quote:
1300 is neem ik aan het minimum . Ik verdiende al zoveel als student bij de Makro!!! En vergeet niet dat moeders ook kan werken he, dus dan zal het meer richting de 2000 gaan.
quote:
En ja als je kan kiezen tussen een pan macaroni voor nog geen euro klaargemaakt, of voor verse groenten 2,99 de kilo, dan is de keus snel gemaakt, dat daarbij het gebrek aan vitaminen optreedt is weer een logisch vervolg, dus slechte gezondheid en hoge kosten.
En zo is de cirkel rond.
Dure groentenman heb jij! Het is echt wel mogelijk om een gezonde maaltijd neer te zetten voor 2 euro pp hoor.
quote:
En het schijnt dat er ondanks de basis verzekering er nog genoeg mensen niet verzekerd zijn, simpelweg omdat ze het niet kunnen betalen.
Daarom vind ik ook dat je sommige mensen meer moet begeleiden. Wel roken bijvoorbeeld, maar niet je premie kunnen betalen bijvoorbeeld, dat kan gewoon niet in mijn ogen. Dan stel je je prioriteiten verkeerd. Die groepen moet je verplicht verzekeren via hun uitkering, als ze zelf geen actie ondernemen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_43604390
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:19 schreef Curiosity het volgende:

het netto modaal inkomen is maandelijks ¤ 1560 (jaarlijks dus zo'n ¤ 19.800 )...
het percentage dat daar vanaf gaat aan woonlasten, (zorg)verzekeringslasten is behoorlijk hoog, er blijft dan maar weinig over voor uitgaven aan eten, misschien wekelijks iets van ¤75 (ik zou het daarvan in mn eentje het al moeilijk mee hebben)
als je bedenkt dat dit soms geznnen zijn met meerdere kinderen, kun je je voorstellen dat dat zeker geen 'vetpot' is...

bovendien, dit betreft hier veelal een inkomen van mensen die werken, mensen die afhankelijk zijn van en uitkering zitten hier nog ver onder.
pi_43604553
quote:

Voor alle subsidies wordt dus wel uitgegaan van het bruto inmkomen en niet netto, dat is een heel verschil.
30.000/13= 2.307 bpm. Zonder hypotheek denk ik ongeveer ¤1.400 netto. Nog een paar honderd kinderbijslag erbij..
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Dubbel. Zie Armoede in Nederland toegenomen
Dat topic staat fout. De berichten hebben een NWS insteek en geen POL..
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:17 schreef Curiosity het volgende:

Niet iedereen is in de gelegenheid ( of geweest) om te studeren, ook door te weinig inkomen, een beetje schilder of bouwvakker verdient nu eenmaal minder,
Valt reuze mee hoor. Een vakman kan nog altijd goed verdienen.

En de stufi+aanvullende beurs + lening is iets van 500 euro per maand. Daar kan je als student een heel eind mee komen.
quote:
ze doen niet minder werk, ze zijn keihard nodig, maar in mijn ogen zijn deze mensen zwaar onderbetaald.
De 1 werkt nu eenmaal met zijn handen en de anders met zijn hoofd, maar die laatste verdient over het algemeen meer, toch vreemd.
Vreemd
Ik kan ook postbode zijn. Lekker buiten rondlopen, weinig stress. Had ik ook niet jaren hoeven zwoegen op een diploma en ook ook geen stressvolle baan achter een PC. Ik zou het wel weten voor hetzelfde geld.
Alleen is dat verspilling van talent en zou NL op termijn veel geld kosten.. Daarom verdien ik meer.
pi_43604801
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:32 schreef Cristian Dior het volgende:
het netto modaal inkomen is maandelijks ¤ 1560 (jaarlijks dus zo'n ¤ 19.800 )...
het percentage dat daar vanaf gaat aan woonlasten, (zorg)verzekeringslasten is behoorlijk hoog, er blijft dan maar weinig over voor uitgaven aan eten, misschien wekelijks iets van ¤75 (ik zou het daarvan in mn eentje het al moeilijk mee hebben)
als je bedenkt dat dit soms geznnen zijn met meerdere kinderen, kun je je voorstellen dat dat zeker geen 'vetpot' is...
Kinderbijslag.

Verder blijft het feit gewoon dat de afgelopen 10 jaar de koopkracht van iedereen sterk is gestegen. In 1996 ging er niemand dood van de honger en nu dus helemaal ook niet..
quote:

bovendien, dit betreft hier veelal een inkomen van mensen die werken, mensen die afhankelijk zijn van en uitkering zitten hier nog ver onder.
Dat is dan ook de bedoeling. Een uitkering is tijdelijk zodat men weer gaat werken (Pool achterna lopen). Een vangnet, geen hangmat.
  donderdag 16 november 2006 @ 12:45:51 #22
139677 Curiosity
pi_43604826
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:38 schreef Napalm het volgende:

[..]

[..]

Vreemd
Ik kan ook postbode zijn. Lekker buiten rondlopen, weinig stress. Had ik ook niet jaren hoeven zwoegen op een diploma en ook ook geen stressvolle baan achter een PC. Ik zou het wel weten voor hetzelfde geld.
Alleen is dat verspilling van talent en zou NL op termijn veel geld kosten.. Daarom verdien ik meer.
Met deze opmerking laat je al zien hoe kortzichtig je eigenlijk bent, een postbode doet wel meer dan alleen postbezorgen, wat dacht je van de post sorteren en nog meer aanverwante zaken.

Stressvol achter een pc, doe je toch iets niet goed.
pi_43605280
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:38 schreef Napalm het volgende:

Dat topic staat fout. De berichten hebben een NWS insteek en geen POL..
Neen. Als je mijn topic hebt gelezen, dan had je kunnen zien dat ik de toename van de armoede in de context van het regeringsbeleid had geplaatst. En daarmee is het dus wel degelijk een POL-topic
pi_43605535
EG, in dat geval is het geen dubbel topic want deze insteek is anders. Dan klopt je opmerking over dubbel niet..
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:45 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Met deze opmerking laat je al zien hoe kortzichtig je eigenlijk bent, een postbode doet wel meer dan alleen postbezorgen, wat dacht je van de post sorteren en nog meer aanverwante zaken.
Oeh, wie maakt hier de veronderstellingen.. Ik ben jarenlang zaterdagpostbode geweest en weet dus exact wat de postbode doet...
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:45 schreef Curiosity het volgende:
Stressvol achter een pc, doe je toch iets niet goed.
Zou niet weten waar je anders gestrest moet raken tenzij je het leger in gaat. Postbode is heel relaxt. Alleen ff opletten dat je geen bijtende honden hebt.
pi_43606505
quote:

Ruim gerekend is dat zo'n 17400 netto per jaar (42% belasting)
Dat is zo'n kaal 1450 netto de maand.

Maar hier zal nog zo'n ~200 vanaf gaan voor ziektekosten, pensioen, WAO HIAAT etc.
  FOK!Fotograaf donderdag 16 november 2006 @ 13:40:28 #26
18921 freud
Who's John Galt?
pi_43606530
quote:
het percentage dat daar vanaf gaat aan woonlasten, (zorg)verzekeringslasten is behoorlijk hoog, er blijft dan maar weinig over voor uitgaven aan eten, misschien wekelijks iets van ¤75 (ik zou het daarvan in mn eentje het al moeilijk mee hebben) als je bedenkt dat dit soms geznnen zijn met meerdere kinderen, kun je je voorstellen dat dat zeker geen 'vetpot' is...
Dan eet je best luxe!! Ik red het met 35 euro prima, en dan eet ik ook nog niet eens budget. Voor 75 euro kan je best een gezin voeden hoor. Avondmaaltijd kost imo iets van 2 a 3 euro pp, en ontbijt en lunch iets van 1 euro pp in principe.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  donderdag 16 november 2006 @ 13:41:12 #27
139677 Curiosity
pi_43606544
quote:
Op donderdag 16 november 2006 13:07 schreef Napalm het volgende:
EG, in dat geval is het geen dubbel topic want deze insteek is anders. Dan klopt je opmerking over dubbel niet..
[..]

Oeh, wie maakt hier de veronderstellingen.. Ik ben jarenlang zaterdagpostbode geweest en weet dus exact wat de postbode doet...
[..]

Zou niet weten waar je anders gestrest moet raken tenzij je het leger in gaat. Postbode is heel relaxt. Alleen ff opletten dat je geen bijtende honden hebt.
Ach ja, een zaterdagbaantje, een bijbaan, met ontzettend veel verantwoording.
  donderdag 16 november 2006 @ 13:42:25 #28
139677 Curiosity
pi_43606580
quote:
Op donderdag 16 november 2006 13:39 schreef von_manstein het volgende:

[..]

Ruim gerekend is dat zo'n 17400 netto per jaar (42% belasting)
Dat is zo'n kaal 1450 netto de maand.

Maar hier zal nog zo'n ~200 vanaf gaan voor ziektekosten, pensioen, WAO HIAAT etc.
Was ik nog royaal met een gemiddelde van 1300 euro pm.
pi_43607014
quote:
Op donderdag 16 november 2006 13:41 schreef Curiosity het volgende:
Ach ja, een zaterdagbaantje, een bijbaan, met ontzettend veel verantwoording.
Dan doe je hetzelfde werk en heb je dezelfde verantwoording1 als een normale postbode (die beter salaris heeft) .

Een baan met verantwoording is een baan die al beter betaald. Jij begon over simpel verantwoordingsloze banen die zo ondergewaardeerd zouden zijn..

1muv de aangetekende post maar ik liep mn wijk ook wel eens door de weeks..

[ Bericht 1% gewijzigd door Napalm op 16-11-2006 14:04:13 ]
  donderdag 16 november 2006 @ 14:02:50 #30
139677 Curiosity
pi_43607238
quote:
Op donderdag 16 november 2006 13:55 schreef Napalm het volgende:

[..]

Dan doe je hetzelfde werk en heb je dezelfde verantwoording1[/su1] als een normale postbode (die beter salaris heeft) .

Een baan met verantwoording is een baan die al beter betaald. Jij begon over simpel verantwoordingsloze banen die zo ondergewaardeerd zouden zijn..

[sup]1
muv de aangetekende post maar ik liep mn wijk ook wel eens door de weeks..
Ik heb het nog niet eerder over verantwoordingloze banen gehad, alleen in bovenste post.
Ik noemde het ondergewaardeerde banen, niet de dingen gaan verdraaien.
Heel veel mensen doen heel goed werk, maar worden hier verdomd slecht voor betaald, ja we kunnen helaas niet allemaal voorman zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Curiosity op 16-11-2006 14:09:40 ]
pi_43608792
Dit wordt de komende jaren nog veel erger als de babyboomers masaal met pensioen gaan met hun riante pensioenregelingen. Ik denk dat tasjesroven straks weer heel populair wordt, want er valt straks genoeg te halen.
  donderdag 16 november 2006 @ 14:59:58 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_43609039
Armoede zal altijd een beetje op en neergaan.
Het is afhankelijk van hoe je armoede defineert.
Iemand die arm is in NL (of de VS for that matter) heeft het nog altijd beter dan de middenklasse in de meeste andere landen in de wereld.
Mijn Vader had een prima baan, maar in de jaren 60 was de situatie thuis (een klein flatje in Voorburg) als volgt, er was alleen in de Huiskamer verwarming, in de winter kon het rijp nog wel eens op de dekens staan, er was zeker niet iedere dag vlees, en vakantie dat was met de fiets naar de camping, pas laat in de jaren 60 kwam er een auto.
Er werd geen frisdrank gekocht, men dronk thee of aanmaaklimonade (uitzondering) en er werd niet veel gesnoept.

Dit is niet de goede oude tijd, dit was Nederland 40 jaar geleden, iemand met een goede baan had het toen minder als een bijstandsgezin nu.

Kortom, wat nou armoede.
Ik heb wijken in de UK in de jaren 70 gezien en in Dublin, daar hadden kinderen geeneens schoenen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Pietverdriet op 16-11-2006 15:08:20 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 16 november 2006 @ 15:02:43 #33
139677 Curiosity
pi_43609144
quote:
Op donderdag 16 november 2006 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Armoede zal altijd een beetje op en neergaan.
Het is afhankelijk van hoe je armoede defineert.
Iemand die arm is in NL (of de VS for that matter) heeft het nog altijd beter dan de middenklasse in de meeste andere landen in de wereld.
Ik denk dat de de VS en Nl helemaal niet met elkaar te vergelijken zijn, daar hebben sommige mensen 3 banen om een beetje rond te kunnen komen.
  donderdag 16 november 2006 @ 15:06:44 #34
45206 Pietverdriet
pi_43609276
quote:
Op donderdag 16 november 2006 15:02 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Ik denk dat de de VS en Nl helemaal niet met elkaar te vergelijken zijn, daar hebben sommige mensen 3 banen om een beetje rond te kunnen komen.
"rond komen" is daar een auto hebben, een huis, airco, meer te vreten dan gezond is, een afwasmachine, etc etc
pi_43617486
quote:

[..]

Niet iedereen is in de gelegenheid ( of geweest) om te studeren, ook door te weinig inkomen, een beetje schilder of bouwvakker verdient nu eenmaal minder, ze doen niet minder werk, ze zijn keihard nodig, maar in mijn ogen zijn deze mensen zwaar onderbetaald.
Jij spoort niet, bouwvakkers, schilders en timmerlieden verdienen helemaal geen slecht salaris. Mijn vader werkt in de bouw (als kraanmachinist) en heeft geen armoedig inkomen. En dan hebben we het nog niet eens over de vele ZZP'ers. Het zal voor jou wel te min zijn, maar welke lageropgeleide jongere wil zijn handen nog vuil maken hedentendage? Een bedrijf heeft recentelijk opdrachten teruggegeven omdat ze te weinig mensen hadden om het te kunnen doen. Tsja, dat soort verhalen komt meestal niet in de publiciteit.

Wanneer ik naar de tarieven kijk van bepaalde beroepsgroepen dan hebben ze het al helemaal niet zo slecht mijns inziens.
pi_43620437
quote:
Op donderdag 16 november 2006 19:08 schreef drexciya het volgende:

[..]

Jij spoort niet, bouwvakkers, schilders en timmerlieden verdienen helemaal geen slecht salaris. Mijn vader werkt in de bouw (als kraanmachinist) en heeft geen armoedig inkomen. En dan hebben we het nog niet eens over de vele ZZP'ers. Het zal voor jou wel te min zijn, maar welke lageropgeleide jongere wil zijn handen nog vuil maken hedentendage? Een bedrijf heeft recentelijk opdrachten teruggegeven omdat ze te weinig mensen hadden om het te kunnen doen. Tsja, dat soort verhalen komt meestal niet in de publiciteit.

Wanneer ik naar de tarieven kijk van bepaalde beroepsgroepen dan hebben ze het al helemaal niet zo slecht mijns inziens.
Precies, er is juist een enorme behoefte aan ambachtslieden, omdat elke gek tegenwoordig iets in de IT wil doen. Er worden nog maar weinig echte vakmensen opgeleid, dus vroeg of laat zullen die ook wel weer uit het buitenland moeten worden gehaald. In de bouw en in timmerfabrieken is momenteel een meer dan behoorlijk salaris te verdienen, en dat zal alleen maar beter worden. En buiten dat om, kun je daarnaast in je vrije tijd ook nog eens een aardig spaarcentje bijklussen, als je daar behoefte aan zou hebben.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 16 november 2006 @ 21:13:45 #37
139677 Curiosity
pi_43621072
quote:

[..]

Lezen is ook een vak, ik doe hier nergens minachtend over deze beroepen.
Ik vind juist dat ze ondergewaardeerd zijn en onderbetaald, daar mag best iets bij.

Heel vaak worden deze vakllui voor minder aangezien, als maar een simpele arbeider,maar oh wee als de wc pot lekt, of de muur moet geschilderd worden, dan weten ze deze wel te vinden.

Ik heb meer respect voor mensen die met hun handen werken, daar iets mee maken ,dan lui die de hele dag achter een bureautje zitten , en even vertellen wat deze mensen moeten doen, die kunnen vaak nog geen spijker in een plank slaan, maar een salaris dat ze verdienen.

En dan nog niet te vergeten de lange dagen die ze maken, en de vele lichamelijke klachten die ze aan het vaak zware werk overhouden.
pi_43623313
quote:
Op donderdag 16 november 2006 21:13 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Lezen is ook een vak, ik doe hier nergens minachtend over deze beroepen.
Ik vind juist dat ze ondergewaardeerd zijn en onderbetaald, daar mag best iets bij.

Heel vaak worden deze vakllui voor minder aangezien, als maar een simpele arbeider,maar oh wee als de wc pot lekt, of de muur moet geschilderd worden, dan weten ze deze wel te vinden.

Ik heb meer respect voor mensen die met hun handen werken, daar iets mee maken ,dan lui die de hele dag achter een bureautje zitten , en even vertellen wat deze mensen moeten doen, die kunnen vaak nog geen spijker in een plank slaan, maar een salaris dat ze verdienen.

En dan nog niet te vergeten de lange dagen die ze maken, en de vele lichamelijke klachten die ze aan het vaak zware werk overhouden.
Daar ben ik het zo ontzettend mee eens he, ze zijn nog steeds zeer gewild maar owee als het op betalen aankomt, dan zetten ze liever wat goedkopere Polen aan het werk al of niet illegaal. En ook owee als deze mensen ook maar iets gaan mankeren, dan zijn ze nog verder van huis, het is nog steeds zwaar ondergewaardeerde arbeid!
pi_43624363
quote:
Op donderdag 16 november 2006 12:09 schreef Napalm het volgende:

De koopkracht is ook gestegen.
Hoe weet jij dat zo zeker?
Ik weet in ieder geval wel zeker dat de zorgkosten zijn gestegen en de energie kosten en de woonkosten en de gemeentelijke kosten en de kosten van eten en drinken.
Ik weet ook zeker dat de lonen niet of nauwelijks zijn gestegen dus waar men die stijgende koopkracht vandaan haalt mag Joost weten.
Je hebt wel 100.000 miljoenairs en een gemiddelde winst van 29% bij de beursgenoteerde bedrijven (Bennink van Numico krijgt zo'n 10 miljoen per jaar) en als je dat gemiddelde neemt kan je misschien wel een gemiddelde koopkracht stijging verzinnen maar dat is te erg voor woorden.
quote:
Bovendien als je geen ene reet verdient moet je misschien eerst ff naar de avondschool gaan voordat je aan kinderen gaat beginnen..
Waarom zou het rechtvaardig zijn dat iemand die geen hoge opleiding heeft weinig verdiend?
Denk aan een metselaar die op z'n 16 e jaar gaat werken en belasting betaald om studenten te laten leren maar zelf wel ondergewaardeerd en uitgebuit wordt.
Audaces fortuna juvat
pi_43624512
quote:

En dan hebben we het nog niet eens over de vele ZZP'ers.
Een Zelfstandige Zonder Personeel is nou toch juist iemand die zich niet aan een CAO hoeft te houden (en waarom zou dat nou toch zijn)?
Nou ik weet het wel hoor, kijk maar naar het loon van een ZZP er.
Audaces fortuna juvat
pi_43625737
quote:
Op donderdag 16 november 2006 23:06 schreef Colnago het volgende:

[..]

Ik weet in ieder geval wel zeker dat de zorgkosten zijn gestegen en de energie kosten en de woonkosten en de gemeentelijke kosten en de kosten van eten en drinken.
Ik weet ook zeker dat de lonen niet of nauwelijks zijn gestegen dus waar men die stijgende koopkracht vandaan haalt mag Joost weten.
het totaalplaatje klopt wel .. alleen dat je er niet veel aan hebt als je aan de onderkant van de salarisschaal zit ..
leuk dat de koopkracht stijgt omdat bvb de benzine goedkoper wordt, maar wat als je om te beginnen al geen auto hebt omdat je dat niet kan betalen .. ?
voor die mensen is er geen koopkrachtverbetering, voor die mensen zijn er alleen stijgende vaste lasten en stijgende kosten van levensonderhoud .. ik bedoel maar, het is dan wel leuk dat het pakje thee wat goedkoper is geworden maar die paar centen die je dan bespaard eens in de 14 dagen oid zetten nou niet echt zoden aan de dijk wat betreft de koopkracht
pleased to meet you
pi_43625965
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 00:02 schreef moussie het volgende:

[..]

het totaalplaatje klopt wel .. alleen dat je er niet veel aan hebt als je aan de onderkant van de salarisschaal zit ..
leuk dat de koopkracht stijgt omdat bvb de benzine goedkoper wordt, maar wat als je om te beginnen al geen auto hebt omdat je dat niet kan betalen .. ?
voor die mensen is er geen koopkrachtverbetering, voor die mensen zijn er alleen stijgende vaste lasten en stijgende kosten van levensonderhoud .. ik bedoel maar, het is dan wel leuk dat het pakje thee wat goedkoper is geworden maar die paar centen die je dan bespaard eens in de 14 dagen oid zetten nou niet echt zoden aan de dijk wat betreft de koopkracht
Je hebt gelijk en ik vind vooral je opmerking over die benzine wel heel erg goed.
Dat is dan ook meteen het verwijt van mij aan aan de politici die feiten op de verkeerde manier gebruiken om er zelf beter van te worden en dat is heel erg.
Audaces fortuna juvat
  vrijdag 17 november 2006 @ 15:06:05 #43
139677 Curiosity
pi_43637491
Zomaar even een stukje tekst van teletekst geplukt.

Veel politiemensen in geldnood

Honderden en misschien wel duizenden politieagenten hebben grote financiele problemen. Sommigen hebben zulke hoge schulden dat er loonbeslag is gelegd, zo meldt politiebond ACP.

Een van de oorzaken van de problemen is volgens de ACP de matige loonstijging van de afgelopen jaren. Verder betaalden agenten maar een paar tientjes premie per maand voor de zorgverzekering. Dat is in het nieuwe stelsel vaak honderden euro's geworden.

De ACP waarschuwt ervoor dat agenten met geldnood gevoeliger kunnen zijn voor corruptie. De bonden komen bij het cao-overleg met forse looneisen.
  vrijdag 17 november 2006 @ 21:37:06 #44
45206 Pietverdriet
pi_43643748
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:06 schreef Curiosity het volgende:
Zomaar even een stukje tekst van teletekst geplukt.

[i]Veel politiemensen in geldnood
Hadden ze maar een vak moeten leren
  vrijdag 17 november 2006 @ 21:43:02 #45
139677 Curiosity
pi_43643891
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hadden ze maar een vak moeten leren
net als jou zeker?
  vrijdag 17 november 2006 @ 22:03:41 #46
45206 Pietverdriet
pi_43644465
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:43 schreef Curiosity het volgende:

[..]

net als jou zeker?
Neuh, ik heb nooit een vak geleerd, ik ben dus maar manager geworden, dat betaald beter dan agent.
pi_43655453
quote:
Arme klopt vaker aan bij kerk

Alleenstaanden en werklozen hebben het nog steeds zwaar .
Meer arme Nederlanders doen een beroep op kerken. De financiële hulp van de kerk steeg afgelopen jaar met 60 procent.
Dat blijkt uit het rapport ’Armoede in Nederland’ van Kerkinactie, de hulpverleningsinstantie van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), dat vandaag verschijnt. Die timing, vlak voor de verkiezingen, is toevallig, zegt onderzoeker Evert Jan Hazeleger van Kerkinactie.

Voor de tweede keer heeft Kerkinactie plaatselijke diaconieën gevraagd wat zij merken van armoede. Van de ruim 2000 protestantse diaconieën doet een overgrote meerderheid aan armoedebestrijding. Ze geven geld en voedsel en helpen met het invullen van formulieren.

Dit jaar werd ruim 10.000 keer een beroep gedaan op de diaconie, een toename van eenderde. Per geval werd aanmerkelijk méér geld gevraagd. Het hulpbedrag liep op tot ruim 7 miljoen euro, een stijging van 60 procent.

Uit de donderdag gepresenteerde Armoedemonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Sociaal en Cultureel Planbureau bleek dat ouderen het dit jaar beter hebben gekregen. „Dat klopt”, zegt Hazeleger, „maar de financiële situatie van alleenstaanden met kinderen, werklozen en asielzoekers is onverminderd moeilijk.”

Het rapport van Kerkinactie wordt vandaag aangeboden aan minister De Geus van sociale zaken. „Ik heb er niets tegen dat diakenen een handje helpen met het invullen van formulieren”, laat hij weten.

De minister vindt niet dat de kerk het werk van de overheid opknapt. „De overheid moet mensen zo snel mogelijk weer op de been helpen. Maar ze moeten het zélf doen.”

bron http://www.trouw.nl/hetni(...)t_vaker_aan_bij_kerk
Dit is een duidelijk verhaal. De zwakkeren hebben het onder deze regering het ronduit moeilijk gehad. Het bezuinigen op de sociale zekerheid hebben hun sporen duidelijk nagelaten.Door de sloop van het sociale stelsel zijn velen zonder kans op een baan, uit de uitkering gekwakt. De AOW werd in 2004 en 2005 ontkoppeld van de lonen. Hetzelfde voor WW , WAO en bijstand. Het minimumloon kreeg in 2004 zelfs geen prijscompensatie. In 2006 trof het nieuwe zorgstelsel honderdduizenden Nederlanders in hun koopkracht. Dat laatste vooral ook door de fors gestegen energieprijzen. De minima gingen er procenten op achteruit, terwijl de rijkste er 6% op vooruit gingen.......Hoe onfatsoenlijk kan je als regering zijn....

Geen wonder dus dat de armoede onder Balkenende explodeerde.

Het is een teken aan de wand. Mensen hoeven bij mij niet aan te komen dat de voedselbanken slechts een oplossing is voor voedsel dat anders moet worden weggegooid. Een duidelijke hulpvraag deed het aantal voedselbanken exploderen. En nu blijkt dat er ook een fors beroep gedaan is op de diaconie van de kerken.

Het is prachtig dat er instanties zijn die een helpende hand uitsteken voor mensen in de armoede

Het is ronduit schandalig dat Balkenende en consorten dit echter noodzakelijk hebben gemaakt. De overheid als schild voor de zwakken is onder Balkenende steeds minder geworden.......
  zaterdag 18 november 2006 @ 15:23:58 #48
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43657665
quote:

http://www.cpb.nl/nl/pub/cepmev/mev/2007/pdf/mev2007.pdf
blz 164 en 165.

quote:
en de gemeentelijke kosten
Denk ik niet. Balkenende heeft de OZB gebruiker afgeschaft.
quote:
Op donderdag 16 november 2006 23:06 schreef Colnago het volgende: en de kosten van eten en drinken.
Vorige week stond op de fok fp dat die kosten juist lager waren door de supermakrtoorlog.

Gaat dus lekker met jouw "zeker weten"..
quote:
Je hebt wel 100.000 miljoenairs en een gemiddelde winst van 29% bij de beursgenoteerde bedrijven (Bennink van Numico krijgt zo'n 10 miljoen per jaar) en als je dat gemiddelde neemt kan je misschien wel een gemiddelde koopkracht stijging verzinnen maar dat is te erg voor woorden.
Nee hoor, het CPB splitst braaf op naar groepen als AOWers, uitekeringen, modaal, 2x modaal etc.
Hoop praatjes maar ondertussen post je obv onderbuikgevoelens.
quote:
Waarom zou het rechtvaardig zijn dat iemand die geen hoge opleiding heeft weinig verdiend?
Waarom zou je anders in hemelsnaam gaan studeren?? Ik zou ook liever als postbode in de buitenlucht rondlopen dan stressvol op kantoor zitten.
quote:
Denk aan een metselaar die op z'n 16 e jaar gaat werken en belasting betaald om studenten te laten leren maar zelf wel ondergewaardeerd en uitgebuit wordt.
Het staat hem vrij om iets anders te gaan doen. Dat mag gewoon in NL..
pi_43657974
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:38 schreef EchtGaaf het volgende:
...
Het is een teken aan de wand. Mensen hoeven bij mij niet aan te komen dat de voedselbanken slechts een oplossing is voor voedsel dat anders moet worden weggegooid. Een duidelijke hulpvraag deed het aantal voedselbanken exploderen. En nu blijkt dat er ook een fors beroep gedaan is op de diaconie van de kerken.

Het is prachtig dat er instanties zijn die een helpende hand uitsteken voor mensen in de armoede

Het is ronduit schandalig dat Balkenende en consorten dit echter noodzakelijk hebben gemaakt. De overheid als schild voor de zwakken is onder Balkenende steeds minder geworden.......
Hoezo is het bestaan en uitbreiding van het aantal voedselbanken e.d. schandalig? Iedereen heeft een basisinkomen en dan kan het inderdaad gebeuren dat sommigen (niet alle) mensen daar door omstandigheden tekort aan hebben. We zijn socialer geworden. Mooi toch? Waarom MOET dit in handen zijn van de overheid? Het is juist veel praktischer dat dit soort zaken particulier gebeuren ipv het optuigen van een bureaucratie er omheen. Maar dat steekt kennelijk sommige partijen.
pi_43658014
quote:
Op donderdag 16 november 2006 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

"rond komen" is daar een auto hebben, een huis, airco, meer te vreten dan gezond is, een afwasmachine, etc etc
en het verschil met hier is ???
Gelukkig zonder haar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')