abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43585549
ik vroeg me net af (jaaah, k denk wel eens );

die marktwerking in de zorg, concurrentie en dergelijk, dat kan toch nooit goed gaan, net zoals in t OV (hoor k net wat over)?
zorg en openbaar vervoer zijn gewoon nodig, bijna ongeacht hoe duur het is, men kan niet zonder. dus in een markt-economie (vraag en aanbod) maakt het niet uit hoe duur het is, aangezien het gewoon nodig is...

hoe komen die politici dan eigenlijk op het idee om het in te voeren?

concurrentie om het te te verbeteren is wel een goed idee, maar over een tijd zijn er maar een paar grote spelers, welke de prijzenoorlog overleefd hebben. en dan wat, zij hebben al genoeg mensen en kunnen ongestraft de premies omhoog gooien...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
  woensdag 15 november 2006 @ 19:42:24 #2
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43585600
Er is nauwelijks marktwerking in de zorg of OV. Daarom is het daar nu zo'n puinhoop. Linkse politici proberen antikapitalistisch angst te zaaien, terwijl iedereen vreet van het kapitalisme.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_43585670
Kiezen tussen een goedkoop en duur medicijnen is marktwerking.
Op dinsdag 27 augustus 2013 15:07 schreef KomtTijd... het volgende:
"ik zoek een autootje om boodschappen mee te doen in het dorp, is een bugatti veyron snel genoeg?"
pi_43585694
quote:
Op woensdag 15 november 2006 19:41 schreef DropjesLover het volgende:
ik vroeg me net af (jaaah, k denk wel eens );

zorg en openbaar vervoer zijn gewoon nodig, bijna ongeacht hoe duur het is
Voedsel is ook nodig.
Kleding is ook nodig.

Dat verschaft de staat toch ook niet?
Dat kan prima door de markt aangeboden worden.
quote:
concurrentie om het te te verbeteren is wel een goed idee, maar over een tijd zijn er maar een paar grote spelers, welke de prijzenoorlog overleefd hebben. en dan wat, zij hebben al genoeg mensen en kunnen ongestraft de premies omhoog gooien...
Er zijn ook maar een paar grote supermarktketens, met genoeg klanten. Maar toch is er een prijzenoorlog geweest.
pief paf poef
  woensdag 15 november 2006 @ 19:45:27 #5
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43585728
quote:
Op woensdag 15 november 2006 19:44 schreef Solid_Snake het volgende:
Er zijn ook maar een paar grote supermarktketens, met genoeg klanten. Maar toch is er een prijzenoorlog geweest.
Waar de consument de winnaar van was.
pi_43585793
quote:
Op woensdag 15 november 2006 19:45 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Waar de consument de winnaar van was.
En maar weinig doden en gewonden zijn gevallen!
pief paf poef
  woensdag 15 november 2006 @ 19:48:45 #7
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43585877
quote:
Op woensdag 15 november 2006 19:46 schreef Solid_Snake het volgende:
En maar weinig doden en gewonden zijn gevallen!
D'r komt straks vast wel een linkse politicus die de supermarktoorlog gaat vergelijken met Irak. De Konmar had naar de veiligheidsraad moeten gaan!
pi_43586021
Wat een onzin. Alles is vraag en aanbod. Maak schoenen gratis en je zult geen schoen meer vinden in een winkel of alles is van belabberde kwaliteit. Waar is de kwaliteitsimpuls of efficiency impuls als zorg volledig wordt gesubsidieerd? Die is er niet!

Over het OV. De reizigersorganisatie (Rover) pleit juist voor marktwerking (hoe beperkt die momenteel ook is). Welk doel dient OV? DIe van de reizigers. Alleen de vakbonden zijn tegen maar die komen klaar bij iedere staatsbaan.

Heb je ooit maanden moeten wachten op je eten? Heb je ooit weinig keus gehad in een supermarkt? Heb je ooit een supermarkt gehad met enkel lege schappen? Driewerf neen. Eten is nog belangrijker dan dat mijn been gespalkt wordt, toch gaat het altijd goed. Waarom zou dat met de gezondheidszorg niet kunnen? Toevallig recent mijn ogen laten laseren. Daar bemoeit de staat zich niet mee en het is perfect geregeld. Controles kunnen morgen als ik er nu om zou vragen. De behandeling zelf hoefde ik niet langer dan een week voor te wachten... Nooit zit ik lang in de wachtkamer. Er is voldoende keus en prijsverschil maar allemaal zijn ze gewoon goed. Nooit hoor ik dat ze de apparaten niet bij hebben gehouden om 2 euro meer winst te maken. Waarom gaat dit niet op voor een gebroken been? Dat kan toch veel beter en marktwerking zorgt ervoor.

Snap echt niet dat mensen bang zijn voor marktwerking. Dat mensen denken dat met staatsbemoeienis alles beter zal zijn. Kijk naar Frankrijk met hun protectionistische economie? Dat gaat dit kwartaal weer slechter en het loopt al achterop.
pi_43586381
Markwerking in de zorg.

De goedkoopst mogelijke medicijnen (vaak de slechtste en daar kan ik over mee praten als reuma patient)

Ik zit nu aan de methotrexaat (zoek de bijwerkingen maar eens op) nu is het al zo dat er betere medicijnen zijn die minder bijwerkingen leveren.

Omdat me lever laatst aangetast was door de MTX vroeg ik andere medicijnen die kreeg ik niet, omdat ik eerst mininaal 10 mtx pillen per week moet slikken ik zit nu op 6 en me lever gaat naar de klote.

De MTX stopt me onstekingen met 6 als ik lager ga komen die ontstekingen terug met als gevolg kapote botten aangevreten pezen.

De keuze voor mij is nu een laat ik me leverfunctie verder aantasten of me ontstekingen (waarbij ik wel als paardemiddel pretnizon injecties kan krijgen hoef ik verder geen uitleg over te geven wat dat middel doet )

Privatisering zal dit alleen maar verergeren.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:03:36 #10
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43586420
Marktwerking heeft trouwens een veel te negatieve klank gekregen. Net alsof marktwerking altijd en overal slecht is, terwijl bij ontzettend zoveel dingen de invloed van marktwerking zichtbaar is. Echt te zonde.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_43586423
Wat een bullshit. Ik word gek gegooid met marktwerking in de thuiszorg als wijkverpleegkundige. Door de marktwerking moet ik ineens 50% van mijn tijd, en geloof me veel tijd hebben wij wijkverpleegkundigen niet met het grote aantal patiënten, achter het bureau zitten om administratieve werkzaamheden te verrichten, plannen voor de verzorgenden en wijkziekenverzorgenden en de verpleegkundigen in de wijk ( niv lager dan de wijkverpleegkundigen ) etc. Waar ik vroeger een patiënt met psychische klachten nog kon begeleiden met zijn depressie (wat mijn taak ook is als verpleegkundige) kom ik nu dus voor 20/30 min de ADL doen om daarna snel door te gaan naar de volgende patiënt. Ik kan nu dus de kwaliteit van zorg gewoon weg niet garanderen en geven en zie zelf met beide ogen dat er steeds meer collega's ontslag nemen omdat ze het gewoon te zwaar werk vinden omdat we nu veel te veel overuren draaien door personeelstekort. Daarnaast is er een oudere garde die nu de pensionleeftijd bereikt en daar krijgen we dus uitzendkrachten voor terug die misschien 1x per week komen werken...

Nou dank je wel marktwerking zou ik dus zeggen!
pi_43586593
Marktwerking in de zorg betekent bijvoorbeeld per 1 januari 2007 dat de huishoudelijke verzorging in de gemeenten aan 1 of meerdere zorgaanbieders gegund kan worden. Daar is niks mis mee. In mijn gemeente gaan drie thuiszorgaanbieders huishoudelijk werk aanbieden. Ik werk voor Thuiszorg Groningen. Gelukkkig is mijn werkgever daar ook bij.
Met ingang van 2006 is bij mijn werkgever de afdeling huishoudelijk verzorging losgekoppeld van de persoonlijke verzorging. Wij werknemers zijn in een werkmaatschappij opgenomen. Er is een reorganisatie geweest waardoor heel wat managers hun baan verloren. Wij verloren helaas ook een aantal waardevolle planners die voor ons het werk bij de cliënten in kaart brachten. Nu moeten we bij ziekte en vakantie ZELF invalkrachten voor onze cliënten zoeken, en dat is heel irritant als je 5 tot wel 10 telefoontjes moet plegen voordat je een invaller geregeld hebt.
Marktwerking betekent voor mij en mijn collega's dus bezuinigingen aan de bureau's en minder papier, maar het voelt wel alsof je als zelfstandige werkt en niet meer in loondienst werkt.
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
  woensdag 15 november 2006 @ 20:09:38 #13
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43586634
winst maken over de ruggen van patienten
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_43586870
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:09 schreef DionysuZ het volgende:
Yep en de chronisch zieken die 250 euro per jaar meer kwijt zijn .
Plus al die andere kosten die ze evengoed kwijt aan hun ziekte die niet vergoed worden.
pi_43586936
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:08 schreef ABBAfan het volgende:
Marktwerking in de zorg betekent bijvoorbeeld per 1 januari 2007 dat de huishoudelijke verzorging in de gemeenten aan 1 of meerdere zorgaanbieders gegund kan worden. Daar is niks mis mee. In mijn gemeente gaan drie thuiszorgaanbieders huishoudelijk werk aanbieden. Ik werk voor Thuiszorg Groningen. Gelukkkig is mijn werkgever daar ook bij.
Met ingang van 2006 is bij mijn werkgever de afdeling huishoudelijk verzorging losgekoppeld van de persoonlijke verzorging. Wij werknemers zijn in een werkmaatschappij opgenomen. Er is een reorganisatie geweest waardoor heel wat managers hun baan verloren. Wij verloren helaas ook een aantal waardevolle planners die voor ons het werk bij de cliënten in kaart brachten. Nu moeten we bij ziekte en vakantie ZELF invalkrachten voor onze cliënten zoeken, en dat is heel irritant als je 5 tot wel 10 telefoontjes moet plegen voordat je een invaller geregeld hebt.
Marktwerking betekent voor mij en mijn collega's dus bezuinigingen aan de bureau's en minder papier, maar het voelt wel alsof je als zelfstandige werkt en niet meer in loondienst werkt.
Ik werk dan niet voor de huishoudelijke hulp in de thuiszorg maar ik zit dus in het zelfde schuitje bij de verzorging/verpleging. Ik moet tijd inleveren om voor de verzorgenden te zitten plannen en vervangingen te gaan zitten zoeken omdat de planners er ook bij ons zijn uit gegooid. Daarnaast krijgt onze manager inplaats van 30 personeelsleden (wat heel veel is bij de verzorging/verpleging) 75 man onder zich omdat de helft van de managers eruit zijn gegooid vanwege dat mooie marktwerking, dus nog een compleet andere wijk erbij. Onze manager had al weinig tijd voor ons door al dat nieuwe papierwerk. ik weet nu dus niet hoe ze dit gaat oplossen.
pi_43587034
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:03 schreef Ludacriss het volgende:
Door de marktwerking moet ik ineens 50% van mijn tijd, en geloof me veel tijd hebben wij wijkverpleegkundigen niet met het grote aantal patiënten, achter het bureau zitten om administratieve werkzaamheden te verrichten, plannen voor de verzorgenden en wijkziekenverzorgenden en de verpleegkundigen in de wijk ( niv lager dan de wijkverpleegkundigen ) etc.
Verplichte regelgeving die is opgezet door mensen zonder enige ervaring met de praktijk is natuurlijk nauwelijks exclusief voorbehouden aan de vrije markt, wel?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 15 november 2006 @ 20:25:35 #17
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43587175
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:03 schreef Ludacriss het volgende:
Wat een bullshit. Ik word gek gegooid met marktwerking in de thuiszorg als wijkverpleegkundige. Door de marktwerking moet ik ineens 50% van mijn tijd, en geloof me veel tijd hebben wij wijkverpleegkundigen niet met het grote aantal patiënten, achter het bureau zitten om administratieve werkzaamheden te verrichten, plannen voor de verzorgenden en wijkziekenverzorgenden en de verpleegkundigen in de wijk ( niv lager dan de wijkverpleegkundigen ) etc. Waar ik vroeger een patiënt met psychische klachten nog kon begeleiden met zijn depressie (wat mijn taak ook is als verpleegkundige) kom ik nu dus voor 20/30 min de ADL doen om daarna snel door te gaan naar de volgende patiënt. Ik kan nu dus de kwaliteit van zorg gewoon weg niet garanderen en geven en zie zelf met beide ogen dat er steeds meer collega's ontslag nemen omdat ze het gewoon te zwaar werk vinden omdat we nu veel te veel overuren draaien door personeelstekort. Daarnaast is er een oudere garde die nu de pensionleeftijd bereikt en daar krijgen we dus uitzendkrachten voor terug die misschien 1x per week komen werken...

Nou dank je wel marktwerking zou ik dus zeggen!
Dat is dus geen marktwerking, maar gewoon overheidsbureaucratie.
pi_43587219
quote:
Nee, pas winst maken zodra je patiënten écht helpt. En hoe beter je ze helpt hoe meer winst je maakt. In tegenstelling tot de huidige situatie waar slechte prestaties worden beloond met een budgetverhoging van ettelijke miljarden, ieder jaar weer.

Net zoals de consument de grote winnaar is van de vrije markt in kleding en levensmiddelen zal de patiënt de grote winnaar zijn van een vrije markt in zorg en medicijnen.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:26:55 #19
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43587250
quote:
Wat is daar mis mee? Zo lang de patienten goed behandeld worden, zullen die er niet over klagen. Iedereen werkt voor geld.
  woensdag 15 november 2006 @ 20:27:34 #20
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43587285
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:03 schreef Falco het volgende:
Marktwerking heeft trouwens een veel te negatieve klank gekregen. Net alsof marktwerking altijd en overal slecht is, terwijl bij ontzettend zoveel dingen de invloed van marktwerking zichtbaar is. Echt te zonde.
Ja, niemand klaagt over de marktwerking in de GSM-sector.
pi_43587396
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:03 schreef Falco het volgende:
Daar heb je helemaal gelijk in. Die negatieve klank komt een beetje als tegenreactie door de verheerlijking van de markt van met name het CDA en ook de VVD.

Marktwerking is soms prima maar lang niet overal. Zeker niet in de zorg. Het lijkt er nu op dat het ten koste van alles, overal maar doorgevoerd moet worden.
pi_43587417
quote:
Boeit dat? Het gaat er toch om dat je goeie zorg krijgt tegen een lage prijs. Daar kan alleen de vrije markt voor zorgen.
pi_43587447
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:30 schreef SCH het volgende:

Marktwerking is soms prima maar lang niet overal. Zeker niet in de zorg.
Waarom niet?
pi_43587489
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:30 schreef SCH het volgende:
Daar heb je helemaal gelijk in. Die negatieve klank komt een beetje als tegenreactie door de verheerlijking van de markt van met name het CDA en ook de VVD.
Verheerlijken die de (vrije) markt?? Was het maar waar.
quote:
Marktwerking is soms prima maar lang niet overal. Zeker niet in de zorg. Het lijkt er nu op dat het ten koste van alles, overal maar doorgevoerd moet worden.
Het niet doorvoeren gaat ten koste van de patiënt.
pi_43587494
quote:
Op woensdag 15 november 2006 20:31 schreef Corelli het volgende:

[..]

Boeit dat? Het gaat er toch om dat je goeie zorg krijgt tegen een lage prijs. Daar kan alleen de vrije markt voor zorgen.
Nee dan krijg je goedkope (dus vaak slechte zorg) voor een hoger prijs (zoals we nu al zien)

Meer betalen minder dekking minder kwaliteit

Lees bovenstaande stukjes maar eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')